SHIMANO 10-SPEED DERRIE MET SRAM 9-SPEED SHIFTER, WEL/NIET?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
MRW
SHIMANO 10-SPEED DERRIE MET SRAM 9-SPEED SHIFTER, WEL/NIET?

Bericht door MRW » ma mar 04, 2013 9:42 am

Op verschillende plekken in het forum worden nu discussies gevoerd over het gebruik van een shimano (zee) 10-speed derrie met een SRAM 9-speed shifter. Omdat ik zelf met m'n onnozele hoofd dacht dat een 10-speed zee derrie wel met 'n 9-speed (shimano) shifter zou werken, eentje aangeschaft. Na wat rondneuzen op het forum erachter gekomen dat dit niet ging werken.

Omdat er door verschillende mensen beweerd wordt dat een shimano 10-speed derrie wel met een SRAM 9-speed shifter werkt, heb ik dit uitgeprobeerd.

Mijn conclusie: een SRAM X9 9-speed shifter (uit 2006) werkt absoluut niet met een shimano zee 10-speed derrie en schakelt 2 kransjes per keer!

Maar niet iedereen is het hier mee eens en ipv deze discussie bij 'te koop' te voeren lijkt het mij beter dat hier te doen...
Laatst gewijzigd door MRW op ma mar 04, 2013 11:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

two-one

Bericht door two-one » ma mar 04, 2013 10:14 am

Raar dat het bij jou niet werkt, want ik heb het toch echt zelf gezien... zo ook op dit filmpje.

Misschien kun je zelf een filmpje plaatsen met hoe het schakelen gaat?

MRW

Bericht door MRW » ma mar 04, 2013 11:00 am

Heb ondertussen al een andere derailleur gemonteerd. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog geen ketting erop had liggen. Maar omdat je de kettinglengte bepaalt op het grootste kransje had ik eerst de derriekabel gemonteerd. De derrie afgesteld zodat ie recht voor het laatste kransje stond en toen 'ns gekeken hoe het schakelen ging. Dus m'n derailleur schoof idd met 2 kransjes tegelijk op...
De kabel was goed gemonteerd (in het gootje ;)) dus daar lag het niet aan. Ik ben niet echt thuis in de terminologie van SRAM en zie verschillende termen voorbijkomen die in de gauwigheid voor mij allemaal op hetzelfde neer lijken te komen.
Maar zoals ik al zei heb ik een shifter met daarop een productiedatum uit 2006 gebruikt en weet niet of SRAM in de tussentijd iets aan de kabeltrek veranderd heeft?

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » di mar 05, 2013 12:06 pm

Ik kwam dit net tegen, met die adapter ertussen schijnt de ratio wel precies te kloppen.

http://www.ridemonkey.com/forums/f19/an ... 28/index3/

http://www.pinkbike.com/u/jwick/album/Shadow-Plus-Mod/
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

two-one

Bericht door two-one » di mar 05, 2013 9:18 pm

Ik heb gewoon een Shimano RD-M786-GS als vervanging van de Zee derailleur besteld... en dan gewoon een adaptertje maken van een blokje aluminium, en presto!

Ik ben benieuwd!

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo mar 06, 2013 8:11 am

MRW schreef: Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog geen ketting erop had

Het ljkt mij behoorlijk onmogelijk om een deraileur af te stellen ZONDER ketting erop.
Niet echt relevant dus om dan maar te roepen dat die combinatie niet werkt.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

MRW

Bericht door MRW » wo mar 06, 2013 8:22 am

illuminatastigmata schreef:
MRW schreef: Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog geen ketting erop had

Het ljkt mij behoorlijk onmogelijk om een deraileur af te stellen ZONDER ketting erop.
Niet echt relevant dus om dan maar te roepen dat die combinatie niet werkt.
:? Je derailleur gaat toch niet meer of minder opschuiven bij het schakelen met of zonder ketting? Je trekt met je shifter een hoeveelheid kabel en die verandert niet als je een ketting erop legt. Maar als jij andere ervaringen hebt hoor ik dat graag.

Normaal stel ik een derailleur ook af met de ketting erop, maar omdat het in dit geval om een probeersel ging heb ik dat niet gedaan. En hier http://dirty-pages.nl/forum/viewtopic.php?t=58344 geeft cHoc aan dat hij 't niet zo gek vindt dat m'n derrie 2 kransjes per keer opschoof ;)

two-one

Bericht door two-one » wo mar 06, 2013 9:58 am

cHoc schreef:Misschien dat de overbreng verhouding bij Shimano 2:1 is en bij Sram 1:1.
Helaas heeft cHoc ongelijk, want zo WAS het inderdaad bij Shimano... maar hun 10spd groepen hebben allemaal een andere cablepull gekregen (het zogeheten "DynaSys"),. die dus heeeeel toevallig op SRAMs 1:1 verhouding lijkt.

two-one

Bericht door two-one » wo mar 20, 2013 5:13 pm

Okay, even een update... ik rij nu met een Shimano RD-M786-GS achterderailleur (10 speed shadow+), in combinatie met een 9speed cassette en 9 speed SRAM X9 shifters, en dit werkt prima! Ik heb er nog nieteens die 6mm aan ringetjes bij het klemboutje geplaatst, dus dat moet ik nog een keertje doen, maar tijdens de enduro van Esneux was er bij zowel de afdalingen als de klimmen geen probleem te bespeuren op mijn 2x9 setup.

Plaats reactie