Berenklauw doet Auwa
Moderator:Beheerders
Ik heb mijn benen onder zitten door berenklauw shit... allemaal rode plekken die aanvoelen alsof er een vuur bij gehouden word.
Ik ga er vanuit dat het vanzelf weer geneest, offe, moet ik toch naar de dokter.. Staat me nog meer pijn te wachten. En zijn er zalfjes ofzoiets voor.. ???
Ik ga er vanuit dat het vanzelf weer geneest, offe, moet ik toch naar de dokter.. Staat me nog meer pijn te wachten. En zijn er zalfjes ofzoiets voor.. ???
Re:Berenklauw doet Auwa
prrrrrikweg helpt wel....tenminste, dat was 10 jaar geleden zo....:P
op vakantie had ik dat ook(heel vroegâh dus)
op vakantie had ik dat ook(heel vroegâh dus)
Het lijken wel brandwonden inmiddels :"(
Heb op het een en ander opgezocht, en ik mag 1 week nie in de zon zitten met de "wonden"
Naja, als het nog erger word ga ik me naar de dok..
Heb op het een en ander opgezocht, en ik mag 1 week nie in de zon zitten met de "wonden"
Naja, als het nog erger word ga ik me naar de dok..
ergens van internet geplukt
Een gevaarlijke plant
Deze gevaarlijke plant wordt best niet aangeraakt. Het sap bevat een bijtende stof die in combinatie met UV-stralen van de zon, reageert als een zuur en ernstige brandwonden veroorzaakt op de huid. Bij regenweer irriteert de plant minder.
De reactie wordt veroorzaakt door het overgevoleig worden van de huid voor zonlicht. Ongeveer 24u na het contact met het sap, ontstaan rode, jeukende vlekken, die enkele uren later overgaan in een scherp begrensde ontsteking van de huid met zwelling en blaarvorming. Deze letsels zien er soms uit als echte brandwonden en genezen na 1 tot 2 weken. Soms blijft een bruinverkleuring van de huid achter. Als het sap in de ogen komt, kan dit blijvende blindheid veroorzaken.
Wanneer een kleine hoeveelheid van dit sap in het lichaam terecht komt (vb via de mond), kan dit dodelijk zijn.
Voorkomen
Raak de plant nooit aan. Laat kinderen geen fluitjes of blaaspijpjes maken uit de holle stengel. Vermijd dat het sap van de plant rechtstreeks of dwars door de kledij, op de huid terecht komt. Draag gepaste kledij die hals, armen en benen bedekken bij rooi werkzaamheden. Eet nooit berenklauw! Hulp
Na een contact met de plant: spoel onmiddellijk overvloedig met koud water, vermijd zoveel mogelijk zonlicht gedurende 1 week, ga naar de huisarts wanneer huidletsels opduiken!
belangrijkste is dus: ga die zooi niet eten
)
Een gevaarlijke plant
Deze gevaarlijke plant wordt best niet aangeraakt. Het sap bevat een bijtende stof die in combinatie met UV-stralen van de zon, reageert als een zuur en ernstige brandwonden veroorzaakt op de huid. Bij regenweer irriteert de plant minder.
De reactie wordt veroorzaakt door het overgevoleig worden van de huid voor zonlicht. Ongeveer 24u na het contact met het sap, ontstaan rode, jeukende vlekken, die enkele uren later overgaan in een scherp begrensde ontsteking van de huid met zwelling en blaarvorming. Deze letsels zien er soms uit als echte brandwonden en genezen na 1 tot 2 weken. Soms blijft een bruinverkleuring van de huid achter. Als het sap in de ogen komt, kan dit blijvende blindheid veroorzaken.
Wanneer een kleine hoeveelheid van dit sap in het lichaam terecht komt (vb via de mond), kan dit dodelijk zijn.
Voorkomen
Raak de plant nooit aan. Laat kinderen geen fluitjes of blaaspijpjes maken uit de holle stengel. Vermijd dat het sap van de plant rechtstreeks of dwars door de kledij, op de huid terecht komt. Draag gepaste kledij die hals, armen en benen bedekken bij rooi werkzaamheden. Eet nooit berenklauw! Hulp
Na een contact met de plant: spoel onmiddellijk overvloedig met koud water, vermijd zoveel mogelijk zonlicht gedurende 1 week, ga naar de huisarts wanneer huidletsels opduiken!
belangrijkste is dus: ga die zooi niet eten

Ja inderdaad even niet in de zon en niet heet douchen voor 1 weekje. Je zult er daarna nog wel ff last van houden. ongeveer 2-3 weken dan is geheel over. Sterkte en bedenk wel ff dathet weekend eraan komt he, je huisarts is dan doorgaans wat minder actief
Sterkte!

Sterkte!
Ok jij was dus ook aan het typen. mijn post was beetje onnodig dus.coccobill schreef: ergens van internet geplukt
Een gevaarlijke plant
Voorkomen
belangrijkste is dus: ga die zooi niet eten)
En ik zou het zeker niet opeten nee.........

-
Ik heb als kleine jongen eens gemeend stoer te moeten doen en een bereklauw geeplukt en de bladeren over mijn armen en gezicht gewreven.
Dat was niet van de poes, alle symptomen van die blaren etc gehad.
Kon zowat naar beverwijk rode kruis z"huis.
Afblijven van die kolere dingen.
E
Dat was niet van de poes, alle symptomen van die blaren etc gehad.
Kon zowat naar beverwijk rode kruis z"huis.
Afblijven van die kolere dingen.
E
-
vorige vrijdag stukje afgesneden door - dacht ik - onschuldig onkruid. niet dus, wat bereklauw.
man, bulten all over mijn poten, jeuken als de ziekte, erg fijn maar niet heus!!!
man, bulten all over mijn poten, jeuken als de ziekte, erg fijn maar niet heus!!!
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Een oude klasgenoot van mij had voor moederdag dus van die mooie witte bloemen geplukt en heeft m"n z"n handen 1 1/2mnd in verband gezeten. Die kon dus niks. En moest worden gevoerd. Is later bijna helemaal genezen. Je ziet het alleen een beetje, verkleuring op z"n handen als hij bruin worden
Rinse
Rinse
dit plantje dus:

Eind april, begin mei boort reuzenbereklauw zich met rasse schreden uit de grond. Eerst nog laag groeiend, later torent een minstens drie meter hoge plant ver verheven boven andere planten uit. Letterlijk een reus met een enorme groeikracht, die in korte tijd een enorme biomassa neerzet.

Reuzenbereklauw spreidt een geweldig scherm met bloemen tentoon
Reuzenbereklauw heb je meestal niet alleen, de kiemkracht van zaden is groot. Wie het jonge opschietende spul niet binnen de perken houdt, heeft in korte tijd een aantrekkelijk "bos" bereklauwen staan.

Het blad van de reuzenbereklauww is grof gezaagd, dat van groot hoefblad is gaaf en rond van vorm
Aanraken van alle delen van de reuzenbereklauw en vooral onoplettend knippen in "het bos", kan tot ernstige wonden leiden.
Wie in aanraking komt met blad of stengels van de reuzenbereklauw of zonder handschoenen daarin knipt, kan een enorme wond krijgen. Vooral stengel en bladsteelharen zijn de grote boosdoeners. Als de huid in aanraking komt met de brandharen, veroorzaakt dit in eerste instantie een brandblaar. Later wordt dit een open zwerende wond, waar je niet zo maar in korte tijd vanaf bent. Zodra de huid in aanraking is geweest met bereklauw, kan afwassing met een verdunde lysoloplossing een erge ontsteking van de huid voorkomen.

Bereklauw zaait zich zelf gemakkelijk uit. Een "bos" is het resultaat

Blad en bloem van berenklauw groeit uit knopen omgeven door vliezige schedebladen
Reuzenbereklauw (Heracleum mantegazzianum) behoort tot de familie van de schermbloemigen/samengesteldbloemigen (Umbelliferae). De plant groeit in de Kaukasus in het wild. Hier staan ze in tuinen of zijn verwilderd. In het openbare plantsoen wordt de plant geweerd vanwege het gevaar van huidontsteking.
Reuzenbereklauw maakt bladeren van minstens één tot anderhalve meter lang. Bladeren zijn grof gezaagd en diep ingesneden. Een hoogte van twee tot vier meter kan worden bereikt. Een stengeldoorsnede van tien centimeter is ook heel normaal. Reuzenbereklauw groeit in humeuze en vochtige grond in de volle zon. De plant bloeit van juni tot ver in de herfst.
Gedroogde stengels en bloemschermen met vruchten eraan zijn populair voor gebruik in droogboeketten. De reuzenbereklauw is door zijn monsterachtige verschijning (alles is groot) toch een heel decoratieve plant. Zodra de bloem in het zaad loopt, kan maar beter het scherm worden afgeknipt. Wie langer dan nodig het scherm met zaden laat staan, kan er het volgende jaar op rekenen een in omvang behoorlijke kolonie bereklauwen te hebben. Bereklauw is een twee- tot vierjarige plant. De reuzenbereklauw is indrukwekkend en aantrekkelijk om in de tuin te hebben, maar u bent gewaarschuwd...
Bron: NEÊRLANDs Tuin
Heilige n**k!!!!!
Damned!! ziet er niet echt gezond uit. kzou al 6000x naar de dokter zijn geweest!!
Damned!! ziet er niet echt gezond uit. kzou al 6000x naar de dokter zijn geweest!!
Da ziet er nie lekker uit.
Ik had het destijds in mijn gezicht met dikke vette blaren. Toen heb ik wel een zalfie gehad. Gelukkig geen litttekens gekregen [ala brandwonden want feitelijk zijn het 2e gr brandwonden].
Uit de zon blijven !!!
E
Ik had het destijds in mijn gezicht met dikke vette blaren. Toen heb ik wel een zalfie gehad. Gelukkig geen litttekens gekregen [ala brandwonden want feitelijk zijn het 2e gr brandwonden].
Uit de zon blijven !!!
E
Mmm, ik zal dan wel OF er minder gevoelig voor zijn (lijkt me sterk) OF altijd met "mildere" vormen in aanraking zijn geweest want bij mij had het een iets erger effect dan bij brandnetels. En ik heb VEEL van dat sap over mee heen gehad

Daar staat ook dat "t nogal afhankelijk is van weer (zon) e.d. heh, is dat "t?
wilde net een lekker barndnetel/berenklauw soepje gaan maken....
oz
[

oz
[
coccobill schreef:
ergens van internet geplukt
Een gevaarlijke plant
Voorkomen
belangrijkste is dus: ga die zooi niet eten)