Hoe bepaal ik de q factor
Moderator:Beheerders
Ik heb onlangs een zo goed als nieuwe sram xo compact crankstel aangeschaft, ik had ergens gelezen dat de xo juist qf 167 is.
Nu heb ik onlangs even de crank gepast in mijn frame (intense tracer) en het lijkt wel wat krap te zijn. Oke ik moet er wel bijvertellen dat ik nog niet de juiste lagers heb.
Zitten nog shimano lagers in.
Mijn vraag is, hoe kan ik de q factor van de crankset meten/bepalen. Of staat die ergens vermeld?
Nu heb ik onlangs even de crank gepast in mijn frame (intense tracer) en het lijkt wel wat krap te zijn. Oke ik moet er wel bijvertellen dat ik nog niet de juiste lagers heb.
Zitten nog shimano lagers in.
Mijn vraag is, hoe kan ik de q factor van de crankset meten/bepalen. Of staat die ergens vermeld?
De q-factor heeft weinig met je framepassing te maken, tenzij het tipje van de crank de chainstay raakt.
Je kan beter kijken naar je kettinglijn en bladgrootte.
Je kan beter kijken naar je kettinglijn en bladgrootte.
Teaser Transcatalan!
https://vimeo.com/155840028
https://www.facebook.com/Transcatalan-E ... 3/?fref=ts
https://vimeo.com/155840028
https://www.facebook.com/Transcatalan-E ... 3/?fref=ts
Re: Hoe bepaal ik de q factor
Zet de cranks in elkaar, als de as het toelaat is het makkelijk om een crank 180 graden verkeerd te monteren. Meet de afstand buitenkant pedaaloog-buitenkant pedaaloog. Deze afstand in milimeters is wat een of andere idioot de Quack factor heeft genoemd.amigo schreef:Ik heb onlangs een zo goed als nieuwe sram xo compact crankstel aangeschaft, ik had ergens gelezen dat de xo juist qf 167 is.
Nu heb ik onlangs even de crank gepast in mijn frame (intense tracer) en het lijkt wel wat krap te zijn. Oke ik moet er wel bijvertellen dat ik nog niet de juiste lagers heb.
Zitten nog shimano lagers in.
Mijn vraag is, hoe kan ik de q factor van de crankset meten/bepalen. Of staat die ergens vermeld?
Gemonteerd meet je de afstand van beide zijden naar de zitbuis en tel je de dikte van de buis er bij op
Laatst gewijzigd door marten op ma feb 16, 2015 5:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten
Voor mijn fiets (intense tracer) wordt een q factor van 168 voorgeschreven, in mijn in middels gestaakte zoektocht naar een X01 groep had ik ontdekt dat alle xo cranks deze q waarde hebben . En alleen de XX1 cranks hebben nog een eentje van 156.Uiteindelijk heb ik toch wegens allerlei redenen toch besloten weer 2x10 te gaan rijden, ik heb voor een leuke prijs een xo 2x10 crank (model december 2012) op de kop weten te tikken.
Nu heb ik die even vluchtig gemonteerd In een shimano lager set. En het was wat krap.
Dus hoe kan ik nou die q factor bepalen...
Nu heb ik die even vluchtig gemonteerd In een shimano lager set. En het was wat krap.
Dus hoe kan ik nou die q factor bepalen...
Dus aan weerskanten pak ik de buitenkant van de crank arm....
Ik was al wat aan het meten geweest maar had het hart genomen als uitgangspunt. Dat kwam helemaal ongelukkig uit
Inmiddels even opnieuw gemeten en volgens de bovenstaande info kom ik wel uit in de buurt van 168 iets meer zelfs maar dat zal aan de manier van meten liggen.
Maar dan doet zich het volgende voor, als ik de bracket as op meet en de afstand tussen de lagers in het frame, dan hou ik ruimte over op de bracket as......
Wordt dit met ringen op gelost of zijn de bracket lagers van sram breder?
Of allebei?
Er staat me iets van bij dat mijn vorige fiets (scott spark) aan de drive side twee ringen had...
Ik was al wat aan het meten geweest maar had het hart genomen als uitgangspunt. Dat kwam helemaal ongelukkig uit

Inmiddels even opnieuw gemeten en volgens de bovenstaande info kom ik wel uit in de buurt van 168 iets meer zelfs maar dat zal aan de manier van meten liggen.
Maar dan doet zich het volgende voor, als ik de bracket as op meet en de afstand tussen de lagers in het frame, dan hou ik ruimte over op de bracket as......
Wordt dit met ringen op gelost of zijn de bracket lagers van sram breder?
Of allebei?
Er staat me iets van bij dat mijn vorige fiets (scott spark) aan de drive side twee ringen had...
- vinnycorleone
- Berichten:483
- Lid geworden op:zo aug 07, 2011 4:41 pm
Bij SRAM werkt het weer anders met de ringen dan bij Shimano. En dan heb je ook nog het verschil tussen een 68 en een 73 mm bracketpot. Bij die eerste gebruikt Shimano 3 ringen en bij de laatste gebruikt SRAM er geen. Voor de as en de crank maakt dat verder geen verschil.
Wat Intense in jouw geval aan wil geven is dat je niet die smalle uitvoering van de SRAM crank moet nemen, maar de standaard uitvoering.
Maar raakt de crankarm links en rechts het frame?
Een SRAM crank gaat verder echt niet passen met Shimano lagers, je hebt gewoon wat speling en daardoor kan de crank je frame raken. Dus eerst de juiste lagers er in en dan pas paniek gaan maken
Wat Intense in jouw geval aan wil geven is dat je niet die smalle uitvoering van de SRAM crank moet nemen, maar de standaard uitvoering.
Maar raakt de crankarm links en rechts het frame?
Een SRAM crank gaat verder echt niet passen met Shimano lagers, je hebt gewoon wat speling en daardoor kan de crank je frame raken. Dus eerst de juiste lagers er in en dan pas paniek gaan maken

Daar heb je waarschijnlijk wel een punt, bracket is inmiddels besteld. Hoewel ik niet verwacht dat deze opeens veel breder zal zijn dan een Shimano bracketLars TB schreef:Bij SRAM werkt het weer anders met de ringen dan bij Shimano. En dan heb je ook nog het verschil tussen een 68 en een 73 mm bracketpot. Bij die eerste gebruikt Shimano 3 ringen en bij de laatste gebruikt SRAM er geen. Voor de as en de crank maakt dat verder geen verschil.
Wat Intense in jouw geval aan wil geven is dat je niet die smalle uitvoering van de SRAM crank moet nemen, maar de standaard uitvoering.
Maar raakt de crankarm links en rechts het frame?
Een SRAM crank gaat verder echt niet passen met Shimano lagers, je hebt gewoon wat speling en daardoor kan de crank je frame raken. Dus eerst de juiste lagers er in en dan pas paniek gaan maken
