Session 88 , één grote HYPE ?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plons

Bericht door Plons » ma dec 15, 2008 9:30 pm

ik zat bij Steve Jones

Hij wou mij en ik wou hem

eerste keer bruine kanaal xes <= gehad op grote hoogte :shock:
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Trekrules

Bericht door Trekrules » ma dec 15, 2008 9:33 pm

thomasmb schreef:
Chmod schreef:duur? Hij is goedkoper dan een demo of een stab.
Hij gaat nog stijgen in prijs door die sukkels van shimano die even beslissen om hun producten met 22% omhoog te doen.
Koop men toch een frame dan ben je niet afhankelijk van een komplete session 88 met shimano onderdelen die nog in prijs gaan stijgen.Frame schijnt ook niet heel duur te wezen vergeleken met meeste andere downhill race frame zoals een M6,V10,Glory en Sunday.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma dec 15, 2008 9:49 pm

Sepp schreef:los van al dat techniekgezever - de sterkte van die fiets ligt in de simple vormgeving (ook al willen velen dat niet geloven), en het lichtgewicht - geometrie klopt ook.

Een goede rijder kan het ook vrij weinig schelen hoe effectief de vering is onder reminvloed, en dergelijke BS, waar theoristen zo graag uurenlang over schrijven. Feit is dat elke fiets op de markt aanzienlijk slechter rijdt, wanneer je remmt, en dat kun je zelfs in winterberg uitproberen.

Ik ga zelfs nog een stapje verder, en durf te zeggen, dat het soort veringsysteem voor een goede rijder ver minder belangrijk is, dan voor een leek, die contant maar in de remmen zit te knijpen - dus geeft een goede rijder veel om handling, geometrie en gewicht (waar de session 88 goed presteert), minder om een DW link, FSR of ABP...

Dat is ook de reden, waarom ik niet verwacht, dat Hill slechter zal rijden dit jaar.
de geometrie is niks speciaals dus daar ligt het niet aan dat mensen hem goed vinden.
Wat valt er volgens jou onder de handling van een fiets? Lijkt mij dat het veersysteem mede de handling bepaalt.
En als het veersysteem niet belangrijk is waarom zegt trek dat heel de fiets rond het veersysteem is gemaakt en loopt ze het zo te promoten?
Met wat voor mensen zitten we hier op het forum? geen pro's, dus het veersysteem staat wel zeker ter discussie. En ook voor pro's zal het, misschien niet zo veel, maar wel degelijk verschil maken.

hubertje

Bericht door hubertje » ma dec 15, 2008 10:43 pm

altijd lelijk gevonden

Sepp

Bericht door Sepp » ma dec 15, 2008 10:54 pm

Djamgils schreef: de geometrie is niks speciaals dus daar ligt het niet aan dat mensen hem goed vinden.
Wat valt er volgens jou onder de handling van een fiets? Lijkt mij dat het veersysteem mede de handling bepaalt.
En als het veersysteem niet belangrijk is waarom zegt trek dat heel de fiets rond het veersysteem is gemaakt en loopt ze het zo te promoten?
Met wat voor mensen zitten we hier op het forum? geen pro's, dus het veersysteem staat wel zeker ter discussie. En ook voor pro's zal het, misschien niet zo veel, maar wel degelijk verschil maken.
ik zou anders redeneeren: en fiets die zo goed rijdt heeft juist wel een speciale geometrie, want dat is ook vandaag nog niet vanzelfsprekend. Omgekeerd: met een klotegeometrie maak je een inovatievuurwerk kleurloos...

Met handling bedoel ik vooral de geometrie, gewicht, en zwartepunt - de Session 10 was al "pretty dialed" voor een fiets in die gewichtsklasse, maar de 88 is nog eens (mede dank zijn lichtgewicht) "gebruiksvriendelijker" :D

Ik zei dat een veersysteem een pro "vrij weinig" kan schelen (omdat veertechnologie tegenwoordig algemeen op en hoog level is - de meeste systemen hebben hunzelf wel bewezen) - in ider geval minder, dan een hobbyist...dat is niet hetzelfde als onbelangrijk. Steve Peat wint op een single pivot Orange net zo, als op een SC VPP, omdat het niet uitmaakt...let maar op Sam Hill komend jaar.

Dat de Session goede veering heeft staat buiten discussie, maar ook ander systemen zijn goed, dat wil ik daarmee zeggen - ik heb enkel de bijzonderheden die volgends mij deze fiets tot een success maken opgeteld - simple is the way to go. Veel buizenwerk, weinig en kleine stampdelen, effectief veringsysteem, fraai design (zowel grafisch als ook 3D - over smaakverschil discuteer ik verder niet)...

Als je een fiets naar kategorien (veering, gewicht, geometrie, enzv.) becijfert, zal er uiteraard in elke kategorie een fiets te vinden zijn, die daarin specifiek misschien iets beter is, maar als compleet pakket bekeken, is het gewoon een gelukt project, als je het mij vraagt...

scottusa

Bericht door scottusa » ma dec 15, 2008 11:21 pm

DE conclusie van dit topic naar mijn mening :) nice work!

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » ma dec 15, 2008 11:40 pm

Om bij t begin te beginnen:
Thomasmtb: op erg veel forums is niet iedereen zomaar een liefhebber-amateur he. Alsof de marketing boys daar niet hun logins hebben. MTB en ZEKER DH wordt op 3 maniere gemaakt of gekraakt:
-forums
-movies
-de foto's in de boekskes.
de movies en de foto's worden behoorlijk bepaald door de marketing budgetten, dan kan je er donder opzeggen dat de forums ook erg hard gestuurd worden door diezelfde boys.... En das niet moeilijk hoor: roep op pinkbike, descent world, mtbr en nog een paar zo'n sites heel hard, en na een paar keer volgt de meute als een stel kerstkalkoenen.

Ten 2e: ik hoop dat de mannetjes uit het topic Sam en zn Demo dit draadje niet lezen. Wat een flame war wordt dit als er sommige mensen aan Specialized zouden durven twijfelen als besteste merk ter weeeeereld! Moderatoren: be prepared

Ten 3e: hoeveel mannetjes lopen hier weer niet luidop een mening te verkondigen over fietsen die ze ooit es op foto gezien hebben. of die ne maat kennen die zo es een fiets getest heeft (op de stoep) van ne maat.

Ten 4e: je kan weldegelijk veel doen met een goeie DH bike in belgie. Of je m tot aan zn grenzen krijgt? hangt van jou af, niet van de bike. Wie durft hier eerlijk zeggen dat ie DHbike in duitsland Frankrijk of canada tot aan t rood lijntje of erover krijgt? Van de weinigen die dit durven beweren zeg ik dat 90% hun eigen grenzen verwarren met die van de fiets. Daarnaast: Een med M6 is met zn platte stuurhoek 2cm langer als een smal SX trail, en weegt in veel gevallen niet meer. Mn M3 weegt 18.1 met heel dikke binnenbanden. Guy pannenkoek zijne, weegt 17.3 En pedallen: de tijd dat DH bikes niet goed pedalleren is al lang voorbij. Ik rij met mn ouwe M3 vlot de citadel van namen een keer of 6 op. En fit ben ik allang niet meer....

dus trek session 88 de besteste velo ter wereld? misschien wel, missschien niet. Maar wie zal t zeggen? Alleszins NIEMAND op een forum.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

freeko

Bericht door freeko » di dec 16, 2008 7:10 am

Plons schreef:ik zat bij Steve Jones

Hij wou mij en ik wou hem

eerste keer bruine kanaal xes <= gehad op grote hoogte :shock:
Je wordt wel een beetje zielig de laatste tijd. :passifier:

Plons

Bericht door Plons » di dec 16, 2008 7:24 am

ouderdom heh...
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di dec 16, 2008 7:37 am

Laat ik proberen om me iets duidelijker uit te drukken.

De vraag was waarom er de hype is om de session 88.
Als je naar de geometrie kijkt is het niet veel anders dan de sunday, turner en weet ik hoeveel andere duitse fietsen met 65 graden headangle en 14inch bb.
De vering is ook niks vernieuwends( in mijn ogen had het zowieso beter gekund), ook al laat de marketing afdeling het anders weten. Dit wil zeker niet zeggen dat het een slechte bike is, maar is ie de hype wel waard.
En hoeveel lichter is de session dan een sunday, socom, m6 ...?

Wat bij draagt aan de hype was de review van Dirt. Enige probleem is dat de Trek die ze bij Dirt getest hebben een balhoofdhoek had van 63 graden en dus niet is te vergelijken met het productie model.

Sepp

Bericht door Sepp » di dec 16, 2008 9:46 am

Djamgils schreef: De vering is ook niks vernieuwends( in mijn ogen had het zowieso beter gekund), ook al laat de marketing afdeling het anders weten. Dit wil zeker niet zeggen dat het een slechte bike is, maar is ie de hype wel waard.
Wie bepaald, wat een hype is? Trek? Nee... Ik zie dat anders dan jij, maar het is zinloos daarover te schrijven.

Uiteindelijk geeft de klant een product gelijk, dus waar druk over maken...

Overigens hoop ik wel dat je voor de fietsenindustie werkt, want talenten als jij zijn altijd graag gezien...Nee, ik vraag nu niet, wat je aan de vering beter had gedaan, want ik ben overtuigd van de manier waarop de Fuel EX, Remedy, en ook de 88 werken, uit eigen ervaring wel...
Bovendien acht ik de competentie van een R&D groep, die het heele concept beheerd, toch net ietwat groter, dan enkelingen, die met hun scherpe verstand aan voor het concept meer of minder onbelangrike details blijven hangen - soms kun je dingen ook kapot praten!

Het is gewoon en goede concept...er zijn ook andere goede fietsen...punt - I'm out

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di dec 16, 2008 10:41 am

het klopt dat de markt bepaald of er een hype is/komt. Ik vraag me af waarom de markt er zo over denkt want ik ben het er kennelijk niet helemaal mee eens. Ik zie technisch weinig voor of nadelen ten opzichte van andere concepten. Dus of de gemiddelde klant laat zich door de technische marketing beinvloeden of door het uiterlijk/voorkomen. Wat dat betreft vindt ik wel dat ie een goede uitstraling heeft.
Termen als active braking pivot en full floater zijn mooie marketing termen die bijdragen aan de populariteit.

Wat ik ook zeer positief vindt aan de session 88 is de custom tuned demper. tunen op basis van leverage ratio en een gewichtsrange behorend bij de maat is zeer effectief.

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di dec 16, 2008 11:50 am

De Jean schreef:
Ten 3e: hoeveel mannetjes lopen hier weer niet luidop een mening te verkondigen over fietsen die ze ooit es op foto gezien hebben. of die ne maat kennen die zo es een fiets getest heeft (op de stoep) van ne maat.
QFT!
SlapHappy

freeko

Bericht door freeko » di dec 16, 2008 1:20 pm

Djamgils schreef:
Wat ik ook zeer positief vindt aan de session 88 is de custom tuned demper. tunen op basis van leverage ratio en een gewichtsrange behorend bij de maat is zeer effectief.
Doet Foes al jaren met z'n Curnutt.....

.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di dec 16, 2008 1:33 pm

alleen jammer dat het een curnut demper is

freeko

Bericht door freeko » di dec 16, 2008 1:42 pm

Djamgils schreef:alleen jammer dat het een curnut demper is
Hoezo?? omdat dat niet in je frame past?? ;)

.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » di dec 16, 2008 6:44 pm

Sepp schreef:
Dat de Session goede veering heeft staat buiten discussie, maar ook ander systemen zijn goed, dat wil ik daarmee zeggen - ik heb enkel de bijzonderheden die volgends mij deze fiets tot een success maken opgeteld - simple is the way to go. Veel buizenwerk, weinig en kleine stampdelen, effectief veringsysteem, fraai design (zowel grafisch als ook 3D - over smaakverschil discuteer ik verder niet)...

Als je een fiets naar kategorien (veering, gewicht, geometrie, enzv.) becijfert, zal er uiteraard in elke kategorie een fiets te vinden zijn, die daarin specifiek misschien iets beter is, maar als compleet pakket bekeken, is het gewoon een gelukt project, als je het mij vraagt...
ik denk dat jij je mening over "mooi" en "goed" wat op een hoopje gooit. Leuk dat je t een mooie fiets vindt en dat ie voldoende buisjes heeft en nietveel mono stukken, maar dat 'verklaart' helemaal niet of de vering goed werk, de geo erop of erneffe is....
Op basis hiervan zou een socom beter rijden dan een M3... Koop je sessio, wees er blij mee, en rij er vele gelukkige km mee.
Maar bedenk dat Assumption is the mother of all fcukups. Zeggen dat er de goedheid van de vering niet buien discussie staat, is vrolijk rond de kern van de zaak heenfietsen.

Plonske: de ontwerper van die session lijkt me ook niet bepaald een objectieve partij. leuk dat hij dezelfde sxuele pathologie heeft als jij, maar dat houden we misschien maar beter offline
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

niaboc

Bericht door niaboc » wo dec 17, 2008 3:59 pm

Veel verschillende meningen nog over de fiets blijkbaar, ik vind hem iniedergeval heel mooi. Over hoe hij het zal doen in de dh ga ik niet discuseren. Nog 2.5 maanden en dan heeft een maat van me hem en zal ik wel voelen hoe die het doet. Discussie over het frame kan toch zo lang door gaan tot iedereen er op gefietst heeft. Aan een fototje van een fiets zie je niet of hij goed rijd of niet. moet je toch ervaren lijkt mij.

Sepp

Bericht door Sepp » wo dec 17, 2008 4:38 pm

edit...
Laatst gewijzigd door Sepp op wo dec 17, 2008 4:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sepp

Bericht door Sepp » wo dec 17, 2008 4:39 pm

De Jean schreef:ik DENK dat jij je mening over "mooi" en "goed" wat op een hoopje gooit...
Als je mijn vorige posts beter had gelezen, zou je niet zozeer op je "denkkrachten" moeten vertrouwen...

De Jean schreef:... maar dat 'verklaart' helemaal niet of de vering goed werk, de geo erop of erneffe is....
Weet je wat voor MIJ verklaart, of het een goede of slechte fiets is?
Dat ik er (waarschijnlijk in tegenstelling tot jouw) op rondrijd (en niet in nederland)!
En ik rij er op, omdat het concept MIJ overtuigt, en niet omgekeerd (heel belangrijk...moet je niet met elkaar verwisselen ;) )
De Jean schreef: Maar bedenk dat Assumption is the mother of all fcukups...
Eh,...wat zijn fcukups? :lol:

Chmod

Bericht door Chmod » wo dec 17, 2008 5:12 pm

Jean komt enkel buiten voor een Badje of een T. Dus begin daar maar niet over.

De session is niet lelijk. Is licht op te bouwen. Maar het veersysteem is de omgekeerde van de denkwijze van Foes. En eigenlijk laat hij me meer denken aan m'n oude Nicolai Lambda van '99:

Afbeelding

Tja, een goede bike is er 1 waar je je goed op voelt. En dat is het belangrijkste.

Trouwens, zo mogen ze hem mij ook geven:

Afbeelding

de mich

Bericht door de mich » wo dec 17, 2008 6:37 pm

Zoals hij hier opgebouwd is weegt hij 14.8 kilo! Sick licht dus :o

http://www.ridemonkey.com/forums/showth ... p?t=203874

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » wo dec 17, 2008 7:08 pm

de mich schreef:Zoals hij hier opgebouwd is weegt hij 14.8 kilo! Sick licht dus :o

http://www.ridemonkey.com/forums/showth ... p?t=203874
Zoals in het topic ook staat dat er een AM wielset opzit en SP banden , geloof me zo krijg je veel bakken tegen dat gewicht , hangt er alleen vanaf hoeveel €€ je eraan wil geven. En voor 80% dat hier aanwezig is op het forum ( waaronder mezelf ) maakt het geen bal uit of we met een bak van 14 of met een bak van 18 kg liggen te klooien op de dh in winterberg :lol:
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

de mich

Bericht door de mich » wo dec 17, 2008 7:38 pm

Ik heb zelf ook liever onderdelen die ik kan vertrouwen, maar steek degelijke wielen en banden op die bike, en dan weegt hij nog weinig.. maar kost ook een fortuin

fly high

Bericht door fly high » wo dec 17, 2008 8:06 pm

volgens mij is bijna elke fiets boven de 3000 euro wel goed 8)
Brakes are like tampons... every pussy needs them!!

Plaats reactie