Hey,
Ik ben voor de moment bezig met het opbouwen van een Kona Howler en heb er m'n remklauwen van saint al opgezet, de eerste generatie saint remmen ( de gewone grijze ). Die remmen stonden standaard op m'n hardtail toen ik hem kocht met dual control hendels van Saint. Na 2 jaar met die dual control te rijden heb ik beslist om toch maar gewone remhendels op die Kona te plaatsen , omdat die dual control niet zo mooi oogt maar ook onhandig is om te dirten, downhillen,... Aangezien apparte Saint, XT , SLX remhendels nogal kostelijk zijn voor mij ( moet nog redelijk wat dingen kopen voor die Kona ) was ik aan het denken aan Deore remhendels...http://www.bike2build.nl/product/details/number/BR0746
Nu , die Saint remmen met hun Saint dual control hendels deden het echt goed , remde super enzo... Als ik deze deore remhendels erop monteer, zal ik dan remkracht verliezen ? Of word de meeste remkracht bepaald door de remklauwen ?
Mvg,
Dylan
Saint remklauw met Deore remhendel
Moderator:Beheerders
Goede vraag... Laten we eerst vaststellen dat het technisch kan. Shimano klauwen en remhendels zijn grotendeels uitwisselbaar en jouw Saint is gelijk aan de xt 755-klauw, dus geen rare standaard (ook 4-pots Shimano klauwen kunnen trouwens met praktisch alle hendels).
Hoeveel verschil er dan zit in remgrepen? Geen idee eigenlijk, maar je verwacht dat het prijsverschil niet uitsluitend in de oppervlaktebehandeling en het groepslogootje zit... Kwantificeren kan ik het echter niet.
Geen antwoord op je vraag dus eigenlijk, sorry.
Hoeveel verschil er dan zit in remgrepen? Geen idee eigenlijk, maar je verwacht dat het prijsverschil niet uitsluitend in de oppervlaktebehandeling en het groepslogootje zit... Kwantificeren kan ik het echter niet.
Geen antwoord op je vraag dus eigenlijk, sorry.

Hoi,
zelf heb ik 'n hele tijd dezelfde klauwen met 'n gewone (ouder type, niet radiaal) XT master gebruikt en dat ging prima. Je kunt met die nieuwe masters verwachten dat je rem iets eerder aangrijpt, maar remkracht zou er niet minder mee moeten zijn. Als je 't precies wilt weten moet je eigenlijk uitzoeken hoe de zuigerdiameters zich verhouden. Als je je oude master 'n dunnere cylinder had dan je nieuwe (wat ik niet verwacht) dan ga je inderdaad achteruit in remkracht met die Deore. Maar reken daar dus maar niet op
. Succes ermee!
zelf heb ik 'n hele tijd dezelfde klauwen met 'n gewone (ouder type, niet radiaal) XT master gebruikt en dat ging prima. Je kunt met die nieuwe masters verwachten dat je rem iets eerder aangrijpt, maar remkracht zou er niet minder mee moeten zijn. Als je 't precies wilt weten moet je eigenlijk uitzoeken hoe de zuigerdiameters zich verhouden. Als je je oude master 'n dunnere cylinder had dan je nieuwe (wat ik niet verwacht) dan ga je inderdaad achteruit in remkracht met die Deore. Maar reken daar dus maar niet op

-
- Berichten:2007
- Lid geworden op:di mei 16, 2006 10:09 pm
- Locatie:Lichtaart, België
- Contacteer:
Re: Saint remklauw met Deore remhendel
Zou normaal geen probleem mogen zijn Dylan , k'ga er vanuit dat alle hendel en klauw aansluitingen hetzelfde zien bij shimano ( van de recente jaren ).D2ThaV schreef:Hey,
Ik ben voor de moment bezig met het opbouwen van een Kona Howler en heb er m'n remklauwen van saint al opgezet, de eerste generatie saint remmen ( de gewone grijze ). Die remmen stonden standaard op m'n hardtail toen ik hem kocht met dual control hendels van Saint. Na 2 jaar met die dual control te rijden heb ik beslist om toch maar gewone remhendels op die Kona te plaatsen , omdat die dual control niet zo mooi oogt maar ook onhandig is om te dirten, downhillen,... Aangezien apparte Saint, XT , SLX remhendels nogal kostelijk zijn voor mij ( moet nog redelijk wat dingen kopen voor die Kona ) was ik aan het denken aan Deore remhendels...http://www.bike2build.nl/product/details/number/BR0746
Nu , die Saint remmen met hun Saint dual control hendels deden het echt goed , remde super enzo... Als ik deze deore remhendels erop monteer, zal ik dan remkracht verliezen ? Of word de meeste remkracht bepaald door de remklauwen ?
Mvg,
Dylan
't Zit 'm natuurlijk ook in de afstelmogelijkheden zoals de afstelling van 't aangrijpingspunt (naast de afstelling van de "reach" die ze allebei hebben). Goeie kans dat de lagers van de duurdere beter zijn (zie je bij Avid wel) en wellicht zijn, met coatings en nabewerkingen die je ook bij de glijlagers van de Shimano achterderailleurs ziet. Je moet ze even in je handen hebben om te zien of er misschien wat onderdeeltjes van kunststof zijn die bij de duurdere van metaal zijn. Metaal is natuurlijk niet (perse) beter (soms slechter qua impact) maar wel duurder en sommige klanten zij bereid daar extra voor te betalen. Oh ja, en afgezien van die afstelmogelijkheden is dit natuurlijk allemaal speculatie he, 't is enkel iets wat je even kunt checken voor jezelf. B2B is gewoon 'n winkel, altijd gezellig om even fysiek langs te wippen
.
Ik verwacht dat dit allemaal niet echt ten koste gaat van de duurzaamheid. Wat je kan verwachten van slechtere lagering is dat je op den duur wat speling kunt krijgen op je remhandle. Hoeft niet te boeien, maar je kunt erover gaan miepen als je vindt dat je er teveel voor betaald hebt. Ik heb Deore schijfremmen heel lang mee zien gaan, dus maak je daar maar geen zorgen over
.

Ik verwacht dat dit allemaal niet echt ten koste gaat van de duurzaamheid. Wat je kan verwachten van slechtere lagering is dat je op den duur wat speling kunt krijgen op je remhandle. Hoeft niet te boeien, maar je kunt erover gaan miepen als je vindt dat je er teveel voor betaald hebt. Ik heb Deore schijfremmen heel lang mee zien gaan, dus maak je daar maar geen zorgen over
