Re:grens zadelpen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gène
grens zadelpen

Bericht door Gène » wo jun 18, 2003 10:21 pm

Ik heb vandaag een easton ea 50 zadel pen (30.9 mm doorsnede) gemonteerd op mijn specialized. Maar ik had eerst een Ritchey comp van 400mm. De easton is 350mm. Dus hij steekt minder dan een centimeter met de grens boven de zitbuis uit. Kan dit kwaad? Hij steekt egt niet mijlen ver er boven uit maar een beetje.
Ik hoop niet binnen kort met een gescheurt frame te zitten of een gebroken pen. Laat me wat weten
mzzl
Gène

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 18, 2003 10:23 pm

is toch ok, die grens zit er niet voor nix op toch :? :?

dusssss©

Gène

Bericht door Gène » wo jun 18, 2003 10:26 pm

Weet ik maar ik ga weer niet een nieuwe pen kopen omdat de grens een halve cm erboven uitsteekt.
mzzl
Gène

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jun 18, 2003 10:47 pm

halve cm is te overzien... en bij de een kan het.. bij de ander niet.. ligt maar net aan het gewicht en de rijstijl van de berijder... Zelfs RooX pennen die ver, heel ver in het frame zakken heb ik zien breken als luciferhoutjes.. dus zegt het allemaal vrij weinig (90kg, ruwe rijstijl)... schat jezelf in en beslis..... ikzelf zou er bij niet zo van wakker liggen.

El Captaino

Bericht door El Captaino » do jun 19, 2003 7:39 am

ik denk dat die 1/2 cm wel kan waarschijnlijk is die zadelpen berekend met een veiligheidsmarge. En het ligt er natuulijk ook aan hoe zwaar je bent? als je 100kg weegt wordt het wel een beetje gevaarlijk denk ik.

Brum.

Bericht door Brum. » do jun 19, 2003 10:38 am

Hmmmzzz, mijn Ritchey WCS heeft het ook begeven nadat ik m plusminus 0,5 cm tever eruit had gezet. Ikzelf weeg maar een 70 kg, dus dat zal het probleem niet zo zijn.

Heb nu een Thomson 410 mm, en die kan er een eiindd uit, niet gezond meer! :P

Ik zou zeggen: koop een Spezi Thomson, zijn helemaal niet duur en dan heb je gewoon de beste zadelpen ter wereld, voila :-*

The Flying V

Bericht door The Flying V » do jun 19, 2003 3:25 pm

Ik heb een Thomson in mijn Speci zitten.. steekt er ook ongeveer 0,5 cm uit.
Maar, de fabriek zal wel een extra marge in acht hebben genomen, dus die streep zal echt wel veilig zijn!
En een halve cm erboven zal echt wel kunnen.

V.

bike2die

Bericht door bike2die » do jun 19, 2003 6:46 pm

heey

het kan niet echt veel kwaad alleen maar dat je zadelpen minder sterk is en hij iets makkelijker krom wordt of afbreekt ;D

sorry maar het is nou eenmaal zo

zonoskar

Bericht door zonoskar » do jun 19, 2003 6:48 pm

Die grens is dan ook niet voor de bescherming van de zadelpen, maar voor het frame. Dus terug gaan met die pen, anders sloop je je frame. Mocht je een heel laag frame hebben, check dan of de onderkant van de zadelpen minstens tot onder de onderste las van de bovenbuis komt.

BLRacing

Bericht door BLRacing » do jun 19, 2003 8:24 pm

zonoskar schreef: Die grens is dan ook niet voor de bescherming van de zadelpen, maar voor het frame. Dus terug gaan met die pen, anders sloop je je frame. Mocht je een heel laag frame hebben, check dan of de onderkant van de zadelpen minstens tot onder de onderste las van de bovenbuis komt.
Jep. Een zadelpen breekt als er een kritische grens doorbroken wordt en het moment op de pen simpelweg te groot is. Kun je dus ook beter een oversized pen nemen he. Maar Zonoskar haalt hier een zeer belangrijk punt naarboven en wel framebeschadiging door de zadelpen. Er is een regel dat de pen minimaal 60 mm in het frame moet gaan en dat je dan veilig zit, maar dit hangt ook wel weer af van zadelpen diameter. Maar 60 is the way to go. Als je die regel aan je laars lapt heb je kans, vooral bij aluminium frames, dat, ten eerste een te grote spanning op de bout van de zadelpenklemband komt en hij pats zegt. En ten tweede volgens mij dat de zadelbuis aan de voorkant zodanig gaat vervormen dat je scheurvorming krijgt onder andere door kerfwerking.
Misschien dat ik binnenkort met een FEA analische kan komen over wat er kan gebeuren en wat er gaat gebeuren ;)

By the way. Laat ik afgelopen vrijdag weer een Thomson zadelpen gekocht te hebben voor mijn Spec Enduro pro personalisatie.

The Flying V

Bericht door The Flying V » do jun 19, 2003 8:42 pm

60 mm zei je? Houdt de producent daar al niet rekening mee?

V.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jun 19, 2003 10:13 pm

The Flying V schreef:
60 mm zei je? Houdt de producent daar al niet rekening mee?

V.

Nee, want niet idereen heeft de zadelpen strop op dezeflde afstand zitten tov de boven buis.. kijk bijv. Rocky of Kona.. daar steekt de zitbuis nog een flink stuk door boven de bovenbuis heen....

Gène

Bericht door Gène » vr jun 20, 2003 9:01 am

Dat klopt volgens mij niet, want de de standaard pen (rItchey comp) zat egt geen 60 mm in ut frame. Plus de zitbuis loopt ongeveer 2 cm boven de las uit en is dan geklemt. Ik zal vandaag eens terug gaan naar de lbs en vragen wat hij ervan vind.
Mzzl
Gène

Oz

Bericht door Oz » vr jun 20, 2003 8:11 pm

volgens mij is het 60mm onder de kruiding bovenbuis/zitbuis, bijv. bij Rm Blizzard zit loppt de zitbuis al meer dan 50mm door boven de bovenbuis

oz

Gène

Bericht door Gène » vr jun 20, 2003 8:15 pm

Ik heb de pen een paar milmeter laten zakken omdat toch wat te hoog stond. Nu staat hij twee/ drie mm met de grens boven de klem. En dat was volgens de lbs totaal gen probleem.
Dus mijn probleem is de wereld uit. Ziet trouwens gelikt uit. Die zwarte geanadoseerde pen in mijn bike.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo jun 22, 2003 10:00 am

Maakt niet uit. Standaard is de minimale lengte zadelpen die in je frame moet zitten vaak 10 cm. Maat van me heeft een easton ct2 pen en die heeft ie 4 cm (schuin) afgezaagd en nu zit de pen tot het "maximum-streepje" in het frame. Is niet de lichtste maar nooit problemen mee gehad. Doet-ie altijd...... ;D

Gast

Bericht door Gast » za jun 28, 2003 12:15 pm

Ik laat momenteel door iemand een zadelpen maken voor m"n le Toy, zodat ik er ook eens een tocht/XC mee kan rijden (geen zin in 2 mtb"s). Het wordt een stalen pen van +-800mm (ja, ik ben groot) en ze gaat een 30 tal centimeter het frame in. Stevig spul, en ZWAAR, maar ik hoop dat het frame het houdt. Anyone?

ZAG

Bericht door ZAG » za jun 28, 2003 7:14 pm

met 30 cm het frame in vast wel, de kracht wordt dan mooi verdeeld

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » za jun 28, 2003 7:41 pm

Orkje schreef:
Ik laat momenteel door iemand een zadelpen maken voor m"n le Toy, zodat ik er ook eens een tocht/XC mee kan rijden (geen zin in 2 mtb"s). Het wordt een stalen pen van +-800mm (ja, ik ben groot) en ze gaat een 30 tal centimeter het frame in. Stevig spul, en ZWAAR, maar ik hoop dat het frame het houdt. Anyone?

Bohhhhhh dat resultaat wil ik wel es zien!!! ;D ;D das me een vlaggestok! :o ;D

Plaats reactie