Pisbakkenstaal Formula boutjes

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Lautje
Pisbakkenstaal Formula boutjes

Bericht door Lautje » vr jul 01, 2011 6:36 pm

Net even mijn Formula The One remmen overzetten naar mijn nieuwe bike.. Boutje van de remhandel nog even een laatste tikkie aandraaien, breekt het #$%#$ ding! Gelukkig stak er nog een klein stukje uit en kon ik het er met een tang uitdraaien.

Kan ik een gehard boutje halen bij de Gamma, of is een boutje van de LBS echt anders?

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » vr jul 01, 2011 7:20 pm

Nee

Hebben ze niet bij gamma. Trouwens een hele grote tip: als je de hendel niet te vast aan je stuur zet is de kans ook minder groot dat ie bij een val afbreekt. Dus hij moet tijdens het rijden net blijven zitten ;)

Atzerath

Bericht door Atzerath » vr jul 01, 2011 8:05 pm

heb ook 'n vijsje kwijt maar de fietsenier heeft me reeds laten weten dat hij een bakje met vijsjes allerhande heeft dus kan je daar eens polsen :)

Lautje

Bericht door Lautje » vr jul 01, 2011 8:44 pm

Heb M4 imbusjes gehaald en die net wat ingekort, gaat volgens mij prima werken.. of moet ik nog ergens rekening mee houden waar ik niet aan heb gedacht?

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » vr jul 01, 2011 8:56 pm

Ja

NIET VOLUIT AANDRAAIEN!!!!

Lautje

Bericht door Lautje » vr jul 01, 2011 9:10 pm

Daar was ik al achter, maar alsnog dank voor de tip :oops:

Atzerath

Bericht door Atzerath » vr jul 01, 2011 9:29 pm

vergelijk de spoed..
...ja, google 't ff eh...sommige bouten hebben wel dezelfde diameter maar een andere spoed, dat is de afstand tss de draad
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schroefdraad

JE WEET MAAR NOOIT en ik heb zo ooit wel al wat naar de kloten gedaan...more than once :oops:

chillozz

Bericht door chillozz » vr jul 01, 2011 9:36 pm

Atzerath schreef:vergelijk de spoed..
...ja, google 't ff eh...sommige bouten hebben wel dezelfde diameter maar een andere spoed, dat is de afstand tss de draad
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schroefdraad

JE WEET MAAR NOOIT en ik heb zo ooit wel al wat naar de kloten gedaan...more than once :oops:
idd hier had ik ook de nodige ervaringen mee hehehe kon er nieuwe tapdraad in tappen :shock:
psn:chillozz
come and beat me ;)

have fun

Lautje

Bericht door Lautje » za jul 02, 2011 6:25 am

Ik heb ze er (los van het stuur) voorzichtig met de hand ingedraaid en had geen weerstand.

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat de boutjes zo slap zijn om er voor te zorgen dat bij een crash alleen het boutje breekt en niet de rem zelf. ..

aappii

Re: Pisbakkenstaal Formula boutjes

Bericht door aappii » za jul 02, 2011 11:51 am

Lautje schreef:Net even mijn Formula The One remmen overzetten naar mijn nieuwe bike.. Boutje van de remhandel nog even een laatste tikkie aandraaien, breekt het #$%#$ ding! Gelukkig stak er nog een klein stukje uit en kon ik het er met een tang uitdraaien.

Kan ik een gehard boutje halen bij de Gamma, of is een boutje van de LBS echt anders?
een hardere bout zal geen nut hebben, een geharde bout daar is alleen de oppervlakte van gehard, maar heeft dezelfde zachte kern.
als je een sterkere bout wilt hebben moet je naar de lokale ijzerwaren handel gaan en om een betere kwaliteit bout vragen. een standaard stalen bout en moer zijn van kwaliteit 8.8. als je meer treksterkte wil( je wilt hem tenslotte harder vast kunnen draaien) dan heb je een kwaliteit 10.9 nodig.
van RVS is de standaard kwaliteit 4.6 geloof ik.

als je bouten gaat kopen moet je ook rekening houden met de oppervlakte behandeling dat een bout heeft ondergaan. zo kun je een elektrolytisch verzinkte bout beter niet in een gealuminiseerde product draaien. hierdoor kan elektrolyse ontstaan met als gevolg dat je bout gaat roesten.

maar het allerbelangrijkste is dat je je bouten niet te strak aandraait. M4 heeft een heel laag aandraaimoment. als jij bijvoorbeeld met een normale ratel een m4 bout vast draait zit je al heel snel over het aandraaimoment, dit omdat je kracht x arm veel groter is. gebruik daarom voor de zekerheid een kleine ratel, of wees voorzichtig met het aandraaien!

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za jul 02, 2011 12:20 pm

Lautje schreef:Ik heb ze er (los van het stuur) voorzichtig met de hand ingedraaid en had geen weerstand.

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat de boutjes zo slap zijn om er voor te zorgen dat bij een crash alleen het boutje breekt en niet de rem zelf. ..
Zijn ze niet gewoon van aluminium? Die zijn lichter, maar ook zwakker...

Trekrules

Bericht door Trekrules » za jul 02, 2011 12:50 pm

Tegenwoordig gebruiken de huidige One remmen alu boutjes op de remhendels,erg goed oppassen dat je ze niet te vast aandraaid anders breek je boutjes gewoon doormidden.Gebeurde bij mijn R1 remmen die op mijn Downhill bike monteerde waarvan er 2 van die alu boutjes doormidden breekten :| .

Gewoon stalen boutjes gebruiken van Formula op de remhendels,veel steviger en beter dan die alu boutjes.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Plaats reactie