Specialized Stumpjumper FSR Expert EVO

Toon hier je fiets! Ook voor je nieuwe project in opbouw. (s.v.p. één onderwerp per fiets).

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bittah Pupil
Berichten:278
Lid geworden op:di mei 10, 2005 2:48 pm
Locatie:Echt, Limburg
Specialized Stumpjumper FSR Expert EVO

Bericht door Bittah Pupil » zo jan 29, 2012 2:40 pm

Zoals de titel eigenlijk al aangeeft, ben ik (sinds vrijdagavond) eigenaar van een Specialized Stumpjumper FSR Expert EVO 2011.

De afgelopen 7 jaar ben ik altijd in het bezit geweest van een XC bike (B1) en een FR/DH bike (eerst een YETI AS-X en daarna een Voltage FR). Na 11/12 jaar trouwe dienst, was de XC bike ernstig aan vervanging toe. Ondertussen werd de FR/DH bike, naast onze jaarlijkse vakantie in de Alpen, ernstig weinig gebruikt. Terwijl ik deze juist volledig zelf had opgebouwd en mij dus een aanzienlijk bedrag had gekost. Toen begon ik al te denken aan 1 do-it-all bike. Licht genoeg voor locale tochten, maar ook degelijk genoeg voor Vogezen, Alpen o.i.d. Een 2e hands Giant Trance X zorgde voor een andere beslissing.
Ondertussen zijn we weer een tijdje verder, maar het idee van 1 do-it-all bike bleef bestaan en ik had min of meer al een specifieke bike in gedachte. De FR/DH bike werd nog steeds weinig gebruikt en juist voor het betere all-mountain/enduro werk, had ik niet de juiste bike. XC bike te licht en FR/DH bike te zwaar, terwijl ik het toch altijd het mooiste heb gevonden om tochten te maken waarbij je gewoon zelf op zoek gaat naar mooie en technische paden.

Zoals hierboven omschreven, is er veel twijfel aan vooraf gegaan, maar sinds afgelopen maandag ging het ineens heel snel. Surfend op internet kwam ik op MTB-News.de een te koop staande Stumpjumper FSR Expert EVO tegen. Dit was de eerste keer dat ik deze bike zo dichtbij (nog steeds 300 km van huis) tegen kwam en in zo'n goede staat. In de advertentie stond namelijk dat de bike slechts 2 keer was gebruikt en geen gebruikssporen had. Meteen dezelfde dag heb ik nog contact opgenomen met de verkoper en afgesproken om vrijdagavond langs te komen. Zo gezegd, zo gedaan en uiteindelijk de beslissing genomen om deze bike als do-it-all bike te gaan gebruiken ..

Specificaties:

FRAME M5 manipulated alloy w/ ORE TT/DT, EVO geometry, tapered HT, alloy PF30 BB, ISCG 05, sealed cartridge bearing pivots, link extension for shock, replaceable derailleur hanger, 145mm travel
ACHTERVERING Fox RP23-S with Boost Valve, reb and separate climbing setting and custom 3-position low-speed comp adj., 7.75x2.0"
VORK Fox F150 RL, air spring, tapered alloy HT, reb adj., LO, 15mm thru-axle, 150mm travel
BALHOOFDSTEL 1-1/8 and 1.5" Threadless, Campy style upper with 1.5" lower, cartridge bearings
STUURNOK Specialized XC, 3D forged alloy, 4-bolt, 31.8mm clamp, adjustable rise
STUUR Specialized Enduro low-rise bar, 7050 alloy, 720mm wide, 8 degree backsweep, 6 degree up, 31.8mm >>> vervangen door vorige eigenaar (vanwege kleur) (originele stuur ook in bezit) >>> Answer ProTaper 780 DH
HANDVATEN Specialized lock-on, S/M: Grappler, Other: Rocca
VOORREM Custom Avid Elixir CR SL, hydraulic disc, pad contact & reach adj., alloy backed semi-metallic pads, stainless hardware, S/M: 185mm, L/XL: 203mm rotor
ACHTERREM Custom Avid Elixir CR SL, hydraulic disc, pad contact & reach adj., alloy backed semi-metallic pads, stainless hardware, S/M: 160mm, L/XL: 185mm rotor
REMHENDELS Custom Avid Elixir CR SL hydraulic, tool-less reach and pad contact adj., alloy lever blade
VOORDERAILLEUR SRAM X.7, 10-speed, S1 direct mount for DMD, bottom pull
ACHTERDERAILLEUR SRAM X.0, 10-speed, mid cage
SCHAKELHENDELS SRAM X.9, 10-speed, aluminum trigger
CASSETTE Shimano HG81, 10-speed, 11-36t
KETTING KMC X10, 10-speed, w/ reuseable Missing Link, nickel plates
CRANKSTEL Custom SRAM Carbon S-2200, 10-speed AM double, PF-30, removeable spider, Gamut shift guide, S: 170mm, others: 175mm
TANDWIELEN 36A x 24A, 4-bolt, 104/64mm
TRAP-AS SRAM PF-30, OS press-in bearing, sealed cartridge
PEDALEN Resin Test Ride Pedals with toe clips, CEN std. >>> vervangen door vorige eigenaar >>> Shimano SPD
VELGEN Roval Traverse AL, alloy disc, 26mm, 27/32h
VOORNAAF Roval Traverse AL, alloy disc, 15mm thru axle, 27h
ACHTERNAAF Roval Traverse AL, alloy cassette body by DT Swiss, QR, 32h
SPAKEN DT Swiss Competition 1.8/1.6mm stainless
VOORBAND S-Works Purgatory, 120 TPI, 2Bliss ready aramid bead, dual compound, 26x2.2"
ACHTERBAND Purgatory Control, 60 TPI, 2Bliss ready aramid bead, dual compound, 26x2.0"
BINNENBAND Ultralight presta valve
ZADEL Specialized BG Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm width >>> vervangen door vorige eigenaar (vanwege gewicht) >>> FI'ZI:K Tundra 2 Braided
ZADELPEN Specialized Command Post, 3 position, 125mm adjustable height w/air spring, remote operated, single bolt head >>> vervangen door vorige eigenaar (vanwege gewicht) >>> Thomson Elite with Setback
ZADELPENKLEM 34.9mm clamp ID, 7050 hard annodized alloy collar w/ QR, black

Eventuele toekomstige updates:

ZADELPEN Specialized Command Post, Crank Brothers Joplin of een andere verstelbare zadelpen.
VORK Fox 36 Talas, Rock Shox Lyrik of een andere verstelbare vork. Iets minder veerweg voor locale ritjes en iets meer veerweg voor op vakantie en/of all-mountain/enduro tochten.

Handige feature: Tussen stuurpen en stuurbuis zit een 'schuine' bus waardoor je, in combinatie met het omdraaien van je stuurpen, je stuurpen onder de volgende hoeken kan zetten; -16, -8, +8 en +16 graden.

Originele rekening met framenummer heb ik ook bij de bike gekregen, dus ook garantie.

Volgens mij is er trouwens een redelijk grote kans dat dit de enige Stumpjumper FSR Expert EVO in Nederland is. Best een apart idee ..

Foto's

Gisteren even snel met de iPhone wat foto's gemaakt in de zon, dus niet helemaal perfecte foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen nog wat foto's gemaakt met het fototoestel, maar nu zonder zon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor nog meer foto's, zie mijn Pinkbike account http://bittahpupil.pinkbike.com/album/S ... -EVO-2011/

Gebruikersavatar
Tuup J
Berichten:4168
Lid geworden op:za feb 16, 2002 4:16 pm

Bericht door Tuup J » zo jan 29, 2012 3:01 pm

Heel vet!

Vork upgrade ga je denk ik zeker goed aan doen. Zeker voor in de alpen en de ruigere paadjes, is de naaf om te bouwen naar 20mm?

En check ook eens de 2012 Blacx Jewel zadelpen, mooie kabelloop, goed gesealed. Die van mij ligt iig al hier voor de aankomende enduro bike :).

En de enige is die helaas niet, vriend van me heeft de 2012 stumpjumper evo carbon.
Life begins at the end of your comfortzone.

Sean
Berichten:312
Lid geworden op:di nov 30, 2010 8:47 pm
Locatie:Vlissingen

Bericht door Sean » zo jan 29, 2012 4:48 pm

Ik vind dit wel een heel erg nette bike. Love the color :D
Do work Son!

Flip van Veen
Berichten:2883
Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
Locatie:Elburg

Bericht door Flip van Veen » zo jan 29, 2012 6:49 pm

Nice alleen die demper opname lijkt me wel apart vervangen vd demper is wat lastiger bij deze bike! Maar erg mooi zet je je saint remmen niet over?
What goes up must come down(hill)

Gebruikersavatar
WitteReus
Berichten:1479
Lid geworden op:wo jun 09, 2010 1:37 pm
Locatie:Melick
Contacteer:

Bericht door WitteReus » zo jan 29, 2012 7:50 pm

Hey das een mooie steun 8)
En de bike mag er ook zijn Dennis :lol:
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Bittah Pupil
Berichten:278
Lid geworden op:di mei 10, 2005 2:48 pm
Locatie:Echt, Limburg

Bericht door Bittah Pupil » zo jan 29, 2012 9:17 pm

Thanks voor alle positieve reacties!
Ik ben er ook erg blij mee, maar heb er vandaag helaas nog niet op kunnen fietsen.

Dropper seatpost moet er ook weer op komen, vorige eigenaar had deze helaas omgeruild, anders had deze er al op gezeten.

@ Tuup J: Of de naaf om te bouwen is, moet ik nog uitzoeken, hopelijk wel. De Blacx Jewel zadelpen had ik inderdaad al in jouw topic gespot. Misschien niet de enige Stumpjumper EVO in Nederland, maar misschien wel de enige Stumpjumper EVO 2011 in Nederland? Haha ..

@ Flip van Veen: Andere demper monteren is niet mogelijk, deze is speciaal voor Specialized gemaakt. Overzetten van de Saint remmen, zweeft inderdaad in mijn gedachten. Maar dat is ook weer extra gewicht, terwijl ik ze alleen (misschien) in de Alpen nodig heb, de Voltage FR werd alleen maar gebruikt op FR/DH banen.

Flip van Veen
Berichten:2883
Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
Locatie:Elburg

Bericht door Flip van Veen » zo jan 29, 2012 9:30 pm

Als je zo aan gewicht tilt zou je beter ook geen verstelbare pen nemen ;) maar persoonlijk zou ik liever meer remkracht hebben dan iets minder gewicht je zou ze kunnen rijden icm 180mm schijven de dubbele pistons hebben dan alsnog genoeg kracht!
What goes up must come down(hill)

Gebruikersavatar
Tuup J
Berichten:4168
Lid geworden op:za feb 16, 2002 4:16 pm

Bericht door Tuup J » zo jan 29, 2012 10:33 pm

180mm schijf voor de achterrem en je remmen zijn krachtig genoeg voor de alpen ritjes.

Mocht je interesse hebben in een Blacx zadelpen moet je me ff een PB sturen.
Life begins at the end of your comfortzone.

Diabolik
Berichten:126
Lid geworden op:do aug 11, 2011 11:42 pm
Locatie:Tilburg

Bericht door Diabolik » ma jan 30, 2012 12:28 pm

Erg strakke bike! :o
"Mocht je vallen in 't leven,laat het in ieder geval van een berg zijn."
8)



Specialized Big Hit Expert

Plaats reactie