SS maken van oude racefiets

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gordon
SS maken van oude racefiets

Bericht door Gordon » do mar 09, 2006 4:46 pm

Hoi kan iemand me wat tips geven mbt tot de titel.

Kan ik bijvoorbeeld van een achterwiel met 5 blads-casette een SS wiel maken door spacers en een kransje/freewheel e.d.? Welke onderdelen zijn er dan precies nodig?

Welke overbrengverhouding is optimaal om lekker hard over de weg te kunnen rijden (gem. 30km/u zonder wind)?

Zijn de oude remmetjes die op een fiets van een jaar of 20 zitten nog te gebruiken, of is aanschaf van nieuwe canti's een must?

Alvast bedankt!

bwam

Bericht door bwam » za mar 18, 2006 2:07 pm

ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met een street frame van koxx.
eerst heb ik van een stuk PVC buis dat om de "cassette-pijp" van mijn naaf past, twee spacers gezaagd. (zoveel te dikker de wand van de pijp, zoveel te beter hij het tandwieltje zal rechhouden.

Met een inbussleuteltje heb ik dan een oude cassette uit mekaar gehaald. (daar zaten trouwens ook ringen tussen die je als spacer kan gebruiken.

Ik heb er het kransje uitgehaald dat het meest geschikt was:
meest geschikt, hoezo?
1. Ik wilde ongeveer mijn ideale overbrengingsverhouding hebben, zoals ik die gewoon ben van mijn andere fietsen. Ik heb dus de verhouding genomen waarmee ik het meeste rij, en dan omgerekend met het aantal tanden van het voorblad van de koxx,
2. Ik heb een paar keer een ander tandkransje gebruikt omdat ik dacht dat er misschien eentje precies de ketting mooi strak zou trekken.

DAt was niet het geval, dus moest ik nog op een of andere manier mijn ketting opspannen (ik heb geen horizontale dropouts). Hiervoor heb ik een oude derailleur gebruikt. de ketting loopt van achter naar voor, tussen de twee wieltjes van de derailleur door. het bovenste wieltje drukt met de onderkant de ketting strak.

Het onderste wieltje hangt er nu wat overbodig bij, maar ik denk dat ik dat deel eraf ga slijpen, en de verbinding tussen de wieltjes naar elkaar buig, zodat de ketting niet van het wieltje af kan.

met de stelschroefjes van de derailleur heb ik hem vast gezet onder het juiste kransje, maar ik heb een beetje speling gelaten:
waarom?
Met zo'n spacerring uit de cassette heb ik 2 kransjes naast mekaar gezet. 1 met 14 tanden, en 1 met 16.
Door de speling van de derailleur kan ik (als de ene tandverhouding me niet goed ligt omwille van het parcours) de derailleur met de hand verduwen naar het andere kransje. en op de andere "singlespeed" rijden.

Al de bovenstaande onzin is maar knutselwerk. Een Point singlespeed spanner kan je via duitse ebay kopen voor 18€, (als je geen kettingspanner wilt: een speciale "eastern halflink" ketting voor 16€) en dan nog een kransje en spacers: ik denk zo'n 12 euro. voor een setje.

Mijn ervaring tot nu toe: een van mijn kransjes schiet door. is uitgesleten (was ook een oude cassette). voor de rest gaat het prima.

smeer je remmen eens, en zet er eventueel nieuwe blokjes op. testen is de enige manier om het te weten te komen.

en de overbrengingsverhouding: zoals ik, gewoon afkijken van een andere fiets met de zelfde grootte van wielen.

succes ermee.

Sven

Bericht door Sven » zo mar 19, 2006 3:52 pm

Past hier beter, succes met oplossen!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo mar 19, 2006 6:09 pm

Klinkt alsof je geen cassette maar een freewheel hebt? Gewoon de juist maat BMX freewheel erop dan, geen spacer gedoen.

Op een racefiets is 52x20 lekker (100rpm) bij ongeveer 33km/u meen ik te herinneren. Goedbeginpunt, en heel smoothe ketting loop.

Succes!

dré

Bericht door dré » zo mar 19, 2006 6:16 pm

5 speed cassette is meestal (altijd?)icm een opschroef freewheel. Als je dan een fixed kransje of een bmx freewheel monteer moet je je achterwiel uitlijnen (ook velg t.o.v. naaf)om een goede kettinglijn te krijgen. Op zich is het prima te doen. Ik heb btw nog een nieuwe bmx 16 tands freewheels voor 5 euro :) p.st

Gordon

Bericht door Gordon » ma mar 20, 2006 10:52 am

Ik heb nog een oud crankstel btw...de bladen zitten aan de cranks vast (niet geschroefd), dus kan grote blad niet op de middelste positie zetten...zal dit problemen geven? Of kan ik het binnenblad dan gewoon gebruiken en een kleiner freewheel gebruiken om toch dezelfde verhouding te houden?

(zit het buitenblad er dus voor niks op, maar toch, als er geld is koop ik wel een nieuw crankstel)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma mar 20, 2006 4:38 pm

Tuurlijk, 42x16 of 17 word je ook heel blij van. Ik gebruik 42x16 met alles van 37 tot 50mm slicks, met smaller is het verzet IETS lichter, komt best goed uit. Draait al mooi zat.
Slijp de tanden van het buitenblad, heb je een mooie broekbeschermer. Met zon'oude bak hoef je misschien minder kritisch te zijn voor chainline. Gewoon proberen!

Gordon

Bericht door Gordon » di mar 21, 2006 9:23 am

Ik las zoiets al ergens anders ja, gewoon de tanden van het buitenblad af slijpen...ga ik maar 's doen van 't weekend denk ik. De fiets staat nu bij mijn ouders dus weet niet hoe groot het kleine voorblad is, maar als de grote 52 is neem ik aan dat de kleine 42 of 39 is.

Iemand trouwens ervaring met de Point Racing kettingspanner?

dré

Bericht door dré » di mar 21, 2006 2:55 pm

met die ouwe fiets heb je die pointspanner niet nodig. Gegarandeerd semi-horizontale dropouts dus je kan de ketting spannen (zoals het hoort)

Gordon

Bericht door Gordon » di mar 21, 2006 3:35 pm

dat valt dus tegen....aan de linkerkant wel, maar rechts niet :|
Van Tuyl VT340 CX

dré

Bericht door dré » di mar 21, 2006 8:21 pm

???foto?, moet wel een heel goedkoop frame zijn geweest

Gordon

Bericht door Gordon » wo mar 22, 2006 9:33 am

Van het weekend komen er foto's...ik heb de fiets (met alles erop en eraan) gekocht voor €25,- das pas lowbudget!

Eraf: voor- en achterderallieur, alle andere schakeltoestanden, pedalen, achterspatbord(!), bel(!), oude (stalen) zadelpen incl. zadel, stickers van Raleigh, alle vette troep op tandwielen, crankstel e.d. en schroefpignon is ook verwijderd.

Erop: een hoop schoonmaakmiddel, wax, pedalen, velglinten, binnen- en buitenbanden, zadelpen alu, zadel (van Cube Nature 2004 afgehaald), freewheel shimano 16T, ketting (KMC), remgrepen (shimano 500SLR) , stuurlint (BBB), raceblades (voor het slechte weer en de goeie kleren).
Laatst gewijzigd door Gordon op ma mar 27, 2006 9:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Van Tuyl VT340 CX

Gordon

Bericht door Gordon » ma mar 27, 2006 9:01 am

dré schreef:???foto?, moet wel een heel goedkoop frame zijn geweest
zie hier:http://www.pinkbike.com/photo/778084/

rechter drop-out is te kort om de ketting te spannen, en met een half-link is de ketting net te kort...dus dremelen maar!
Van Tuyl VT340 CX

dré

Bericht door dré » ma mar 27, 2006 1:36 pm

goed bezig! Dropouts zien er toch prima uit, prima frame.

Gordon

Bericht door Gordon » di mar 28, 2006 2:02 pm

Dremelen is goed gelukt! Nu staat m'n ketting goed strak en loopt er niet af ondanks dat de kettinglijn niet 100% recht is...achter gebruik ik nu een 16T freewheel van shimano en voor het originele Custom 42T-blad uit het jaar 0 (zelfde leeftijd als de fiets denk ik).
Van Tuyl VT340 CX

Gordon

Bericht door Gordon » vr jul 14, 2006 1:00 pm

Wat nieuwe foto´s gemaakt en remmen ge-upgrade...Nu een vraagje: wat te doen aan de achterrem? Heb hem door het oude gat van de canti gekregen, maar de blokjes komen op de band en niet op de velg....

Afbeelding

Verder:

Afbeelding
Afbeelding

Op het buitenblad heb ik een beschermring gelegd, rubber met een stalen binnenwerk. Het binnenblad gebruik ik gewoon: 42-16 is het nu, dat bevalt me prima.
Van Tuyl VT340 CX

Exar

Bericht door Exar » vr jul 14, 2006 2:03 pm

Heeft te maken met 'lange' en 'korte' remarmen, ik weet niet of er nog moderne remmen te koop zijn met met lange remarmen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jul 14, 2006 2:25 pm

Zijn er zeker nog wel, probeer Tektro, Dia Compe of zelfs Shimano.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Exar

Bericht door Exar » vr jul 14, 2006 2:55 pm

Maar niet in het high-end segment ?

Gordon

Bericht door Gordon » vr jul 14, 2006 3:28 pm

Dit is Tektro, Tiagra kaliteit geloof ik...moet allemaal niet teveel kosten he ;) Maar zijn deze er dan ook met langere remarmen? En waarom komt het voor dan wel goed uit?
Van Tuyl VT340 CX

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jul 14, 2006 7:36 pm

Ligt aan de lokatie van het bevestigingspunt van de remhoef.

Google rules: http://www.tektro.com/02products/08r730.php

Als het niet lukt geef je maar een gil.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plaats reactie