Slijtage van tandwielen
Moderators:JJ, Beheerders
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Iemand een indicatie hoe een Shimano DX kransje zich qua slijtage verhoudt tot b.v. een Surly wide base krans of een On-One Groove Armada?
Die MX66 kost bij B2B maar E 2,75 en da's toch ook wel erg aantrekkelijk

This ain't no sun tan, we got a mud tan!
- didadunlop
- @sph@ltdude
- Contacteer:
En welke is dan beter, Surly of Groove Armada?
Twijfel ook nog tussen een KMC S10 Inox en een Shimano HG-70 ketting, iemand daar nog ideeen over?
Twijfel ook nog tussen een KMC S10 Inox en een Shimano HG-70 ketting, iemand daar nog ideeen over?
- flying duitsman
- Contacteer:
ik ben meet mijn 14 tanden DX wiel bijna 4000km gefiets en heb hem daarnaar nog voor 3 euro verkocht@sph@ltdude schreef:Iemand een indicatie hoe een Shimano DX kransje zich qua slijtage verhoudt tot b.v. een Surly wide base krans of een On-One Groove Armada?

er was gewoon geen slijtage te zien. de ketting was een kmc chain voor 8speed, die ik voor 3 euro gekocht heb en die nu steets nog op mijn ss-racefiets werk doet...
die armada krans heb ik ook, omdat DX kranjes niet met 21 tanden verkrijgbar zijn. Maar als je een staalen freewheelbody op je naaf en dus greet breede kransbasis notig heeft zijn DX wielen de beste keuze, want da krijg je ook 5 voor de prijs van een Surly of OnOne Krans

I DO MISS THE CHEESE
I DONT MISS THE 'BEER'
I DONT MISS THE 'BEER'
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Iemand ook ervaring met slijtage van b.v. een 42-21 tov een combi met kleinere bladen zoals een 32-16? (theoretisch slijt groot-groot natuurlijk minder, maar hoeveel scheelt t nou echt?)
Op mijn meest recente SS build (Singular met Phil Wood EBB) gebruik ik voor het eerst een groot-groot combi, 42:22 en dit bevalt tot dusver erg goed.
De ketting 'loopt' veel soepeler, het draait makkelijker.
In theorie zijn grote bladen / cogs natuurlijk ronder, vooral bij de achterkrans maakt dat veel verschil.
Ook trekt de ketting aan meerdere tandjes tegelijk, wat ook de slijtage weer ten goede komt.
Doordat de ketting minder scherpe bochten maakt lijkt me dat ook hier minder verlies in zit.
Langere ketting gemonteerd, gaat langer mee.
Ketting komt vaker voorbij bij gelijke snelheid, dus de druk wordt meer verdeeld.
De ketting 'loopt' veel soepeler, het draait makkelijker.
In theorie zijn grote bladen / cogs natuurlijk ronder, vooral bij de achterkrans maakt dat veel verschil.
Ook trekt de ketting aan meerdere tandjes tegelijk, wat ook de slijtage weer ten goede komt.
Doordat de ketting minder scherpe bochten maakt lijkt me dat ook hier minder verlies in zit.
Langere ketting gemonteerd, gaat langer mee.
Ketting komt vaker voorbij bij gelijke snelheid, dus de druk wordt meer verdeeld.