Effe het volgende:
Ik moet een nieuwe trapas monteren. Ik heb al het juiste"sleuteltje" maar in de handleiding lees ik altijd dat je hem met een bepaald moment moet aandraaien. Nou is een momentsleutel op zich geen probleem, maar dat gaat weer niet werken in combinatie met dat stukkie gereedschap voor je trapas. Er bestaan wel speciale shimano momentsleutels, maar dat gaat ook wel weer erg ver.
Vroeger draaide ik hem gewoon met gevoel aan, maar ik rij al heel lang rond met een Klein waarbij de trapas in het frame geperst is. Ik ben nu een nieuwe bike aan het opbouwen (ook weer een Klein) en hier moet ik hem zelf indraaien. Het zal ook dit keer wel geen probleem zijn, maar toch de vraag:
Is er een manier om zonder momentsleutel toch je trapas aan te draaien met het juiste moment?
Ben erg benieuwd ;D
Grtz,
Martijn
Momentsleutel
Moderator:Beheerders
Re:Momentsleutel
Aan het eind van je sleutel (in horizontale stand) een emmer hangen en het gewicht van de emmer dusdanig aanpassen dat het juiste moment wordt bereikt.
moment = kracht x arm (in meters)
kracht (in Newton) = massa x versnelling (aantal kilos x 9.81)
Dus: 10kg aan een sleutel van 50cm levert een moment van (10 x 9.81) x 0.5 = 49.05 Nm
Als ik het fout heb lees ik het graag!
moment = kracht x arm (in meters)
kracht (in Newton) = massa x versnelling (aantal kilos x 9.81)
Dus: 10kg aan een sleutel van 50cm levert een moment van (10 x 9.81) x 0.5 = 49.05 Nm
Als ik het fout heb lees ik het graag!
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Helemaal juist
Of gewoon VAST draaien.
Bij de titanium boutjes van je magnesium ITM The Stem is het in ieder geval iets precairder.

Of gewoon VAST draaien.
Bij de titanium boutjes van je magnesium ITM The Stem is het in ieder geval iets precairder.
Beetje gevoel kan geen kwaad.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Ik heb nog nooit een momentsleutel gebruikt voor iets van m"n fiets en alles is al gedemonteerd en gemonteerd geweest, nooit problemen.
Alles op gevoel... en natuurlijk gewoon kennis over hoe sterk het spul is...
Alles op gevoel... en natuurlijk gewoon kennis over hoe sterk het spul is...

kwartslag voor het afbreken ;D ;D