HELP!!!, mijn fiets maakt lawaai!!

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
janjaap
HELP!!!, mijn fiets maakt lawaai!!

Bericht door janjaap » do jun 12, 2003 5:16 pm

dus, nieuwe p2...

punt 1. ketting al 2 keer naar de tering: wat is een fijne ketting

punt 2. fork maakt tyfus lawaai bij bunnyhop, heb em op stugste stand gezet maar als ik nu spring knalt er iets hard tegenelkaar aan ofzo.

punt 3 die remmen maken lawaai, volges mij slijten ze af en toe aan, heb al gekeken maar volges mij kan je er niet echt iets aan veranderen zodat ie da nie meer doet.

ik vraag u om :-[ hulp want dit fiets niet echt lekker ofzo.

bij voorbaat dank

janjaap

jojo

Re:HELP!!!

Bericht door jojo » do jun 12, 2003 5:29 pm

Als het nieuwe bike is kun je er mee terug gaan naar de winkel toch....
voor de remmen kun je de klauwen opvullen met ringetjes, misschien dat dat help.
ps. heb je hem toevallig bij Cycle Trend (Groningen) gekocht......?

jojo

janjaap

Bericht door janjaap » do jun 12, 2003 5:45 pm

oui

Gast

Bericht door Gast » do jun 12, 2003 5:59 pm

Misschien is het ook een idee de topictitel "iets" wat meer duidelijk te maken?

janjaap

Re:HELP!!!, mijn fiets maakt lawaai!!

Bericht door janjaap » do jun 19, 2003 6:10 pm

heeft iemand nog ideeen?

bike2die

Bericht door bike2die » do jun 19, 2003 6:43 pm

heey janjaap

probleem 1:
heel simpel gewoon een nieuwe ketting kopen dan maar iets duurder ::)

probleem 2:
dat je vork een raar geluid maakt is omdat er iets van een klein steentje in de vork zit dat kan iets heel groots lijken. ik neem aan dat je geen rubbers om je vering heen hebt zitten. die rubbers dienen ervoor dat er geen rotzooi in de vork kan komen het staat niet echt mooi maar het werkt wel. vraag bij een fietsenmaker of ze hem willen naarkijken.

probleem 3:
probeer eens nieuwe remblokjes. het kan ook komen doordat de rem niet goed is ingesteld dan moet je je remblokjes er uit halen in een bankschroef zetten en er een stuktje af vijlen. ik werk zelf in een fietsenwinkel dus ik kan dat probleem en zeer makkelijk te verhelpen probleem maar als je niet weet wat je moet doen hoogst irritant.

mvg jurgen ;)

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » do jun 19, 2003 7:03 pm

bike2die schreef:
heey janjaap

probleem 2:
dat je vork een raar geluid maakt is omdat er iets van een klein steentje in de vork zit dat kan iets heel groots lijken. ik neem aan dat je geen rubbers om je vering heen hebt zitten. die rubbers dienen ervoor dat er geen rotzooi in de vork kan komen het staat niet echt mooi maar het werkt wel. vraag bij een fietsenmaker of ze hem willen naarkijken.

mvg jurgen ;)

in wat voor fietsen winkel werk jij dan wel niet? steentje in vering? hahahahahahaha
rubbers? volgens mioj werk jij dan alleen met veringen van minder dan 100eur nieuwwaarde,
hihihihihi, bij jou laat nooit mijn fietse herstellen!

Wytze

Bericht door Wytze » do jun 19, 2003 7:18 pm

idd zeg es in welke fietsen winkel jij werkt "bike2die" dan kunnen we die fietsenwinkel bijplaatsen op de zwarte lijst (ideetje?)

maar ff serieus, dit is bijna om verdrietig van te worden die reacties van jouw :"( :? Denk de volgende keer alsjeblieft iets langer na voordat je onzin gaat posten

Gast

Bericht door Gast » do jun 19, 2003 9:49 pm

heum, volgens zijn profiel is hij 14j , volgens mij werk je dan nog niet in een fietsenwinkel maar ga je nog gewoon naar school.

punt 1 : Sram kettingen zijn goede kettingen, een pc69, pc59 gaat ook wel, maar een 69 is echt ni veel duurder. Of die KMC X9 ketting, rij ikzelf nu mee, en werkt wel goed, zou volgens de tests ook een lange levensduur hebben.

punt 2 : is een Zocchi, toch? wschl het geluid van de negatieve veren die de top-out opvangen, een Zocchi maakt altijd geluidjes, top-out en slurpgeluidje ;D
Als die topout echt erg veel lawaai maakt mss toch eens mee terug gaan om na te zien. maar dat is metaal op metaal dus dat geeft iig wel een tikkend geluid

punt 3 : moeilijk te zeggen zo, zou dat moeten zien, kan zijn dat je caliper niet goed gecentreerd is, maar kan ook een slagje in de schijf zelf zitten maar daar is dan niet veel aan te doen, nieuwe schijf is niet altijd een oplossing, daar zit dikwijls ook een miniem slagje in, maar een schijf kan ook wat scheeftrekken door verschillende spanningen op de bouten. Maar heel veel schijfremmen lopen lichtjes aan, kan geen kwaad zolang ze maar niet afremmen.
remblokken staan ook veel dichter dan bij velgremmen. ook slepen ze toch ook dikwijls wel aan in een bocht door torsie op je naaf waardoor de schijf de remblokken raakt, heb ik al dikwijls gezien en gehoord, vooral bij 8" kom je dit tegen

En ik ben 20j en werk ook in een winkel

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » do jun 19, 2003 10:01 pm

ik schaam me voor me stadsgenoten :"( :"( :? ([glow=red,2,300]PROFILE[/glow] koos riesenwijk..... is de fietsenzaak ;D profile zegt genoeg dachten wij zo)

maybe ff je schijf los draaien en alle boutjes om en om vast draaien, kan helpen :)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jun 20, 2003 7:02 am

bike2die schreef:
heey janjaap

probleem 1:
heel simpel gewoon een nieuwe ketting kopen dan maar iets duurder ::)

probleem 2:

probleem 3:
probeer eens nieuwe remblokjes. het kan ook komen doordat de rem niet goed is ingesteld dan moet je je remblokjes er uit halen in een bankschroef zetten en er een stuktje af vijlen. ik werk zelf in een fietsenwinkel dus ik kan dat probleem en zeer makkelijk te verhelpen probleem maar als je niet weet wat je moet doen hoogst irritant.

mvg jurgen ;)

ik had laatst ook een straatklinker in m"n vork, en dat maakt idd een raar geluidje ;D ;D ;D :?

ik weet niet wat voor een vork je hebt??? maar ik had een RS en daar zit een veer in waar een krimpkous om zit die er voor zorgt dat hij niet tegen de vorkpoot tikt. Deze krimpkous zit echter niet over de gehele lengte van de veer, meestal zit deze over een lengte van 4 cm in het midden van de vork. Deze is bij jou waarschijnlijk naar beneden geschoven en dat zorgt ervoor dat die veer tegen je poot komt en tikkend/krakend geluid maakt.

dusssss©

Zand er over

Bericht door Zand er over » vr jun 20, 2003 10:16 am

ja dat had ik ook een keer, een hele stoep tegel lag er op de bodem van mijn open olie bad... gekheid die jongen is veertien, niets mis mee hoor, wij hebben ook zo"n jochie in de winkel lopen die de werkplaats aanveegt, boodschappen doet, de tafel dekt en de winkel aanvult maar ga niet van die onzin uitkramen..
wat ketting betreft kmc is best wel goed. maken super veel kettingen, (bijna alle shimano"s.. ) wat je vork betreft laat em ff een keer uit elkaar halen, een nw vork moet wel ff inveren maar geen rare geluiden maken..

The Flying V

Bericht door The Flying V » vr jun 20, 2003 12:23 pm

Is het mogelijk om je bike helemaal kraakvrij te krijgen?
Ik denk wel, maar dan voor 1 rit..!
Als het stoffig is gaat er altijd wel ergens zand tussen zit wat gaat kraken.
Neem bijv. je zadel..

V.

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » vr jun 20, 2003 12:41 pm

tzelfde bij mij, ik wou even mijn olie verversen, ik giet ze uit in een potje en opeens komt gand mijn etrras deruit gevallen, ik snap het niet, ik was het wel al even kwijt...
nu heb ik er gelukkig rubbers rondgehangen zodat ik nooit mee stenen uit mijn vork hoef te halen. :-[

Caramba

Bericht door Caramba » vr jun 20, 2003 12:46 pm

Mijn bike is al maanden geheel vrij van kraak geluiden. De enige geluiden die je hoort zijn de ketting tegen het frame, tikje van het freewheel en de sop en slurp geluiden van m"n voorvork en achterdemper. Dus op de standaard geluiden na is het heel goed mogelijk een "stille" fiets te hebben.

Sven

Bericht door Sven » vr jun 20, 2003 12:48 pm

Die van mij begint weer te kraken... breng em es binnenkort naa de lbs... wordt er nu helemaal ziek van, kheb alles al geprobeerd...

The Flying V

Bericht door The Flying V » vr jun 20, 2003 12:51 pm

Caramba schreef: Mijn bike is al maanden geheel vrij van kraak geluiden. De enige geluiden die je hoort zijn de ketting tegen het frame, tikje van het freewheel en de sop en slurp geluiden van m"n voorvork en achterdemper. Dus op de standaard geluiden na is het heel goed mogelijk een "stille" fiets te hebben.
Maanden? Ook na het rijden in erg stoffige omstandigheden? Als je eens flink aanzet, staand op je pedalen en veel kracht zetten hoor je nog niks? FF lekker aan je stuur wrikken.. nog niks? Btr!

V.

Edit: @Dn Helle.. waarom naar de LBS?

Sven

Bericht door Sven » vr jun 20, 2003 2:19 pm

Omdat ik liever niet zelf me CK uit elkaar draai.

En me sid wil ik wel weer eens laten servicen... kijk ik ff mee, kan ik het de volgende keer zelf doen...

Caramba

Bericht door Caramba » vr jun 20, 2003 3:44 pm

The Flying V schreef:
Maanden? Ook na het rijden in erg stoffige omstandigheden? Als je eens flink aanzet, staand op je pedalen en veel kracht zetten hoor je nog niks? FF lekker aan je stuur wrikken.. nog niks? Btr!

V.

Nee, ik kan aan m"n stuur trekken en op m"n pedalen stampen en ik hoor helemaal geen kraak geluiden! Is denk ik omdat ik een carbon stuur en zadelpen heb. Met m"n vorige alu onderdelen had ik wel last van kraken en tikken. De afgelopen tijd heb ik alleen maar stoffige ritten gemaakt en m"n bike vrij slecht schoon gemaakt (Alleen ketting/cranck en derailleurs ff snel schoongemaakt) en ik denk dat ik het afgelopen half jaar nog geen enkel tikje of kraakje heb gehoord.
Is denk ik een combinatie van goed passende, stijve onderdelen die op de juiste manier vast gezet zijn. Dus ontvetten met spiritus en daarna vastzetten met een klein likje kogellagervet eraan.

Waarschuwing! --> Carbon onderdelen alleen ontvetten en "droog" installeren. Nooit vet eraan!

Zand er over

Bericht door Zand er over » vr jun 20, 2003 11:47 pm

het vreemdste kraakje dat ik ooit gevonden had was voor een klant komt met een santos...mijn fiets kraakt , ik rijden en jahoor kraak... dus na lang zoeken bleek het het frame te zijn waarbij er 2 buizen niet goed gelast waren en bij torsie over elkaar een schuurde op de las.

Epic

Bericht door Epic » vr jun 20, 2003 11:53 pm

Ik heb de slechte gewoonte om SRAM PC99"s vlug kapot te rijden (verwrongen) dus die laat ik vanaf nu links liggen. De SRAM PC69"s geven het soms nogal eens op bij de aansluiting met powerlink. Shimano XT"s of XTR"s met powerlink lijken me een goede oplossing, maar zoals men al opmerkte zit er weinig verschil qua prijs bij de betere kettingen.

The Flying V

Bericht door The Flying V » za jun 21, 2003 7:47 pm

@Caramba, het zal er bij mij ook wel aan liggen dat alles bij mij van aluminium is.. Mijn stuur en stuurpen zijn van Ritchety, dus ook niet één van de stijfste!

V.

Plaats reactie