Carbon schijven

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
zonoskar
Carbon schijven

Bericht door zonoskar » di sep 14, 2004 10:43 pm

Op de stand van Tune stond een Scott met carbon schijven:
Afbeelding
En volgens mij heb ik Alison Sydor op het WK ook met deze schijven zien rijden. Natuurlijk ben ik op de beurs vergeten te vragen hoe en wat, heeft iemand hier info?

Bruno

Re:Carbon schijven

Bericht door Bruno » di sep 14, 2004 11:55 pm

Heb er zo nog al eens ergens gezien, vraag me ni meteen waar, is met een keramisch remvlak, komt ook weer uit de auto- en motoracewereld.
Superlicht en ook superduur, maar van prestaties heb ik geen flauw idee. Maar volgens mij is dit ook weer zoiets dat voor de gewone sterveling niet haalbaar is.

Heb je trouwens ook de proto"s van de Hope Mono 6 Ti gezien? Geventileerde schijf zoals bij auto"s, 2 remvlakken met daar tussenin dus ventilatieschoepen. Zijn nog niet getest en komen wschl. ook niet in productie wegens te arbeidsintensief en dus te kostelijk voor het maken van de schijven.

jojo

Bericht door jojo » wo sep 15, 2004 7:23 am

Was meende ik ook al eerder een keer een topic over, maar de schijven zouden ook veel sneller slijten dacht ik. Dus voor jan en alleman niet te bekostigen. Maar mooi is het wel.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » wo sep 15, 2004 8:05 am

Op de motor: vooraan 1 carbonschijf en 1 stalen schijf, vooral voor endurance wedstrijden. De carbonschijf werkt maar goed als ze loeiheet staat(net als een vrouw dus) en wanneer een conventionele schijf in remkracht afneemt.

FranQ

Bericht door FranQ » wo sep 15, 2004 11:42 am

Dit zijn geen carbon schijven maar alu"s met een speciale laag. Deze komen van Stan"s (zie http://www.notubes.com) Het voordeel van deze laag is dat je de standaard remblokken kunt blijven gebruiken. En ze zijn toch super licht. Mooi spul moet ik zeggen

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo sep 15, 2004 6:15 pm

Verrek je hebt gelijk :D. Stan is mooi bezig zo te zien. Alleen toegestaan voor rijders onder de 77 kilo. Overigens kan je bij stan ook de koolstop remblokken bestellen. Deze heb/had ik ook voor mijn XTR en was absoluut geen succes. Verbrande remblokken kreeg ik met heel veel stank en rook ;D ;D

Bruno

Bericht door Bruno » wo sep 15, 2004 8:16 pm

FranQ schreef:
Dit zijn geen carbon schijven maar alu"s met een speciale laag. Deze komen van Stan"s (zie http://www.notubes.com) Het voordeel van deze laag is dat je de standaard remblokken kunt blijven gebruiken. En ze zijn toch super licht. Mooi spul moet ik zeggen

je hebt idd gelijk, spider is dan gewoon zwart geanodiseerd neem ik aan? lijkt iig wel carbon, toch heb ik ook al eens carbon schijven gezien voor de fiets.

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo sep 15, 2004 8:29 pm

Podver ja zeg. En ik heb er nog wel met m"n neus op gestaan. Het leek (voor de leek) op carbon/kevlar, vooral door dat gelige remoppervlak. Anyways, dat verklaart wel waarom die schijven op een aantal van mijn foto"s glimmen.

ArViDi

Bericht door ArViDi » wo sep 15, 2004 8:55 pm

Ik heb ook zoiets: 26" keramische schijven --> Crossmax XL met HS33 ;)

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo sep 15, 2004 11:31 pm

In de herhaling maar weer:

Vroeger, lang lang geleden, toen de meesten van jullie nog onderweg waren met driewieler of skelter naar de plaatselijke zandbak of box, was er het bedrijfje Grafton USA. Dat heeft een tijdje lang Carbon remschijven uitgebracht. Hoe het remde en of het lang mee ging is mij niet bekend.

Er staat mij ook iets bij dat HOPE ook ooit iets dergelijks geprobeerd heeft in haar beginjaren.

TBB

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » do sep 16, 2004 10:12 am

Gaat dat goed dan bij lange afdalingen, in Italie heb ik mijn schijven meerdere malen blauw gereden.
Ik weet niet precies hoe heet ze dan zijn, maar in ieder geval wel aardig warm.
En als je dan aluminium schijven gebruikt, waar ligt het "smeltpunt" van aluminium?!? ???

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » do sep 16, 2004 11:10 am

De eerste Gustav M schijven waren ook van Aluminium (alleen die scheurden dus niet veel later kwamen er stalen schijven), even als de Sachs Power disc schijfremmen, maar die hadden ook een gruwelijk remoppervlak en zijn behoorlijk dik.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » do sep 16, 2004 3:11 pm

Maar weet ook iemand hoe dat gaat met aluminium schijven i.c.m. hoge temperaturen?!?

Plaats reactie