Wie rijden er star?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Deurke
Wie rijden er star?

Bericht door Deurke » vr jun 06, 2003 6:35 pm

Ik had even een vraagje over jullie wedstrijd rijders..
wie rijden er hier allemaal met een starre vork,en hoe gaat dat met langere afstanden (50 ong)?

Laat even weten,groeten Jan,
www.biking.tk

Ruben
Forumbeheerder

Re:Wie rijden er star?

Bericht door Ruben » vr jun 06, 2003 8:19 pm

Ikke, in een Sunn stalen frame, lange afstanden geen probleem, star is heerlijk en goed voor je techniek.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » vr jun 06, 2003 8:49 pm

ik ga star rijden in m"n singlespeed. En heb al een hele tijd het idee om in m"n santos tijdelijk een starre vork te zetten.

Rinse

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jun 06, 2003 10:25 pm

Zondag nog... 75km in de Franse Vogezen volledig star...

De rest van mn tijd (99%) ook alles star. Rijd liefst lange afstanden.. jah t gaat.. jah.. t kan zwaar zijn... jah.. ik vind het leuk... en nee.. niet in een alu frame...

mtbfreak

Bericht door mtbfreak » vr jun 06, 2003 10:40 pm

licht ook heel erg veel aan het parcours is het veel afdalingen met heel veel hobbels en grote stenen edan is het echt zwaar,dit kom je in een wedstrijd meestal niet tegen en dan is star heel goed te doen

Tartel

Bericht door Tartel » za jun 07, 2003 10:26 am

*meldt zich*

Geen probleem...nog nooit met vering gereden....dit is nederland, weetje!

El Tartelino groet u!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za jun 07, 2003 10:44 am

vering is voor mensen die geen techniek hebben... ik heb geen techniek ;)

Pimiento

Bericht door Pimiento » za jun 07, 2003 2:04 pm

Heb een tijdje star gereden met een sr-suntour vork :o ;).

Xircuit rijdt ook star.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo jun 08, 2003 11:13 am

Ruben schreef:
Ikke, in een Sunn stalen frame, lange afstanden geen probleem, star is heerlijk en goed voor je techniek.

the same for me.

Star is echt gaaf, soms doen je polsjes wat meer zeer als met een federgabel maar dat is lekker

cHoc

Bericht door cHoc » zo jun 08, 2003 12:20 pm

Steelboy schreef:
vering is voor mensen die geen techniek hebben... ik heb geen techniek ;)

KLOPT!!

maar de dag dat ik star ga rijden, is de dag dat ik opgeborgen kan worden in een gesticht ;D ;)

Gast

Bericht door Gast » zo jun 08, 2003 12:48 pm

cHoc schreef: [
Steelboy schreef:
KLOPT!!

maar de dag dat ik star ga rijden, is de dag dat ik opgeborgen kan worden in een gesticht ;D ;)
Ik had het niet beter kunnen zeggen Choc. :D

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jun 08, 2003 12:52 pm

Vandaag mn hardste jongenheer van stal gehaald.. Neeenee.. geen alu sjaak.. no worries...

mn DK Generation met Brodie Gatorblade vork.. oei.. jah die is best hard.. maar oei.. wonder boven wonder, ondanks slechte conditie enorm lekker ouderwets onvervalst authentiek brabants pedaal kunnen duwen op het rondje in Bladel... 50km in 1u53. Viel niks tegen.. lag er ook super bij...

Mooie van die Generation is... dat ie lekker de bochten doordrift.. ;)

ZAG

Bericht door ZAG » zo jun 08, 2003 6:31 pm

dat het in ned niet hoeft vind ik onzin.
Oke, we hebben minder afdalingen, maar als je ziet hoeveel klotepaden er ook in ne zijn vind ik dat een beetje onzin. Met vering ben je op die paden ook sneller, en je houdt betere controle.
Ik kraak star nu niet af, helemaal niet, heb er zelf nog over getwijfeld. Maar ik heb er toch van af gezien, waarom? Vind het relaxter rijden en ben geen star gewend dus zal het minder scherpe sturen niet voelen, kan me nog herinneren dat DK daarover zat te klagen met zn sid. Ik ben achteraf toch blij dat ik geen star heb genomen. Ben laatst naar de posbank geweest en heb is een stukje met de lockout aan gereden, een kleine afdaling. Het beviel me niks.
Als ik heel veel wedstrijden zou rijden zou ik voor star gaan, veel afdalingen heb je niet en gewicht en rendement is veel hoger, maar ik rijd geen wedstrijden en het bevalt me prima.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jun 08, 2003 9:02 pm

@ZAG

Je moet wel even een aantal kleine details goed scheiden; een geveerde vork op een Lock-out is no way near een starre vork. Waarom? Nou... een goede starre vork (althans.. dat is dan wellicht meer mijn mening) geeft juist redelijk mee bij flinke klappen en zelfs meer bij de kleintjes. Nee.. dat zijn geen cm"s als de travel van een geveerde vork, maar genoeg om de kleine trillingen die het de spieren zo lastig maken, weg te werken. Ik heb een groot aantal starre vorken in mijn bezit en heb momenteel bijv. in mijn Team SL de overall fijnste zitten die nog te rijden valt in dat frame. Hij is een tikkie aan de lage kant, maar het is te doen. Deze vork heeft erg slanke poten en lopen erg mooi toe. Juist daardoor is deze comfortabeler dan de voorganger die door de iet wat grotere diameter/wanddikte en hoogte een volle 100 gram meer woog.

Een Pace carbon vork bijv. "geeft ook enorm mee"... Trek vol in de voorrem.. en je weet wat ik bedoel.. Mooiste voorbeeld is nog de Richtey P21 Team van een makker van me, met de bijbehorende starre 1" Logic vork. Trek in de voorrem en je wielbasis word acuut 3-4cm korter ;)... Dat zijn vorken die genoeg comfort geven voor "starre jongens".

Je merkt dus dat ik weldegelijk over comfort praat. Waarom? Jah.. ook ik ben maar een mens en van veel gestuiter word je zeker moe.. Echter, en dat is denk ik dat geen waar je op doelde over mn SID in de Epic Ti, het gesjok van een geveerde vork als ik staand aan het trappen ben, of gewoon vanuit een bocht wil acceleren... is datgene wat mij geen geveerde vork doet laten rijden. Ik word zo snel zee ziek ;). Aangezien ik daarna naar alternatieven ben gaan zoeken en ik tot de conclusie kwam dat 90% van de ritten die ik maak redelijk goed tot goed te doen zijn met een starre vork, besloot ik me daar op te gaan richten.

Je zult me (discussie is al eens eerder gevoerd) ook nooit horen beweren dat een starre vork beter zou zijn voor het Nederlandsche.. verre van... het is net wat je zelf te doen vind en waar je je accent legt.. Ik vind het leuk om goed te voelen waarover ik heen dender.. Je moet wat "smoother" gaan rijden... omdat je anders echt rake klappen kunt krijgen.... Dat geeft me een soort kick.. beetje een oer gevoel om met "low tech" (ahum...) mn sport te bedrijven...

En uh.. beetje zij-info; jah.. ook ik heb een fully.. ;) Welliswaar eentje van 8jaar oud.. maar ook die rijd leuk...en ook daar heb ik weer iets nieuws mee ondervonden tijdens de (helaas) korte ritten die ik er tot op heden mee heb kunnen maken...different story.. komen we nog wel eens op terug... ;)

Wat me in elk geval opviel, was dat je met die geveerde fiets gewoon "point and shoot" kunt doen.. Zeker leuk in de Franse Vogezen waar ik dat vorige week dus deed... zodat je je meer kunt concentreren op het optijd remmen voor de afgrond e.d. Toen ik daarna terug moest stappen op de Team SL noodgedwongen, en ik weer wat flinke paden opgezocht had.. kom je er achter dat dat "point and shoot" toch veel meer "point" gaat worden.. Heeel goed kijken waar je je fiets naar toe stuurt en niet zomaar laten gaan... snakebites vliegen je dan bijv. om de oren, om maar niet te spreken van velgen die zicht alles behalve rond houden....

En jah.. dat "smoother" moeten rijden, is wat ik juist leuk vind. Okeej.. als je moe bent.. word dat van zelf minder, en bekoop je hte dan ook dubbel door niet alleen leeg te zijn, maar ook nogal eens rake klappen te krijgen door niet helemaal meer geconcentreerd te zijn...

Life"s an agony...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jun 08, 2003 9:03 pm

Damn.... wat kan ik eigenlijk ouwehoeren zeg... :?

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo jun 08, 2003 9:45 pm

Ik ben behoorlijk eens met Dekerfs, zelf rijd ik dus op een Sunn Xircuit, star (durotec f-cr-mo), en op B1 Bombus, met vorkvering (Manitou Magnum R). Ik heb de laatste tijd eigelijk alleen op mijn Sunn kunnen rijden (omdat Freakazoid mijn cranks nodig had *huh*). Stap je dan weer op de B1 dan merk je dat je gewoon minder snel kan sturen maar op erg hobbelige stukken weer een zeer groot voordeel hebt. Op die stukken kom je met een stare vork niet aan het trappen toe omdat je te veel door elkaar heen wodt geschud. Op mijn B1 kan ik dan nog makkelijk versnellen. Toch is zon stuk op me Sunn niet vervelend, het is dan juist de kunst om de snelste route te vinden.

Maar als de afdaling wat minder hobbelig is en vrij bochtig dan ben ik voor mijn gevoel (en ik ben dan ook daadwerkelijk ook) veel sneller met mijn Sunn, ook het klimmen gaat sneller. Maar hier ook weer, alleen als het niet te hobbelig wordt.

En even terug on topic. Zelf rijd ik bijna geen wedstrijden (geen veroer :? e.d.) maar tochten en/of wedstrijden van 50 KM en nog veel langer zijn goed te doen met een starre vork. Naar mijn mening is het rijden met een starre vork wel intesiever voor je polsen/armen/schouders maar je verbruikt weer minder energie in je benen. Maar zoals Dekerfs al zei, het ligt er maar net aan wat voor een stare vork je neemt. Het is een kwestie van afwegen wat je wel en niet belangrijk genoeg vind.

<OO>

Bericht door <OO> » zo jun 08, 2003 10:42 pm

Mijn eerste 3 bikes waren ook star... Als je elk steentje en elk putje voelt, ga je wel vanzelf beter sturen... Heb enorm veel geleerd door jaren zonder vering te rijden...

Maar nu zou ik het niet meer kunnen... ik rijd nu met een fully, en heb soms nog last van mijn rug... met een volledig starre fiets houd ik het nog geen uur uit...

Ruff Ryder

Bericht door Ruff Ryder » ma jun 09, 2003 12:38 pm

Ik rij semi star... Shiver SC :P

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » di jun 10, 2003 11:13 am

Ruff Ryder schreef:
Ik rij semi star... Shiver SC :P

Wat je ook doet, al stort je er beton in, die is altijd flex...

Oz

Bericht door Oz » di jun 10, 2003 7:51 pm

Star mag dan misschien beter sturen; alhoewel ik dat durf te betwisten. Ik heb jaren star gereden (Brodie Sovereign met Brodie Gatorblade vork). Doordat het een stalen frame is (de Brodie), is het wat betreft comfort nog te doen. Inderdaad zoals DK ook al aangeeft; veel stalen frames flex"en nogal (zeker met 90kg erop), de Ritchey P21 was wat dat betreft misschien wel het summum van flex voor een stalen frame (alhoewel de Toad Team ook nogal heftig schijnt te zijn (geweest) maar dat kan ik niet bevestigen (Toad is ergggggg cult).

De Brodie geeft realtief veel mee dus. Een van de jongens in onze groep heeft echter een Ventana met Brodie Gatorblade......

Da"s andere koek. Hard krijgt hierbij een nieuwe dimensie. Nul, nada,niets; helemaal geen flex; zelfs met remmen erg weinig. Hij is op de lastige paden (wortels, stenen, kuilen, etc) dus gewoon minder snel; hij trilt gewoon van de kar af. Na een dagje ardennen staat ie "s avonds nog steegs te shaken.

Moraal van dit verhaal:
Afhankelijk van je frame kan een rigid vork goed of slechts uitpakken; daarnaast is gebied waar je fietst ook van belang. Feit is wel dat je binnen het wedstrijd-circuit steeds meer race-!georienteerde fully"s tegenkomt (Scalpel, Epic, (G-)Zero Strike, Element, etc.). 2 jaar geleden bij de Grundigcup c.c. in Kaprun reden nummer 1 én 2 op een fully (Frischknecht en ik meen Cadel Evans) (zie ook:
http://groups.msn.com/Woozy/grundigcupd ... n2001.msnw )

Ikzelf rij nu op op een Epic (fully dus) en dat bevalt me goed, ik heb zelf het idee dat dit sneller is dan een hardtail )al dan niet helemaal rigid. In mijn geval was er geen keuze (last van m´n rug) anders had ik gewoon blijven doorijden op m´n vorige kar.

Gr.

Oz

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di jun 10, 2003 8:46 pm

Oz heeft zeker gelijk dat je op een fully het langer uit kunt houden... je vaak relaxter op de fiets zit en dus wat minder snel moe wordt. Ook dat kan dus een voorwaarde zijn om te wel of niet te kiezen voor een voorgeveerde, volgeveerde of volledig starre fiets.

Nogmaals, bij mij heeft het veel te maken met het gevoel wat het me geeft en dat ik het simpel weg gewoon leuk vind om zo te rijden en ik het niet als een nadeel ervaar. Echter, naar mate de ritten langer worden en de ledematen allemaal minder fit worden... neemt de zwaarte van het rijden op een volledig starre fiets kwadratisch toe. Het rijden op een volledig starre jaap is inderdaad op de vooral technische paden veel intensiever.. ook dat is wat ik wel leuker vind.

Wat me echter wel opvalt, is dat je toch wel een bepaalde snelheid moet houden op echte stuiter paden.. of paden met bijv. veel wortels. Hierdoor gaat de snelheid er minder snel uit (heus waar), dan dat je langzamer rijd. Waarom? Simpel.. rijdt je langzaam.. dan heeft je fiets meer de tijd zich te laten afremmen door een obstakel. Iets meer snelheid en alles rolt er gemakkelijker overheen.

Je zult versteld staan hoe goed het dan nog blijkt te rijden.. zo"n starre vork. Ook hieraan zit echter een keerzijde... ga té snel.. en je verliest de controle over de fiets.. wat bochten en het echt sturen van de fiets. Dit merk je goed als je bijv. wat flinke afdalingen neemt in de Ardennen. Ook word het steeds moeilijker om over een obstakel echt heen te springen naar mate de snelheid toe neemt. Zo is dat bijv. enorm goed te merken bij mijn Team SL.. Dat is een strijkijzer wat dat betreft... wil maar 1 ding... en das aan de grond blijven... niet altijd even fijn...

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jun 11, 2003 5:21 pm

DeKerfs schreef:
Waarom? Simpel.. rijdt je langzaam.. dan heeft je fiets meer de tijd zich te laten afremmen door een obstakel. Iets meer snelheid en alles rolt er gemakkelijker overheen.

dit is klets... ::)

Pimiento

Bericht door Pimiento » wo jun 11, 2003 6:14 pm

Echt geen klets. Neem maar een staircase eerst met 10 km/h en dan met 30. Kijken wie er lekkerder vanaf komt. zelfde overigens met wortels. Gewoon overheen ragge ist beste. ;)

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo jun 11, 2003 7:13 pm

Steelboy schreef:
[
DeKerfs schreef:
Waarom? Simpel.. rijdt je langzaam.. dan heeft je fiets meer de tijd zich te laten afremmen door een obstakel. Iets meer snelheid en alles rolt er gemakkelijker overheen.

Klopt wel, als je sneller rijdt heb je wat minder contact met de grond, val je minder diep in een kuil bij wijze van spreken en hoef je dus ook minder ver omhoog.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jun 11, 2003 8:23 pm

Steelboy schreef:
[
DeKerfs schreef:

We zullen eerdaags eens de proef op de som nemen mijn beste IJzeren vriend.. ;)

Plaats reactie