carbon zadel, zelf maken, tips gevraagd

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm
carbon zadel, zelf maken, tips gevraagd

Bericht door Jurriaan » za jan 12, 2008 9:01 pm

iemand hier wel eens zelf een carbon zadeltje gemaakt?
Ik denk aan het 'overtrekken' van een bestaand zadel zodat ik een negatieve mal verkrijg en vandaar uit het eigenlijke zadeltje maken.

Santa Cruz
Berichten:3498
Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm

Bericht door Santa Cruz » za jan 12, 2008 9:46 pm

waarom zou je dat willen? Er zijn zoveel carbon zadels te koop.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » zo jan 13, 2008 7:50 am

:gavel: Idee, leuk om zoiets zelf te maken 8)

back on topic

Santa Cruz
Berichten:3498
Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm

Bericht door Santa Cruz » zo jan 13, 2008 11:04 am

Jurriaan schreef::gavel: Idee, leuk om zoiets zelf te maken 8)

back on topic
ok, da's waar natuurlijk. Ik ben erg benieuwd of het lukt. Succes!

heppypeppy
Berichten:128
Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » zo jan 13, 2008 11:33 am

Zoek eens op het weightweenies forum naar Samu's kitchen. Dan vind je een topic van 54 pagina's met die naam waarin al Samu's creaties te zien zijn. Hij richt zich vooral op tijdritframes, maar heeft ook diverse zadels gemaakt.
Het probleem is volgens mij trouwens niet het bovengedeelte van het zadel wat moeilijk te maken is, maar vooral de brug die problemen geeft. Of je moet een brug van een ander zadel nemen en er op vastplakken, of je moet zelf een koolstofvezel brug maken. Dat laatste is nogal ingewikkeld, aangezien koolstofvezel in principe niet echt geschikt is voor de piekspanningen die je krijgt bij de zadelpeninklemming.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » zo jan 13, 2008 12:28 pm

Ik ga de brug van een bestaand zadel wat versleten is gebruiken, wel zo makkelijk.
Het wordt ook geen licht gewicht zadel want dat luistert wel heel nauw.
Als ie lichter wordt dan mijn huidige zadel, 300 gram, dan ben ik blij :D

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » ma jan 14, 2008 4:57 pm


Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » ma jan 14, 2008 9:56 pm

:arms: Waar haal je het vandaan Hubert, cool.

Ik ben er al achter dan Epoxy beter te verwerken is bij temperaturen >15 graden dus dit is geen winterproject. Want in de schuur geen kachel en in huis stikt epoxy.


Gewoon doen

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » za jan 19, 2008 11:39 am

Ik ontwikkel zelf lamineermallen voor koolstof producten voor de aerospace sector.
Waar je in iedergeval mee rekening moet houden is druk en temperatuur. Als je het echt simpel wilt houden kun je mechanische druk bij wijze van spreken opbouwen met een krat bier gevuld met zand. Maar beter is het om met een soort vacuumzak te gaan werken aangezien je daarmee uniformere vacuumdrukken kan opbouwen. De kwaliteit is gewoon veel beter als je met vacuumzakken werkt. De mal die je gebruikt kan gewoon van glasvezel zijn. Zeker als je vormen maakt zoals zadels is glasvezel heel handig.
Aangezien we niet allemaal over een autoclaaf beschikken in onze schuur moet je ook een soort oventje of kabinet opbouwen waar je de temperatuur flink omhoog kan schroeven, 60°C is al heel wat om de uithardingstijd te verkorten.
Koolstof parts maken is een uitdagende hobby maar je moet wel weten waar je mee bezig bent anders is het resultaat om te huilen. Ik zou zeggen google er eens op los en zoek naar info over welke typen koolstof hobbyisten gebruiken en hoe je een mal maakt.

Succes Jurriaan
;)

-AAB-
Berichten:218
Lid geworden op:za aug 25, 2007 4:56 pm
Locatie:Kongsberg, No.

Bericht door -AAB- » za jan 19, 2008 12:01 pm

Ik heb zelf al het een en ander mogen pielen met carbon, inderdaad, tempratuur is wel erg belangrijk. gewoon op kamer tempratuur is het beste, in de schuur wordt het al lastiger. De mal zou ik gewoon maken van glasvezel met poliester, dat is veel sneller droog en goedkoper. Besteed heel veel aandacht aan je mal, dit is echt zwaar bepalend voor het eind resultaat. Heb je alle lossings waxxen en harsen in huis?
Als je tevreden bent met een glad resultaat van 1 kant zou ik gewoon 1 malletje maken en lamineren, alle lucht er uit strijken, een uur of 6 laten drogen en dan in de oven, meestal doe ik dat op 80graden ongeveer.

post wat foto's als het klaar is :bigwink:

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » zo jan 20, 2008 1:29 pm

Gelukkig ken ik Mave (ook een vliegtuigbouwer) vrij goed en die heeft deze auto gebouwd. Inderdaad polyester body work
Afbeelding

In huis zie je mij niet met 2 componenten materiaal, teveel stank. Dus dat is wachten tot temperaturen van boven de 15 graden, en dat scheelt met vandaag nog slechts 4 graden...

Het zadel wordt van polyester, factor 4 goedkoper dan carbon.

Spullen moet ik nog aanschaffen, onze oude oven wellicht toch nog even bewaren.
Op deze site waar Hubert! mee kwam staat een duidleijk voorbeeld van een vacuumzak


Mave heeft ook zadels gemaakt
Afbeelding
Helaas beschadigd bij verhuizen

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » do jan 24, 2008 10:47 pm

Even voor de goede orde Jurriaan: Polyester gebruik je bij glasvezel en epoxy meestal bij carbonfiber maar uiteraard ook bij glasvezel, hout e.d.. Polyester en epoxy zijn de harsen waarin de glas- en/of koolstofvezels opgesloten worden. Polyester gebruik je dus bij de vormmallen vanwege de kosten en de verwerkbaarheid. Epoxy is de defacto standaard i.c.m. carbonfiber en wordt dus gebruikt als werkstof, zeker als je sterkte wilt. Je kan natuurlijk oefenen met polyester en carbon maar het eind resultaat is wel minder.

Kijk voor info eens op http://www.polyservice.nl/index.html en http://www.netcomposites.com/

-AAB-
Berichten:218
Lid geworden op:za aug 25, 2007 4:56 pm
Locatie:Kongsberg, No.

Bericht door -AAB- » vr jan 25, 2008 2:53 pm

Polyester zal volgensmij ook sneller verouderen en sneller scheuren, bovendien krimpt het tijdens het drogen veel meer(4%) dacht ik. Dus eigenlijk zonde om bij een duur spul als carbon polyester te gebruiken. Shopped glasvezels met polyester zijn leuk om gaten in je caravan mee dicht te maken, meer niet.

Plaats reactie