Re:Hoelang horen tandwielen mee tegaan?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

MasterDisaster
Hoelang horen tandwielen mee tegaan?

Bericht door MasterDisaster » do jun 12, 2003 9:49 pm

Ik heb een Giant ATX830 (teambike)(uit 2000) Maar een tijdje terug waren me tandwielen al gaar, Kleinste achter trapten al door ??? En nu beginnen me voor ook al net nu me achter vervangen zijn ? Mag dat al na ongeveer 2.5 jaar Fiets is uit 2000 :)

Nossy

Bericht door Nossy » do jun 12, 2003 9:50 pm

ligt eraan hoeveel je fiets, maar denk dat er velen jaloers op je zullen zijn als ze 2.5 jaar met hun cassette en tandwielen doen.

:-*

MasterDisaster

Bericht door MasterDisaster » do jun 12, 2003 9:57 pm

dbe schreef:
ligt eraan hoeveel je fiets, maar denk dat er velen jaloers op je zullen zijn als ze 2.5 jaar met hun cassette en tandwielen doen.

:-*

Meen je dat?? de fietsenmaker bij ons bedrijf zei dat het al snel was, Ik fiets meestal hard maar volgens mij was het niet meer dan 2000km

baquelappe

Bericht door baquelappe » do jun 12, 2003 11:37 pm

Ik heb zeker ruime 12000km opzitten (met 1 dezelfde casette welteverstaan) en is nog perfect. Ik hou de spullen wel altijd super schoon, je zal bij mij vrijwel nooit zand op/in m"n ketting terug vinden. Denk dat dat de levensduur wel goed doet.

En buiten dat, het ligt er maar net aan waar en hoe je fietst. Veel zand en blubber, weinig schoon maken is dodelijk voor je casette. Zo slijt ie zeeer snel.

HOME

Bericht door HOME » vr jun 13, 2003 9:21 am

Ik zou willen dat ze 2,5 jaar meegingen.Sinds dat de 9speed er is slijt alles volgens mij 2x zo hard.

Pimiento

Bericht door Pimiento » vr jun 13, 2003 10:12 am

Je moet er ook wel rekening mee houden dat op een atx 830 niet de beste spullen liggen, en hoe goedkoper de onderdelen, hoe sneller ze (meestal) slijten.

Gemini

Bericht door Gemini » vr jun 13, 2003 10:41 am

HOME schreef:
Ik zou willen dat ze 2,5 jaar meegingen.Sinds dat de 9speed er is slijt alles volgens mij 2x zo hard.

Das dus de rede dat ik nog met 8 speed rij!!! ;D

(en omdat ik geen geld en zin heb om me cassete, ketting en shifters te gaan vervangen...)

En daarbij: Ik heb die 9e speed nog nooit gemist hier in NL Zelfs in Limburg en dergelijke niet..

mzzl Gemini

Heidi

Bericht door Heidi » vr jun 13, 2003 10:56 am

Ik rij ook met 8 speed en als ik wil kan ik zo naar 9 speed, maar zoals Gemini ook al zegt: je mist niks, en het slijt minder.

8speedisokeoleole! 8)

<OO>

Bericht door <OO> » vr jun 13, 2003 11:02 am

Met mijn 8 speed LX heb ik bijna 3 jaar gedaan... Met mijn 9 speed XT zat ik op minder dan een jaar door de ketting en cassette heen...

Shimano kennende, zullen ze wel naar 10 speed overgaan... Hoelang gaat de boel dan meegaan... 6 maand?

Azonic-xc-er

Bericht door Azonic-xc-er » vr jun 13, 2003 12:41 pm

Heidi schreef:
Ik rij ook met 8 speed en als ik wil kan ik zo naar 9 speed, maar zoals Gemini ook al zegt: je mist niks, en het slijt minder.

8speedisokeoleole! 8)

voor mij hetzelfde, waarom 9 speed als het even goed gaat met 8 speed!

Azonic-xc-er

Bericht door Azonic-xc-er » vr jun 13, 2003 12:49 pm

Heidi schreef:

8speedisokeoleole! 8)

voor mij hetzelfde, waarom 9 speed als het even goed gaat met 8 speed!

MasterDisaster

Bericht door MasterDisaster » vr jun 13, 2003 1:48 pm

Pimiento schreef:
Je moet er ook wel rekening mee houden dat op een atx 830 niet de beste spullen liggen, en hoe goedkoper de onderdelen, hoe sneller ze (meestal) slijten.

Mwah er zitten toch wel redelijke onderdelen op dacht ik zo :) maar er zitten nu nieuwe op voor sinds vandaag, Moesten speciaal besteld worden (de tandwielen voor waren speciaal ofzo :o ) iig moet er ook nog een nieuwe voorderialleur op
Naja dan kan ik alleen maar voor de 2 en 3 gebruiken niet zo"n probleem want ik gebruik bijna altijd 3 op de weg en soms 2 in bos/terrein Maar jullie hebben het over dat er een 10e versnelling komt?? Zou wel relaxt zijn want als je 40gaat ttrap je je zuur omdat je zo hard moet trappen en van een strandovergang af moet je ook keihard trappen als je richting de 70 wil
8) 8)
Maar ik onderhoud mijn fiets altijd goed, Haal altijd prut/zand etc ertussenuit maar gebruik soms teveel smeerspray :-X

ZAG

Bericht door ZAG » vr jun 13, 2003 4:00 pm

atx 830 zitten standaart niet echt top onderdelen op. Het is het laagste model!!!!
maar 2000 km is wel heel erg weinig!

HOME

Bericht door HOME » vr jun 13, 2003 4:45 pm

ZAG schreef:
atx 830 zitten standaart niet echt top onderdelen op. Het is het laagste model!!!!

Ligt eraan,als dit 2000 km in het bos met modder is dan is het veel.

MasterDisaster

Bericht door MasterDisaster » vr jun 13, 2003 5:05 pm

ZAG schreef:

Net alsof laagste model alles zegt, Sommige onderdelen op de ATX840 zijn veel minder :?

MasterDisaster

Bericht door MasterDisaster » vr jun 13, 2003 5:06 pm

HOME schreef:
[
ZAG schreef:

Ligt eraan,als dit 2000 km in het bos met modder is dan is het veel.

Mwah laten we zeggen 600 in het bos/polder etc

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr jun 13, 2003 7:59 pm

en ff By the way,

wie heeft jouw wijs gemaakt dat er van de 830 Team er maar 250 zijn gemaakt? (zie master disasters bijschrift) volgens mij klopt dat niet echt. alleen hier op DP zwerven er drie rond (toch?) en ik ken zelf 2 jongens met exact de zelfde bike.

en over de kwaliteit van die tandwielen, het is een SR suntour crank, had ik in 2000 KM met goed onderhoud ook kompleet versleten. En die cassette+tandwielen zijn ook niet van het beste soort.

En volgens mij is die ATX 830 team echt 8-speed (acera shifters)....

MasterDisaster

Bericht door MasterDisaster » vr jun 13, 2003 8:08 pm

Xircuit schreef:
en ff By the way,

wie heeft jouw wijs gemaakt dat er van de 830 Team er maar 250 zijn gemaakt? (zie master disasters bijschrift) volgens mij klopt dat niet echt. alleen hier op DP zwerven er drie rond (toch?) en ik ken zelf 2 jongens met exact de zelfde bike.

en over de kwaliteit van die tandwielen, het is een SR suntour crank, had ik in 2000 KM met goed onderhoud ook kompleet versleten. En die cassette+tandwielen zijn ook niet van het beste soort.

En volgens mij is die ATX 830 team echt 8-speed (acera shifters)....

De man die bij ons fietsen voor de verkoop besteld, Btw hij is idd 8 speed acera , en idd sr suntour crank...zag het stickertje nog voordat ik em in de prullenbak gooide :P ,Middelste was helemaal gaar buitenste bijna en kleine nog goed...

litespeed.ocoee.fs

Bericht door litespeed.ocoee.fs » vr jun 13, 2003 8:51 pm

ligt er maar net aan wanneer, waar en hoe je je kilometers maakt,
ik rijdt er ongeveer 4000 per jaar in de wintermaanden dus ook, met klimmen en blubber, maar wel goed onderhoud/schoonmaken, nadien
en voor bijna iedere rit een rondje teflon op de ketting (xt cassette, met een hg 93 ketting, lx crank). na die 4000km. wordt alles dan ook vervangen.
maar het is dus heel persoonlijk, en materiaal afhankelijk.

Gemini

Bericht door Gemini » vr jun 13, 2003 9:01 pm

Maar jullie hebben het over dat er een 10e versnelling komt?? Zou wel relaxt zijn want als je 40gaat ttrap je je zuur omdat je zo hard moet trappen en van een strandovergang af moet je ook keihard trappen als je richting de 70 wil

Denk niet dat je het goed begrijpt..

Die 10e versnelling zal dan ergens tussen het bereik van je huidige cassete gaan liggen... Immers: veel kleiner kan je tandwiel achter ook niet worden..

Zet er dan voor een groot tandwiel op (48 of zo) ala racefiets... Dan krijg je idd de verhoudingen dat je nog harder kan..

mzzl Gemini

ps: 8 speed rules!!!!

legion
Contacteer:

Bericht door legion » zo jun 15, 2003 12:21 am

idd, 10spd niet 10t....

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » zo jun 15, 2003 6:44 pm

K weet iig zeker dat er meer atx 830"s zijn gebouwd dan 250. Hier in duiven weet ik er zo al een stuk of 5 te vinden, en duiven is geen wereld stad.

Ik vind 2.5 jaar best lang, al is 2000 km weer niet super veel maar wel respectabel voor een acera. Als je nu een XT in 2000 km had versleten ja dan was t van de zotte.

Mijn deore spul op mijn XTC heb ik 9 maanden en dat is zo kaal als t maar kan. Daar zijn wel 3600 km"s voor nodug geweest. Maar die groep is wel 2 slagen hoger dan acera. Kga nu voor XT en race face spul, kijken of dat (nog) beter werkt

amigo

Bericht door amigo » di jun 17, 2003 11:29 pm

hoelang moeten tandwielen mee gaan
nou ik rij nu al ruim 2 jr met xtr voorblad en nu beginnen de tanden een beetje af te breken .... ::)
ik ben zo lang door blijven rijden wegens de achterlijke aanschafprijs van 150 euro :"(

Thermo-Rider

Bericht door Thermo-Rider » wo jun 18, 2003 1:25 pm

2 jaar, man das ontzettend lang, bij mij moet ik om de 5 maandn de tandwielen vervangen want dan kun je er gewoon niet meer mee fietsen :o.
Ik heb vorige week nog mijn ketting vervangen en die lag er pas een maand op :"(, en als je hem dan niet vervangd, tja dan rijd je alles kapot.

MasterDisaster

Bericht door MasterDisaster » wo jun 18, 2003 5:14 pm

Thermo-Rider schreef:
2 jaar, man das ontzettend lang, bij mij moet ik om de 5 maandn de tandwielen vervangen want dan kun je er gewoon niet meer mee fietsen :o.
Ik heb vorige week nog mijn ketting vervangen en die lag er pas een maand op :"(, en als je hem dan niet vervangd, tja dan rijd je alles kapot.

Dan heb jij zeker elcheapo tandwielen of je staat elke dag op de trappers en fietst 100km ofzo? :o

Plaats reactie