Aluminium delen behandelen / roest verwijderen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
vincenty
Aluminium delen behandelen / roest verwijderen

Bericht door vincenty » ma aug 21, 2006 3:34 pm

Ga mijn fietsje een beetje opknappen.

De Alu delen hebben een beetje een oxidatielaag. Hoe krijg je deze delen weer mooi glad/glimmend?

Hoe haal ik makkelijk het roest en de verf van mijn stuur(pen). stuur(pen) is volgens mij geen alu..

kwam als roestverwijderaar dit tegen:

http://www.vankaathoven-tt.nl/indextext.htm

klinkt goed is wel erg duur (5 liter = € 39,-)

iemand ervaring mee?

Nami

Bericht door Nami » ma aug 21, 2006 4:08 pm

Je kunt bij de doorsnee doe-het-zelf zaak een tube chroomreiniger kopen, dat is vrijwel altijd ook geschikt voor aluminium. Er op smeren, even laten inwerken en dan wegpoetsen.

Als je de roest én de verf van je stuur (pen) wilt afhalen, moet je gewoon schuren ;) met schuurpapier ofzo :roll:

vincenty

Bericht door vincenty » ma aug 21, 2006 4:20 pm

thanx,

Hoef het aluminium dus niet te schuren, Alleen oppoetsen met chroomreiniger?

Als mijn stuur + pen weeer netjes gespoten zijn (gewoon hoogglans metaalverf?) waarmee kan ik ze dan het beste weer invetten?

Nami

Bericht door Nami » ma aug 21, 2006 4:33 pm

Inderdaad, aluminium hoef je niet te schuren als je het met chroomreiniger gaat poetsen. Maar je moet natuurlijk wel eerst het meest grove vuil van het aluminium af halen, gewoon met wat zeepwater of wasbenzine...

Je stuur en je stuurpen kun je na het schuren het beste (laten) spuiten denk ik. Eerst een paar dunne laagjes grondverf (steeds licht schuren tussendoor, als het droog is) en dan de kleur er op (ook meerdere laagjes). Maar de gebruiksaanwijzing op de verfbussen zullen je verder helpen.. :)

En wat betreft invetten.. dat is niet echt hard nodig als je het weer opnieuw gaat verfen. Maar wat ik zelf doe is altijd gewoon m'n hele fiets een beetje onderspuiten met silicone spray (na het schoonmaken natuurlijk), dat is nogal water- en vuilafstotend. Als je fiets dan nat is kun je het er zo afblazen zeg maar ;)

vincenty

Bericht door vincenty » ma aug 21, 2006 4:40 pm

thanx, krijg mijn fiets morgen hoop ik, dan kan ik an de slag....

Plaats reactie