wel of geen carbon

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
frank van der loop
wel of geen carbon

Bericht door frank van der loop » do aug 23, 2012 1:15 pm

hallo allemaal
ik rijdt al een jaar of twee op een freerider rond ben geregeld in winterberg geweest en een aantal keer op maaseik

nu ben ik laatst in zwitserland met de organisatie van mtmb in de regio morgin,champeryen in frankrijk in chatêl
geweldige banen daar en wat een mega groot bikepark maar ben er achter gekomen dat ik te kort kom met mijn freerider
\ik ga dus ook een dh kopen maar ik ben niet uit of een carbon of een aluminium moet aan schaffen
en nog een keuze voor de voor vork een boxxer van rockshock of de fox
en wel merk daar ben ik wel uit het zal een trek session 88 worden of een 9.9 carbon

gr frank

WinDH

Bericht door WinDH » do aug 23, 2012 1:52 pm

BEPERKTE GARANTIE
Alle Trek-fietsen worden uitsluitend verkocht via ons netwerk van erkende dealers, aan wie we de professionele montage en het onderhoud van je fiets toevertrouwen. Trek Bicycle Corporation biedt elke oorspronkelijke koper van een Trek-fiets een garantie tegen materiaaldefecten en fabricagefouten, zoals hieronder vermeld:

LEVENSLANG

â– Frames (met uitzondering van vorken, de frames van Session-, Scratch-, Slash- en Ticket-modellen en de swing armen van alle full-suspension fietsen)
5 jaar

â– De swing armen van alle full-suspension fietsen (met uitzondering de frames van Session-, Scratch- en Slash-modellen)
3 jaar

â– De aluminium frames van Session-modellen en de frames van Scratch-, Slash- en Ticket-modellen en de swing armen
2 jaar

â– De carbon frames van Session-modellen en de swing armen
â– RIDE+ motor, regeleenheid, & batterij (of 600 keer opladen, als dit eerder gebeurt)
â– Alle originele Bontrager-vorken, -onderdelen en -componenten (met uitzondering van verbruiksgoederen zoals buiten- en binnenbanden)
1 jaar

â– Lak en transfers
Deze garantie geldt voor fietsen uit modeljaar 2011 en later en heeft alleen betrekking op Trek en Bontrager merkproducten. Elk ander origineel onderdeel valt onder de garantieregeling van de oorspronkelijke fabrikant. Alle producten die hierboven niet specifiek genoemd worden, worden bij deze uitgesloten.
Bron: http://www.trekbikes.com/be/nl/support/warranty/

Zal het stuk gaan... Naar alle waarschijnlijkheid niet. Gewoon kopen wat je lekkerder vindt rijden en wat er in je budget past! Bij aanschaf van een nieuwe fiets zou ik voor een ander merk gaan wat langer garantie geeft op de frames.
Pinkbike Photo Album Knolly Podium, Prophet SL en een Klein Adroit

frank van der loop

Bericht door frank van der loop » do aug 23, 2012 3:18 pm

klopt
maar aangezien bij mij een bike niet langer heb dan 2 jaar is dat geen probleem
waar ik het mee zit is dat ook wel eens crash dat is normaal als over de grens heen gaat
en dan is een garantie van 1 jaar niet lang aangezien je maar een half jaar kunt rijden op de bike parken

mool

Bericht door mool » do aug 23, 2012 3:29 pm

Garantie krijg je sowieso niet als iets door je eigen toedoen (crashen/rare dingen doen) kapot gaat...

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » do aug 23, 2012 4:03 pm

wat mool zegt als je gaat crashen zou ik liever alu hebben dan een heel duur carbon frame want garantie krijg je dan toch niet! En wat is nu echt het voordeel van carbon voor de hobby DH rijder?
What goes up must come down(hill)

christoff

Bericht door christoff » do aug 23, 2012 4:19 pm

ik zie niet direct veel voordeel als je geen wedstrijden rijd. carbon word gebruikt voor de frames lichter te krijgen

sampers

Bericht door sampers » do aug 23, 2012 4:52 pm

Als carbon goed gebruikt wordt is het veel sterker en stijver dan alu of staal.
Best in platte vlakken, dus dat nieuwe astro frame wat niet echt mooi is kan wel sterk zijn.
De opbouw van zo'n frame is volledig anders dan een alu frame. En dat was op zijn beurt en hele verandering ten opzichte van stalen frames. (grotere diameter buizen, dunnere wanden,...)

Het woord ivm carbon is vooruitgang. Dus we zijn nog niet bij het optimale gebruik ervan, zeker naar prijs toe. In de motoGP werden bevoorbeeld carbon remschijven gebruikt, minder gewicht en warmte, maar enorm duur. Daarom werden ze (voorlopig geschrapt).

De Evil bikes waren bij de eersten die in carbon een frame wilden maken, maar die kenden nogal wat kinderziektes, zoveel zelf dat ze toen nooit in productie kwamen en ze erg vaak in de WorldCups stuk gingen, die werden dan naar eigen zeggen op een te vergelijkbare manier als een alu-frame ontworpen en vangt daardoor de klappen verkeerd op om goed te zijn voor carbon. Hun Evil undead zou nu anders moeten zijn. Als je naar de andere merken kijkt (GT, trek,..) lijkt carbon niet voor problemen te zorgen.
Als je naar Santa Cruz kijkt, zie je dat er veel in de WC's meedoen, en tot nog toe geen enkele is stukgegaan? Ook als je dit artikel leest en het filmpje ziet, vind ik dit alvast reden om van mening te veranderen.

Garantie heeft hier niks van belang in volgens mij, dat wilt gewoon zeggen als ze je iets verkocht hebben met een fabrieksfout erin (die ofwel van in het begin zichtbaar is, of op den duur is stukgegaan) je een vervanging krijgt.
Garantietijd is vaak ook beperkt omdat het moeilijk is om te blijven nagaan of het komt door gebruik/misbruik of vermoeidheid of fabrieksfout.

Crash replacement kan iets betekenen moest je nu een ultraduur carbonframe hebben en dat vroegtijdig stuk gaat, ook al vind je daar niet altijd iets officieels van terug, Meeste van deze grote fabrikanten zullen de negatieve publiciteit ook niet willen. Dan valt er in zo'n geval misschien nog wat te regelen.

Grootste verschil op dit ogenblik tussen carbon en alu frames lijkt mij de stijfheid van het frame, eerder dan het gewicht. Mondraker heeft een test summum zonder overdreven lichte onderdelen van 14kg, in Alu. (facebook Cero Design)

En of je dat graag hebt of dat beter is in elk geval ligt maar net aan wat je wil denk ik dan.
Ik zou de fietsen die je overweegt proberen te testen.
Laatst gewijzigd door sampers op do aug 23, 2012 10:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
dead straight to live wrong

Tinus96
Contacteer:

Bericht door Tinus96 » do aug 23, 2012 6:54 pm

Hoi Frank,

Alles weer heel? Gaat het goed verder?

Leuk om te hebben dat carbon, maar verder niet noodzakelijk voor een huis-tuin-en-keuken-rijder.

Ik heb hem alleen genomen omdat je natuurlijk wel iets speciaals hebt.

Dus heb je het geld en wil je het er aan uitgeven dan kun je het overwegen.

Groet Martijn

frank van der loop

Bericht door frank van der loop » do aug 23, 2012 9:49 pm

hoi martijn

ja nog een klein beetje last van mijn ribben maar verder wel weer alles heel

ik weet alleen nog niet wat ik wil ik denk dat het toch aluminium wordt

gr frank
no riks, no fun

Tuup J

Bericht door Tuup J » do aug 23, 2012 10:05 pm

Life begins at the end of your comfortzone.

Smittie

Bericht door Smittie » do aug 23, 2012 11:48 pm

dat wordt sparen voor een V10 carbon ;-)

Tuup J

Bericht door Tuup J » vr aug 24, 2012 11:26 pm

Smittie schreef:
Of wachten op een devinci wilson carbon ;)
Life begins at the end of your comfortzone.

Trekrules

Bericht door Trekrules » za aug 25, 2012 12:04 pm

Tuup J schreef:
Smittie schreef:
Of wachten op een Yeti 303 carbon ;)
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Ridwan Sarwin

Bericht door Ridwan Sarwin » za aug 25, 2012 3:42 pm

Trekrules schreef:
Tuup J schreef:
Smittie schreef: dat wordt sparen voor een V10 carbon ;-)
Of wachten op een Yeti 303 carbon ;)
of wachten op een Specialized demo carbon ;)

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » za aug 25, 2012 3:44 pm

Intense komt toch ook met een carbon M9 of iets dergelijks?

Ridwan Sarwin

Bericht door Ridwan Sarwin » za aug 25, 2012 3:48 pm

ohja? nog niks van gehoord?

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » za aug 25, 2012 3:54 pm

Volgens mij gingen ze die frame,s in azie produceren omdat USA carbon verwerking te duur werd en was het model gebaseerd op de M9!

Ridwan Sarwin

Bericht door Ridwan Sarwin » za aug 25, 2012 5:20 pm

zou sick zijn!

Plaats reactie