Misschien zie ik iets heel triviaals over het hoofd, maar waarom wil je per se meer afstand tussen je kransjes?Cloxxki schreef: Snelle research lijkt op te leveren:
9spd is 4.35mm per krans
8spd is 4.8mm per krans
7spd is 5.0mm per krans
5spd was 5.5mm per krans
Als je een SRAM shifter met een gewone derailleur gebruikt, lijk je echter op 6.76mm te komen. 6 kransen zouden dan wel passend te krijgen zijn op een moderne geared body, maar 7 wordt lastig.
Misschien handiger een travel agent te maken voor de gewenste kabel pull?
Wat zou jullie de ideale kransafstand voor een 6-7 multispeed cassette lijken?
Speciale Shimano 29'er drivetrain?!?
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Contacteer:
Niet perse. maar ik vermoed dat dat de schakelprecisie en snelheid kan helpen, als je grotere stappen tussen de kransen hebt. 11-13-16-20-25-31-38, dat loopt nogal op. Derailleurs zijn daar niet op berekend, althans niet op ontworpen, bij gewone spacing.
Als je de overall breedte hetzelfde zou houden, met minder kransen, creeer je onbedoeld breedte per "klik". Dat hoeft niet perse slecht te zijn.
Veel mensen vonden 9spd al minder goed schakelen dan 8spd, welke dezelfde ruimte in beslag namen.
Als je de overall breedte hetzelfde zou houden, met minder kransen, creeer je onbedoeld breedte per "klik". Dat hoeft niet perse slecht te zijn.
Veel mensen vonden 9spd al minder goed schakelen dan 8spd, welke dezelfde ruimte in beslag namen.
Dit is er een uit de "vroeger was alles beter"-doos. Toen 9-speed werd geïntroduceerd werd er zoveel gespeculeerd over de verwachting dat het slechter zou schakelen, dat je je kan afvragen of er nog wel objectief over geoordeeld kan worden. Hetzelfde zie je nu bij 10-speed. Oftewel: Wat mensen vonden is over het algemeen geen ruk waard.Cloxxki schreef: Veel mensen vonden 9spd al minder goed schakelen dan 8spd, welke dezelfde ruimte in beslag namen.
De hoofdredenen voor slecht schakelen:
* Krom derailleuroog.
* Vuil in de kabels.
* Speling of kromheid in de derailleur (lees: Brakke derailleur)
Dit zorgt zowel bij 8- als 9-speed voor beroerd schakelen. De ene is wellicht iets minder bevattelijk, maar dan hebben we het over minuscule verschillen, terwijl er andere factoren zijn die veel meer invloed hebben.
Wanneer ga je je Franken-cassette uitproberen tijdens een Bergrace ofzo?
Het is natuurlijk wel zo dat de kabelrek bij een 9spd click percentueel groter is dan bij 8spd.
Ik wil het voor het eerst gaan testen in het Beneluxkampioenschap :-p
Nee, ik heb het al vaak genoeg geprobeerd, maar nooit op mn pure off-road bikes. En de setups waren vaak erge mismatches : zeer brakke RD, 5 soorten en breedtes kransen, etc. Toch, de manier van rijden, semi-singlespeed, valt echt aan te wennen, en biedt voordelen. Normaal ben ik niet zo van gulden middenwegen, maar dit biedt een beloftevolle mix.
Ik wil het voor het eerst gaan testen in het Beneluxkampioenschap :-p
Nee, ik heb het al vaak genoeg geprobeerd, maar nooit op mn pure off-road bikes. En de setups waren vaak erge mismatches : zeer brakke RD, 5 soorten en breedtes kransen, etc. Toch, de manier van rijden, semi-singlespeed, valt echt aan te wennen, en biedt voordelen. Normaal ben ik niet zo van gulden middenwegen, maar dit biedt een beloftevolle mix.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Leg uit...Cloxxki schreef:semi-singlespeed
Als je het zo bekijkt rijdt 80% van de nederlanders met een "semi-singlespeed", want al die mensen gebruiken 10% van de beschikbare versnellingen.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!