DT dempers en stijfheid

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
De Jean
Berichten:463
Lid geworden op:za mei 13, 2006 7:06 pm
Contacteer:
DT dempers en stijfheid

Bericht door De Jean » ma jan 15, 2007 12:48 pm

Door de lagers in de ogen, ipv glijbussen, is er een voelbaar verschil in stijfheid in de achtervering?
Mn Uzzi SL is redelijk stijf, maar niet enorm. Door een DT te monteren wil ik die stijfheid niet nar de maan helpen.
Zou een bolt-on skewer ipv een quick release hier helpen?
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » ma jan 15, 2007 1:00 pm

DE stijfhied van een frame wordt als het goed is niet bepaald door de demper. Een demper mag zelfs geen zijdelingse krachten te verduren krijgen i.v.m. slijtage. Magura bijvoorbeeld heeft de demper met twee kogels gemonteerd zodat hij een zekere zijdelingse beweging heeft.
Ijzeren paarden eten geen haver....

Z-Blocker
Berichten:301
Lid geworden op:di nov 16, 2004 2:32 pm
Locatie:Antwerpen

lagers

Bericht door Z-Blocker » ma jan 15, 2007 4:24 pm

Misschien zijn de lagers niet meer 100%

Z.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » ma jan 15, 2007 7:04 pm

Hotsnail schreef:DE stijfhied van een frame wordt als het goed is niet bepaald door de demper. Een demper mag zelfs geen zijdelingse krachten te verduren krijgen i.v.m. slijtage. Magura bijvoorbeeld heeft de demper met twee kogels gemonteerd zodat hij een zekere zijdelingse beweging heeft.
dat is juist

De Jean
Berichten:463
Lid geworden op:za mei 13, 2006 7:06 pm
Contacteer:

Bericht door De Jean » ma jan 15, 2007 11:58 pm

I'm with you guys wat de theorie betreft.
Ik wilde vooral eens polsen naar ervaringen van lui die een beglijlagerde (moet ik onthouden voor scrablbe) demper geruild hadden voor een DT demper en eventueel een verschil vastgesteld hadden. Hoe je t draait of keert,: glijbussen nemen meer van dergelijk torsiekrachten op dan kogels.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » wo jan 17, 2007 8:30 pm

Ik heb een tijdje gereden met een DT SSD 221 in mijn RM Insinct. In principe zijn de afmetingen van de swingarm en de wentelaar in dezelfde orde van grote, dus ik gok :D dat te torsiekrachten ook vergelijkbaar zijn op een Uzzi.

Ik kon er echt geen verschil door merken. De DT is er uiteindelijk ui gegaan omdat ik toch nog een nieuwe Float had liggen (en de DT geloof ik aan revisie toe was of zoiets....).

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » wo jan 17, 2007 8:44 pm

wictor schreef: De DT is er uiteindelijk ui gegaan omdat ik toch nog een nieuwe Float had liggen (en de DT geloof ik aan revisie toe was of zoiets....).
....en dat hij hij vervolgens ook gehad en zit nu in mijn Storck.
Voor 75 eurie weer zo goed als nieuw:)
Geen gevoel van verschil in stijfheid op de Storck.
Op m'n Cube de standaard RS SID vervangen door een DT Swiss SSD210L en ook geen noemenswaardig verschil te voelen.
Put the fun between your legs!

Plaats reactie