compact racecankset op mountainbike

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
gekkegerrit
compact racecankset op mountainbike

Bericht door gekkegerrit » zo jun 14, 2009 10:53 am

Mijn mountainbike wil ik graag wat universeler inzetbaar maken, o.a. woon-werkverkeer, en voorzien van een compact racecrankstel. Momenteel ben ik aan het proefpassen met een oud RX-100 crankstel met 39-46 bladen en trapassen van diverse lengte. Met een as van 110 mm wil dit net niet, met een as van 123 mm staan de bladen wat ver naar buiten, dus ergens tussen deze waarden, 115/117 mm, moet goed zijn. Ik verwacht dat de kettinglijn dan plm. 47 mm zal bedragen. Het RX-100 crankstel kan als kleinste blad een 38-er hebben. dit lijkt me voor het mountainbiken net wat te groot, een 34-er of 36-er lijkt me geschikter.
Nou is de kettinglijn van de huidige compact cranksets (34-50) van Shimano 43,5 mm. Ik vermoed dat dit niet gaat passen, dat het binnenste kettingblad de chainstay gaat raken. Is de kettinglijn van deze compact crankstellen nog aanpasbaar of moet ik op zoek naar alternatieven? Ik weet dat FSA nog een compact crankstel maakt voor vierkante as (Vero), helaas in het zwart.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » zo jun 14, 2009 8:09 pm

Ik heb ooit een Ultegra compact ('700') op een mtb geprobeerd. Lukte niet. Veel te smal, zelfs op een Ti frame wat niet overdreven breed is. Hollowtech 2 breder maken gaat niet.

Ik bedenk me net dat ik nog een Ritchey compact heb liggen in 172,5mm met vierkante as. Kan je zelf met de breedte spelen. Pb maar bij interesse.

marten

Re: compact racecankset op mountainbike

Bericht door marten » zo jun 14, 2009 8:34 pm

gekkegerrit schreef:Mijn mountainbike wil ik graag wat universeler inzetbaar maken, o.a. woon-werkverkeer, en voorzien van een compact racecrankstel. Momenteel ben ik aan het proefpassen met een oud RX-100 crankstel met 39-46 bladen en trapassen van diverse lengte. Met een as van 110 mm wil dit net niet, met een as van 123 mm staan de bladen wat ver naar buiten, dus ergens tussen deze waarden, 115/117 mm, moet goed zijn. Ik verwacht dat de kettinglijn dan plm. 47 mm zal bedragen. Het RX-100 crankstel kan als kleinste blad een 38-er hebben. dit lijkt me voor het mountainbiken net wat te groot, een 34-er of 36-er lijkt me geschikter.
Nou is de kettinglijn van de huidige compact cranksets (34-50) van Shimano 43,5 mm. Ik vermoed dat dit niet gaat passen, dat het binnenste kettingblad de chainstay gaat raken. Is de kettinglijn van deze compact crankstellen nog aanpasbaar of moet ik op zoek naar alternatieven? Ik weet dat FSA nog een compact crankstel maakt voor vierkante as (Vero), helaas in het zwart.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Racecrankstellen hebben een kettinglijn afgestemd op 130mm achternaven. Bij een losse as model kun je een 5mm langere as monteren. Er zijn natuurlijk ook klassieke mtb crankstellen, die hebben ook een 110mm steek (bv Sugino XD). Maar waarom het gedoe met een ander crankstel, je kunt natuurlijk ook de bladen op je huidige crankstel vervangen door grotere.
Hou er wel rekening mee dat shimano voorderailleurs erg nerveus worden als je wat anders dan bladen met 10-12 tanden verschil monteert
/Marten

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jun 14, 2009 9:07 pm

marten schreef: Hou er wel rekening mee dat shimano voorderailleurs erg nerveus worden als je wat anders dan bladen met 10-12 tanden verschil monteert
De oudere (van zegge ong. 2002 (?) en ouder) hebben daar minder moeite mee.

Pino

Bericht door Pino » zo jun 14, 2009 10:14 pm

DeKerfs schreef:
marten schreef: Hou er wel rekening mee dat shimano voorderailleurs erg nerveus worden als je wat anders dan bladen met 10-12 tanden verschil monteert
En in combinatie met een draaishifter krijg je alles aan het schakelen.

marten

Bericht door marten » zo jun 14, 2009 10:23 pm

Pino schreef:
DeKerfs schreef:
Moet je wel een niet-geindexeerd ipv een drie standen kreng hebben
/Marten

Pino

Bericht door Pino » zo jun 14, 2009 10:32 pm

marten schreef:
Pino schreef:
DeKerfs schreef: De oudere (van zegge ong. 2002 (?) en ouder) hebben daar minder moeite mee.
Moet je wel een niet-geindexeerd ipv een drie standen kreng hebben
Uiteraard. Excuseer mijn gebrek aan duidelijkheid.

gekkegerrit

Bericht door gekkegerrit » ma jun 15, 2009 12:18 pm

"Maar waarom het gedoe met een ander crankstel, je kunt natuurlijk ook de bladen op je huidige crankstel vervangen door grotere."

Lang verhaal kort: Voor de Alpe d'Huzes heb ik m'n mtb-crankset overgezet op een raceframe in singlespeed-setup. In de nacht na de Alpe d'Huzes fiets gejat door lokale onverlaten, gendarmerie weet wie het zijn, maar fiets nog niet terug. Thuis nu dus een mtb zonder crankset en nog een losse race-crankset over.

Gezien mijn financieele toestand ben ik voorlopig op zoek naar een "budget-alles-in-één"-oplossing, zodat ik op het kleine blad kan mtb-en en op het grote blad het woon-werkverkeer kan doen.

In huidige setup gaat woonwerk-verkeer prima, maar of 39 off-road te doen is moet nog blijken.

mateis

Bericht door mateis » vr jun 26, 2009 12:22 pm

Nard schreef: Hollowtech 2 breder maken gaat niet.
Maar je kan em wel 2,5mm opschuiven, als je een 68mm bracketpot hebt door die spacers anders te gebruiken. Wrs te weinig, maar het kan.

Plaats reactie