Ervaringen met Helius ST?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

msxx
Contacteer:
Ervaringen met Helius ST?

Bericht door msxx » vr dec 23, 2005 7:47 am

Anyone?

Alle info welkom, zolang het maar je eigen ervaringen zijn :)

Chmod

Bericht door Chmod » vr dec 23, 2005 9:53 am

Hey, neem eens contact op met XXL. Die heeft er ééntje.

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr dec 23, 2005 10:07 am

Heb de voorganger evan gehad met hetzelfde veersysteem en enkel watminder veerweg. Goeie fiets, wel wat zwaar maar dat is bekend van Nicolai. Ik had wel wat moeite met de werking van de demper maar dat was dan ook een DNM. Met een Fox of 5th moet ie veel beter gewerkt hebben denk ik. Succes.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr dec 23, 2005 10:13 am

@Chmod: ga ik doen, thx!

@Niels: Er zit een Vanilla RC in, zou in principe goed moeten zijn..
Hoe bevielen de rij-eigeschappen? En wat voor maat frame was het? Ik vind het lastig om de juiste maat te bepalen, zit denk ik net tussen L en XL in..

Chmod

Bericht door Chmod » vr dec 23, 2005 10:40 am

geef dan gewoon je maten door aan nicolai. Zij doen dan een voorstel naar de lengte toe.

ik rij al jaren enkel bij Nicolai. (Lambda, Ufo DS, BMXTB, Helius cc, Argon cc en nu een UFO ST)

XXL had tot enkele maanden terug een Helius DH, nu een ST.

Op deze laatste staat een Fox Dhx 5.0 AIR. Totaalgewicht bike = 19kg

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr dec 23, 2005 10:43 am

Chmod schreef:geef dan gewoon je maten door aan nicolai. Zij doen dan een voorstel naar de lengte toe.
Uitgerekend vanaf vandaag zijn ze (of in ieder geval het onderdeel forumsupport) twee weken afwezig ivm feestdagen.

Chmod

Bericht door Chmod » vr dec 23, 2005 10:45 am

mail: Falco@nicolai.net

Dat is de man van de sales (heeft zelf een Helius ST)

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr dec 23, 2005 3:22 pm

msxx schreef: @Niels: Er zit een Vanilla RC in, zou in principe goed moeten zijn..
Hoe bevielen de rij-eigeschappen? En wat voor maat frame was het? Ik vind het lastig om de juiste maat te bepalen, zit denk ik net tussen L en XL in..
Ik reed op een M volgens mij. Eigenshappen waren goed, vrij stabiele fiets maar niet lomp. Ik vond dat er nog aardig mee te klimmen viel en aardig goed mee af te dalen ook. De veerweg voelde meer dan dat het was. Ik had 150mm ofzo. Fiets bouwde in een 16 kg fiets met SC vork.

Ik zou alleen geen 1500 euro voor dat frame geven, is wel 2004.
Neem dan deze:
http://cgi.ebay.de/YETI-AS-X-Rahmenset- ... dZViewItem

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr dec 23, 2005 5:17 pm

@Niels: ben ook niet van plan er 1500 voor uit te geven, ik neem aan dat het een vraagprijs betreft.
De ASX is ook erg mooi, zonder meer, alhoewel ik persoonlijk een voorkeur heb voor Nicolai.
Bedankt voor je feedback over de eigenschappen!

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr dec 23, 2005 5:20 pm

msxx schreef:@Niels: ben ook niet van plan er 1500 voor uit te geven, ik neem aan dat het een vraagprijs betreft.
De ASX is ook erg mooi, zonder meer, alhoewel ik persoonlijk een voorkeur heb voor Nicolai.
Bedankt voor je feedback over de eigenschappen!
Nog even... :D
Die ASX is ook nieuw he? En een DHX...!
Ik heb nooit echt geklommen met mijn Yeti (heb zelf ook een ASX) gehad met een 5th maar volgens mij zou hij het niet slechter doen al dan niet beter dan de Nicolai. Weegt volgens mij bijna hetzelfde en heeft verstelbare veerweg dus ook goed voor extremere bikeparken.
Laatst gewijzigd door N I E L S op vr dec 23, 2005 5:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr dec 23, 2005 5:22 pm

Is wel een L denk ik, ziet er groot uit.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr dec 23, 2005 6:24 pm

N I E L S schreef:Is wel een L denk ik, ziet er groot uit.
Nee, tis een M, maar je hebt wel een punt hoor, een ASX is een stuk goedkoper (bij S-Tec kost het 2005 frame zowiezo maar 899, met keuze uit kleuren en maten...)

Maar fabrikanten als Turner en Nicolai hebben bij mij altijd net een streepje voor, niet te commercieel en vooral veel liefde voor het vak en de klant :)

Ik heb nog de tijd... in juni wil ik een bike hebben die klaar is voor de bikeparken!

Chmod

Bericht door Chmod » vr dec 23, 2005 8:06 pm

je kan eenmaal geen helius ST vergelijken met een asx. Vergeet nooit dat een helius ST (super travel) een DH machine is, ok niet met astronomische veerwegen, maar ruimschoots genoeg.

dit was z'n vorige:

Afbeelding

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr dec 23, 2005 8:31 pm

Chmod schreef:je kan eenmaal geen helius ST vergelijken met een asx
Nah, ik vind van wel. Op een hoop vlakken is ie vrij gelijk.
Maar noem maar welke niet dan.

Chmod

Bericht door Chmod » vr dec 23, 2005 9:25 pm

de asx is een dikke freerider en de helius reeds een DH.

Ok, de verschillen zijn niet groot, maar op een asx past ook best een SC terwijl je op de Helius ST een DC steekt.

Anders hadden ze niet de Helius FR en de Helius cc op de markt gesmeten. Op de site staat zelf dat de asx ook hoeft te klimmen, terwijl de helius St dit helemaal niet hoeft te doen.

Daarom zeer belangrijk dat msxx goed uitkijkt wat hij juist verwacht van een frame. Hoe gaat hij hem opbouwen?

De inbouwlengte voor de helius ST = 585... dus, minstens een fox 40 of dergelijken der in steken

bij asx staat hij afgemonteerd met een fox 36 -> kortere inbouwlengte

dus, kan je wel stellen dat de ST een serieus DH machine is en de Asx een serieus Freeride machine.

Aan msxx om te beslissen wat hij ermee gaat doen.

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr dec 23, 2005 9:40 pm

Chmod schreef:...
Inderdaad, dat had ik ook in gedachte. Dus de vraag is of je er ook nog mee wilt klimmen msxx?

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » za dec 24, 2005 6:32 pm

Of ik er mee wil klimmen...

De bike zal opgebouwd worden om fun te hebben in bikeparken en de Portes Du Soleil en soortgelijke oorden.
Het zal ongetwijfeld weleens voorkomen dat er dan een stukje geklommen moet worden... maar als ik dat kan vermijden zal ik dat altijd doen.

Voor het enduro werk heb ik ook al mijn Turner 5 Spot (die zeker niet weggaat!) die je ergens tussen de Helius CC en FR in kan positioneren.

Overigens heb ik mijn oog ook op de UFO ST laten vallen, mede gezien zijn interessante prijs.

Begrijp me goed, binnen het freeriden ben ik een newbie, maar wel een met een grote voorliefde voor mooie materialen. En ik bike al lang genoeg om enigszins te weten wat ik wil, ik heb geen behoefte aan DH wedstrijden of DH rijden alleen om de snelste tijd te realiseren. Fun is de reden dat ik de bikeparken 'onveilig' wil gaan maken

Het liefst bouw ik een bike op met een heftige SC vork (MZ 66), voornamelijk omdat je toch wendbaarder bent met een SC vork
De inbouwhoogte zou juist voldoende moeten zijn om te combineren met een Helius ST en is zeker voldoende voor de UFO ST

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » za dec 24, 2005 6:44 pm

Overigens is hieronder een foto te vinden van hoe een ST door Nicolai zelf opgebouwd is. Zelfs met drie kettingbladen voor (zou ik zelf overigens niet doen) en met de genoemde MZ 66

Prachtige kleur trouwens:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KRNKJDCM

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo dec 25, 2005 11:39 pm

N I E L S schreef:
Chmod schreef:...
Inderdaad, dat had ik ook in gedachte. Dus de vraag is of je er ook nog mee wilt klimmen msxx?
Die vraag is volgens de Nicolai katalogus van 2004 niet zo relevant:

"Federweg satt bietet dieser Hardcore Freeride Rahmen. Maximal 190 mm 'Super Travel' bei
einem 24" Hinterrad (170 mm bij 26") leistet der Fox Vanilla RC 223-70 Dämpfer.
Ideal für Doppelbrückengabeln mit 170 - 190 mm Federweg. Im gegensatz zur Eingelenk DH - Fraktion
ist das Helius ST durch seine 4 Gelenkhinterbaukonstruktion auch im Enduro Bereich nog gut fahrbar, d.h. man kann am Gardasee auch mal 4
Stunden bergauf fahren, bevor man anschliessend alles bergah rockt, oder man kann auch einfach den ganzen Tag Bikeparks rippen. 7005 / 7020
Flugzeug Aluminium und serienmässig Rohloff Ausfallenden. 5 Jahre Garantie unter Wettkampfbedingungen."

Chmod

Bericht door Chmod » ma dec 26, 2005 9:39 am

1 tip: kijk nooit naar een duitser, die doen de raarste dingen met hun frames.

Ik had ooit een Nicolai Lambda, en daar had ik nog steeds de mogelijkheid voor het plaatsen van een voorder.

de lambda is zelfs maar geschikt voor local DH. :?

kijk naar geometrie, niet naar comments.

beschrijving nicolai:
Helius ST
Extreme Freeride & DH Full Suspension Bike.
Rear travel 160 - 200mm (6,3 to 8 inch)

btw heeft de nieuwe helius ST meer veerweg. 2004-170mm 2006-200mm

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma dec 26, 2005 10:14 am

Chmod schreef:1 tip: kijk nooit naar een duitser, die doen de raarste dingen met hun frames.

Ik had ooit een Nicolai Lambda, en daar had ik nog steeds de mogelijkheid voor het plaatsen van een voorder.

de lambda is zelfs maar geschikt voor local DH. :?

kijk naar geometrie, niet naar comments.

beschrijving nicolai:
Helius ST
Extreme Freeride & DH Full Suspension Bike.
Rear travel 160 - 200mm (6,3 to 8 inch)

btw heeft de nieuwe helius ST meer veerweg. 2004-170mm 2006-200mm
Sinds 2005 is de geometrie van de Helius ST behoorlijk veranderd. Met het 2004 model is een veerweg van 190 mogelijk, maar alleen met 24" achterwiel, met 26" achterwiel is het max 170 (is ideaal, voor bikeparken gewoon een tweede achterwiel :-)
Ga eens kijken of ik ergens een proefrit kan maken, is er trouwens een Nicolai dealer in België? Enig idee? Kon op de site van Nicolai geen importeur voor België vinden.

Chmod

Bericht door Chmod » ma dec 26, 2005 10:15 am

België heeft er geen. of toch niet noemenswaardig.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » ma dec 26, 2005 1:21 pm

Chmod schreef:België heeft er geen. of toch niet noemenswaardig.
Als je een proefrit wilt maken, moet je eens een mailtje sturen naar Nicolai. Komend seizoen zullen ze waarschijnlijk wel weer naar bijv. Bikefestival in Willingen gaan. Als ze nu iets in eerder in het seizoen weer iets dergelijks hebben, dan kan je misschien iets afspreken!

Rinse
Whoop Whoop!

Chmod

Bericht door Chmod » ma dec 26, 2005 1:22 pm

das ook weer waar. Heb zo in enkele maanden geleden in Winterberg de Ufo St gaan testrijden.

raggertje

Bericht door raggertje » ma jan 09, 2006 4:03 pm

Had je jouw geloof ik al onderstaand al emaild, maar hier nog een X... verder zou ik wel doorsparen voor die Helius ST ipv die UFO ST, klimt denk ik een stuk beter.. dus beter in de PDS...

Leuk om andere Nicolai geinteresseeerde te horen. Ik reed altijd een Bass (is te koop), fijne alrounder maar nu heb ik een Helius ST en een Helius CC.
Mijn ST bevalt heel goed, vooral omdat het een M is, mijn Bass was een L maar de M voelt voor mij veel beter (1.83)... is wel persoonlijk maar ben een ouwe BMX'er.... vandaar...

De ST is super stijf... en is een hardcore FR en goede downhiller. Ik vind het een perfecte bike voor bikeparks. Het liefst neem ik de lift, maar voor sommige koele trails wil ik wel eens een stukje klimme om daar te komen, bijv. naar Torgon vanuit Morgins (PDS) naar het Rhonedal, met de trein naar Champery en weer terug, waar bijna niemand komt. Verder rij ik alle tracks daar en downhills. Door het 4-bar systeem wipt ie nauwelijks en valt er dus ook wel te klimmen. Hij weegt zo'n 20 kilo, dus meer dan 1.000 Hm is killing :-( Ah.. 500 eigelijk al. Zou ook een Rohloff aanraden, kost wat, maar is perfect voor de PDS! Het is een kostbaar fietsje zo omdat ik hem eigelijk alleen een paar x per jaar gebruik in de PDS en in Winterberg, maar ja ik vind het wel waard.
De zitbuis van een 2004 model is wel vrij recht, maar met een setback seatpost gaat het goed (de nieuwe modellen hebben dat beter). Heb je mijn fotos gezien op het forum?

Heb nu dan ook een Helius CC gekocht. Ook 2-hands (ja niieuw is mijn wel te duur ;-)) een met lage zitbuis, dus meer enduro/FR georienteerd. Woaw ook super fiijn, lekker licht en wendbaar voor hier in de NL. Is een mat zwarte, vind ik ook erg mooi.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb verder niet veel ander bikes gehad, omdat ik de Nicolais de mooiste looks hebben, dus altijd voor gegaan. Wel op ander bikes gereden, maar valt me op dat die toch niet zo stijf zijn... vooral de ST, denk ook dat die niet kapot te krijgen tenzij je naam Bender is :-)
Laatst gewijzigd door raggertje op ma jan 09, 2006 4:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie