Van single speed naar versnellingen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
klompee
Van single speed naar versnellingen

Bericht door klompee » do nov 18, 2010 4:36 pm

Klein vraagje.
Is het mogelijk om alleen van voren 3 versnellingen te hebben.
En dan van achter alleen een derrieur.
Of zou de ketting dan alsnog van het achtertandwiel lopen.
Alvast bedankt (:
Luctor et Emergo (:

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do nov 18, 2010 5:02 pm

nee dat moet kunnen ,, maar ik denk dat je met 3 teveel wil,.. van 42 naar 22 ofzo dat kan je derrie niet opvangen denk ik.. tenzij je een groot blad achter rijd ?

maar als je je derrie fixed zet op het ene tandwieltje achter.. met zo min mogelijk ketting icm het grote blad voor..

dan zou ie nog strak genoeg moeten kunnen staan om voor naar klein te schakelen ,,??

het is een beetje een raar idee MAAR wel origineel :D

red_vfr

Bericht door red_vfr » do nov 18, 2010 5:03 pm

Hi,

hoe bedoel je dit? Achter hou je alleen een tandkransje van de single speed? en dan voor 3 kettingbladen met derailleur?

Volgens mij moet dat wel gaan werken. ik zou het gewoon proberen.

klompee

Bericht door klompee » do nov 18, 2010 5:09 pm

Oké bedankt voor het snelle antwoord :P
Is er trouwens ook geen achter derailer die er eigenlijk voor gemaakt is om alleen je ketting te spannen en dat je dan gewoon een front derailer er op doet? Want ik was laatst naar de lokale fietsenwinkel geweest om het te vragen. Maar die zijden dat het niet kon alleen was toch beetje nieuwschierig of hij er niet naast zat :P
Luctor et Emergo (:

didadunlop

Bericht door didadunlop » do nov 18, 2010 7:32 pm

Er is wel een "derailleur" bedoeld om niet te schakelen. Twee zelfs. De Paul Components Melvin en de shimano kettingspanner voor de alfine naven. Volgens mij heeft rohloff ook iets maar dat weet ik niet zeker.

De vraag is of het zin heeft. Achter met 3 kransjes rijden is veel simpeler. Ikzelf rij met 6 kransjes op een Hope singlespeed naaf. En met enige werken kan je zelfs 7 kransjes kwijt op die naaf.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten

Re: Van single speed naar versnellingen

Bericht door marten » do nov 18, 2010 9:13 pm

klompee schreef:Klein vraagje.
Alvast bedankt (:
Als je achter een kettingspanner met geleidewieltje hebt zorgt het wieltj er voor dat de ketting niet van het tandwiel valt. De ketting heeft verder geen idee wat er voor het spanwieltje gebeurt, dus in principe kun je daar een tripel monteren. Moet de spanner wel voldoende capaciteit hebben om de vrijkomende ketting op te spannen, voor de meeste ss spanners zal dat niet het geval zijn
/Marten

klompee

Bericht door klompee » do nov 18, 2010 9:15 pm

Oké als ik het zo hoor kan ik toch het best gewoon een andere naaf kopen en een antal kransjes achter doen. Bedankt voor de info ;)
Luctor et Emergo (:

Ninko

Bericht door Ninko » vr nov 19, 2010 1:25 am

didadunlop schreef: Ikzelf rij met 6 kransjes op een Hope singlespeed naaf. En met enige werken kan je zelfs 7 kransjes kwijt op die naaf.
Jow.... Welkom in 2010! Tegenwoordig hebben ze zelfs al bredere bodies dan op een SS naaf en daar kun je al 10 kransjes op kwijt 8) :lol:

Why?? :? :?

red_vfr

Bericht door red_vfr » vr nov 19, 2010 7:48 am

Waarom is het dan nog een SS naaf als je er een cassette op kwijt kan? Dan ken je toch gewoon een cassette naaf nemen?

merrybike

Bericht door merrybike » vr nov 19, 2010 8:11 am

didadunlop schreef:Er is wel een "derailleur" bedoeld om niet te schakelen. Twee zelfs. De Paul Components Melvin en de shimano kettingspanner voor de alfine naven. Volgens mij heeft rohloff ook iets maar dat weet ik niet zeker.

De vraag is of het zin heeft. Achter met 3 kransjes rijden is veel simpeler. Ikzelf rij met 6 kransjes op een Hope singlespeed naaf. En met enige werken kan je zelfs 7 kransjes kwijt op die naaf.
LOL, er zijn een heleboel ketting spanners? Yess Afbeelding

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr nov 19, 2010 9:49 am

Ninko schreef:
didadunlop schreef: Ikzelf rij met 6 kransjes op een Hope singlespeed naaf. En met enige werken kan je zelfs 7 kransjes kwijt op die naaf.
Jow.... Welkom in 2010! Tegenwoordig hebben ze zelfs al bredere bodies dan op een SS naaf en daar kun je al 10 kransjes op kwijt 8) :lol:

Why?? :? :?
de bodies zijn niet breder geworden voor 10speed makker.. de kransjes zijn dunner..

red_vfr schreef:Waarom is het dan nog een SS naaf als je er een cassette op kwijt kan? Dan ken je toch gewoon een cassette naaf nemen?
je mist een ding !
een SS naaf heeft minder dish
de flensen staan verder uit elkaar en dus een sterker wiel..

en met het meeste vlieg werk heb je niet alle gears nodig..
4x-ers rijden soms ook met 3 gears..
ik heb er over nagedacht met mn spanner te werken en ook 2-3 kransjes te gaan rijden met mn trial bike..en Dj bike

er zijn zoveel voordelen als je buiten het boekje denkt 8)

red_vfr

Bericht door red_vfr » vr nov 19, 2010 10:29 am

Dat van die dish kan ik begrijpen.

Heb zelf ook twee kransjes op me singlespeed. Maar ik verstel met de EBB, gebruik geen spanner, vind het niet mooi staan. Maar zou het leven wel makelijker maken....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr nov 19, 2010 3:13 pm

cyberhawk schreef:
red_vfr schreef:Waarom is het dan nog een SS naaf als je er een cassette op kwijt kan? Dan ken je toch gewoon een cassette naaf nemen?
je mist een ding !
De Hope is een Trial/Singlespeed naaf. Trialers moeten een bepaald aantal kransjes achter 'kunnen' hebben. Daarom is de body nog enigzins breed. Een willekeurige normale cassette gaat er ook niet op passen, alleen zwaar gemodificeerde (delen van) exemplaren.

Voor de singlespeeder is het makkelijk om toch nog enigzins je kettinglijn aan te kunnen passen. En inderdaad dat Dis verhaal.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr nov 19, 2010 5:32 pm

Ow die yessrr spanner is skon.

JJ schreef:
cyberhawk schreef:
je mist een ding !
De Hope is een Trial/Singlespeed naaf. Trialers moeten een bepaald aantal kransjes achter 'kunnen' hebben. Daarom is de body nog enigzins breed. Een willekeurige normale cassette gaat er ook niet op passen, alleen zwaar gemodificeerde (delen van) exemplaren.

Voor de singlespeeder is het makkelijk om toch nog enigzins je kettinglijn aan te kunnen passen. En inderdaad dat Dis verhaal.

JJ

Ja idd een sterker wiel met links en rechts even lange spaken. Tevens vind ik 6 versnellingen ruim zat.

Ik gooi er trouwens een normale cassette op hoor. Of de bovenste 6 van een xt cassette of de middelste 6 van een xtr cassette. Dus niks speciaals aan. Als je er 7 op wil dan zul je wel wat moeten afdraaien ergens.

je kan ook een goedkoper cassette openschroeven en losse kransen erop zetten. Kan je zelf spelen met je verzetkeuze.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr nov 19, 2010 7:23 pm

Dat zeg ik, delen van of gemodificeerde delen. Het blijft prutsen ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dale c

Bericht door dale c » ma nov 22, 2010 9:10 am

misschien ten overvloede maar kijk bv ook eens op: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=389595

Afbeelding[/url]
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma nov 22, 2010 9:49 am

Dat zeg ik, delen van of gemodificeerde delen. Het blijft prutsen
Zo lang ik geen onderdelen fysiek aanpas en alleen besluit om iets niet te installeren of anders is het geen prutsen IMHO...:D Jij doet toch ook wel een keer ergens geen ringetje tussen of doet het net wat anders als de manual zegt?

@sph@ltdude
Contacteer:

Re: Van single speed naar versnellingen

Bericht door @sph@ltdude » ma nov 29, 2010 11:39 pm

klompee schreef:Klein vraagje.
Alvast bedankt (:
It's been done before:
Afbeelding
Thread op mtbr
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

steelhead

Bericht door steelhead » di nov 30, 2010 4:42 pm

Met losse kransen ga je op een Hope SS geen 6 cogs kunnen gebruiken de onderste grijpt dan geen tanden op de body. Ik heb ee Ultegra 12-27 waarbij ik de grootste carrier heb uitgedraaid om de onderste losse cog wel op de tanden te krijgen en met gebruik van spacer past alles OK.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

walter

Bericht door walter » vr dec 10, 2010 2:32 pm

Vooralsnog geen problemen met een Shitmano XT-775 naaf.
Zowel singlespeed als geared.
Sterker nog, ik meen dat ik inmiddels meer probleemloze km's heb gemaakt met de 775 dan met de WI of XT 756.
Maar dit terzijde.
3 bleden voor en 1 kransje achter kan dus wel (waarom zou het niet kunnen?) maar wat is het nut ?
Voor schakelt het altijd minder goed dan achter.
Achter heb je de mogelijkheid meer dan 3 kransjes te monteren.
Achter heb je toch een soort van kettingspanner nodig, dus waarom niet meteen een echte derailleur ?
OK, voor heb je ook een soort van kettinggeleider nodig, dus waarom niet meteen een voorderailleur ?
Tja, voor je het weet heb je 3x10 op je fiets.
Waar ging het ook al weer over ?

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr dec 10, 2010 7:41 pm

steelhead schreef:Met losse kransen ga je op een Hope SS geen 6 cogs kunnen gebruiken de onderste grijpt dan geen tanden op de body. Ik heb ee Ultegra 12-27 waarbij ik de grootste carrier heb uitgedraaid om de onderste losse cog wel op de tanden te krijgen en met gebruik van spacer past alles OK.
Op mijn big dummy gebruik ik probleemloos 6 losse kransen hoor. En das een normale hope ss naaf.

klompee

Bericht door klompee » zo apr 03, 2011 12:54 pm

hallo mensen weer een tijdje geleden.
Ik was toch singlespeed blijven rijden. Maar mn achteruittrap systeem is naar de $!^%# gegaan dus toch maar versnellingen van achter. Maar ik heb nog norgens een cassete gevonden met bijvoorbeeld 3 a 4 tandwielen. Dus moet je er dan zelf 1 uit elkaar trekken?
Luctor et Emergo (:

Plaats reactie