Bandenkeuze en druk voor een beetje Enduro-fun
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:32
- Lid geworden op:za apr 30, 2011 6:12 am
- Locatie:Aalst-Waalre (das net onder Eindhoven)
- Contacteer:
Hoi!
volgend jaar wil ik ook wat Enduro's gaan rijden. Zit dan te denken aan de Easyphone-cup in de Ardennen en EREC-cup in Noord-Frankrijk.
Normaal rijd ik xc en xc/marathon. Dan het liefst met Schwalbes Rocket Ron of Racing Ralph voor met een 1.6 bar ongeveer. Achter ligt dan altijd een Racing Ralph met een druk van rond de 1.8 bar. Weeg zelf trouwens ongeveer 73kg. En de setup is zowel op mn 29" singlespeed of 26" hardtail hetzelfde.
Met wat voor banden rijden jullie en vooral ook met welke druk??
Hoor het wel!
Groeten,
Moos
volgend jaar wil ik ook wat Enduro's gaan rijden. Zit dan te denken aan de Easyphone-cup in de Ardennen en EREC-cup in Noord-Frankrijk.
Normaal rijd ik xc en xc/marathon. Dan het liefst met Schwalbes Rocket Ron of Racing Ralph voor met een 1.6 bar ongeveer. Achter ligt dan altijd een Racing Ralph met een druk van rond de 1.8 bar. Weeg zelf trouwens ongeveer 73kg. En de setup is zowel op mn 29" singlespeed of 26" hardtail hetzelfde.
Met wat voor banden rijden jullie en vooral ook met welke druk??
Hoor het wel!
Groeten,
Moos
Keep on FijnFietsen.nl
-
- Berichten:32
- Lid geworden op:za apr 30, 2011 6:12 am
- Locatie:Aalst-Waalre (das net onder Eindhoven)
- Contacteer:
Bandendruk is zooooo belangrijk. Nu rijd ik ook nog altijd tubless dus snakebites heb ik geen last van (al zeker 3jaar lekloos
)
Ben alleen wel weer bang dat als je te "licht" gaat rijden dat de banden wel eens van de velg kunnen worden gewrongen. Maar met 2.5bar is de grip ook weer een stuk minder.
Heb eergisteren mn GT Force binnen gekregen en daar liggen standaard de Maxxis Ardents op. Maar daar heb ik niet veel vertrouwen in op het oog. Vooral niet als je de natte Ardennen ingaat.
Misschien dat het dan Fat Alberts worden. En als het echt nat wordt een Muddy Mary maatje heul breed voor...
Iemand ook nog wat ervaring met Conti of Geax??

Ben alleen wel weer bang dat als je te "licht" gaat rijden dat de banden wel eens van de velg kunnen worden gewrongen. Maar met 2.5bar is de grip ook weer een stuk minder.
Heb eergisteren mn GT Force binnen gekregen en daar liggen standaard de Maxxis Ardents op. Maar daar heb ik niet veel vertrouwen in op het oog. Vooral niet als je de natte Ardennen ingaat.
Misschien dat het dan Fat Alberts worden. En als het echt nat wordt een Muddy Mary maatje heul breed voor...
Iemand ook nog wat ervaring met Conti of Geax??
Keep on FijnFietsen.nl
-
- Berichten:2836
- Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
- Locatie:limburg
- Contacteer:
Hier de RubberQueen 2.4 in black chili uitvoering.
Tubeless gemonteerd met 1.6 voor en 1.8 achter.
Erg fijne band !
Ook erg tevreden van de WTB Exiwolf 2.3,stukje betaalbaarder dan de Conti.
En druk maakt zeker een GROOT verschil.......
Daar is tubeless ook mede voor bedoeld,zodat je met lagere druk kan rijden zonder lek te rijden.
Tubeless gemonteerd met 1.6 voor en 1.8 achter.
Erg fijne band !
Ook erg tevreden van de WTB Exiwolf 2.3,stukje betaalbaarder dan de Conti.
En druk maakt zeker een GROOT verschil.......
Daar is tubeless ook mede voor bedoeld,zodat je met lagere druk kan rijden zonder lek te rijden.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
hangt van je rijstijl af. Als ik onder de 2.0 bar ga bij 2.4 banden rij ik elke velg dubbel. Bij XC heb ik minstens 2.5 bar nodig om niet lek te rijden.
Erec cup is soms toch vrij ruw. Je kan meer tijd verliezen met een lekke band dan dat je kan winnen door iets meer grip. Enduro is een kwestie van overleven .
Rij Conti 2.4 mountainking2 tubeless op enduro. Voor België en Sommige Erec's is de 2.2 variant meer dan voldoende. Met een type X-king / Larsen TT / Crossmark kom je al een heel eind.
De Ardent lijkt me een zeer goede all-rounder met voldoende bandvolume.
Vergeet niet dat je soms tot een uur tussen de stages moet fietsen, dus je fiets moet daar aan aangepast zijn.
Erec cup is soms toch vrij ruw. Je kan meer tijd verliezen met een lekke band dan dat je kan winnen door iets meer grip. Enduro is een kwestie van overleven .
Rij Conti 2.4 mountainking2 tubeless op enduro. Voor België en Sommige Erec's is de 2.2 variant meer dan voldoende. Met een type X-king / Larsen TT / Crossmark kom je al een heel eind.
De Ardent lijkt me een zeer goede all-rounder met voldoende bandvolume.
Vergeet niet dat je soms tot een uur tussen de stages moet fietsen, dus je fiets moet daar aan aangepast zijn.
- de lachende derde
- Berichten:1319
- Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
- Contacteer:
-
- Berichten:32
- Lid geworden op:za apr 30, 2011 6:12 am
- Locatie:Aalst-Waalre (das net onder Eindhoven)
- Contacteer:
Daarom snap ik niet dat niet iedereen tubeless rijdt. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat als je vaak banden wisselt het elke keer een geknoei is met de latex. Maar ook daar word je steeds handiger in.
Voordelen: lek rijden komt (bijna) niet meer voor. Snakebites al helemaal niet meer en je band is lichter dan met een binnenband. Wang is flexibeler en dus vormt ie veel beter (loopt lichter en heeft meer grip).
Gewoon Stan's yellow tape in je velg trekken. Bandje erop, wat pap erin en gaan!
Voordelen: lek rijden komt (bijna) niet meer voor. Snakebites al helemaal niet meer en je band is lichter dan met een binnenband. Wang is flexibeler en dus vormt ie veel beter (loopt lichter en heeft meer grip).
Gewoon Stan's yellow tape in je velg trekken. Bandje erop, wat pap erin en gaan!
Keep on FijnFietsen.nl
Dan wil je vast wel bij mij dat doenMoos273 schreef:Daarom snap ik niet dat niet iedereen tubeless rijdt. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat als je vaak banden wisselt het elke keer een geknoei is met de latex. Maar ook daar word je steeds handiger in.
Voordelen: lek rijden komt (bijna) niet meer voor. Snakebites al helemaal niet meer en je band is lichter dan met een binnenband. Wang is flexibeler en dus vormt ie veel beter (loopt lichter en heeft meer grip).
Gewoon Stan's yellow tape in je velg trekken. Bandje erop, wat pap erin en gaan!

HYDRATE OR DIE!!
-
- Berichten:32
- Lid geworden op:za apr 30, 2011 6:12 am
- Locatie:Aalst-Waalre (das net onder Eindhoven)
- Contacteer:
Tuurlijk... al woon ik niet echt vlakbij het Haringvliet!vrx schreef:Dan wil je vast wel bij mij dat doenMoos273 schreef:Daarom snap ik niet dat niet iedereen tubeless rijdt. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat als je vaak banden wisselt het elke keer een geknoei is met de latex. Maar ook daar word je steeds handiger in.
Voordelen: lek rijden komt (bijna) niet meer voor. Snakebites al helemaal niet meer en je band is lichter dan met een binnenband. Wang is flexibeler en dus vormt ie veel beter (loopt lichter en heeft meer grip).
Gewoon Stan's yellow tape in je velg trekken. Bandje erop, wat pap erin en gaan!

Met de filmpjes van Stan's NoTubes kom je al een heel eind. En een beetje geduld EN EEN COMPRESSOR is ook wel fijn.
Keep on FijnFietsen.nl
-
- Berichten:32
- Lid geworden op:za apr 30, 2011 6:12 am
- Locatie:Aalst-Waalre (das net onder Eindhoven)
- Contacteer:
Dat kan ook. Rijd je dan tubeless banden of gewone vouwbandjes?cyberhawk schreef:dat snap ik dus niet.. behalve als je idd je niet UST wiel UST maakt..
ik heb een UST shimano xt setje wielen.. en daar heb ik die meuk niet eens in..
(denk eigenlijk tubeless en die zijn meteen een lel stugger en zwaarder)
De "meuk" is meteen ook wel handig als anti-lekvloeistof...
Keep on FijnFietsen.nl
- cyberhawk
- Berichten:3917
- Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
- Locatie:het leed dat dordrecht heet
- Contacteer:
ja dat wel .. maar ik heb een setje hier overgenomen waar dus nog lijm restanten op zitten,. bijna niet eraf te halen .. en nu blijven ze langzaam leeg lopen ..Moos273 schreef:Dat kan ook. Rijd je dan tubeless banden of gewone vouwbandjes?cyberhawk schreef:dat snap ik dus niet.. behalve als je idd je niet UST wiel UST maakt..
ik heb een UST shimano xt setje wielen.. en daar heb ik die meuk niet eens in..
(denk eigenlijk tubeless en die zijn meteen een lel stugger en zwaarder)
De "meuk" is meteen ook wel handig als anti-lekvloeistof...

-
- Berichten:32
- Lid geworden op:za apr 30, 2011 6:12 am
- Locatie:Aalst-Waalre (das net onder Eindhoven)
- Contacteer:
Remmenreiniger zou genoeg moeten zijn om die tjep dr af te boenen...cyberhawk schreef:ja dat wel .. maar ik heb een setje hier overgenomen waar dus nog lijm restanten op zitten,. bijna niet eraf te halen .. en nu blijven ze langzaam leeg lopen ..Moos273 schreef:Dat kan ook. Rijd je dan tubeless banden of gewone vouwbandjes?cyberhawk schreef:dat snap ik dus niet.. behalve als je idd je niet UST wiel UST maakt..
ik heb een UST shimano xt setje wielen.. en daar heb ik die meuk niet eens in..
(denk eigenlijk tubeless en die zijn meteen een lel stugger en zwaarder)
De "meuk" is meteen ook wel handig als anti-lekvloeistof...
Keep on FijnFietsen.nl
-
- Berichten:6
- Lid geworden op:zo apr 22, 2012 10:12 pm
Heb een tijdje Maxxis ardent gereden omdat deze standaard op mijn fiets gemonteerd waren. Dagje winterberg ging allemaal goed. Afgelopen weekend de blubber opgezocht maar hier waren ze duidelijk minder geschikt. Heb nu setje big betty erop liggen. Oude vertrouwde bandjes. Druk tussen de 2.0 en 2.5 bar afhankelijk van de hoeveelheid beklimmingen.