Rubber bescherming voor dempers en voorvorken

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

WitteReus
Contacteer:
Rubber bescherming voor dempers en voorvorken

Bericht door WitteReus » do jun 23, 2011 8:55 pm

Kennen we niet allemaal de rubberen balgen die vroeger over de binnenpoten van de voorvorken zaten?
Afbeelding

Waarom hebben de huidige vorken dat niet meer?
Svp ff vergeten dat het lelijk is en dat de huidige vorken een betere coating hebben dan vroeger :arms:

Ik vraag dit omdat ik veel lees over revisie van vorken om de x km en wat zou daarmee gebeuren als we weer die rubber balgen erom doen?

Is dit iets geinitieerd door de fabrikanten (meer slijtage en dus meer spareparts sale??)
Of is het puur dat wij, de consument, hierom gevraagd hebben?
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

vinay

Bericht door vinay » do jun 23, 2011 9:42 pm

Die "boots" waren bedoeld om rotzooi buiten te houden. Voor zover ik weet niet om de poten te beschermen tegen krassen en klappen. Moderne vorken hebben goede keringen die de troep buiten houden. Zulke balgen als je daar toont houden wel wat troep buiten, maar je houdt toch nooit alles tegen. En wat er dan wel binnenkomt, komt er niet zomaar weer weg. Dit drukt zo veel erger op de poten en keringen waardoor het juist wel de onderpoten in komt.

Krassen op je poten komen soms misschien wel van 'n optater, maar meestal komt het doordat er rotzooi in je vork (tussen de seals of de bushings) terecht gekomen is en dat kan gaan krassen. Als het zover is helpen balgen natuurlijk niet meer. Ze zouden misschien wel helpen tegen transportschade (bijvoorbeeld in de uplift) of bij sommige crashes. Maar ik denk niet dat het opweegt tegen wat ik hierboven noemde.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr jun 24, 2011 5:51 am

Nou daar ben ik dus helemaal niet mee eens vinay :arms: ;

Met zulke "boots" kun je binnepoten en seals 100% afsluiten van de buitenwereld en daardoor voorkomen dat er trotzooi erbij/ertussen kan komen.
Dus dan komt er dus helemaal niks op/tussen je seals waardoor je dus je service interval zou moeten kunnen verlengen; of zie ik iets over het hoofd?
Vraag het de witte reus!

Lautje

Bericht door Lautje » vr jun 24, 2011 8:23 am

Als je het 100 % afsluit, kan de lucht er niet uit bij het inveren.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr jun 24, 2011 9:59 am

Wat dacht je van expansie van de "boot"?
Vraag het de witte reus!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr jun 24, 2011 10:57 am

wat dt dacht je van extra weerstand
ophoping van fijnstof
en beperkingen met stretch.. bijv. DH vorken met 20cm veerweg..

lizzard skins heeft ze trouwens nog steeds in neopreen !

ook voor dempers die als 2de functie als een mudguard/spatbord dienen heb je neopreen sokjes ,,. :arms:

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr jun 24, 2011 12:55 pm

Mij gaat het dus om het weren van fijnstof.

Maar ik geef je gelijk dat het een probleem kan zijn bij 200+mm veerweg, maar bij XC vorken dan?

Die lizzardskin dingen ken ik, maar mij gaat het er dus om waarom die er niet origineel om zitten? :?
Vraag het de witte reus!

Struik

Bericht door Struik » vr jun 24, 2011 2:15 pm

Lijkt mij ook een kwestie van marketing, idd zijn de seals een stuk verbeterd, maar die rubbers houden toch het meeste vuil tegen zodat een combinatie van betere seals en rubbers natuurlijk het beste is.

maar meer slijtage is meer verkoop daarom zien we die dingen niet meer.

en het ziet er niet uit natuurlijk.

Megavalanche

Bericht door Megavalanche » vr jun 24, 2011 2:54 pm

[quote="WitteReus"]Mij gaat het dus om het weren van fijnstof.

Maar ik geef je gelijk dat het een probleem kan zijn bij 200+mm veerweg, maar bij XC vorken dan?

En Cross motor forken hebben allemaal 7,5 cm veerweg? Bulls....t
Wts:..................
Wtb: Skill
Flow

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jun 24, 2011 3:24 pm

Cannondale gebruikt ze nog steeds bij de Leftys. Ook omdat de lefty gebruik maakt van naaldlagers ipv bushings. Die zijn intens gevoelig voor ook maar de minste zandkorrel.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

fredo

Bericht door fredo » vr jun 24, 2011 3:44 pm

Ik denk nu eigenlijk ook wel dat die balgen weg zijn omdat ze amper nut toevoegen voor een goede dichting. Zoals gezegd, als er vuil tussen komt, verzamelt het zich rond de dichting. Deze komt dan in een modderbadje te zitten.

Stel dat balgen wel perfect afdichtend kunnen werken, dan moet een gewone seal dat zeker kunnen. Die extra balg heeft bijgevolg echt geen nut.

Een vermoeden waarom een rubber afdichting wel bij een lefty kan:
- het is een upsidedown vork, prut verzamelt zich niet ter hoogte van de afdichting
- als er olie uit de vork komt (bvb restjes smeerolie) komt die niet op je remschijf

fredo

Bericht door fredo » vr jun 24, 2011 3:46 pm

bovendien zal een weightweenie dat ook te zwaar vinden

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma jun 27, 2011 7:32 am

fredo schreef:Ik denk nu eigenlijk ook wel dat die balgen weg zijn omdat ze amper nut toevoegen voor een goede dichting. Zoals gezegd, als er vuil tussen komt, verzamelt het zich rond de dichting. Deze komt dan in een modderbadje te zitten.

Stel dat balgen wel perfect afdichtend kunnen werken, dan moet een gewone seal dat zeker kunnen. Die extra balg heeft bijgevolg echt geen nut.

- het is een upsidedown vork, prut verzamelt zich niet ter hoogte van de afdichting
- als er olie uit de vork komt (bvb restjes smeerolie) komt die niet op je remschijf
Sorry fredo, maar jij slaat de plank helemaal mis :?

Heb je ooit gehoord van het feit dat alles wat langs elkaar beweegd zoals bij afdichtingen gebeurt (roterende as of in dit geval een as die op en neer gaat) een bepaalde spleet of passing moet hebben zodat de delen ook langs elkaar kunnen bewegen?
Zonder spleet geen beweging en waar een spleet is zal ook stof erlangs kunnen komen :roll:

En als je een lefty ooit zonder balg hebt gezien zou je moeten weten dat hierachter wel degelijk olie zit om de naaldlagers te smeren; zoals didadunlop ook aangeeft!
Vraag het de witte reus!

Brum.

Bericht door Brum. » ma jun 27, 2011 10:38 am

WitteReus schreef:
fredo schreef:Ik denk nu eigenlijk ook wel dat die balgen weg zijn omdat ze amper nut toevoegen voor een goede dichting. Zoals gezegd, als er vuil tussen komt, verzamelt het zich rond de dichting. Deze komt dan in een modderbadje te zitten.

Sorry fredo, maar jij slaat de plank helemaal mis :?

Heb je ooit gehoord van het feit dat alles wat langs elkaar beweegd zoals bij afdichtingen gebeurt (roterende as of in dit geval een as die op en neer gaat) een bepaalde spleet of passing moet hebben zodat de delen ook langs elkaar kunnen bewegen?
Zonder spleet geen beweging en waar een spleet is zal ook stof erlangs kunnen komen :roll:

En als je een lefty ooit zonder balg hebt gezien zou je moeten weten dat hierachter wel degelijk olie zit om de naaldlagers te smeren; zoals didadunlop ook aangeeft!
Ik zou eerst eens naar je eigen schutting gaan kijken...

Lefty

Bericht door Lefty » ma jun 27, 2011 6:21 pm

[quote/]n als je een lefty ooit zonder balg hebt gezien zou je moeten weten dat hierachter wel degelijk olie zit om de naaldlagers te smeren; zoals didadunlop ook aangeeft![/quote]

In de balgen van Lefty vorken zitten trouwens ook ontluchtingsgaatjes om opblazen en vacuumtrekken te voorkomen.
Hierachter zit dan een schuimrubber ring om het fijnstof eruit te filteren. Het niet tijdig vervangen ervan kan er dan weer voor zorgen dat die ring verzadigd raakt en gaat afbrokkelen.

Met alle nare gevolgen voor de naaldlagers...
Rose Uncle Jimbo '12
Yeti ARC

fredo

Bericht door fredo » di jun 28, 2011 8:24 am

WitteReus schreef: Heb je ooit gehoord van het feit dat alles wat langs elkaar beweegd zoals bij afdichtingen gebeurt (roterende as of in dit geval een as die op en neer gaat) een bepaalde spleet of passing moet hebben zodat de delen ook langs elkaar kunnen bewegen?
gast,

het gaat hier wel over een contact afdichting-metaal en niet over een passingstelsel van metaal-metaal. Als er dan toch een spleet tussen zou zitten waar stof langs kan, hoe verklaar je dan dat ze die dingen ook luchtdicht kunnen maken?

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di jun 28, 2011 9:30 am

En waarom verliezen luchtdempers dan druk? ;)

Maar voordat we verzanden in een eindeloze discussie;
Mijn stelling is en was :arms: ;
Is dit iets geinitieerd door de fabrikanten (meer slijtage en dus meer spareparts sale??)
Vraag het de witte reus!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di jun 28, 2011 9:47 am

WitteReus schreef:En waarom verliezen luchtdempers dan druk? ;)

de stijl politie heeft er een boycot opgegooid...

mocht je gespot worden ermee resulteerd dat in een levenslange ban bij je LBS..

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di jun 28, 2011 10:59 am

cyberhawk schreef:de stijl politie heeft er een boycot opgegooid...

mocht je gespot worden ermee resulteerd dat in een levenslange ban bij je LBS..
Gehehehe :lol: Geld dit ook voor lefty's? :o
Vraag het de witte reus!

mateis

Bericht door mateis » di jun 28, 2011 11:03 am

WitteReus schreef:En waarom verliezen luchtdempers dan druk? ;)

De discussie was geloof ik wel zo'n beetje over, hoor. De conclusie is dat het technisch eigenlijk geen zin blijkt te hebben. Dat dat dan niet het antwoord is dat jij wilde horen... ;)

- Extra punt boot voor Lefty: protectie tegen steenslag e.d. Onderpoot zit op een veel gevoeliger punt dan bij upside-up vorken. Alleen xc-worldcup racers en weightweenies halen dat ding eraf omdat ze het zich kunnen permitteren.

- Probleem is inderdaad dat een boot ergens een gaatje/lek moet hebben om te kunnen compenseren voor het volumeverschil tussen ingeveerd en uitgeveerd. In de praktijk blijkt het netto-effect dat er dan meer vuil de vork/demper ingepompt wordt dan dat er tegengehouden wordt. Recent heb ik nog eens geprobeerd de afdichtingen (haha!) van mijn Joplin te boosten met een boot, in dit geval een binnenband vastgetapet aan onderpoot en zadelpenkop. In theorie een leuk plan, maar het hielp de facto geen donder. Dat gaatje was blijkbaar toch funest... Maar misschien kan iemand iets dergelijks weer eens op de agenda zetten en dan goed uitvoeren. Zou dan zomaar de gadget van het jaar kunnen worden (zoals THE spatborden uit de tijd dat vorken nog boots hadden)! Overigens is het wel jammer dat het Magura MX project een zachte dood lijkt te zijn gestorven. http://www.dirty-pages.net/nieuws/nieuw ... p?id=36847

- wat Vinay (he, Vinay!!) zei: het heeft zin als protecie van je binnenpoten tegen beschadigingen.

Als je trouwens de door fabrikanten opgegeven onderhoudsintervals vergelijkt zijn we er de afgelopen 15jr niet op achteruit gegaan hoor.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di jun 28, 2011 11:13 am

mateis schreef:De discussie was geloof ik wel zo'n beetje over, hoor. De conclusie is dat het technisch eigenlijk geen zin blijkt te hebben. Dat dat dan niet het antwoord is dat jij wilde horen... ;)

- wat Vinay (he, Vinay!!) zei: het heeft zin als protecie van je binnenpoten tegen beschadigingen.

Als je trouwens de door fabrikanten opgegeven onderhoudsintervals vergelijkt zijn we er de afgelopen 15jr niet op achteruit gegaan hoor.
Dat is het hem juist; ik heb het idee dat de fabrikanten jullie hebben wijs gemaakt dat het geen nut heeft en jullie geloven het allemaal ;)
Je concludeert zelf dat de onderhoudsintervallen de laatste 15jr er niet op achteruit zijn gegaan. Wel er op vooruit dan?
Waarschijnlijk niet omdat de leveranciers onderdelen willen verkopen :evil:

Maar ik merk dat het hier niet echt leeft en dat jullie dus lekker jullie vorken willen blijven servicen volgens de regels opgezet door de leveranciers!

Van mij mag er een slot op :roll:
Vraag het de witte reus!

SITH

Bericht door SITH » di jun 28, 2011 11:49 am

Mijn ervaring en mening is dat service beurten lang niet zo vaak nodig zijn dan word voorgeschreven. Ik fiets met sommige vorken (RS) wel 4 jaar en ik service deze vorken nooit, afgezien van wat olie verversen. De vorken zien er na demontage dan nog als nieuw uit. (zonder enige service) Fox schijnt dan zo goed te zijn maarja, is een vork wel zo goed als hij elk seizoen moet worden geservised? Zo kan ik ook wel een vork maken als ik om de paar maanden het hele binnenwerk vernieuw. geldklopperij als je het mij vraagt.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di jun 28, 2011 1:35 pm

SITH schreef:Mijn ervaring en mening is dat service beurten lang niet zo vaak nodig zijn dan word voorgeschreven. Ik fiets met sommige vorken (RS) wel 4 jaar en ik service deze vorken nooit, afgezien van wat olie verversen. De vorken zien er na demontage dan nog als nieuw uit. (zonder enige service) Fox schijnt dan zo goed te zijn maarja, is een vork wel zo goed als hij elk seizoen moet worden geservised? Zo kan ik ook wel een vork maken als ik om de paar maanden het hele binnenwerk vernieuw. geldklopperij als je het mij vraagt.
Helemaal mee eens :arms:
Vraag het de witte reus!

sampers

Bericht door sampers » di jun 28, 2011 2:45 pm

naar mijn mening:
Er zijn zoveel redenen die wij als gebruikers zelf niet allemaal kennen die constructeurs aanzetten tot iets te vernieuwen. In de fietsindustrie is veel af te leiden uit motorindustrie. Op zowel racemotoren als cross/enduromotoren zijn dergelijke dingen verdwenen. (ook de lizzard skins zijn daarvoor beschikbaar btw, maar met dezelfde problemen, vuil onder hoes...)

Dit is volgens mij nog maar een kleine ingreep voor de constructeurs waar wel jaren zijn overgegaan, maar wat ook af te leiden is uit de discussie om upside down vorken is dat de afdichtingen veel beter kunnen dan vroeger, wat dus niet meer het struikelblok is om tot productie over te gaan. Zo zijn nu steeds meer constructeurs in de fietsindustrie aan het testen met upside down vorken. Wat in theorie en praktijk uit motorindustrie (die veel grotere impact heeft) duidelijk efficient moet kunnen.
Wat niet betekend dat huidige constructeurs al een ideale verhouding tussen onderhoud en werking gevonden hebben.

dus is volgens is gebleken bij de constructeurs dat deze hoezen geen toegevoegde waarde hadden, en zijn zodanig verdwenen.
dead straight to live wrong

vinay

Bericht door vinay » di jun 28, 2011 9:47 pm

WitteReus schreef:Is dit iets geinitieerd door de fabrikanten (meer slijtage en dus meer spareparts sale??)
Dit was ook niet echt 'n open vraag he? Als geen van beide opties bevalt, komen we zelf wel met 'n ander verhaal :). Die verhalen heb je nu dus wel gelezen, nu wat betreft je twee opties dan:

Een fabrikant is echt niet op zoek naar meer slijtage. Immers, als de vorken onderhoudsgevoelig, onbetrouwbaar en/of weinig duurzaam blijken, heeft het merk binnen de kortste tijd (zeker met dat internet van tegenwoordig) 'n slechte naam en koopt het gros (inclusief de fietsfabrikant wiens klanten vaak ook voor een fiets kiezen op basis van de afmontage) en vork van een ander merk. Kijk maar eens naar Marzocchi. Had ooit een supernaam, heeft dat in een paar jaar een beetje te grabbel gegooid en moet zich nu (althans tegenover de pers maar daarmee ook tegenover diens lezers) opnieuw bewijzen. Als een onderdeel dus ondermaats presteert moet een fabrikant dat echt als de wiededonderweerga in orde maken en de, toch al wat ontstemde klant, snel en netjes helpen en zorgen dat het niet weer gebeurt. Lukt dat niet, dan is 't alsof je hier iemand 'n Banshee Legend verkocht hebt.

Of de consument erom gevraagd heeft? Misschien. Maar zelfs dan valt of staat het ermee of het ook echt goed werkt. Lukt dat niet, dan knapt de consument zelf ook wel af en moet de fabrikant er natuurlijk niet alsnog aan vast blijven houden. Stel je voor dat ineens 't hele wielerpeloton bedenkt dat ze harder gaan als ze 'n raket in hun reet steken. Fabrikant springt erop in, hele peloton in lichterlaaie en na 'n enkele etappe (van slechts 'n paar minuten uiteraard) blijkt dat zo'n raket toch onpraktisch is met 't uit de wind rijden bij elkaar, slecht is voor de sponsorlogo's op je broek en nog pijn doet bovendien. Ook al hebben die renners er ooit om gevraagd, ze zullen die raket echt niet meer gebruiken en het heeft voor de fabrikant ervan dus ook geen zin om ze (voor deze toepassing) te blijven produceren.

Wat betreft die onderhoudsintervallen en het wel of niet naleven ervan. Die zijn zo opgesteld dat je vork optimaal presteert en zo min mogelijk slijt. Je kunt best langer doorrijden zonder directe problemen. Wel zullen bijvoorbeeld je bushings iets sneller slijten terwijl je ze anders misschien wel nooit had hoeven vervangen. Je dempingsolie degradeert. Als je daar niks van merkt of althans geen last van hebt, hoef je je daar ook niet druk om te maken. Je vork blijft 't doen, alleen minder goed en minder lang. Daarnaast moet je natuurlijk ook bedenken dat zo'n vorkfabrikant een beetje conservatief is in z'n advies en liever te vaak dan te zelden een onderhoudsbeurtje adviseert. Meer in het kader van "better be safe than sorry".

De MX demper is inderdaad wel volledig geseald, maar die balg is ook geen boot (maar één van de drie luchtkamers). Het project is overigens niet dood, maar zit wel in de ijskast. Niet zozeer omdat het niet werkt hoor (het is enorm soepel, geniale grip), maar de demper heeft een vaste instelling voor de compressiedemping en moet dus heel specifiek getuned worden voor elk frame. Magura had daar de laatste tijd nou niet echt de capaciteit voor (moesten nieuwe remmetjes bedenken) en dan wordt het lastig om een stuk markt te pakken.
mateis schreef:he, Vinay!!
Dag Matthijs!

Plaats reactie