Piepende Hope Enduro DH4
Moderator:Beheerders
M"n hope enduro"s piepen als de tering... wie weet hoe dit probleempje te verhelpen is ???
-
Re:Piepende Hope Enduro DH4
Dan staat je calipper onder een hoek tov je schijf.
Is een speciaal toolje voor om deze twee vlakken weer paralel te maken.
Als ze beginnen te piepen na een lange tijd remmen dan zijn ze heet geworden en moet je dus minder remmen.
E
Is een speciaal toolje voor om deze twee vlakken weer paralel te maken.
Als ze beginnen te piepen na een lange tijd remmen dan zijn ze heet geworden en moet je dus minder remmen.
E
hoe monteer je ze? in welke volgorde?
Zane
Zane
ze zaten op de fiets (rotwild rds) zoals ik "m kocht, dus niet zelf erop geflanst ofzow, en ook niets mee gedaan... in het begin piepte ze ook niet, maar nu dus ineens wel tijdens dit warme weer... hmm, hoeft er natuurlijk niet persee iets mee te maken te hebben...
nah, gewoon met lange "losse" bouten de caliper om je schijf doen, en dmv de bouten de goede positie op de schijf vast stellen.
Dan knijp je je remhendel in, en zet die vast met een tie rap.Daarna kan je de ruimte tussen vork/caliper mooi opvullen met ringetjes, vaak moet er zo een allerdunste tussen ivm t feit dat je de zaak strak aandraait.. Boven en onder hoeft dus niet perse hetzelfde aantal ringetjes..
Verder, mijn hopes piepen ook wel redelijk, maar ik heb ze ook een tijdje schuin gemonteerd gehad (foutje) en toen was t nog erger..
Succes, Inzane
Dan knijp je je remhendel in, en zet die vast met een tie rap.Daarna kan je de ruimte tussen vork/caliper mooi opvullen met ringetjes, vaak moet er zo een allerdunste tussen ivm t feit dat je de zaak strak aandraait.. Boven en onder hoeft dus niet perse hetzelfde aantal ringetjes..
Verder, mijn hopes piepen ook wel redelijk, maar ik heb ze ook een tijdje schuin gemonteerd gehad (foutje) en toen was t nog erger..
Succes, Inzane
ik heb "m inmiddels toch wel echt recht staan
en het vage is dat m"n voorem (die 8" is) niet/nauwelijks piept, terwijl mijn achterrem (6") dat wel doet..
Wat me wel opviel was toen ik een tikje gaf tegen de achterschijf, is dat deze dan een toon aangeeft (dat heeft een naam, maar daar kom ik even niet op). En mijn voorschijf die doet dit dus weer niet als ik deze een tikje geef..
(de schijven zitten beide muurvast!)
Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben (die toon zeg maar), en valt het te verhelpen??

Wat me wel opviel was toen ik een tikje gaf tegen de achterschijf, is dat deze dan een toon aangeeft (dat heeft een naam, maar daar kom ik even niet op). En mijn voorschijf die doet dit dus weer niet als ik deze een tikje geef..
(de schijven zitten beide muurvast!)
Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben (die toon zeg maar), en valt het te verhelpen??
Kruislings de schijven aangedraaid? ::)
euh, de schijven zaten er muurvast op.. dus of ze kruislings zijn aangedraaid weet ik niet, maar daar ga ik wel vanuit.. zou dit anders die toon dan kunnen maken?
Uhm, het kan volgens mij voor een vervormde stand van de schijf zorgen.
Zo ff getypt: Als je de schijf aandraait, schroefje na schroefje, zo rond, heb je kans dat de schijf een ietsiepietsie bol gaat staan, omdat ie (wat niet bij kruislings gebeurt) dubbele spanningen krijgt. Kruislings schroeven: ene kant erin, andere kant (overkant) erin en zo verder.
Het is f*cking moeilijk om het te verwoorden....
Zo ff getypt: Als je de schijf aandraait, schroefje na schroefje, zo rond, heb je kans dat de schijf een ietsiepietsie bol gaat staan, omdat ie (wat niet bij kruislings gebeurt) dubbele spanningen krijgt. Kruislings schroeven: ene kant erin, andere kant (overkant) erin en zo verder.
Het is f*cking moeilijk om het te verwoorden....
misschien dat de grote van de schijf de toon verklaart?
zal zo zelf ook is kijken, heb 185 voor en 160 achter
zal zo zelf ook is kijken, heb 185 voor en 160 achter
achter een hogere toon
Heeft niks te maken met toonhoogte ofzo, maar die toon duidt op resonantie. dwz dat de schijf enige tijd blijft natrillen na dat tikje, en dat zou trouwens bij een grotere schijf meer en langer moeten zijn.
Maar ik heb Marta"s en bij mij piept de voorste maar de achterste niet, stoor me daar niet aan, is ook niet echt irritant hard, maar heb geen verklaring waarom de ene dat wel en de andere dat niet doet
Maar ik heb Marta"s en bij mij piept de voorste maar de achterste niet, stoor me daar niet aan, is ook niet echt irritant hard, maar heb geen verklaring waarom de ene dat wel en de andere dat niet doet
Go WOOdy Go WOOdy!! Dat woord zocht ik! Resonantie :-*
De voorschijf heeft nauwelijks resonantie, en mijn achterschijf (die kleiner is) wel..
Wie kan dat verklaren???????
De voorschijf heeft nauwelijks resonantie, en mijn achterschijf (die kleiner is) wel..
JunkE schreef:
Go WOOdy Go WOOdy!! Dat woord zocht ik! Resonantie :-*
Hope zelf ??? ik iig geval niet. is in strijd met de wetten van de fysica
zit met de handen in het haar ;D
maar het gaat er vooral om hoe lang dat duurt, probeer heel dicht bij de schijf te luisteren en probeer het eens te timen.
ik heb inmiddels ook uitgevonden dat bij het remmen maar op paar plekken de echte piep onstaat... Dus alsof er slagen in zitten, alleen dan zonder een slag erin..