Re:Groeten we nou eens.. of blijven we stoer??

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

DeKerfs
Groeten we nou eens.. of blijven we stoer??

Bericht door DeKerfs » zo jun 22, 2003 5:08 pm

Tjah, er zijn al meerdere topics geweest die dit onderwerp aanraakte... nog maar eens eentje dan... Wellicht past het meer thuis in de klaagbank, maar goed.

Vandaag weer eens voor de zoveelste keer de conclusie moeten trekken dat we toch als fietsend volk eigenlijk ook allemaal een stel egoïstische gasten zijn ook... Ik snap totaal niet waar het vandaan komt.. maar ik stel voor om in elk geval fel een tegen offensief te starten.

Waar praat ik van?? Simpel... groeten naar mede bikers... Tuurlijk is het niet verplicht, maar wat is het voor enorme onzin om niet terug te groeten als er iemand vriendelijk gedag zegt of bijv. netjes voor je aan de kant gaat in een klim of andere moeilijke passage...??

Vandaag weer verschillende momenten gehad tijdens een mooie tour over de Veluwe. Ben met een makker van me vanuit Loenen vertrokken richting t zuiden.. daar onderin, een extra lus genomen om het klimwerk 2x te mogen doen. Eerste maal erg rustig... tweede keer veeel volk. En jah.. dan moet je inhalen of even oppassen voor tegemoet komend verkeer. Je gaat gewoon netjes aan de kant en verwacht ook dat anderen het doen. Echter de praktijk leert dat het oh zo vaak anders verloopt.

Opvallend is des te meer dat degene die niet aan de kant gaan, je geen blik gunnen en gewoon stug door rijden die gene zijn met het duurste materiaal... die zogenaamde "die hards" dus... Juist daarvan verwacht ik eigenlijk anders...

Afijn... dat er een of andere vete bestaat tussen wielrenners en mtb"ers die elkaar niet groeten, ben ik ook al overheen gestapt... want het slaat allemaal nergens op.

Dus; simpele vraag aan alles en iedereen die zich wel of niet aangesproken voelt... hou nou eens op met dat egoïstisch gedrag, en groet gewoon vriendelijk je mede bikers en geef ze de ruimte als ze die nodig hebben... De bossen/paden zijn niet van uwes allenig en de sport moet wel leuk blijven.

Vanaf nu groet ik concequent iedereen die ik tegen kom.. ook de reesfietsers.. ook al geven die weinig reactie terug.... afijn.... het is gewoon een schijt instelling en ik ben van mening dat we die wel eens mogen veranderen...

Doe er mee wat je wilt.... :?

Dust-eater

Bericht door Dust-eater » zo jun 22, 2003 6:15 pm

Is dit niet meer een onderwerp voor de klaagbaak?

Splinter

Bericht door Splinter » zo jun 22, 2003 6:16 pm

En DeKerfs heeft gesproken :D

Ben het helemaal met je eens, hier in Bergschenhoek is het precies hetzelfde, was op een pittig klimmetje met een rare draai erin en wordt asociaal afgesneden door een gast die niet op of om kijkt, ik nog zo van "hoi :(" en btw. hij reed nog de verkeerde kant op ook >:(.

Uit mijn statistieken komt naar voren dat de gasten zonder helm, weinig groeten. En ze kunnen vaak wel hard fietsen maar niet met veel techniek, wellicht wielrenners dus. Ik groet op en om het MTB-parcours structureel iedereen, kost niets tenslotte. Daarbuiten vindt ik dat er erg veel MTB rijden die niet allemaal MTB"er zijn ??? die groet ik dus niet.

Na een onsamenhangend verhaal komt het er dus op neer dat Dekerfs gelijk heeft.

Eric

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo jun 22, 2003 6:17 pm

DeKerfs schreef:
... die zogenaamde "die hards" dus... Juist daarvan verwacht ik eigenlijk anders...

Check je eigen collectie ;)

Nee serieus, er wordt te serieus gedaan door sommigen en het egoisme neemt toe..

WhoCares

Bericht door WhoCares » zo jun 22, 2003 6:20 pm

Je had het niet beter kunnen zeggen , maar ja er zijn nu eenmaal mensen/medebikers die alleen maar aan zichzelf denken en geen oog voor iemand/iets anders hebben.

Die mensen zitten met 1 gedachte op hun fiets - de verkeerde , net als met alles in het leven/verkeer etc.

Als ik ga fietsen , ga ik voor mijn conditie / omgeving / ontspanning en probeer daar te fietsen waar ik zo weinig mogelijk mensen tegenkom.

Ik groet de mensen , ik wacht rustig of verminder mijn snelheid tot ze aan de kant gaan , laat snellere medebikers voorbij ( als ik het voel aankomen ), ik schat moeilijke passeergelegenheden in ( dus haal op gepaste momenten in zonder een ander in moeilijkheden te brengen)

Ik probeer mede-/tegebikers te wijzen op gevaar/rotzooi etc. onderweg.

Verwijder takken /rotzooi die op een route liggen.

ONTHAAST EENS

Tijdens wedstrijden mag je van mij de klootzak uithangen , maar denk er aan : ze pakken je terug op de een of andere manier!

Splinter

Bericht door Splinter » zo jun 22, 2003 6:22 pm

Steelboy schreef:
[
DeKerfs schreef:

Nee serieus, er wordt te serieus gedaan door sommigen en het egoisme neemt toe..

JA. idd, het gaat toch om de lol :D al die fanatieke sportmannen kom ik "s ochtend niet tegen en door de week al helemaal niet, alleen op zaterdag- en zondagmiddag, en maar doen alsof ze prof"s zijn: stumpers vind ik het altijd maar.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo jun 22, 2003 6:31 pm

ik groet ook vrij standaard alles en iedereen die ik tegen kom in het bos, ook zeker wandelaars. die groeten vaak verbaasd terug.

baquelappe

Bericht door baquelappe » zo jun 22, 2003 6:43 pm

ik kom vrij vaak in veluwe fietsen, maar nog nooit gehad dat er iemand niet reageert op een groet. Ik zelf groet wel iedereen, omdat ik dat gewoon leuk vind. Stukje beleefdheid zegmaar.... Wel vaak ruzie met wandelaars, maar das een ander verhaal ::)

Sita

Bericht door Sita » zo jun 22, 2003 6:47 pm

Jurriaan schreef:
ik groet ook vrij standaard alles en iedereen die ik tegen kom in het bos, ook zeker wandelaars. die groeten vaak verbaasd terug.

Groet ook naar alles en iedereen en probeer zo veel mogelijk met anderen rekening te houden. Moet wel in zo"n klein, overbevolkt landje en probeer een goed voorbeeld te geven voor "t niet zo goede imago van de MTB"er. Dat laatste hoef ik niet verders uit te leggen; helaas altijd een paar die veel verpesten voor de rest (die wel sociaal zijn i.p.v. asociaal). Vind het ook niet meer dan normaal hulp aan te bieden bij pech, lekke band etc.

Sven

Bericht door Sven » zo jun 22, 2003 7:24 pm

Het is soms zelfs zo erg dat ik gedag zeg tegen de boer die langs zijn weiland loopt.

Of dat ik ff stop voor de wandelaars met honden, ff de hond een aai geven (mits ze door de eigenaar in bedwang worden gehouden)

Het is wel zeer irritant, zoals DK aangeeft, dat medebikers nix meer zeggen... zonde!

The Flying V

Bericht door The Flying V » zo jun 22, 2003 7:30 pm

Ik groet ook meestal iedereen, maar voor mensen die de hond niet aan de lijn hebben wil het wel eens anders zijn.
Ik snap best dat sommige mensen (lees: bikers) geen zin hebben om alles en iedereen gedag te zeggen en die gewoon helemaal bezig zijn met het MTB"en dat ze daar gewoon geen zin in hebben. Maakt mij allemaal niks uit, laat ze lekker hun gang gaan! Degene die dat wel doen weten beter!

Mensen die niet gedag zeggen, je associaal voorbij komen of lomp bezig zijn gewoon hard voorbij rijden en zorgen dat ze jouw in de horizon zien verdwijnen. ;)

V.

PS: Waarom zal je ermee zitten? Fiets je eigen ritje!

aab

Bericht door aab » zo jun 22, 2003 7:37 pm

ik snap het wel, het is gewoon een kut mentaliteit en dat kan je echt niet veranderen.
het zijn de zelfde soort figuren als wielrenners die 3 breed blijven rijden, of over de autobaan rijden.
gewoon kut volk dus gewoon negeren en zorgen dat je sneller bent zodat je laat zien dat het nergens voor nodig is om lomp te doen.

Gast

Bericht door Gast » zo jun 22, 2003 7:40 pm

Vaak groet ik als eerste, als er niet terug gegroet word kan ik t niet laten om ff iets te roepen ;D

Dude

Rodger

Bericht door Rodger » zo jun 22, 2003 7:40 pm

Vandaag heel wat handen geschud en hallo/gedag gezegd
in Bergschenhoek, iedereen netjes wat teruggezegd.
Gezellige boel dus.
Buiten het feit dat ik hallo zeg, zoen ik iedereen nog eens vol op de bek.

aab

Bericht door aab » zo jun 22, 2003 7:42 pm

hee ik heb nog niet met rodger gebekt >:(

Gemini

Bericht door Gemini » zo jun 22, 2003 8:34 pm

als ik hier in de buurt bij soesterhoogt fiets iedereen (ook wandelaars) gewoon gedag zeggen..

af en toe praatje maken met medebikers.. beetje spelen met loslopende honden is ook altijd leuk!

wel grappig: rij regelmatig een wandelroute waar je dan veel wandelaars tegen komt...
(mag eigenlijk niet maar ok....)
Gewoon vriendelijk gedag zeggen en even afstappen als er ee hond loopt...

Vaak zeggen mensen dan zelfs: goh... jammer voor je dat je hier eigenlijk niet mag fietsen.. is best een mooi rondje!!

zo kan het dus ook!

mzzl Gemini

Sven

Bericht door Sven » zo jun 22, 2003 8:40 pm

Het gaat meestal gewoon met geven en nemen...

En de slechte ervaringen zijn meestal zo verrottend daarvoor...

Gast

Bericht door Gast » zo jun 22, 2003 8:42 pm

Wanneer ik mensen groet terwijl ik een wheelie doe schelden al die koters me uit voor patser of schreeuwen ze (natuurlijk wanneer ik langs ze heen ben, stel je voor) "nou stoer hoor".

Kijk, dat kan ook nog!

Maar ik kan in het verhaal van DK komen en de enige keer dat het groeten me opviel was op de wedstrijd op het Hulsbeek, waar juist keurig iedereen werd gegroet als ze erlangs werden gelaten of zelf lieten.

Ik moet mee punten in zinnen zetten ook.

Sven

Bericht door Sven » zo jun 22, 2003 8:44 pm

Ruud schreef:
Wanneer ik mensen groet terwijl ik een wheelie doe schelden al die koters me uit voor patser of schreeuwen ze (natuurlijk wanneer ik langs ze heen ben, stel je voor) "nou stoer hoor".

Dat zijn mensen die het posen niet kunnen waarderen....

Ik denk dat er ook mensen zullen zijn die dat wel leuk vinden!!!

Toines

Bericht door Toines » zo jun 22, 2003 8:51 pm

Helemaal mee eens ik groet ook gewoon iedereen op racefiets en mtb. Net als de moterijders allemaal doen die hebben het wel door.

Een fiets maat zei laatst tegen mij waarom doe je dat nou bij iedereen je kent ze geen eens.

Toen zij ik groet al de wielrenners en mtbers net als bij de motorijders.

Ik heb zelf ook wel gemorken dat er een heleboel gewoon niks zeggen.

Daarom vind ik dat nederland fietsland best wat vriendelijker mag worden.

Kortom heb respect voor de fietsen de mens (ook de niet fietsende mensen hoor )

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jun 22, 2003 9:08 pm

Ik had eigenlijk wel gehoopt op eeen aantal reacties en inderdaad zijn die er gekomen...

Het gaat mij nog niet zo zeer om bijv. wandelaars... want jah.. die heb je in een groot aantal verschillende versies. Ik laat altijd merken dat ik ze gezien heb, of net wat.. zodat ze zich niet rot schrikken en groet, of steek mn hand even op om te bedanken voor het aan de kant gaan.. Daarnaast zijn er nog steeds die idd roepen dat je moet bellen, of dat het een wandelroute is oid... goed.. discussies met die laatste voer ik al helemaal niet meer..

Maar waar het me voornamelijk om gaat is de vooral arrogante houding van mede bikers... en nee.. ik laat me er niet door opfokken want ze doen maar wat ze zelf willen.. doe ik ook. Het is alleen erg triest en t word van kwaad tot erger.

Eigenlijk is het iets wat niet alleen in de sport voorkomt, maar eigenlijk een maatschappelijk probleem wat in alle uithoeken voorkomt... Ikke-ikke-ikke .... Maar voor het hier een enorm zwaar onderwerp word, zal ik daar niet verder op in gaan..

Wat ik al zei; in de tegenaanval gaan; dus concequent alles en iedereen groeten en gewoon releks blijven met zn alle.. capsone"s lijers hebben we al genoeg... (Stap voor de gein maar eens in je auto en draai de eerste de beste snelweg maar op.... )...

Goed, nu braaf oogjes toe en slapen.

aab

Bericht door aab » zo jun 22, 2003 9:27 pm

Toines schreef:
Helemaal mee eens ik groet ook gewoon iedereen op racefiets en mtb. Net als de moterijders allemaal doen die hebben het wel door.

Een fiets maat zei laatst tegen mij waarom doe je dat nou bij iedereen je kent ze geen eens.

Toen zij ik groet al de wielrenners en mtbers net als bij de motorijders. chopper rijders groeten mij ook nooit maar dat zijn toch allemaal leernichten

Ik heb zelf ook wel gemorken dat er een heleboel gewoon niks zeggen. wat? gemorken, is dat net zoiets als 1 vark, 2 varken?

Daarom vind ik dat nederland fietsland best wat vriendelijker mag worden.

Kortom heb respect voor de fietsen de mens (ook de niet fietsende mensen hoor )

XANonimous
Contacteer:

Bericht door XANonimous » zo jun 22, 2003 9:42 pm

ik groet meestal zo veel mogelijk mensen, maar soms heb ik gewoon echt geen zin meer om al die bikers die ik tegen kom te groeten, veel van die xcers hier zijn oude chaggrijnige (> ???) booskijkende ventje laat dan maar zitten.

maar wandelaars groet ik eigenlijk altijd behalve als je ziet dat ze het niet leuk vinden dat je er rijd, en dat kan je meestal al van heel ver zien... ;D

mE

Gast

Bericht door Gast » zo jun 22, 2003 9:51 pm

Dn Helle schreef:
Dat zijn mensen die het posen niet kunnen waarderen....

Ik denk dat er ook mensen zullen zijn die dat wel leuk vinden!!!

Ik denk dat jij het niet snapt. Ik denk namelijk dat ik geen route hier in de buurt weet waar je 300> meter kunt wheelien zonder iemand tegen te komen.
Ik denk dat ik mezelf geen poser kan noemen omdat ik zoveel mogelijk UIT het zicht die shit uithaal JUIST om dat soort reacties te voorkomen. Als iemand je jouw ding per ongeluk ziet doen ben je geen poser he.

Dat denk ik.

Splinter

Bericht door Splinter » zo jun 22, 2003 10:22 pm

Rodger schreef:
Vandaag heel wat handen geschud en hallo/gedag gezegd
in Bergschenhoek, iedereen netjes wat teruggezegd.
Gezellige boel dus.
Buiten het feit dat ik hallo zeg, zoen ik iedereen nog eens vol op de bek.

Off-topic:
Was je bij de dualbaan dan? Het XC-parcours was nie echt gezellig namelijk

Plaats reactie