cyberhawk schreef:zow damm dude.. / dit gaat om je BB / niet je zadel pen.. die zit vast ook nog es en draait niet rond

/ als daar speling op komt door slijtage.. gaat het kraken harder slijten etc..
Je as draait niet tov de lagerschaal, tenzij je lager vastgeroest is en niet meer draait... Ik heb best wel wat niet 100% frisse contactpunten van Hollowtech assen gezien, die konden prima kraakvrij gemonteerd worden. Ik snap wel dat je er voorzichtig mee bent en wat kleine corrosiesporen op je skone cranks zijn niet fraai natuurlijk - zeker niet voor materiaalfreaks als jij (en ik)

- , maar functioneel niet zo heel dramatisch.
olger schreef:Ja als je het netjes monteer moet je het maar is kaal op elkaar doen krijg je later niet of met veel pijn en moeite uit elkaar en je mooie stalen frame zal flink verroest zijn in de seat tube.
ik denk als je bb lagers gebruikt zonder shim en hem regelmatig even op nieuw invet er niet veel aan de hand zal zijn het is alleen gewoon beter om het te isoleren zodat je er zeker van ben dat het niet op elkaar zal gaan in werken.
Iemand die zo ver gaat nieuwe lagers in oude schalen te (laten) persen zou ook wel moeten weten dat ie montagepasta moet gebruiken bij het in elkaar schuiven van wat metalen delen. Zelfde als met die zadelpen: als dat vastzit is het wel een beetje je eigen schuld (of die van de vorige eigenaar). Met een HT-2 as heb je nog iets om hard op te slaan met een hamer als het echt vast zit. En dit keer zonder groot risico voor je frame
Wat volgens mij nog een groot voordeel van die shim is: uitlijningsprobleempjes kunnen er mee opgevangen worden.
Nogmaals de vraag aan mensen die SKF, Enduro of Phill Wood lagers in de praktijk gebruiken: is het echt een oplossing? Merk je iets van het corrosieverhaal? Creëert de oplossing van het ene probleem een nieuw probleem?