Achter der (XT): versleten?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gène
Achter der (XT): versleten?

Bericht door Gène » vr jul 18, 2003 8:06 pm

Wanneer is je achter der gaar? Ik heb de mijne nu 2.5 jaar en hij is behoorlijk beschadigd, Krassen, lak weg, voordurend chainsuck, belettering weg (door het vele poetsen ;D). Ik heb er laatst nieuwe der wieltjes in gestoken. Tacx met die kogellagers. De chainsuck kan ook door het midden blad worden veroorzaakt. Maar het vreemde isdat ik op een half jaar tijd nu al twee kettingen heb versleten (hg 92). Bij de eerste keer heb het midden blad, cassete en ketting vervangen en laatst nog eens de ketting. Ik wordt er een beetje ziek van om iedere twee drie maanden de ketting te vervangen. Of de geheel aandrijving.
Het schakelen gaat al helemaal "vervelnd" voor, door de crappy crank van specialized. Volgens mij klopt dat ding helemaal niet meer.
De crank wordt op het najaar vervangen door een XT 2002 of 2003. Maar wat te doen met de derailleur? XTR er op met rapid rise?
mzzl
Gène

Gast

Re:Achter der (XT): versleten?

Bericht door Gast » vr jul 18, 2003 8:11 pm

Je gaf het antwoord zelf al..... crank vervangen!
Niets geeft meer chainsucks dan een Specialized crank.

Erikje

Gène

Bericht door Gène » za jul 19, 2003 5:06 pm

Maar welke is nou beterXT 2002 of 2003?? En moet ik nou ook de achter der vervangen? Ik bedoel gaat het schakelen met een rapidrise soepeler?
mzzl
Gène

The Flying V

Bericht door The Flying V » za jul 19, 2003 5:13 pm

XT 2002 of 2003 zal je, denk ik, niet merken.
Een RR schakelt anders, ik vind het persoonlijk erg fijn dat je met je duim meerdere versnelling versnellingen zwaarder kan schakelen. Als je het bekijkt, je schakelt met je duim zwaarder, dus naar kleinere tanden. Daardoor zou het theoretisch lichter moeten zijn.

V.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » do jul 24, 2003 10:22 am

Volgens mij zijn de probs die je aangeeft niet de schuld van je AD. Als je nieuwe kabeltjes, ketting, bladen, cassette hebt schakelt alles weer top.
Waarom niet wachten op xt 2004? Als je "moet" kiezen tussen 2002/3 zou i voor 2002 gaan (indien cheapie), daar ga je niets van merken. 2003 is in theorie stijver. Ik heb ze beiden gehad, maar of je verschil merkt??

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jul 24, 2003 11:57 am

Derailleur is gaar als er speling op het paralellogram mechanisme of op verbinding derailleur - frame zit. Voel je het makkelijkst door midden of groot voor te schakelen en achter midden, dan de kooi van en naar het wiel toe te bewegen. Doe dit bij een nieuwe fiets en een fiets met verrotte derailleur en je merkt heel snel of je (te) veel speling hebt.

EN die problemen die je beschrijft komen idd niet door de deraileur. Speling op de voorderailleur kun je ook voelen door de derailleur midden of groot blad te schakelen.

Of je RR fijn vindt of niet is persoonlijk, zou idd wachten op XTR 2004, is erg leuk, en waarom dan niet de hele aandrijving vervangen? ALs de rest van je bike er net zo uitziet als die derailleur kun je ook gewoon een nieuwe bike kopen ;D

Gène

Bericht door Gène » za jul 26, 2003 7:30 pm

Die fiets valt nog wel mee, oke hij ziet er geleefd uit, maar da hoordt bij un mountainbike, toch?
Nee ik wilde weten of er veel verschil zit in onderhoud bij een nieuwe XT of XT crank. Ik ben trouwens aan het denken over een XTR achter der. En dan inderdaad de hele aandrijving vervangen. Moet toch alweer gebeuren. Veel wedstrijd gebruik, en ik ga er vrij ruw mee om.
Maaruh thanks voor tha tips. Ik vind de 2002 Versie mooier dan de 2003 en of het merkt in de stijfheid is inderdaad de vraag.
mzzl
Gène

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma jul 28, 2003 10:30 am

Als je er dan toch een mix van gaat maken, neem dan geen shimano crank maar een mooie race face. Een RF prodigy is "goedkoop" aan te komen, tis misschien iets zwaarder dan XT maar minder goed is het niet denk ik. En daarbij, het oog wil ook wat. Natuurlijk zijn er ook duurdere RF of andere alternatieven maarja das weer wat anders :)

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » ma jul 28, 2003 4:15 pm

hmmmmmmm. voel een aan je der. of er speling op zit. vervangen in geval van veel speling koop ook nieuwe gainen en kabels. k raad geen xt aan die octalink trekt echt op niet echt waar!

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » ma jul 28, 2003 8:14 pm

jack flash schreef:
hmmmmmmm. voel een aan je der. of er speling op zit. vervangen in geval van veel speling koop ook nieuwe gainen en kabels. k raad geen xt aan die octalink trekt echt op niet echt waar!

hmm ik verbeter niet vaak iemand omdat ik zelf ook vage zinnen maak, maar van die octalink zin kan ik totaal helemaal nix maken ??? >:( bedoel je nou dat octalink zuigt ofzo???

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » di jul 29, 2003 6:49 pm

Abuse that Sl*t schreef:
[
jack flash schreef:

hmm ik verbeter niet vaak iemand omdat ik zelf ook vage zinnen maak, maar van die octalink zin kan ik totaal helemaal nix maken ??? >:( bedoel je nou dat octalink zuigt ofzo???

jep ik ga volgende week maar isis aanschaffen ik en 3 andere maten hebben tzelfde probleem mee octalink bij mij ist alleen wa gekrak ma bij den anderen is t trapstel er al afgevallen. en de vijzen die je kranks komen vaak los hoe vast je ze ook maar zet. en nee t komt niet omda we die vijs nie vast genoeg zetten die van barraccudda heeft van t weekend ze vastgezet mee loctite en nu komen ze weer los. ik kan alleen maar zeggen da k er alleen maar problemen mee em gehad.

Plaats reactie