Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Project Koga Miyata
Bericht
door zwindle » do nov 01, 2012 9:05 pm
Hallo ik ben Zwindle,
Nieuw op dit forum, waar ik in de toekomst waarschijnlijk wel wat vragen ga stellen:-)
Ik heb een oude Koga Miyata op de kop getikt om een Fixie of Single Speed te bouwen.
Ik wil het frame kaal halen en op nieuw spuiten en dan met originele Koga Miyata stickers weer in (semi) originele klassieke staat terug brengen.
Dus een Fixie of Single Speed met Klassieke Look.
En ik heb meteen een vraag: kan ik de as van het voorwiel (nu met snelspanner) vervangen voor een gewone as met moeren of moet ik dan de naaf aanpassen?
De Fiets:

-
Mattin
- Berichten:465
- Lid geworden op:wo aug 31, 2011 11:51 am
- Locatie:Amsterdam
-
Contacteer:
Bericht
door Mattin » do nov 01, 2012 10:23 pm
Nieuwe as kan gewoon, die kan je kopen bij de halfords voor +-6 euro als ik het goed weet. Kwestie van de conussen aan de ene kant eraf draaien en je kan je as eruit trekken en de nieuwe vaste as erin doen

-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » vr nov 02, 2012 11:38 am
Mattin schreef:Nieuwe as kan gewoon, die kan je kopen bij de halfords voor +-6 euro als ik het goed weet. Kwestie van de conussen aan de ene kant eraf draaien en je kan je as eruit trekken en de nieuwe vaste as erin doen

Oh dat is raar want ik had het voorwiel meegenomen naar de fietsenmaker en hij zei ja dat kan laat maar even hier dan zet ik het er wel in.
Maar toen ik thuis kwam zag ik dat de donkere ring in de naaf weg was.
Toen ik tegen de fietsenmaker zei: je bent die ringen vergeten, zei hij: dat kan niet anders, dan past het niet.
Hebben jullie enig idee waarom hij dit gedaan heeft en of het kwaad kan?
En waar dient die ring voor?
Hier zit hij er nog in:
En zo is het nu

-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » di nov 06, 2012 4:07 pm
Het frame is toch meer beschadigd en geroest dan ik dacht, dat wordt spuiten.
Maar dan kan ik wel meteen alle onnodige haken en ogen weghalen, zoals de bevestiging voor de versnellingshandels.

-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » do nov 08, 2012 1:31 pm
Zo dat is één!
En twee!

-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » do nov 08, 2012 2:54 pm
zwindle schreef:Mattin schreef:Nieuwe as kan gewoon, die kan je kopen bij de halfords voor +-6 euro als ik het goed weet. Kwestie van de conussen aan de ene kant eraf draaien en je kan je as eruit trekken en de nieuwe vaste as erin doen

Oh dat is raar want ik had het voorwiel meegenomen naar de fietsenmaker en hij zei ja dat kan laat maar even hier dan zet ik het er wel in.
Maar toen ik thuis kwam zag ik dat de donkere ring in de naaf weg was.
Toen ik tegen de fietsenmaker zei: je bent die ringen vergeten, zei hij: dat kan niet anders, dan past het niet.
Hebben jullie enig idee waarom hij dit gedaan heeft en of het kwaad kan?
En waar dient die ring voor?
Hier zit hij er nog in:
En zo is het nu

Heeft niemand een antwoord hier op?
-
Basabc - Berichten:75
- Lid geworden op:zo jul 01, 2012 7:56 pm
- Locatie:Zuid-Limburg
Bericht
door Basabc » do nov 08, 2012 3:32 pm
Dat heb je netjes gedaan!
Zoals ik begrijp uit de plaatjes is het zwarte kapje een stofkapje.
Hij heeft je oude as eruit gehaald en waarschijnlijk een te kleine nieuwe as erin gestopt zodat het stofkapje niet meer pasten. Het kan ook zijn dat hij een dikkere as erin heeft gestopt zodat hij niet door de stofkap ging. Het is wel belangrijk om je kogellagers stofdicht af te dekken, en dat is nu waarschijnlijk niet het geval. Onder het rijden kan er van alles tussen je lagers komen waardoor deze erg snel gaan slijten, maar er valt mee te rijden.
Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!
-
JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » do nov 08, 2012 3:34 pm
Basabc schreef:Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!
Ik wil dat iets nuanceren, met deze wetenschap zou ik
die fietsenmaker mijden.
JJ
-
nutsjesmoar - Berichten:74
- Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
- Locatie:Mantgum
-
Contacteer:
Bericht
door nutsjesmoar » do nov 08, 2012 11:54 pm
precies, support your LBS, zolang hij z'n werk wel een beetje goed doet..
-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » vr nov 09, 2012 2:35 pm
JJ schreef:Basabc schreef:Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!
Ik wil dat iets nuanceren, met deze wetenschap zou ik
die fietsenmaker mijden.
JJ
Ik ga idd niet meer naar DIE fietsenmaker toe!
-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » vr nov 09, 2012 2:38 pm
nutsjesmoar schreef:precies, support your LBS, zolang hij z'n werk wel een beetje goed doet..
Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk zelf doen, maar voor sommige dingen heb je een goede meedenkende fietsenmaker nodig

-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » vr nov 09, 2012 2:45 pm
Basabc schreef:Dat heb je netjes gedaan!
Zoals ik begrijp uit de plaatjes is het zwarte kapje een stofkapje.
Hij heeft je oude as eruit gehaald en waarschijnlijk een te kleine nieuwe as erin gestopt zodat het stofkapje niet meer pasten. Het kan ook zijn dat hij een dikkere as erin heeft gestopt zodat hij niet door de stofkap ging. Het is wel belangrijk om je kogellagers stofdicht af te dekken, en dat is nu waarschijnlijk niet het geval. Onder het rijden kan er van alles tussen je lagers komen waardoor deze erg snel gaan slijten, maar er valt mee te rijden.
Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!
Bedankt Basabc,
Ik had al het vermoeden dat het zoiets moest zijn met dat stofkapje.
Maar kan je normaal gesproken die stofkapjes er af halen en weer terug plaatsen?
Want dan ga ik er gewoon nieuwe stofkopjes inzetten, en desnoods een nieuwe as want het moet wel goed zijn vind ik.
-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » vr nov 09, 2012 2:51 pm
Ondertussen even de derailleur bevestiging eraf gehaald, moet nog een beetje in model gemaakt worden maar lijkt al aardig.

-
Basabc - Berichten:75
- Lid geworden op:zo jul 01, 2012 7:56 pm
- Locatie:Zuid-Limburg
Bericht
door Basabc » vr nov 09, 2012 3:31 pm
Die stofkapjes kun je gewoon eraf halen en erop zetten, maar elke naaf heeft andere mate van stofkapjes als ik me niet vergis.
Als ik me niet vergis zijn je lagers niet goed afgedekt en ziet je naaf ongeveer zo eruit maar dan met een as erin, ik weet dus niet of er met de as wat je nu hebt gekregen van je fietsenmaker de stofkapjes erin passen.

-
marten - Berichten:973
- Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
- Locatie:Kiel Windeweer
Bericht
door marten » vr nov 09, 2012 5:20 pm
zwindle schreef:Basabc schreef:Dat heb je netjes gedaan!
Zoals ik begrijp uit de plaatjes is het zwarte kapje een stofkapje.
Hij heeft je oude as eruit gehaald en waarschijnlijk een te kleine nieuwe as erin gestopt zodat het stofkapje niet meer pasten. Het kan ook zijn dat hij een dikkere as erin heeft gestopt zodat hij niet door de stofkap ging. Het is wel belangrijk om je kogellagers stofdicht af te dekken, en dat is nu waarschijnlijk niet het geval. Onder het rijden kan er van alles tussen je lagers komen waardoor deze erg snel gaan slijten, maar er valt mee te rijden.
Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!
Bedankt Basabc,
Ik had al het vermoeden dat het zoiets moest zijn met dat stofkapje.
Maar kan je normaal gesproken die stofkapjes er af halen en weer terug plaatsen?
Want dan ga ik er gewoon nieuwe stofkopjes inzetten, en desnoods een nieuwe as want het moet wel goed zijn vind ik.
Er zijn een aantal verschillende afmetingen schroefdraad voor voor-assen. De juiste aanpak is dat je een as met moertjes uitzoekt die exact dezelfde draadsoort heeft als de originele as, je hoeft dan alleen de as te vervangen, en stofkapjes etc kun je gewoon hergebruiken. De luie methode is dat je lukraak een Boghal asje pakt met ongeveer conussen uit boter die bijna past en en hoop onderdelen overhoudt
/Marten
-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » za nov 10, 2012 4:18 pm
marten schreef:zwindle schreef:Basabc schreef:Dat heb je netjes gedaan!
Zoals ik begrijp uit de plaatjes is het zwarte kapje een stofkapje.
Hij heeft je oude as eruit gehaald en waarschijnlijk een te kleine nieuwe as erin gestopt zodat het stofkapje niet meer pasten. Het kan ook zijn dat hij een dikkere as erin heeft gestopt zodat hij niet door de stofkap ging. Het is wel belangrijk om je kogellagers stofdicht af te dekken, en dat is nu waarschijnlijk niet het geval. Onder het rijden kan er van alles tussen je lagers komen waardoor deze erg snel gaan slijten, maar er valt mee te rijden.
Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!
Bedankt Basabc,
Ik had al het vermoeden dat het zoiets moest zijn met dat stofkapje.
Maar kan je normaal gesproken die stofkapjes er af halen en weer terug plaatsen?
Want dan ga ik er gewoon nieuwe stofkopjes inzetten, en desnoods een nieuwe as want het moet wel goed zijn vind ik.
Er zijn een aantal verschillende afmetingen schroefdraad voor voor-assen. De juiste aanpak is dat je een as met moertjes uitzoekt die exact dezelfde draadsoort heeft als de originele as, je hoeft dan alleen de as te vervangen, en stofkapjes etc kun je gewoon hergebruiken. De luie methode is dat je lukraak een Boghal asje pakt met ongeveer conussen uit boter die bijna past en en hoop onderdelen overhoudt
Ik ben bang dat
die fietsenmaker de luie methode heeft toegepast.
-
psychoaiko666
- Berichten:50
- Lid geworden op:di jul 17, 2012 3:55 pm
- Locatie:HEERLEN met een N KUT
-
Contacteer:
Bericht
door psychoaiko666 » ma nov 12, 2012 7:02 am
ahh, stofkapjes zijn niet per sé nodig, d'r zijn genoeg mountainbikes met open lagers. goed je hebt misschien wat meer slijtage, maar ach, dat gebeurt zowiezo.
wie zet nu weer een boom in de weg?
-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » di nov 13, 2012 11:24 am
psychoaiko666 schreef:ahh, stofkapjes zijn niet per sé nodig, d'r zijn genoeg mountainbikes met open lagers. goed je hebt misschien wat meer slijtage, maar ach, dat gebeurt zowiezo.
Thanks,
Ik ga er voorlopig gewoon zo mee fietsen.
Maar ik wil de fiets zo origineel mogelijk houden/maken, dus in de toekomst moet dat stofkapje er wel weer op. Ik heb speciaal een donorfiets gekocht met Mavic velgen en die helemaal gepolijst en dan haalt
die fietsenmaker dood leuk die stofkapjes er uit

-
Basabc - Berichten:75
- Lid geworden op:zo jul 01, 2012 7:56 pm
- Locatie:Zuid-Limburg
Bericht
door Basabc » di nov 13, 2012 8:54 pm
Maak je maar niet zo druk over die stofkapjes, als je de eerste paar kaar op je nieuwe fix hebt gereden ben je ze helemaal vergeten :p
Maar als je ze echt graag terug wilt gewoon effe naar de fietsenmaker hij zal ze vast wel ergens in een doos hebben gegooid en anders zijn ze wel op internet te vinden voor een prikkie.
-
zwindle - Berichten:12
- Lid geworden op:di okt 30, 2012 4:41 pm
Bericht
door zwindle » wo dec 05, 2012 4:40 pm
Ik heb ondertussen nog een oudere Miyata gekocht voor onderdelen omdat de fiets waar ik mee bezig ben uit 1996 is en dus te nieuw om een klassieke 80tiger jaren look te krijgen.
Ik heb ook besloten dat het geen fix wordt, maar een single speed met remmen.
Het aluminium van de crank, pedalen, tandwielen, stuur en de remmen is geanodiseerd dus dat moet er eerst afgeschuurd worden met 400 waterproof:
En meteen overal nieuwe lagers in natuurlijk!
