Marzocchi Z150

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gast
Re:Marzocchi Z150

Bericht door Gast » ma jun 09, 2003 3:45 pm

Ik vind die daar heel goed bijstaan hoor ..Patman. :D :-*

Patman
Contacteer:

Bericht door Patman » di jun 10, 2003 12:28 am

Ik vind die daar heel goed bijstaan hoor ..Patman. :D :-*
De vork of ons Jessie ;)?

Yvkov

Bericht door Yvkov » di jun 10, 2003 10:31 am

zeg, wat heeft dat kleine meisje voorgehad met er beentje??? Toch geen sigarettepeuken op uitgeduwd hé. Waarom sigarettepeuken, wel in spanje is dat de gewoonte om dit te doen op hun honden, de schoften!!

Yvkov

Bericht door Yvkov » di jun 10, 2003 10:33 am

lees en besef dat het gebeurd !!!!!!!! http://users.skynet.be/josse/windhonden/intro.htm

Nossy

Bericht door Nossy » di jun 10, 2003 11:57 am

Zeg Patman, daar gebruik je de fooienpot voor ;)

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » di jun 10, 2003 3:08 pm

leest hier wat een pinkbike user (die trouwens z"n eigen fietsenmerk heeft, dus niet zomaar de eerste de beste :o) over de Z150 en de breackout te zeggen heeft:

http://v10.pinkbike.com/bb/viewtopic.ph ... 150+review
http://v10.pinkbike.com/bb/viewtopic.ph ... 150+review

niet slecht eh?
de Z150 is in ieder geval een grote kanshebber voor mijn volgende vork te wezen!

KoeniE

Bericht door KoeniE » di jun 10, 2003 11:06 pm

ik vraag me nog steeds af hoeveel frames er heel zullen blijven met 1 1/8" en 150mm veerweg... met die vork zit het wel goed daar ben ik niet bang voor. Maar iedereen die in zijn simpele ds fiets een vork zet met 150mm omdat hij 130 nog niet genoeg vind vraag ik me af hoe lang het gaat duren tot we daar afgescheurde balhoofdbuisjes van gaan zien...

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » wo jun 11, 2003 4:36 pm

of je nu een Z150 sc of een 6" dc op je ht zet, dat maakt echt niet uit.
het kan wel zijn dat mensen er niet zo tegenaankijken, en ze het gemakkelijker op een ht gaan zetten.
maar in mijn ogen verandert er niet veel.

KoeniE

Bericht door KoeniE » wo jun 11, 2003 4:42 pm

die 2,5 cm maakt weldegelijg verschil!

Kracht x arm komt toch wel bekend voor hè

de arm wordt langer maar mensen gaan met meer veerweg ook meer gekke dingen doen en dus komt er meer kracht op de vork

meer kracht en een grotere arm resulteerd dus in een veel grotere kracht op de balhoofd buis en dan voornalijk ook nog alleen maar op de onderzijde

Wytze

Bericht door Wytze » wo jun 11, 2003 5:16 pm

maar met een 6" enkelkroons breekt je balhoofd echt niet eerder dan met een 6" dubbelkroons, dubbelkroon maakt de vork sterker dus nog eerder dat je frame dan breekt, bij de sc heb je nog kans dat de vork breekt ipv je frame ;D

of zie ik iets over het hoofd? die extra kroon geeft toch nergens geen extra stevigheid aan het frame ::)

tis alleen wel zo dat mensen die nooit een dubbelkroons zouden kopen omdat ze em teveel DH vinden, misschien wel die Z150 in hun frame zetten die daar niet op berekent is, maar das wat anders, dan moeten ze in de manual van het frame niet alleen DC"s afraden maar ook een limiet stellen aan de max veerweg.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo jun 11, 2003 5:41 pm

nope
ne SingleCrown zou ik steken voor ne betere draaicirkel en dus vettere Xups. Style matters
Maar zou het laten om da ik ni geloof dat dat stijf is. laat staan Sterk. Balhoofd zal wel serieus flaren bij DH gebruik maar ik vrees vooral steerers die breken

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » wo jun 11, 2003 6:04 pm

yvkov schreef:
zeg, wat heeft dat kleine meisje voorgehad met er beentje??? Toch geen sigarettepeuken op uitgeduwd hé. Waarom sigarettepeuken, wel in spanje is dat de gewoonte om dit te doen op hun honden, de schoften!!

da zijn opengkrabte muggebeetjes zeker?

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » wo jun 11, 2003 6:18 pm

BF goes Hawajan schreef:
nope
ne SingleCrown zou ik steken voor ne betere draaicirkel en dus vettere Xups. Style matters
Maar zou het laten om da ik ni geloof dat dat stijf is. laat staan Sterk. Balhoofd zal wel serieus flaren bij DH gebruik maar ik vrees vooral steerers die breken

balhoofd zal wel serieus flaren bij dh gebruik? een sc zet niet meer druk op enig onderdeel van je balhoofd/frame dan een dc met gelijke axle to crown afstand.
het is wel waar dat die lt sc"s een langere a-t-c afst hebben dan dc"s met idem travel, wat het hefboomeffect in de hand werkt.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » wo jun 11, 2003 6:20 pm

KoeniE schreef:
die 2,5 cm maakt weldegelijg verschil!

Kracht x arm komt toch wel bekend voor hè

de arm wordt langer maar mensen gaan met meer veerweg ook meer gekke dingen doen en dus komt er meer kracht op de vork

meer kracht en een grotere arm resulteerd dus in een veel grotere kracht op de balhoofd buis en dan voornalijk ook nog alleen maar op de onderzijde

ik zei 6" dc, dus 150mm travel dc vs 150mm travel sc ;)

jij hebt wel gelijk, alleen zitten we naast elkaar te praten denkik

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » wo jun 11, 2003 6:34 pm

steek ne CK steel set, mee 5cm ofzo hoge cups...

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo jun 11, 2003 7:21 pm

roodkapje schreef:
[
BF goes Hawajan schreef:
nope

balhoofd zal wel serieus flaren bij dh gebruik? een sc zet niet meer druk op enig onderdeel van je balhoofd/frame dan een dc met gelijke axle to crown afstand.
het is wel waar dat die lt sc"s een langere a-t-c afst hebben dan dc"s met idem travel, wat het hefboomeffect in de hand werkt.

SC is minder stijf en geeft daardoor weldegelijk hoger piekbelasting op je balhoofd.

Gast

Bericht door Gast » wo jun 11, 2003 9:30 pm

doordat ze minder stijf is vangt de vork juist meer op, maar het is hoe de belasting op je frame werkt, bij SC komt er meer kracht op de onderste lager en op je kroon, daarom lopen ze verder over de binnenpoten, door de stijfheid en constructie van DC komt de kracht meer op heel de kop van je frame daarom zijn DH frames extra verstevigd

dussss.....
ik zou geen 6" SC gebruiken in een HT of lichte FR fiets, wel weer in een stevig FR/DH frame, zoals bv in een Bullit zoals op de foto
"t lijkt me iig wel interessant voor northshore

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » wo jun 11, 2003 9:36 pm

wat heeft het niet stijf zijn van de vork ermee te maken? de stuurbuis gaan door het balhoofd. en hoe de kracht op die stuurbuis geleverd wordt (alleen langs onder, of langs boven én langs onder) maakt niet uit.

Gast

Bericht door Gast » wo jun 11, 2003 9:38 pm

roodkapje schreef:
wat heeft het niet stijf zijn van de vork ermee te maken? de stuurbuis gaan door het balhoofd. en hoe de kracht op die stuurbuis geleverd wordt (alleen langs onder, of langs boven én langs onder) maakt niet uit.

jawel, want bij SC geeft je kroon nog veel mee, dus minder kracht op de bovenste lager
een DC trekt, duwt & wringt in alle richtingen veel harder op de bovenste lager dan een SC, juist door de stijfheid van de constructie

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » wo jun 11, 2003 9:56 pm

nu met een pic:
Afbeelding

dus jij zegt dat door de flex van de stuurbuis de onderste cup meer stres opvangt?
hmm, kan zijn, maar ik denk niet dat het echt zo veel uitmaakt. well, tijd zal leren...

EDIT: blauw= balhoofd, oranje=vorkpoten en stuurbuis, F=kracht

KoeniE

Bericht door KoeniE » do jun 12, 2003 8:45 am

WOOdy schreef:
ik zou geen 6" SC gebruiken in een HT of lichte FR fiets, wel weer in een stevig FR/DH frame, zoals bv in een Bullit

Zo denk jij woody maar misschien denken anderen ner niet zo over. Wat als iemand een CMP heeft en een 150 mm vork er in wil wat gebeurt er dan met dat frame... ik hou mijn hart vast ! En wat betreft santa cruz, wat zeggen zij er van? ik zou toch wel eerst graag zwart op wit willen hebben dat je er gewoon een 150mm SC in mag steken zonder dat een balhoofdbuisje knap zegt!

pZyteX

Bericht door pZyteX » vr jun 13, 2003 2:16 pm

Pimiento schreef:
Ja maar van Marzocchi mag je toch wel verwachten dat ze met 1 of meerdere 1.5 vorken komen, zeker gezien hun aanbod op het gebied van FR/DH/DJ etc.

@ Woody&DnHelle: Was in de war door de kleur denk ik :-[. Tis idd dezelfde vork.

gaan ze niet doen, in een blad stond in een onepointfive special dat marzocchi 1.5 onzin vond en dat het alleen maar een marketing idee was.

Sven

Bericht door Sven » vr jun 13, 2003 2:37 pm

ALleen maar een marketing idee?

Dan is het wel een goed idee geworden, ik denk niet dat je de 1,5 inch van de markt af kan krijgen, als je hoort hoe content mensen ermee zijn....

Gast

Bericht door Gast » vr jun 13, 2003 9:49 pm

Allemaal goed en wel, maar ik neem eigenlijk wel aan dat Marzocchi die vork uitvoerig getest heeft, al zouden ze er dan wel bij moeten zeggen in wat voor frames ze wel en niet mogen gebruikt worden.
Maar "t is idd waar, 1.5 is wel degelijk GEEN onzin. vraag maar aan Koenie, die heeft ons dat al eens tot in de puntjes uitgelegd. grotere lagers dus meer draagkracht, ... Dus voor long travel SC is "t gene zever, maar ik vind ze toch gaan overdrijven met 7" SC, daar stel ik me zelfs bij 1.5 vragen bij

Patman
Contacteer:

Bericht door Patman » za jun 14, 2003 3:52 am

zeg, wat heeft dat kleine meisje voorgehad met er beentje??? Toch geen sigarettepeuken op uitgeduwd hé.
"k Zou de peuken nog ontelbaar veel eerder op m"n eigen lichaam uitdoen dan op het lichaam van m"n dochtertje, laat dat duidelijk zijn :)
Neen, waterpokken ... :(

Plaats reactie