hollow tech BB cups

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
cyberhawk
Contacteer:
hollow tech BB cups

Bericht door cyberhawk » ma mei 31, 2010 9:47 am

ik heb een nieuw BB nodig

nu is het zo dat de lx/xt cups sold out zijn bij CRC en de saints zijn te duur ;)

kan ik ook andere cups kopen..? dura ace // // 105

of hebben deze een andere breedte ?
ik weet dat de deore saint en xt dezelfde passing hebben ..
geld dat ook voor de 2 anderen hierboven >?

tis voornamenlijk woon werk gebruik dit jaar..

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » ma mei 31, 2010 10:33 am

Wat dacht je van FSA? Deore?
Zou geen race doen past geloof ik niet..

Grt Niels

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma mei 31, 2010 10:43 am

die zijn nog duurder..

deore is idd een optie//

alles is gewoon sold out bij CRC..

iemand een andere optie .. in NL een winkel die deze verkoopt onder een schappelijke prijs... ?

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » ma mei 31, 2010 10:51 am

Nederlandse webshop? Of wil je voor 120 euro aan BBcups bestellen zodat je geen verzendkosten betaald..

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma mei 31, 2010 11:38 am

hmm ik heb een gusset gevonden en een token.. beide rond de 30 euro ..

iemand ooit een gusset gehad.. goed spul ?

(niet dat hij slechter dan shimano kan zijn denk ik ;) )

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » ma mei 31, 2010 11:45 am

wat dacht je van
Hij heeft ook een XT voor €38.50
Dan weet je zeker dat het goed is..

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma mei 31, 2010 12:01 pm

dan kan ik net zo goed de raceface of saint cups kopen.. die zijn 2 euro duurder..en nog wel leverbaar..

aangezien deze dingen nu behoorlijk snel kapot gaan bij mij zoek ik cheap opties..
ik deed er eerst een dik jaar mee.. nu gaan ze 6 maanden mee.. shimano of RF maakt niet uit..

willem12

Bericht door willem12 » ma mei 31, 2010 12:42 pm

Is al vaker besproken.
Neem je oude cups en laat daar betere lagers in persen. Singelspeed NL kan het met Phil Wood lagers, ik heb zelf Enduro Fork Seals lagers gebruikt. Daarna nooit meer problemen.

"Use the search Luke"
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma mei 31, 2010 1:07 pm

@ willem

idd maar al die replies kwamen uit op lagers zonder teflon spacer..

dus staal lager op alu/cr mo crank as

dit vind ik minder.. ivm inslijten op den duur..?

ik heb liever een plastic shim ertussen... :arms:

of maak ik me druk om niets,, >?

single speed bood toen aan er lagers in te persen voor de mensen met intresse ervoor..
wat is daarvan het kosten plaatje ?

willem12

Bericht door willem12 » ma mei 31, 2010 1:36 pm

Maak je geen zorgen over de teflon, zelfs niet met singlespeeden.
Check website voor voor $$
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

marten

Bericht door marten » ma mei 31, 2010 1:46 pm

cyberhawk schreef:@ willem

Ik heb niet de indruk dat de groeven in de trapas met plestik minder diep worden :roll:
/Marten

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma mei 31, 2010 2:11 pm

marten schreef:
cyberhawk schreef:@ willem

Ik heb niet de indruk dat de groeven in de trapas met plestik minder diep worden :roll:
de dag dat plastic gaat inslijten op ijzer moet ik nog zien..maar er is altijd een beetje slijtage te zien na gebruik..

ik zal eens kijken of ik mn oude raceface cups opstuur.. das met verzenden toch weer bijna 70 euro.. :(
in de hoop dat ze langer dan een jaar meegaan anders kan ik net zo goed 2 setjes shimano meuk kopen .. ?

olger

Bericht door olger » za jun 19, 2010 7:20 pm

Even een oud topic om hoog kicken.
Dit heeft dus wel gevolgen zonder plastic spacer(isolatie) hierdoor komt elektrochemische corrosie en zal na verloop van tijd het minst edele metaal aan getast worden.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma jun 21, 2010 8:06 am

dus met plastic spacer is dus beter..? :|

olger

Bericht door olger » zo jun 27, 2010 4:21 pm

Als je het isoleert is het beter.
Het gaat langer mee dan.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma jun 28, 2010 8:25 am

olger schreef:Even een oud topic om hoog kicken.
Dit heeft dus wel gevolgen zonder plastic spacer(isolatie) hierdoor komt elektrochemische corrosie en zal na verloop van tijd het minst edele metaal aan getast worden.
Dit kan alleen als er een elektroliet voorhanden is in de vorm van vocht.
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de constructie, maar als allesgoed ingevet is en je fiets staat niet buiten in de regen dan moet het niet zon probleem zijn...

olger

Bericht door olger » di jun 29, 2010 9:46 pm

als 2 verschillende metalen op elkaar zitten zonder isolatie gaat dat ook zonder water op elkaar in werken water zal dit alleen maar versnellen

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » wo jun 30, 2010 7:09 am

olger schreef:als 2 verschillende metalen op elkaar zitten zonder isolatie gaat dat ook zonder water op elkaar in werken water zal dit alleen maar versnellen
Zonder electrolyt niet! Maar in principe is zelfs in vet vocht aanwezig dat dit chemisch process in gang kan zetten :(
Zie hier;http://www.corrosiehelpdesk.nl/inleiding/tekst.html

mateis

Bericht door mateis » wo jun 30, 2010 8:46 am

Dat is in theorie. Wat zeggen de mensen die die lagers in de praktijk gebruiken hiervan?

Mijn eigen ervaring is dat het bij andere metaal-metaalverbindingen op een fiets (zadelpen (alu) - frame (staal), spaak - spaaknippel) wel meevalt als je netjes monteert met voldoende vet. Wel af en toe uit elkaar halen. Wat maakt het verder eigenlijk uit als een oppervlak licht aangetast wordt? Je ziet het niet en het draait niet tov andere contactpunten...

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo jun 30, 2010 9:25 am

zow damm dude..

dit gaat om je BB

niet je zadel pen.. die zit vast ook nog es en draaid niet rond 8)

als daar speling op komt door slijtage.. gaat het kraken harder slijten etc..

met name dan op de crank (die duur is)

ipv de BB die hoort te slijten (die goedkoop is)

je hebt hope en CKing die heel fijn stalen fitting bb'S uitbrengen .. maar zelf de cranks niet produceren..

dit was mijn struikel blok ook tegen nieuwe lagers in oude cups persen zonder plastic//teflon shim ertussen..

olger

Bericht door olger » wo jun 30, 2010 9:38 pm

mateis schreef:Dat is in theorie. Wat zeggen de mensen die die lagers in de praktijk gebruiken hiervan?

Mijn eigen ervaring is dat het bij andere metaal-metaalverbindingen op een fiets (zadelpen (alu) - frame (staal), spaak - spaaknippel) wel meevalt als je netjes monteert met voldoende vet. Wel af en toe uit elkaar halen. Wat maakt het verder eigenlijk uit als een oppervlak licht aangetast wordt? Je ziet het niet en het draait niet tov andere contactpunten...
Ja als je het netjes monteer moet je het maar is kaal op elkaar doen krijg je later niet of met veel pijn en moeite uit elkaar en je mooie stalen frame zal flink verroest zijn in de seat tube.

ik denk als je bb lagers gebruikt zonder shim en hem regelmatig even op nieuw invet er niet veel aan de hand zal zijn het is alleen gewoon beter om het te isoleren zodat je er zeker van ben dat het niet op elkaar zal gaan in werken.

mateis

Bericht door mateis » wo jun 30, 2010 10:21 pm

cyberhawk schreef:zow damm dude.. / dit gaat om je BB / niet je zadel pen.. die zit vast ook nog es en draait niet rond 8) / als daar speling op komt door slijtage.. gaat het kraken harder slijten etc..
Je as draait niet tov de lagerschaal, tenzij je lager vastgeroest is en niet meer draait... Ik heb best wel wat niet 100% frisse contactpunten van Hollowtech assen gezien, die konden prima kraakvrij gemonteerd worden. Ik snap wel dat je er voorzichtig mee bent en wat kleine corrosiesporen op je skone cranks zijn niet fraai natuurlijk - zeker niet voor materiaalfreaks als jij (en ik) ;) - , maar functioneel niet zo heel dramatisch.
olger schreef:Ja als je het netjes monteer moet je het maar is kaal op elkaar doen krijg je later niet of met veel pijn en moeite uit elkaar en je mooie stalen frame zal flink verroest zijn in de seat tube.

ik denk als je bb lagers gebruikt zonder shim en hem regelmatig even op nieuw invet er niet veel aan de hand zal zijn het is alleen gewoon beter om het te isoleren zodat je er zeker van ben dat het niet op elkaar zal gaan in werken.
Iemand die zo ver gaat nieuwe lagers in oude schalen te (laten) persen zou ook wel moeten weten dat ie montagepasta moet gebruiken bij het in elkaar schuiven van wat metalen delen. Zelfde als met die zadelpen: als dat vastzit is het wel een beetje je eigen schuld (of die van de vorige eigenaar). Met een HT-2 as heb je nog iets om hard op te slaan met een hamer als het echt vast zit. En dit keer zonder groot risico voor je frame :D
Wat volgens mij nog een groot voordeel van die shim is: uitlijningsprobleempjes kunnen er mee opgevangen worden.

Nogmaals de vraag aan mensen die SKF, Enduro of Phill Wood lagers in de praktijk gebruiken: is het echt een oplossing? Merk je iets van het corrosieverhaal? Creëert de oplossing van het ene probleem een nieuw probleem?

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do jul 01, 2010 9:23 am

mateis schreef:
cyberhawk schreef:zow damm dude.. / dit gaat om je BB / niet je zadel pen.. die zit vast ook nog es en draait niet rond 8) / als daar speling op komt door slijtage.. gaat het kraken harder slijten etc..
Je as draait niet tov de lagerschaal, tenzij je lager vastgeroest is en niet meer draait... Ik heb best wel wat niet 100% frisse contactpunten van Hollowtech assen gezien, die konden prima kraakvrij gemonteerd worden. Ik snap wel dat je er voorzichtig mee bent en wat kleine corrosiesporen op je skone cranks zijn niet fraai natuurlijk - zeker niet voor materiaalfreaks als jij (en ik) ;) - , maar functioneel niet zo heel dramatisch.
olger schreef:Ja als je het netjes monteer moet je het maar is kaal op elkaar doen krijg je later niet of met veel pijn en moeite uit elkaar en je mooie stalen frame zal flink verroest zijn in de seat tube.

Iemand die zo ver gaat nieuwe lagers in oude schalen te (laten) persen zou ook wel moeten weten dat ie montagepasta moet gebruiken bij het in elkaar schuiven van wat metalen delen. Zelfde als met die zadelpen: als dat vastzit is het wel een beetje je eigen schuld (of die van de vorige eigenaar). Met een HT-2 as heb je nog iets om hard op te slaan met een hamer als het echt vast zit. En dit keer zonder groot risico voor je frame :D
Wat volgens mij nog een groot voordeel van die shim is: uitlijningsprobleempjes kunnen er mee opgevangen worden.

Nogmaals de vraag aan mensen die SKF, Enduro of Phill Wood lagers in de praktijk gebruiken: is het echt een oplossing? Merk je iets van het corrosieverhaal? Creëert de oplossing van het ene probleem een nieuw probleem?
tis allemaal goed bedoeld.. en wat sporen op mn crank as is tot daar aan toe..

maar
1 ik ga echt niet elke keer mn cranks eruit slopen om vet erop te doen ,, het moet gewoon werken .. tis ook voor woon werk.. dus veel vaker gebruik dan normaal je hobby fiets gebruik..incl door regen en de komende winter weer (met alle pekel)

2
die uitlijnings probleempjes die opgevangen worden door de shim dus idd..
voorkomen tegelijker tijd het inslijten op de as.. :arms:

het worden dus toch stock lagers dan weer.. alhoewel enduro lagers wel een shim hebben dacht ik ?

mateis

Bericht door mateis » do jul 01, 2010 10:19 am

Voor woon-werk zou ik alleen vierkante assen gebruiken. En ouwe zooi. ;)

Enduro werkt alleen met een extra rubber seal dacht ik, geen shim om uitlijningsproblemen op te vangen...

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do jul 01, 2010 12:51 pm

ow dat zou wel kunne dat het alleen een rubber seal is..

maar ik heb alleen maar hollowtech..

op 2 isis asje na dan van de trial en de nieuwe DH ..

en vierkant is missch de goedkope oplossing,,. maar ik heb daar geen cranks voor..

let wel ik rijd nu op mn kona Ds naar werk.. daar gaat geen oude meuk in natuurlijk,,

Plaats reactie