Ontlakken.

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
May
Berichten:501
Lid geworden op:vr mar 08, 2002 2:54 pm
Ontlakken.

Bericht door May » za aug 05, 2006 2:17 pm

Als je nu uw frame ontlakt en zo wil houden, moet dat dan een soort van behandeling hebben?

May

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » za aug 05, 2006 2:36 pm

Nee, als je dat mooi vindt hoeft dat niet. Ontlakken geeft soms wel vlekken en dat is niet echt mooi. Afhankelijk van de fabrikant verschilt de structuur van het oppervlak van ruw tot glad genoeg om te polijsten.
Er is geen technische reden om je fiets niet blank te laten.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » za aug 05, 2006 6:57 pm

er van uitgaand edat het een alu frame is corrodeert het en is het frame dus voorzien van een 'doffe' beschermlaag. Mooi is anders in mijn ogen.

Steelhead Rider
Berichten:2370
Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm

Bericht door Steelhead Rider » za aug 05, 2006 7:59 pm

Moet wel gewoon blanke lak overheen om tegen roest te beschermen...behalve dat is er niks aan de hand.

Als je je frame trouwens wilt ontlakken moet je naar verfafbijt kijken, werkt heel goed en heel snel.

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » zo aug 06, 2006 12:46 pm

Roesten doet alu niet (het materiaal breekt niet af), het slaat alleen uit tenzij in zure omstandigheden. Verfafbijt werkt slecht en langzaam als je poedercoating hebt maar normaal als je normale lak hebt. Het is ook niet goed voor je gezondheid dus pas op voor je handen en je longen.

Liwald
Berichten:59
Lid geworden op:zo dec 25, 2005 10:52 am
Locatie:Berlicum

Bericht door Liwald » ma aug 07, 2006 6:34 pm

Het materiaal breekt wel degelijk af (3 e les werktuigbouwkunde). De "roest" hecht zich aan het materiaal anders zou het er niet opzitten en tast dus zeer zeker het bestaande materiaal aan.

Gebruikersavatar
Drooze @ DirtE19
Berichten:1235
Lid geworden op:zo mar 24, 2002 2:45 pm
Locatie:D19 trails
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma aug 07, 2006 7:17 pm

1- zeg eerst van welk metaal je frame gemaakt is

2- roesten is het metaal dat onder bepaalde omstandigheden reageerd met lucht. dat vormd dan roest. roest van ijzer is luchtdoorlatend, dus roest een stuk ijzer gewoon vrolijk verder.
het roest van aluminium daarentegen is niet luchtdoorlatend, dus zodra het bovenste laagje aluminium geroest is, stopt het roesten ook. dus geen centje pijn daar.

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » ma aug 07, 2006 7:28 pm

Roest roest roest??

IJzer roest..

Alu Oxideert!

Bruno
Berichten:834
Lid geworden op:do jul 08, 2004 9:51 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Bruno » ma aug 07, 2006 8:36 pm

roest = oxidatie van ijzer/staal, het een is geen synoniem v/h ander

Gebruikersavatar
Drooze @ DirtE19
Berichten:1235
Lid geworden op:zo mar 24, 2002 2:45 pm
Locatie:D19 trails
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » di aug 08, 2006 12:08 am

awel ja. ik heb da gezien in't 5e middelbaar of zo manne, en ik weet al nimeer wa'k eergisteren gedaan heb :D

in ieder geval, roesten is oxideren (dus reageren met lucht), en aluminium oxideert niet verder, en moogde gewoon zo laten 8)

Jumping Hansje
Berichten:1312
Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm

Bericht door Jumping Hansje » di aug 08, 2006 11:48 am

Klopt want de oxydelaag sluit het aluminum er onder af van de zuurstof uit de lucht en dus zal het niet verder corroderen.
Echter als je b.v. ook in de winter rijdt bestaat de kans dat je pekel/zout op je bike krijgt en dan zal deze duidelijk verder corroderen.
Om dit te voorkomen is het dus raadzaam om je frame van een (blanke) laklaag te voorzien.
Denk b.v. aan licht metalen velgen van auto's en hoe deze eruit zien wanneer deze laklaag beschadigt is en er in de winter/ pekel mee is gereden.
Enfin beide is dus mogelijk met of zonder laklaag aan jou de keus. :)
Overigens is anodiseren ook nog een (dure) optie.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

zaskar
Berichten:1
Lid geworden op:wo aug 09, 2006 4:07 pm

Bericht door zaskar » do sep 07, 2006 1:07 pm

Ach, ik heb pas 11 jaar een blank alu frame (GT Avalanche), zonder laklaag of anodisatielaag. Heb er mee over het strand en in de pekel gereden. Eens in de zoveel tijd oppoetsen met POL (een of andere tube bij LBS gekocht) of een ander geschikt middel en hij glimt weer prima.

En ja: aluminium zal OOIT eens scheuren, maar dat kan lang duren. Belangrijkste is dat je geen (of in ieder geval zo min mogelijk) krassen en scheurtjes hebt op je frame; deze kunnen anders makkelijk verder scheuren.

May
Berichten:501
Lid geworden op:vr mar 08, 2002 2:54 pm

Bericht door May » vr sep 08, 2006 6:36 pm

Het gaat hier om mijn Intense frame. Lak is toch het slechtste aan die fiets. Heb hem nu laten ontlakken en is terug binnen voor een licht grijs kleurtje met normaal een blanke lak er overheen.
Totaal was voor het hele frame slechts 95 gram aan lak.

May

Gebruikersavatar
tank24
Berichten:838
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:56 am
Locatie:veenvalley

Bericht door tank24 » za okt 28, 2006 4:11 pm

he ik heb ook een frame waarbij ik dit binnenkort wil doen...maar had je nu een stalen frame (zoals ik) en heb je nu ontlak spul gebruikt of ge woon uren geschuurd

Gebruikersavatar
bart-fmx
Berichten:571
Lid geworden op:vr okt 29, 2004 6:07 pm

Bericht door bart-fmx » za okt 28, 2006 5:30 pm

Stalen frames kun je gewoon met ontbijt spul doen. Kan geen kwaad.
nothing beats cubic inches

Gebruikersavatar
tank24
Berichten:838
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:56 am
Locatie:veenvalley

Bericht door tank24 » ma okt 30, 2006 12:02 pm

heb het frame net opgehaald bleek idd staal te zijn..zoals ik al hoopte nu lekker gaan klooien met chemicalieen :evil:

Plaats reactie