Marzocchi MX Pro/ETA
Moderator:Beheerders
iemand ervaring met deze vork,met name het ETA systeem
- Xircuit
- Contacteer:
Re:Marzocchi MX Pro/ETA
Ik heb meerdere malen met een MX Comp ETA gereden, dus geen Pro. Het ETA systeem werkt perfect. Zeker omdat de zocchi"s nogal "zompen" is een halve lock-out best handig. Zeker bij de langere klimmen en op het asfalt. Het ETA systeem is zijn meer prijs dubbel en dwars waard. De MXen van zocchi hebben sowieso een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Voor meer info moet je bij Freakazoid en Pimiento (en zeker nogwel wat andere DP"ers) zijn die rijden nu al een poosje met een MX Comp ETA.
Voor meer info moet je bij Freakazoid en Pimiento (en zeker nogwel wat andere DP"ers) zijn die rijden nu al een poosje met een MX Comp ETA.
Dat systeem zorgt er toch voor dat de vering bij diepe kuilen waarbij die veel inveerd,dat de vork weer langzaam uitveerd en bij kleine kuilen,dat die snel uitveerd.
mijn vraag:gebeurd dit automatisch of moet je daar weer een hendeltje voor omzetten?
mijn vraag:gebeurd dit automatisch of moet je daar weer een hendeltje voor omzetten?
Waar je het nu over hebt is de rebound dat is weer wat anders dan het ETA systeem, ik rij zelf ook met een MX comp eta maar ik gebruik het eigenlijk nooit, ik kan me wel voor stellen dat het bij langen klimmen wel handig is maar in nederland heb je die helaas niet zo veel.
ETA is gewoon het verkorten van de veerweg naar 3 cm waardoor er een beter geometrie ontstaat voor het klimmen.
ETA is gewoon het verkorten van de veerweg naar 3 cm waardoor er een beter geometrie ontstaat voor het klimmen.
-
dus niet zoals mijnus, die ECC heeft. Mijn ECC zet gewoon de vork vast als deze ingeveert is, gaat dus wel tot het maximale (blijft denk 4mm binnenpoot zichtbaar) en blijft vast zitten, geen veerweg dus. 100% starre vork....
ETA is dus wat anders neem ik aan ???
- King Zeus @ DirtE19
baquelappe schreef:
dus niet zoals mijnus, die ECC heeft. Mijn ECC zet gewoon de vork vast als deze ingeveert is, gaat dus wel tot het maximale (blijft denk 4mm binnenpoot zichtbaar) en blijft vast zitten, geen veerweg dus. 100% starre vork....
idd eta is External Travel Adjuster dus vrij vertaald gewoon je veerrweg aanpassen
Heeft een MX Pro/ETA ook rebound-lockout?
Van de B2B site:Jeffrey S schreef:
Heeft een MX Pro/ETA ook rebound-lockout?
>REBOUND: de rebound (snelheid waarmee de vork uitveert) is met een externe knop (onderkant linker vorkpoot) instelbaar.
Ja dus

ECC is zocchi lockout voor coil vorken
ETA is zocchi lockout voor luchtvorken
riiiight?
riiiight?
de mx pro is een lucht/coil vork maar toch heeft hij ook het ETA systeem.
riiight?
riiight?
Dan zal die op de luchtcartridge zitten
riiight?
riiight?
MX pro is geen luchtvork en ETA is geen lockout!
Bruineboon!!
:-*
Bruineboon!!
:-*
IK heb het verkeerd,het is geen lucht/coil vork,maar een volledige lucht vork,bewijs staat op www.santos-bikes.nl
-
- Contacteer:
K heb een mx comp eta, perfecte vork, t is wel een "zompige ???"vork en daarom vind k in snelle klimmen ETA wel fijn. Twerkt niet echt als een lock-out, maar de veerweg die je nog hebt vind k eerder irritant dan nuttig. Hij tikt dan een beetje tussen vol ingeveerd en t stukje dat ie weer terug kan. Toch gebruik ik ETA wel veel met klimmen en sprintjes. Tis absoluut geen must maar wel handig.
Conclusie, goede vork, goed systeem, maar niet zo goed als een echte lock-out.
Conclusie, goede vork, goed systeem, maar niet zo goed als een echte lock-out.
Ik heb ook een mx comp met eta 105 mm vering. Hij bevalt goed de vork het is wle jammer dat je hem niet zo hard kan oppompen als een standaard mx comp. De normale comp kunje tot 3,5 bar in 2 vorkpoten en een eta kun je tot 4,7 bar oppompen in 1 vorkpoot.
De travel reduction kit is helaas ook erg duur... schrik er niet van als je alleen voor de kit een rekening van ongeveer 80 euro krijgt.. exclusief monteren.
mvg Ninko
De travel reduction kit is helaas ook erg duur... schrik er niet van als je alleen voor de kit een rekening van ongeveer 80 euro krijgt.. exclusief monteren.
mvg Ninko
ik ben van plan om de MX Comp ETA te kopen maar kan je de veerweg van deze vork terugbrengen op 80-85mm ipv 105mm.
of is dit niet nodig want voor de moment rijd ik nog met een RST Gamma EL met ik denk 78mm.
als de veerweg niet ingekort kan worden gaat mijn voorkeur uit naar de MX Comp.
is dit een goede keuze? ???
alle nuttige info is welkom.
of is dit niet nodig want voor de moment rijd ik nog met een RST Gamma EL met ik denk 78mm.
als de veerweg niet ingekort kan worden gaat mijn voorkeur uit naar de MX Comp.
is dit een goede keuze? ???
alle nuttige info is welkom.
-
- Contacteer:
Kzou de veerweg niet terug willen brengen, of het kan weet ik niet, 105 mm rulezz. ke mijn fiets is er wat hoger van geworden aan de voorkant, maar k vind het wel fijn. En met de ETA erop is ie weer lager voor het klimmen dus.!
Terugbrengen kan, maar is duur. Verschil in inbouwhoogte ga je zekers voelen, ask ninko maar es...
Ik vind het helemaal niks als de veerweg 105 mm is... de veerweg die ik eerst had was 80 ofzo... maar die vork vond ik niks want die begon een beetje kapot te gaan. Maar het 105 mm veerweg is mijn fiets nu zo hoog geworden aan de voorkant (de inbouwhoogte van die zocchi is zoiezo al heel hoog) dat het nu net een oma fiets is... je wiel draait dus niet meer als je scherp stuurt maar dan gaat hij zeg maar op zijn kant liggen met het gevolg dat je wegschuift in de bochten...dus je vork komt veeeeel schuiner onder je fiets te staan dan bij 80 mm waarbij je vork bijna recht onder je fiets staat... ok, het klinkt nu allemaal heel erg zo maar het valt wel een beetje mee hoor... ik kan er nog steeds perfect mee mountainbike en de vork bevalt best wel.. hoewel ik er toch over zit te denken om met een starre joekel te gaan rijden... PS, je mag die van mij wel kopen...
mvg Ninko
mvg Ninko
-
ik heb een lucht vork, MXC Air, met ECC :-*legion schreef: ECC is zocchi lockout voor coil vorken
riiiight?
er waren 2 modellen: MXC Coil en MXC Air, bijde (optioneel) met ECC.
Volgens marzocci zelf alleen ECC bij de 100mm modellen,
dat terwijl ik ECC heb op mijn 80mm vork ::)
vreemde manntjes daarzo.....
Als het goed is, is ECC gewoon een blokkering van het rebound ventiel. Inveren gaat perfect, maar komt niet meer terug. Inveren is mogelijk tot en met de laatste mm. ETA laat inveren en rebound wel toe op de laatste paar cm?