Zuurstofspanning

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Los_Dos
Zuurstofspanning

Bericht door Los_Dos » ma mei 19, 2003 1:57 pm

Heeft iemand enig idee wat " zuurstofspanning" is. Heeft met bloed en zuurstofopname te maken. Via de artsen en internet kom ik er niet uit. Het is schijnbaar moeilijk in lekentaal uit te leggen.....

Mijn zuurstofspanning (?) is ca. 25 % te laag terwijl zuurstofgehalte bijna 100% is. Kan ik daar wat aan doen, kan het kwaad?

Ninko

Re:Zuurstofspanning

Bericht door Ninko » ma mei 19, 2003 8:32 pm

Het klinkt eigenlijk wel erg ingewikkeld.. En ik kan me ook niet veel voorstellen bij zuurstof spanning... Is dat net zoiets als een bloeddruk maar dan met je zuurstof hoeveel spanning erop staat ???

Sven

Bericht door Sven » ma mei 19, 2003 8:44 pm

Een poging.

Bloed wordt via de longen voorzien van zuurstof. De preciese getallen weet ik niet, maar de rode bloedcellen vullen zich daar met lucht.

Dat wordt afgeleverd bij de spieren zodat deze kunnen functioneren. Als je dus te weinig zuurstofspanning hebt, neemt je bloed te weinig zuurstof op, waardoor het hart harder moet pompen om je bloed zo vaak mogelijk langs de longen te krijgen.

Wat was volgens de doktoren eigenlijk de oplossing van dit pobleem?

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma mei 19, 2003 8:55 pm

Ik krijg niet de indruk dat Los_Dos op een poging om het te begrijpen van een leek zit te wachten, die zal hij zelf ook kunnen doen. Maar als er iemand is die medische kaas heeft gegeten en het in leken taal kan uitleggen ben ik ook wel erg benieuwd wat het nou precies is.

No offence...

Sven

Bericht door Sven » ma mei 19, 2003 9:06 pm

Is goed joh.. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een volledige uitleg, want mijn biologie van 4 jaar was niet zo toereikend...

Anyone?

Los_Dos

Bericht door Los_Dos » ma mei 19, 2003 9:34 pm

Tja, wat de longarts er uiteindelijk over gaat zeggen weet ik over een week. Ondertussen gebruik ik Flixotide (fijn spul, kan je uren op blijven rijden zonder buiten adem te raken, staat naast EPO in de dopinglijst, denk ik....!) tegen benauwdheid.

Ook zijn er longfunctietesten in de Bodybox gedaan en heb ik 12 injecties (heel fijn...) gekregen om te bepalen of ik ergens allergisch voor ben (nu wel ja: tegen injecties!)

Morgen nog even een onderzoek met het direct inhaleren van stoffen waar je longen eventueel allergisch op kunnen reageren.

Dit alles na een keertje heeeeeeeel diep te zijn gegaan op klimtraining. Soms is de geest sterker dan het vlees.

Wordt vervolgd!

THORAX

Bericht door THORAX » do mei 22, 2003 1:09 pm

En???? Al bij die longarts geweest???

Ben eigenlijk wel benieuwd wat het was.
??? ???

Schmeerkees

Bericht door Schmeerkees » zo jun 15, 2003 11:38 pm

Klinkt als een foutje van het lab. Wanneer de zuurstofverzadiging 100% is zal de zuurstofspanning ook normaal zijn. Wat waren de klachtn trouwens, er wordt nl. niet zomaar een zgn bloedgasmeting gedaan....

Plaats reactie