Julie schijf bijgeluiden > 30 km/u
Moderator:Beheerders
Gisteren weer gemerkt met een Magura Julie op een DJ QR20 (steekas) vork: als je boven pakweg 30 km/u komt begint de schijf bijgeluiden te maken. Het klinkt alsof er iets gaat vibreren. De schijfbouten zitten goed vast en de remklauw ook. Schijf is niet verbogen. Het ligt ook niet aan de voorband (Specialized Storm Control) want met Super Motos op de straat vibreerde de schijf ook al.
Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen en of er iets aan te doen is?
Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen en of er iets aan te doen is?
Ja, het komt beslist van voren en gewoon bij het rijden, dat is juist zo eigenaardig. En of het geluid van voren komt .... tja .... dat is bij 'fietsgeluiden' altijd lastig. Ik zou alleen niet weten wat het anders zou kunnen zijn - de steekas zal toch niet gaan vibreren, mag ik hopenBruno schreef:Moeilijk te zeggen zo, zou het eerst zelf eens moeten horen. Is het gewoon tijdens het rijden of als je bij >30km/u gaat remmen? Zeker dat het van daar komt vermits alles vast staat?

Wat dat profiel betreft: het 'vibreren' (of wat het ook is) treedt op bij zowel SuperMoto's als Big Apples als bij de Specialized Storm Control (met noppen). Die wiellagers zullen het niet zijn, zoals Steelboy al aangeeft. Hij weet welke voornaaf erin zitBruno schreef:Moet je idd eens proberen, je rem er eens af halen en dan testen. Wat voor profiel zijn die banden waar je al mee gereden hebt? want een grof profiel kan toch ook wel lawaai beginnen maken als je sneller rijdt. Anders mss de lagers van je wiel? draaien die nog soepel? speling?

Geen idee, ik ken niks van violenMister P2 schreef:Mischien loopt de schijf een heeeeeeeel kleinbeetje aan...
kijk naar het feit van een viool...
die gaat ook geluid maken doormiddel van wrijving ook al is het een heel klein beetje wat dan uitbreid....
ik weet het niet zeker maar dit is wat ik denk....

Tja, dat zou natuurlijk goed kunnen zijn. Een heel licht aanlopende schijf merk je waarschijnlijk niet, totdat de snelheid oploopt. Klinkt aannemelijk. Ik zal eens proberen om de schijf geheel vlak te krijgen ....... Bedankt voor de 'denkrichting'!Mister P2 schreef:Mischien loopt de schijf een heeeeeeeel kleinbeetje aan...
kijk naar het feit van een viool...
die gaat ook geluid maken doormiddel van wrijving ook al is het een heel klein beetje wat dan uitbreid....
ik weet het niet zeker maar dit is wat ik denk....
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Remmen
Hmm bij mijn weten lopen schijven altijd een beetje aan.
Aangezien je zegt dat het vanaf een bepaalde snelheid is kan het zijn dat de schijf schuin tussen de blokken ligt en net bij die snelheid gaat vibreren. Stopt het als je een beetje gaat remmen? Dan de caliper opnieuw monteren en de schijf misschien laten vlakken dan wel de remmen net iets strakker zetten (dat ze net genoeg aanlopen). Maar dat is just my 0.02 cents. Is dat trouwens bij fietsschijven? Bij auto en motor schijven wel dus ik neem aan bij fietsschijven ook.
Aangezien je zegt dat het vanaf een bepaalde snelheid is kan het zijn dat de schijf schuin tussen de blokken ligt en net bij die snelheid gaat vibreren. Stopt het als je een beetje gaat remmen? Dan de caliper opnieuw monteren en de schijf misschien laten vlakken dan wel de remmen net iets strakker zetten (dat ze net genoeg aanlopen). Maar dat is just my 0.02 cents. Is dat trouwens bij fietsschijven? Bij auto en motor schijven wel dus ik neem aan bij fietsschijven ook.