Remdruk Magura Julie
Moderator:Beheerders
Ik heb sinds een klein tijdje een beetje ruzie met mijn magura Julie Schijfrem. Af en toe is de remdruk anders.. Wanneer je bijvoorbeeld eerst de helfd van de hendel moets inknijpen word het soms drie kwart, en dan weer een kwart, dan weer de helfd.. Vanochtend heb ik de fiets schoongemaakt, wielen uit de rem etc, fiets opzekop en ineens was de remdruk wel heeel erg laag..
Wat zou dit kunnen zijn?
Wat zou dit kunnen zijn?
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Als er geen schijf tussen je blokjes zit zal er volgens mij weinig druk over zijn. De blokjes hebben dan veel olie nodig voordat ze elkaar raken en je druk gaat opbouwen. Dan zit je remhendel al tegen je stuur aan.
Misschien lekkende seals bij de calipers waardoor je iedere keer wat druk verliest en die door "pompen" moet terugwinnen?
Idee: bijvullen en ontluchten volgens instructies. Dan flink gaan fietsen. Als het dan terugkomt heb je ergens een lek, waarbij ik denk dat het de seals van de calipers kunnen zijn. (lijkt mij het meest waarschijnlijk)
Misschien lekkende seals bij de calipers waardoor je iedere keer wat druk verliest en die door "pompen" moet terugwinnen?
Idee: bijvullen en ontluchten volgens instructies. Dan flink gaan fietsen. Als het dan terugkomt heb je ergens een lek, waarbij ik denk dat het de seals van de calipers kunnen zijn. (lijkt mij het meest waarschijnlijk)
het is het grijs/rode systeem.
Vroeger nooit last gehad van verliezende remdruk wanneer hij op zn kop heeft gestaan, en kracht terugpompen werkt ook niet.. Hij heeft een eigen wil
En het garantie werkt ook niet, aangezien ik de 2e eigenaar ben van de rem.. Hij heeft al een keer een quick bleed gehad, en gisteren ook. Gisteren kwam er een luchtbelletje omhoog die ik doorgeprikt heb.. Remdruk blijft nu ook al een beetje stabiel, ook al heb ik nog niet echt gereden vandaag. Als hij lek is moet ik olie ruiken, die ruikt namelijk flink.. En bij de caliper ruik ik geen olie.. 
Vroeger nooit last gehad van verliezende remdruk wanneer hij op zn kop heeft gestaan, en kracht terugpompen werkt ook niet.. Hij heeft een eigen wil


"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"
Re: Remdruk Magura Julie
Ik had hetzelfde met een 2003-set (zwart). Het bleek dat de remklauw niet goed was: de blokken kwamen niet goed terug. Die klauw is onder garantie vervangen en het probleem was weg. De fiets had overigens niet op de kop gestaan.Le Mark schreef:Ik heb sinds een klein tijdje een beetje ruzie met mijn magura Julie Schijfrem. Af en toe is de remdruk anders.. Wanneer je bijvoorbeeld eerst de helfd van de hendel moets inknijpen word het soms drie kwart, en dan weer een kwart, dan weer de helfd.. Vanochtend heb ik de fiets schoongemaakt, wielen uit de rem etc, fiets opzekop en ineens was de remdruk wel heeel erg laag..
Wat zou dit kunnen zijn?
Op de Magura-site staat een instructie hoe je de remzuigers weer goed 'gangbaar' kan maken.
Steelboy schreef:Lijkt me sterk aangezien er minerale olie gebruikt wordt... of in ieder geval gebruik zou moeten wordenLe Mark schreef:Als hij lek is moet ik olie ruiken, die ruikt namelijk flink.. En bij de caliper ruik ik geen olie..

Als er een olie is die een vreemd luchtje heeft dan is het wel de mineraal olie van magura , deze ruik je op zeker wel !!
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----
-----Nil Nobis Absurdum-----
-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
Lijkt mij niet zo logisch, om te zorgen dat 't systeem probleemloos kan remmen mag er toch echt geen opening zijn waar er lucht naar binnen kan...Le Mark schreef:Ja, die meurt echt wel! Ik ruik het alleen een beetje bij de remhendel. maar dat lijkt me vrij logisch toch?
En als je 't kan ruiken, is er dus ergens iets open
Nee, tussen het gaatje (buitenlucht) en olie zit een rubber membraan.
Zaak is dus dat onder dat membraan geen lucht wordt ingesloten, ivm het "op z'n kop zetten" verhaal.
Dat is best een gepruts en geklieder, maximaal vullen met olie betekend ook dat er wat olie overloopt bij 't dichtschroeven.
En die olie blijf je natuurlijk ruiken.
Moeijlijk dus om via internet een conclusie te trekken.
Maximaal vullen kan trouwens alleen met nieuwe blokken, anders kom je naderhand serieus in de problemen bij het wisselen van je rembloken, de schijf past er niet meer tussen
Zaak is dus dat onder dat membraan geen lucht wordt ingesloten, ivm het "op z'n kop zetten" verhaal.
Dat is best een gepruts en geklieder, maximaal vullen met olie betekend ook dat er wat olie overloopt bij 't dichtschroeven.
En die olie blijf je natuurlijk ruiken.
Moeijlijk dus om via internet een conclusie te trekken.
Maximaal vullen kan trouwens alleen met nieuwe blokken, anders kom je naderhand serieus in de problemen bij het wisselen van je rembloken, de schijf past er niet meer tussen

Als je nieuwe remblokken koopt en ze wil plaatsen gaat dat niet meerLe Mark schreef:Ik heb hem nog niet maximaal gevult. Klein beetje alleen nog.. Dus als ik hem nu helemaal zou vullen past mijn schijf er niet meer in?
nee, omdat je hem met versleten blokken geheel opvult staan de remcups te ver naar buiten om ruimte te maken voor de nieuwe
remblokken i.c.m. de schijf.
Je zal dus als je dit wel gedaan hebt je rem een aderlating moeten geven
als je nieuwe remblokken plaatst.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----
-----Nil Nobis Absurdum-----