[quote="DeKerf"s"]
Je kan een systeem maken waar een klepje is ingebouwd. De blokken bewegen "snel" als ze drukloos bewegen (zonder tegenwerking). Zodra de blokken tegen de schijf komen, slaat het klepje open/dicht en gaat de druk via een tweede kanaaltje, waardoor de beweging van de remblokken kleiner word, maar je met meer gevoel en kracht de blokken zou kunnen bieden. Houdt echter wel weer in dat er méér bewegende (dus slijtende en gevoelige) delen in een systeem komen.
Gezien de simpelheid van dit idee, ga ik er vanuit dat hier al eens naar gekeken is, en het niet zo"n succes was. Geloof niet dat ik nu een ei van Columbus gevonden heb. En anders ga ik dadelijk nog een patent aanvragen..
[/quote]
ehm je denkt te moeilijk dekerfs, met klepjes en tweede kanaaltjes, waarom zo moeilijk doen??
kijk eens naar de aansturing van een achterdemper (ohnee jij deed niet aan vering, daar zit dus het probleem

) zo"n wentelaar / linkageplate zit er altijd om de vering progressief te maken, in het begin veert ie makkelijk in (veel wieltravel <> weinig dempertravel) en hoe meer in gedrukt hoe stugger de vering wordt (weinig wieltravel <> veel dempertravel)
kortom, stop een linkageplate"je in je remhendel, het eerste stukje druk je je remhendel weinig in maar gaat de zuiger heel snel, tweede stukje (drukpunt) gaat ie langzamer en vormt de remhendel een grotere hefboom, volgens mij bestond zoiets ook al bij Vbrakes, maar dat weet jij ongetwijfeld, of was dat nou een parallel systeem om de hendel parallel aan het stuur te laten bewegen ???
Sterker nog ik kan wel een hendelontwerp bedenken waarbij je niet eens een wentelaartje nodig hebt om em progressief te krijgen en dus niet eens een extra draaipuntje zou hebben.