The M-Pire strikes back!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

N I E L S
The M-Pire strikes back!

Bericht door N I E L S » do nov 10, 2005 3:35 am

Achterbrug, waar oog was verwijderd voor chainguide: oog aangezet.
Afbeelding
Afbeelding

Gehele constructie versterkt door plaat naar de "overkant" te bruggen:
Afbeelding
Afbeelding

Zelfde maar dan van boven:
Afbeelding
Afbeelding

Gaten gevuld met lassen, behuizing om constructie voor buisje.
Afbeelding

Aan de achterkant van de zitbuis het bottom bracket verstevigd met een plaat:
Afbeelding

Showmodel om duidelijk te maken hoe hij er normaal uitziet.

Geen idee wat ie nu meer weegt trouwens....

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Re:The M-Pire strikes back!

Bericht door Rinse Appelstroop » do nov 10, 2005 11:13 am

Is dit de oude van Pieter en zijn..?

RInse

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » do nov 10, 2005 12:12 pm

jazeker

N I E L S

Bericht door N I E L S » do nov 10, 2005 12:39 pm

Inderdaad.

Pijltjes op fotos waar hij nog rood was geven aan waar hij zoal gescheurd was, omdat hij gepoedercoat was was hij niet op 2 plaatsen zoals Pieter en ik eerst dachten maar op 8 (!!!) plaatsen gescheurd. Poedercoat rekt mee, is dus echt vervelend spul. Als je eenmaal merkt dat het aan het scheuren gaat dan is het vaak ergens anders mogelijk ook al aan het scheuren en onder de lak is de scheur waarschijnlijk nog veel groter. Van de 8 scheuren die ik gevonden heb (waarbij er echt een paar hele kleine tussen zaten waarbij ik het vergrootglas nodig had) zijn ze allen uitgefreesd of nageboord om de spanning weg te halen. Ook zijn er preventief op enkele plaatsen lassen getrokken over lassen die mogelijk ook gescheurd waren. Je moet je voorstellen dat wanneer het eenmaal ergens loskomt de krachten overal huizen kunnen en dus ook ergens anders de boel makkelijker loskomt.

Ik heb met de lasser gesproken en samen een aantal oplossingen bedacht om het risico op nieuwe scheuren te voorkomen. Omdat het hele veerweg verhaal op een M-Pire vrij compact is, krijgen de draaipunten echt ongeloflijke krachten op zich af volgens mij. Vandaar dat er voor gekozen is bruggen te leggen van de ene naar de andere kant. Ook begrijp ik echt niet waarom Nicolai sommige delen open liet liggen terwijl deze veel sterker hadden geweest wanneer gevuld met las. De onderste behouzing is echt een goed voorbeeld van een slecht bedachte veel te zwakke constructie die daarnaast ook nog eens veel kracht over zich heen krijgt.
Op het laatste plaatje kun je zien dat er gewoon een baan is gelegd langs de plaat (die er al was) en het frame.

Nicolai heeft mij verteld niets meer aan dit frame te willen doen maar van deze reparatie waren ze toch wel onder de indruk en klonk er een zeker duidelijk vertrouwen.

Zoals ik zei, ik weet niet precies hoeveel KG erbij is gekomen maar ik denk toch wel aan een 800 a 1200 gram maximaal. Dat maakt verder niet zo heel veel uit want een M-Pire is al niet een van de lichtste...
De afmontage gaat daarnaast ook niet bepaald licht worden, dat is bewust al schijnt een M-Pire wel typisch een fiets van wendbaarheid te zijn.

Mathijs

Bericht door Mathijs » do nov 10, 2005 12:39 pm

Zozo, je bent wel bezig met lassen ed zeg. Maar veel succes ermee!

jojo

Bericht door jojo » do nov 10, 2005 1:43 pm

Je krijgt ondertussen wel dikke korting op het lassen of niet ;)

Ben benieuwd of hij het nu langer vol houdt dan 3 runs Morzine wat Pieter er max mee heeft gereden....

maar ziet er veel belofend uit!!

N I E L S

Bericht door N I E L S » do nov 10, 2005 2:22 pm

Ik weet niet of ie al gescheurd was voordat Pieter er Morzine mee binnenkwam.
Hij kwam er pas achter toen de achternaaf gebroken was dacht ik, wat trouwens iets losstaands is van het scheuren.

Het blijft altijd een risico om er weer mee te gaan rijden maar als ie het een keer of 10 bezoeken uithoudt dan verklaar ik hem wel genezen denk ik. Anders dan ermee rijden kan ik toch niet. ;)

Zane!

Bericht door Zane! » do nov 10, 2005 4:34 pm

nico ja?

damn, lijkt wel een space schip zo... maar toch, zoveeel moeite? ik had t frame verpatst en iets betrouwbaarders/simpeler gekocht..

hoeveel heeft het gekost btw?

toekomstige kleur?

zane

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do nov 10, 2005 4:40 pm

Is dit ook weer een bakker special geworden???

Heeft Mathijs t dan gedaan??

N I E L S

Bericht door N I E L S » do nov 10, 2005 4:50 pm

Mede door Nico ja.

Het gaat me niet om een extra fiets, gewoon om dat ding weer rijdend te maken. Anders had ik Chris zn M3 wel gekocht.

Het was in mijn ogen echt zonde dat dat frame gewoon als afgeschreven gezien werd terwijl die volgens mij nog wel rijdbaar gemaakt kon worden. Later bleek dat er meer scheuren in zaten dan ik dacht. Veel moeite? Valt wel mee.
Het is ook de hobby. :)

Voor die paar honderd euro die ik hieraan kwijt ben en de kans dat het lukt vind ik het niet zo erg. Kan altijd nog aan de muur of naar Ebay voor reserve onderdelen (brug bijv.). Pieter is ook een toffe gast geweest en heeft me echt alles dat erbij hoorde opgestuurd op de demper na, maar daar was de prijs ook naar. 100mm bracket zat er ook bij. 165mm wiel wordt gespaakt "as we speak" door een andere toffe jongen van het forum voor weinig. Dat soort dingen maken het allemaal wat makkelijker om toch te proberen.

Kleur blijft zoals dit, gepolijst dus. Op die manier kan ik het zien als ie weer zou gaan scheuren. Eerlijk gezegd ben ik daar eigenlijk niet zo heel bang voor.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Zane!

Bericht door Zane! » do nov 10, 2005 6:56 pm

I do like it, maar met al die verstevigingen ga ik toch bang zijn dat hij ergens anders hard gaat knakken man.. dit was toch zo"n extra licht race frame van nicolai zelf (ofzo iets?)

zane

cHoc

Bericht door cHoc » do nov 10, 2005 10:22 pm

netjes gedaan, ziet er een stuk steviger uit.

of hij nu ergens anders een nu een zwak punt heeft, dat zal wel, te zwak is een andere vraag.
bij nicolai vertelden ze wel dat dat op de team frames het zwakste punt van het hele frame was,
dus mischien valt het mee

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr nov 11, 2005 2:21 pm

Ik snap niet helemaal waar jullie op doelen. Zoals ik Nicolai ken zijn alle frames vrij zwaar gebouwd, wat aan het type legering ligt volgens mij, namelijk 7020 en 7005. Dat is sterker dan 6061 maar ook zwaarder dacht ik.

Het frame zelf is ook zeker niet zo licht, volgens mij 5 kg ofzo. Dat is niet eens de meest sterke DH versie van Nicolai.

Als het zwakste punt het frame zelf is klinkt mij verwarrend, elk frame kent wel een zwakste schakel. Het is onlogisch dat het overal tegelijk zou falen. Kun je dat uitleggen?

Dit frame is niet gescheurd door een te zware belasting van de rijder maar een verkeerde inrichting van de shock denk ik. Nicolai had de verkeerde maat "armen" gegeven bij dit frame, daardoor stonden de hoeken verkeerd en kregen bepaalde draaipunten meer kracht dan eigenlijk bedoeld. Met de nieuwe pullrods moet dat verholpen zijn maar volgens mij was toen het leed al geschiedt.

Wat er volgens mij gebeurd is is dat de demperinrichting ontwricht is geraakt en niet zozeer de punten waarop het frame belast wordt die belast worden door de berijder bij een landing (als je begrijpt welk verschil ik bedoel). Ik denk dan in twee delen, een waarbij de krachten van de shock worden verwerkt en een deel waarbij de klappen van de rijder direct worden opgevangen door het frame.

Natuurlijk zou uiteindelijk elke twee van deze schade uitlopen naar de andere risico gedeelte maar in dit geval is daar nog geen sprake van denk ik. Er is alleen ontwrichting onstaan in de veerinrichting.

Met andere woorden, niet de krachten door het gewicht van de rijder maar de inrichting van het frame door de demper is de oorzaak geweest. Gevolg kan zijn dat er meer schade is die ook andere delen beinvloedt dan dat maar ik denk dat dat nu verholpen is omdat beide verstevigd zijn.

Waarom het frame op een andere plaats zou knakken nu het op bepaalde plaatsen verstevigd is kan ik niet begrijpen.
Stel dat je twee nieuwe frames pakt, waarvan je een zou verstevigen op een aantal plaatsen, zou deze daardoor niet eerder op plaatsen waar ze niet verstevigd was het begeven dan het andere niet verstevigde frame mits ze onder dezelfde krachten zouden staan. Als dat wel zo zou zijn zou dat komen omdat je de veerkracht van een deel hebt weggehaald en de druk dus naar andere plaatsen verschuift. Wordt een frame echt daadwerkelijk slapper op andere punten door het op 1 plaats te verstevigen doordat de krachten verplaatst worden?
Sinds we het over alu hebben denk ik dat dat niet het geval is maar daar wacht ik de echte experts hun reactie wel over af. Ik hoop dat jullie of die experts hier meer over kunnen vertellen.

Dit is wat ik ervan weet en begrepen heb van de mensen die ik ken met kennis op dit gebied. Ik heb wat haast gehad bij het typen van dit verhaal dus als iets niet duidelijk is of ik ergens een fout gemaakt heb, laat het me weten.

Thanks.

Ik heb het nu (17:03) nog even nagelezen en echt veel duidelijker kan ik het niet uitleggen.

cHoc

Bericht door cHoc » vr nov 11, 2005 11:58 pm

ik heb het er niet helemaal goed neer gezet in mijn vorige posting.

dit team frame is voor dh begrippen race begrippen niet echt licht te noemen, zelfs met zijn afslank dieet.
daarbij, en dat bedoelde ik te zeggen, is de hele constructie van de draaipunten en de pull rods dusdanig slecht ontworpen en vooral dus slecht gebouwd voor de krachten die daar op terecht komen, dat maakt dat gedeelte van het frame het zwakste punt is, nu heeft elk frame zijn zwakste punt, dat weet ik ook, maar in dit geval te zwak voor continu gebruik. en het is dus net sterk genoeg om een paar runs voor wedstrijden te doen.

nu je dat hebt (laten) verhelpen en verstevigen denk ik dat hij nu net zo sterk, al dan niet sterker, is dan de rest van het frame.

daarnaast denk ik verder ook dat dit frame niet goed is ontworpen, want zowel met de oude pull-rods als de nieuwe kwam de achterband tegen het frame of het zadel aan, Pieter en ik zijn daar met de oude en de neuwe pull-rods, demper montage en achterwiel montage platen mee bezig geweest om dit te verhelpen maar dat was gewoon niet mogelijk om ervoor te zorgen dat de achterband het frame of het zadel niet raakte.

maar mijn commentaar nu op het frame zal zich mogelijk alleen tot de team frame"s beperken,
maar misschien ook niet.....

N I E L S

Bericht door N I E L S » za nov 12, 2005 4:06 am

cHoc schreef: .....
Aha, nu wordt ie duidelijk. Zelfs op dit uur :o
Ik moet vroeg op want er is werk te doen.

Ik heb aardig mailcontact met Nicolai zelf gehad over deze M-Pire en zelf beweren ze dat er voor de rest nooit of te nimmer iets mis is geweest met de nieuwere versies M-Pires.

Ik ben het totaal met je eens over de het zwakke in het frame, de achterdemper inrichting is zodanig kort op elkaar gebouwd dat harde klappen volgens mij niet enkel door je demper verwerkt kunnen worden, althans dat denk ik als ik naar dat frame kijk. De hoeken die daarbij gemaakt worden is ook vragen om problemen als je het mij vraagt.

Vreemd is dat wanneer je kijkt naar mijn verstevigingen mede door Nicolai zelf aangeraden (ze hebben zelf ook een team-frame verstevigd) echt niet is terug te vinden op het nieuwere model, waar ze beweren geen problemen mee te hebben! Ik heb het dan over de behuizing om het buisje dat bij Pieter gebroken was. Toen ik het frame voor het eerst zag vond ik het niet meer dan logisch dat ie daar was gaan scheuren. Nu is het eigenlijk lastig om als hobbyist een goeie inschatting te maken over waar de krachten al dan niet op terecht komen maar het was in ieder geval wel het eerste wat ik dacht. Als je kijkt naar sommige frames krijg je de neiging om te denken dat iets simpelweg niet sterk KAN zijn maar aan de andere kant is de fabrikant natuurlijk niet helemaal van lotje getikt en zit er zeker veel technische kennis en rekenwerk achter een frame. Of althans, zo mag ik hopen.

Ik heb met Paul van One way bike gesproken, die vond dat de krachten eigenlijk juist makkelijker verwerkt worden omdat de achterdemper inrichting compact en met die grote hoeken gebouwd is. Ik begreep niet wat hij bedoelde en heb er met meerdere mensen over gefilosofeerd. Ik kan er nog steeds niet achter komen wat hij nu bedoelde maar wanneer ik hem spreek zal ik het hem vragen.

De scheuren zaten er waarschijnlijk al langere tijd in en echt scheuren wilde die ook niet. Opzich moet je de sterkte van het materiaal zeker niet onderschatten denk ik. Het moment dat de achternaaf scheurde was het frame waarschijnlijk al langere tijd gescheurd, de achternaaf is als je het mij vraagt ook door een domme ontwikkelingsfout gekomen. Er steekt een losse as door de naaf en juist daar waar hij onder druk staat wordt de as wat dunner, omdat er ruimte nodig was voor het mechanisme van de body.
Zoals ik al zei denk ik dus dat het frame al langer gescheurd was maar eigenijk maar moeizaam verder wilde scheuren, dus echt heel zwak is het ook niet geweest.

Ik hoorde trouwens van mensen die dachten dat er op de achterbrug een verkeerd lager gemonteerd was. Dat is niet waar, er zit een speciaal lager in. Dat zullen jullie misschien ook we gedacht hebben. Dit is wat Nicolai me er over verteld heeft:.

"This is for a axial ball bearing. There is no radial load on it. It must not be pressed in.
The radial load is done by the needle bearings. They are pressed in of course."

Ik hoop dat ik hem straks zo af kan stellen dat hij de achterbrug niet meer raakt, wat volgens wel te doen is. Ik weet nog niet welke instellingen ik allemaal mag wijzigen tot welke grens maar het is net een Meccano set man, haha. Weet jij dat toevallig?

Thanks.

cHoc

Bericht door cHoc » za nov 12, 2005 11:27 am

als je kijkt naar het huidige model van de m-pire op de site van nicolai dan kun je wel de verschillende
verstevigingen zien die nicolai gemaakt heeft aan dit frame, waaronder ook een constructie om het draaipunt
waar die as gebroken was.

er zijn een paar instellingen die vast staan;
de zwarte kooi voor de demper moet maar op 1 plek tussen de platen gemonteerd worden,
en dat is precies in het midden, dat is vrij simpel.
de demper moet zover mogelijk naar achteren gemonteerd worden, daarvoor kun je dan de twee dempermontage platen
op het hoofdframe zover mogelijk naar achteren monteren.

en om te zorgen dat de achterband het frame of zadel niet meer raakt, denk ik dat je dan de pull-rods in de onderste van
de gatenrij voor de pull-rods monteren, de slag van het achterframe word dan wel wat groter, maar de achteras word dan
ten opzichte van de BB huls wel meer naar onderen gesitueerd, maar misschien ook wel teveel.....
we hadden nicolai niet gevraagt of ze ook schuin gemonteerd mochten worden,
ik weet niet wat dat doet voor de krachten die dan vrijkomen op de verschillende plekken.
maar dat zou ook een optie kunnen zijn om het achterband probleem te verhelpen.

N I E L S

Bericht door N I E L S » za nov 12, 2005 4:37 pm

cHoc schreef:
...

Inderdaad, ze hebben ook zo"n behuizing eromheen gebouwd net als ik.

Ik zal Nicolai zelf nog wel even mailen om te vragen welke gaten ik moet gebruiken want ik zie dat ze aansluitingen en aantal gaten veranderd hebben.

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » za nov 12, 2005 5:20 pm

Ik wil even wat duidelijkheid scheppen.
In de tijd van de ontwikkeling van de bombproofs hebben we het coil-over-demper behoorlijk uitgediept. Coil-over = je veer om de demper.

Om een veer samen te drukken heb je kracht nodig van 2 zijden. Normaliter wordt dit aangeduid in een getal op de veer die weer staat voor de veerconstante in lbs/inch. Makkelijk uit te rekenen wat een volledige samengedrukte veer [het andere getal] aan kracht [in 2 richtingen !!! oplevert.

Bijv.

Veer op een 5th staat op 550/75
Das dus 550lbs/inch en een veerweg van 75mm.

Daar moet je frame dus wel fatsoenlijk tegen kunnen.

Maar dan ben je er nog niet.

We spreken hier dan wel over een dynamisch systeem maar wat gebeurd er als de veer doorslaat door bijv een megajump [demper op de eindstop] of als een verkeerde veer is gestoken of als de veer zover onder voorspanning staat dat hij eerder zijn blocklengte [alle spiralen koud tegen elkaar samengedrukt] bereikt voordat de demper zijn einde slag bereikt. Dan komen er G-krachten bij kijken en afhankelijk van je stijfheid van je wiel, de soepelheid in de knien kunnen die zomaar pieken op 20G [wel heel kort maar goed het vliegt allemaal je frame in].

Waar ik naar toe wil is dat je een frame naar eer en geweten kunt ontwerpen op alle voorkomende gevallen maar dat je het omzeep kunt helpen door een andere demper te steken, de verkeerde veer steekt, of je veer lekker op 3cm voorspanning draait ipv gewoon een zwaardere veer te kopen, en ik begrijp, zeker als je nog geen vast inkomen hebt geef je liever even een slinger aan die veer. Maar je veer wordt er dus helemaal niet stijver van. Je totale kracht om hem samen te drukken blijft gelijk [logisch]. Wij hebben op een gegeven moment zelf veren moeten laten maken omdat de fabrikant [shockworks] veren leverde waarbij de blocklengte eerder bereikt was dan de gevraagde travel. Duidelijk gevalletje klok en klepel, dus hop bij het vullis en fatsoenlijke shocks.

Ik vermoed dat vorige eigenaren van de Nic icm de 1001 instelmogelijkheden dit frame aan zijn eind hebben geholpen [onbedoeld en onbewust] En ik weet ook 99% zeker dat nicolai niet het totaalplaatje kan overzien wat al die 1001 instelmogelijkheden aan krachten in hun frame doen, laat staan als je dempers en veren gaat wijzigen.

De bombproof was destijds ontworpen net alsof een starre eindverbinding erin zat en 20G erop. NIet gedurende 1 sec [dynamisch] maar gewoon statisch. Zwaar overdone. Maar wel bedoeld om dit soort problemen te voorkomen [uit frustatie geboren]. Het meest ongunstigste belastiggeval in vaktermen.

E

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo nov 13, 2005 4:20 am

BOMBPROOF erik schreef:
...

Dat is aannemelijk, want dit is een team frame en volgens mij ook een testmodel van Nicolai geweest.
Het heeft niet veel eigenaren gehad volgens mij, enkel een rijder van Nicolai en Pieter.

Maar als Nicolai het zelf niet eens weet heb ik dus een groot probleem als ik er straks met de juiste instelling mee wil gaan rijden als ik je goed begrijp. Ik heb wel foto"s gemaakt hoe hij eerst ingesteld stond en op het net eens gekeken hoe de frames daar ingesteld zijn:

http://www.nicolai.net/download-area/im ... t-team.jpg

Daar is het wel duidelijk te zien, is ook een team frame trouwens al is het wel een andere dan de mijne.

Toevallig is mijn andere project ook zo"n Meccano set (oude M1 SL 1999), daarvan kan je 4 gaten voor de demper kiezen op het frame, 3 in de link en de link zelf kan ook nog op 3 gaten in het hoofdframe.
36 mogelijkheden dus.

Maar is het toch ook niet zo slecht voor het frame om hem anders in te stellen of wel?
Daar laten ze ook de gebruiker zelf de instellingen regelen.

Op de Nicolai kan ik..ehhh....genoeg instelmogelijkheden :)

Hoe ga ik dit ding fatsoenlijk instellen dan?

cHoc

Bericht door cHoc » zo nov 13, 2005 10:05 am

om hem goed af te kunnen stellen zou ik de constructie van de pull-rods van de m-pire overnemen op de foto,
dan kun je zelf bepalen wat de goede lengte van de pull-rods moet worden, en dan goed vast draaien.
en dan heb je als het goed is ook geen last meer van dat je achterband het frame/zadel raakt.

ook goeie reklame, een rohloff sticker opde achterbrug, maar wel gewoon een xt groepje gebruiken ;D ;D

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo nov 13, 2005 10:32 am

cHoc schreef:
...

Zelf bepalen wat de lengte van de pull rods moet worden?
Ik heb van Pieter begrepen dat ik de kortere moet gebruiken i.p.v. de langere die hij ook had.

Ik ben wel blij dat dat oog ook gelijk op die brug is gemaakt want dat zag er echt link uit, het hing nog op een dikke paar mm"s....

Op de foto staan verstelbare pull rods, die je dat? Dus wat dat betreft is het misschien niet zo goed om te doen wat er op de foto staat in te stellen.

Wat me ook de demper bevestigingsbeugels vrij ver naar voren geplaatst zijn in tegen stelling wat jij zei. Misschien zit daar nog wel een grotere demper dan een 223 in. Volgens Nicolai moet er en 223 in of minder.

En ja inderdaad, die Rohloff sticker slaat echt nergens op. Daar zat ik ook al naar te kijken.

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » di nov 15, 2005 8:35 pm

get belangrijkste is gewoon dat je veer de juiste veerweg en blocklengte heeft.

Megagoede demper met verkeerde veer = weer kapot.

Je kunt beter een te zware veer erop hebben dan een te lichte.

En ik zou zeggen hij mag pas blocken [veer helemaal plat gedrukt] als je veerweg +20mm is opgebruikt. Dan houd je namenlijk nog ca 10-15mm over om te spelen met voorspanning.

Doorslaan door te zachte veer of te ver aangedraaide zachte veer [dus blocken gebeurd eerder voordat je demper max uitslag bereikt] is gewoon funest.

E

N I E L S

Bericht door N I E L S » di nov 15, 2005 8:48 pm

BOMBPROOF erik schreef:
...

De veer die ik heb is wel de maat die ik hebben moet bij deze shock.
Alleen ik heb geen idee wat voor veersysteem dit is en hoe ik erachter kom welke sterkte veer ik moet hebben voor dit frame. Zal dus gewoon aanvoelen worden wanneer ik hem opgebouwd heb.

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » di nov 15, 2005 9:45 pm

Ja veer monteren en dan rijden [voorzichtig].

Als ie doorslaat --> stijvere veer gebruiken. NIet zon anti doorsla rubber eindding rond je piston dat helpt ook alles naar de klote

E

N I E L S

Bericht door N I E L S » di nov 15, 2005 9:49 pm

BOMBPROOF erik schreef:
Ja veer monteren en dan rijden [voorzichtig].

Als ie doorslaat --> stijvere veer gebruiken. NIet zon anti doorsla rubber eindding rond je piston dat helpt ook alles naar de klote

E

Maar even voor de duidelijkheid, zodat ik jou goed begrijp.

Het is dus belangrijk dat je demper zelf eerder op zijn einde van de veerweg zit dan de veer, want zodra de veer op het einde van zijn veerweg zit krijgt je frame een opdonder?

Plaats reactie