Vader van Robert Gesink overleden na val met MTB
Moderator:Beheerders
- Xircuit
- Contacteer:
Mountainbiken is niet geheel ongevaarlijk, dat blijkt maar:
De vader van wielrenner Robert Gesink, Dick, is overleden als gevolg van een val van zijn mountainbike. Twee weken geleden, op 10 oktober, gebeurde het ongeluk tijdens een toertocht in Zuid-Limburg en vanochtend is Gesink senior aan zijn verwondingen bezweken.
Dick Gesink liep verwondingen op aan zijn hoofd. Een traumahelikopter bracht hem na de val naar het ziekenhuis nadat een vriend hem vond in een weiland.
Zijn zoon Robert was in topvorm; hij won de Ronde van Emilia en zou meedoen aan de Ronde van Lombardije. Na het ongeluk keerde hij echter terug naar Nederland om zijn vader bij te staan.
http://www.powned.tv/nieuws/sport/2010/ ... _door.html
-----
Wie kent de achtergronden? Geen helm gedragen? Tragisch in ieder geval, sterkte voor de nabestaanden.
De vader van wielrenner Robert Gesink, Dick, is overleden als gevolg van een val van zijn mountainbike. Twee weken geleden, op 10 oktober, gebeurde het ongeluk tijdens een toertocht in Zuid-Limburg en vanochtend is Gesink senior aan zijn verwondingen bezweken.
Dick Gesink liep verwondingen op aan zijn hoofd. Een traumahelikopter bracht hem na de val naar het ziekenhuis nadat een vriend hem vond in een weiland.
Zijn zoon Robert was in topvorm; hij won de Ronde van Emilia en zou meedoen aan de Ronde van Lombardije. Na het ongeluk keerde hij echter terug naar Nederland om zijn vader bij te staan.
http://www.powned.tv/nieuws/sport/2010/ ... _door.html
-----
Wie kent de achtergronden? Geen helm gedragen? Tragisch in ieder geval, sterkte voor de nabestaanden.
Ich Heisse Super Fantastisch!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Heftig, altijd naar om te lezen..
Sterkte aan een ieder die erdoor getroffen is.
JJ
Sterkte aan een ieder die erdoor getroffen is.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- [HEAD]MarxNL
- Contacteer:
Ik ken de achtergronden niet, maar het is dus gebeurd tijdens de BB Challenge. Volgens horen zeggen, hebben op diezelfde plek anderen ook sleutelbenen e.d. gebroken en was het een bekende linke plek.
Hoewel de landelijke media spreekt over 'de vader van...' is het tevens de vader van Martine Geesink die de laatste jaren in het Giant Women Offroad team haar rondjes in de Nederlandse mountainbike wedstrijden draaide.
Zo'n bericht zet de hele drang naar technisch uitdagendere parcoursen wel meteen in een ander perspectief, het moet wel leuk blijven!
Veel sterke aan familie, kennissen en vrienden!
Hoewel de landelijke media spreekt over 'de vader van...' is het tevens de vader van Martine Geesink die de laatste jaren in het Giant Women Offroad team haar rondjes in de Nederlandse mountainbike wedstrijden draaide.
Zo'n bericht zet de hele drang naar technisch uitdagendere parcoursen wel meteen in een ander perspectief, het moet wel leuk blijven!
Veel sterke aan familie, kennissen en vrienden!
Hoe triest het voorval ook is, vind ik niet dat dergelijke ongevallen van invloed mogen zijn op het uitzetten van een parcours. Als het op de plek is gebeurd, waar ik twee rijders heb zien liggen, dan heeft de organisatie wel gefaald door geen waarschuwing te plaatsen. Wanneer je matigt in je snelheid, dan is die plek lang niet zo gevaarlijk. Om er zeker van te zijn: is het gebeurd in de afdaling richting het gehucht Stokhem? Deze afdaling is normaal klim in de Gulpen route. Of is het op een andere plaats gebeurt?
Het blijft triest en sterkte voor de fam. Geesink!
Het blijft triest en sterkte voor de fam. Geesink!
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
*Slik*
Als je dit bericht zo terugleest, twee weken terug denkt, dan is dit toch wel heel heftig.
Zoals Headmarx al aangeeft, hebben wij het voorval gezien met de trauma-heli, maar dit had ik dus niet verwacht. Heel veel sterkte voor de fam. Gesink.
@Gène, inderdaad die plek bij Stokhem, onderaan na de afdaling, lag voor de steile grasklim een blind heuveltje. Een waarschuwing was achteraf gezien wel iets geweest...
Als je dit bericht zo terugleest, twee weken terug denkt, dan is dit toch wel heel heftig.
Zoals Headmarx al aangeeft, hebben wij het voorval gezien met de trauma-heli, maar dit had ik dus niet verwacht. Heel veel sterkte voor de fam. Gesink.
@Gène, inderdaad die plek bij Stokhem, onderaan na de afdaling, lag voor de steile grasklim een blind heuveltje. Een waarschuwing was achteraf gezien wel iets geweest...
Mijn oprechte medeleven aan ieder die hierdoor geraakt is.
Probeer dit absoluut niet op de vatten als flamewar-food, maar waarschuwingen op een nederlands "mtb" parcours
Neem me niet kwalijk maar is dit juist dé sport waar je goed moet kunnen rijden over oneven paden etc? Het kan natuurlijk ook gewoon een stomme fout geweest zijn terwijl hij het stuk uit z'n hoofd kent. Het is toch echt niet de bedoeling dat we op den duur een bordje voor elke boomwortel krijgen met voorzichtig, fietsers afstappen oid? Dat er meerdere mensen op hetzelde stuk vallen zegt niets over de organisatie maar meer over de rijkwaliteiten van desbetreffende rijders. Op zich kan je dan wel snel een conclusie trekken dat vele een waarschuwing wel nodig hebben om niet buiten hun limiet te gaan rijden. Helaas zal de organisatie door dit soort ongevallen eerder beslissen minder spannende parcoursen uit te zetten.
Probeer dit absoluut niet op de vatten als flamewar-food, maar waarschuwingen op een nederlands "mtb" parcours

Hee Sneeck,
Voor wat betreft de strekking van je verhaal ben ik het volledig met je eens.
De rijkwaliteiten van de gemiddelde mtb'er zijn ver onder de maat, vooral als het technisch wordt. Denk daarbij inderdaad aan afstapjes, wortels, etcetera.
Echter, dit zag uit als een onschuldig grindpaadje af, en daarna weer een grashelling op. Het gevaar zit hem hierin dat je op een soort van cirkel er op af komt gereden, dus je ziet onderin al een aantal rijders die helling oprijden. 1 & 2 = 3 in dit geval, want als daar geen ambulance had gestaan, had ik daar ook muchos speed opgebouwd om die helling op te komen. En dat heuveltje gemist. En dus misschien ook wel problemen gehad (te corrigeren of niet).
Of d'r een bordje had moeten staan, soit, nogmaals ben ik het eens met de strekking van je verhaal. Maar achteraf is het de eerste reactie waar een dergelijk ongeluk mee voorkomen had kunnen worden.
Voor wat betreft de strekking van je verhaal ben ik het volledig met je eens.
De rijkwaliteiten van de gemiddelde mtb'er zijn ver onder de maat, vooral als het technisch wordt. Denk daarbij inderdaad aan afstapjes, wortels, etcetera.
Echter, dit zag uit als een onschuldig grindpaadje af, en daarna weer een grashelling op. Het gevaar zit hem hierin dat je op een soort van cirkel er op af komt gereden, dus je ziet onderin al een aantal rijders die helling oprijden. 1 & 2 = 3 in dit geval, want als daar geen ambulance had gestaan, had ik daar ook muchos speed opgebouwd om die helling op te komen. En dat heuveltje gemist. En dus misschien ook wel problemen gehad (te corrigeren of niet).
Of d'r een bordje had moeten staan, soit, nogmaals ben ik het eens met de strekking van je verhaal. Maar achteraf is het de eerste reactie waar een dergelijk ongeluk mee voorkomen had kunnen worden.
welke bordjes hadden jullie in gedachte ?
de lastige passages zijn aangegeven met 3 pijlen naar beneden, dat is de meest
voorkomende aanduiding in marathon wedstrijden voor moeilijke passages en betekend snelheid minderen.
wat de meeste rijders gedaan hebben is extra snelheid maken om de bekliming
makkelijker te nemen, daarmee die bult over het hoofd te zien.
hoe groot moeten we die maken,want ze missen de routespitsings 55/70/100
al en die zijn 80 cm bij 50 cm groot 3 stuks.
de lastige passages zijn aangegeven met 3 pijlen naar beneden, dat is de meest
voorkomende aanduiding in marathon wedstrijden voor moeilijke passages en betekend snelheid minderen.
wat de meeste rijders gedaan hebben is extra snelheid maken om de bekliming
makkelijker te nemen, daarmee die bult over het hoofd te zien.
hoe groot moeten we die maken,want ze missen de routespitsings 55/70/100
al en die zijn 80 cm bij 50 cm groot 3 stuks.
-
Zo dat nieuws hakt er ff in.
Kom net terug van een rondje fietsen in omgeving Aken en dan lees je dit.
Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurt is maar het is toch geen reden om nou meteen te gaan welles nietissen over wat er gevaarlijk is.
Gevaarlijk is maar relatief.
Er zijn zoveel factoren die meespelen of iets wel of niet gevaarlijk is in een toertocht.
Ik ben bang dat we dan beter thuis op de bank kunnen blijven zitten.
Deze afdaling zit al jaren in de BBC en het is eigenlijk een van de vele.
Dit kan op zoveel andere plaatsen ook gebeuren.
Begrijp mij niet verkeerd want het is verschrikkelijk dat het gebeurt is , maar om nu paniek te gaan zaaien is toch ook verkeerd.
Een waarschuwing kan nooit kwaad en iedere valpartij ,met welk letsel dan ook is er een teveel en bewijst maar eens te meer dat een helm geen overbodige luxe is maar noodzaak ( in dit geval kon zelfs een helm niet erger voorkomen)
Laten we met zijn allen inzien dat mtb leuk is maar dat er overal gevaar kan zijn.
Dit is geen reden om te stoppen maar een wijze les voor ons allen dat we bewust met deze gevaren om moeten gaan.
Sterkte voor de familie Gesink
Kom net terug van een rondje fietsen in omgeving Aken en dan lees je dit.
Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurt is maar het is toch geen reden om nou meteen te gaan welles nietissen over wat er gevaarlijk is.
Gevaarlijk is maar relatief.
Er zijn zoveel factoren die meespelen of iets wel of niet gevaarlijk is in een toertocht.
Ik ben bang dat we dan beter thuis op de bank kunnen blijven zitten.
Deze afdaling zit al jaren in de BBC en het is eigenlijk een van de vele.
Dit kan op zoveel andere plaatsen ook gebeuren.
Begrijp mij niet verkeerd want het is verschrikkelijk dat het gebeurt is , maar om nu paniek te gaan zaaien is toch ook verkeerd.
Een waarschuwing kan nooit kwaad en iedere valpartij ,met welk letsel dan ook is er een teveel en bewijst maar eens te meer dat een helm geen overbodige luxe is maar noodzaak ( in dit geval kon zelfs een helm niet erger voorkomen)
Laten we met zijn allen inzien dat mtb leuk is maar dat er overal gevaar kan zijn.
Dit is geen reden om te stoppen maar een wijze les voor ons allen dat we bewust met deze gevaren om moeten gaan.
Sterkte voor de familie Gesink
Dat was mijn gedachte ook en misschien had Steelboy daarom het debat hierover niet moeten aanslingeren. Bij zo'n gebeurtenis past eigenlijk alleen maar respect en stilte, geen maatschappelijke discussie.Sven schreef:Mooi gesproken Marco. Daarbij is het wellicht niet de plek / het moment om nu de discussie daarover te houden.
Ik vind het allemaal zeer zielig voor de familie, waarvan de goedlachse Martine eigenlijk de enige is die ik een beetje ken.
Laatst gewijzigd door JeroenK op zo okt 24, 2010 7:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Lariekoek Staalmans. Beetje Opel Kadett mentaliteit. Met 16 Miljoen Nederlanders zijn er altijd ATB-ers die overlijden op een verkeersdrempel.Steelboy schreef:Zo'n bericht zet de hele drang naar technisch uitdagendere parcoursen wel meteen in een ander perspectief, het moet wel leuk blijven!
Sterkte aan de familie.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Krijg ik meteen de wind van voren als ik aangeef dat de drang naar steeds technischere parcoursen niet onbeperkt door kan blijven gaan... waarbij technische parcoursen misschien niet direct de juiste term is, ik bedoel onopvallende obstakels, waar men denkt vol door te kunnen knallen.
Maar wat JK al aangeeft: die discussie moeten we hier helemaal niet voeren en dat gaan we dus ook vooral niet doen!
Maar wat JK al aangeeft: die discussie moeten we hier helemaal niet voeren en dat gaan we dus ook vooral niet doen!
Ben het eens met Coen, de hang naar almaar nog technischer parcoursen lijkt groot, maar waardoor komt dat? Ik denk vooral organisatoren die zoveel mogelijk hun parcours willen laten onderscheiden. In Nederland lijkt het trouwens daarmee wel mee te vallen en dan heb ik het natuurlijk niet over de dijk-op-dijk-af rondjes maar de echte parcoursen. In het buitenland daarentegen worden de grenzen van wat op een XC-bike kan soms wel erg opgezocht en parcoursen door parcoursbouwers onderschat of niet alles goed ingeschat.
Zo in Spa bijvoorbeeld eens een afdalinkje gezien die niet zoveel voorstelde maar doordat er én veel volk naar beneden kwam én het nattig was ontstond er onderaan dat afdalinkje steeds een dieper gat van modder waaronder een stuk rots zag. Vele valpartijen en vele gebroken frames waren het gevolg. Verkeerde inschatting van organsatie en parcoursbouwer en -keurder. Moet je niet willen.
Ook als rijder moet je denk ik goed inschatten of je capabel bent een bepaald parcours te rijden, zelfkennis is een deugd zegt een goede vriend van mij altijd.
Zo in Spa bijvoorbeeld eens een afdalinkje gezien die niet zoveel voorstelde maar doordat er én veel volk naar beneden kwam én het nattig was ontstond er onderaan dat afdalinkje steeds een dieper gat van modder waaronder een stuk rots zag. Vele valpartijen en vele gebroken frames waren het gevolg. Verkeerde inschatting van organsatie en parcoursbouwer en -keurder. Moet je niet willen.
Ook als rijder moet je denk ik goed inschatten of je capabel bent een bepaald parcours te rijden, zelfkennis is een deugd zegt een goede vriend van mij altijd.
- bikertje68
- Contacteer:
Wij (mtb team WV Het Stadion) hebben eerste hulp verleend bij dit ongeval en de hulpdiensten ingeschakeld. Het was idd bij de afdaling nabij de stokhemse weg en er zat een soort greppeltje aan het eind van deze afdaling waar deze man waarschijnlijk met zijn voorwiel in terecht is gekomen en voorover is geslagen. Zijn maatje die voor hem reed had echter ook niets gezien dus de oorzaak blijft gissen. Hij had trouwens een helm op maar is waarschijnlijk op zijn gezicht gevallen. De organisatie heeft er m.i. alles aan gedaan het parcours zo veilig mogelijk te maken en natuurlijk kun je bordjes neer gaan zetten maar waar is dan het eind... Wat ons vooral opviel is dat de hulpdiensten niets konden met de opgegeven GPS coordinaten vanuit onze Garmin, dit is lijkt me in deze tijd een vereiste. We moesten terug naar boven om te kijken welke weg er in de buurt liep..
Al met al heeft het ong 40-45 min geduurd voordat hij werd weggehaald. Ik houd het op een zeer tragisch ongeval en ben er, samen met mijn teamgenoten, nog steeds erg van onder de indruk.
Ik wens Robert en zijn familie heel veel sterkte toe met het verwerken van dit enorme verlies.
Al met al heeft het ong 40-45 min geduurd voordat hij werd weggehaald. Ik houd het op een zeer tragisch ongeval en ben er, samen met mijn teamgenoten, nog steeds erg van onder de indruk.
Ik wens Robert en zijn familie heel veel sterkte toe met het verwerken van dit enorme verlies.
Laatst gewijzigd door bikertje68 op ma okt 25, 2010 3:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Xircuit
- Contacteer:
Dat je niets met GPS coordinaten kan is toch wel heel bizar, de meldkamer tikt het in op google, dan weten ze genoeg... Alhoewel ik met mijn Nokia ook mijn locatie (en naast gelegen straatnaam dmv kaart) kan opzoeken, binnen 1 minuut.
Waardering voor het verlenen van eerste hulp, dat sowieso.
Waardering voor het verlenen van eerste hulp, dat sowieso.
Ich Heisse Super Fantastisch!
een vraag hebben jullie zelf 112 gebeld of hebben jullie het noodnummer van de
organisatie gebruikt???
dit staat op het kleine routekaartje met nummers op de route zodat de organisatie
weet waar jullie zich bevinden?
want we kunnen via de transponder op je fiets de rijder trasseren via gps.
gr scalpel 1
organisatie gebruikt???
dit staat op het kleine routekaartje met nummers op de route zodat de organisatie
weet waar jullie zich bevinden?
want we kunnen via de transponder op je fiets de rijder trasseren via gps.
gr scalpel 1
- bikertje68
- Contacteer:
We hebben het nr van de organisatie gebeld zoals vermeld achterop het stuurbordje. Later heeft een andere voorbijganger ook nog 112 gebeld. Ook hierbij zijn de gps coordinaten doorgegeven met hetzelfde resultaat: men kon er niet zo snel iets mee?!
Uiteindelijk met het uitvergroten van de kaart op de Garmin zijn we er met ze uitgekomen en hebben ze in eerste instantie de ambulance laten komen. Wij hadden aangegeven dat er een heli moest komen ivm de plek van het ongeval en de toestand van het slachtoffer. Ik kan me echter voorstellen dat dit niet 123 geregeld is en het was prettig dat de ziekenbroeders het overnamen van ons. Later kwam er ook nog een noodarts van de organisatie. Zij was lopend gekomen vanaf een verderop gesitueerde hulppost als ik het goed begrepen heb?
Ik vind de organisatie van het evenement echt prima. Bij onze vereniging houden we ook wedstrijdjes en er kan altijd iets gebeuren. Iedereen heeft zijn uiterste best gedaan om zo snel en adequaat mogelijk te helpen. Ook medebike(ste)rs die afstapten en hulp aanboden waren in ruime mate aanwezig. Mensen die het maar irritant vonden waren er echter ook, ongelofelijk maar waar. Waarschijnlijk zijn dat dezelfde types als die je inhalen op een gevaarlijke afdaling of singletrack en dan al vloekend en scheldend je naroepen dat je maar aan de kant moet gaan....tja die podiumplaats he..daar doe je het voor als toerrijder....hier kunnen we elkaar echter alleen op aanspreken, als organisatie kun je hier niet zoveel mee, denk ik. Dit geldt ook voor de rommel die je onderweg tegenkomt...maar goed dat is weer een heel ander verhaal.
Uiteindelijk met het uitvergroten van de kaart op de Garmin zijn we er met ze uitgekomen en hebben ze in eerste instantie de ambulance laten komen. Wij hadden aangegeven dat er een heli moest komen ivm de plek van het ongeval en de toestand van het slachtoffer. Ik kan me echter voorstellen dat dit niet 123 geregeld is en het was prettig dat de ziekenbroeders het overnamen van ons. Later kwam er ook nog een noodarts van de organisatie. Zij was lopend gekomen vanaf een verderop gesitueerde hulppost als ik het goed begrepen heb?
Ik vind de organisatie van het evenement echt prima. Bij onze vereniging houden we ook wedstrijdjes en er kan altijd iets gebeuren. Iedereen heeft zijn uiterste best gedaan om zo snel en adequaat mogelijk te helpen. Ook medebike(ste)rs die afstapten en hulp aanboden waren in ruime mate aanwezig. Mensen die het maar irritant vonden waren er echter ook, ongelofelijk maar waar. Waarschijnlijk zijn dat dezelfde types als die je inhalen op een gevaarlijke afdaling of singletrack en dan al vloekend en scheldend je naroepen dat je maar aan de kant moet gaan....tja die podiumplaats he..daar doe je het voor als toerrijder....hier kunnen we elkaar echter alleen op aanspreken, als organisatie kun je hier niet zoveel mee, denk ik. Dit geldt ook voor de rommel die je onderweg tegenkomt...maar goed dat is weer een heel ander verhaal.
Heb geen idee hoe de meldkamer van 112 er uit ziet maar als daar geen PC staat met internetverbinding is het niet zo raar dat ze niks kunnnen met GPS coordinaten.
Alhoewel ik de organisatie geen verwijt wil maken zou je toch verwachten dat ze in hun eigen meldkamer wel een PC hebben staan met daarop software geinstalleerd waar je de lokatie van een GPS coordinaat kunt bekijken, Dit vergt een investering van een paar tientjes.
Ook lijkt het me dat ze wel een GPS bestand hebben van de route. Met de software die ik zelf gebruik, Garmin Mapsource, kun je vrij eenvoudig bepalen waar iemand is als je weet hoeveel hij/zij heeft gefietst op basis van een dergelijk bestand. Misschien is dat een tip waar de organisatie iets mee kan. Hiermee is het zelfs mogelijk om te bepalen waar iemand is zonder dat deze persoon een GPS ontvanger heeft.
Alhoewel ik de organisatie geen verwijt wil maken zou je toch verwachten dat ze in hun eigen meldkamer wel een PC hebben staan met daarop software geinstalleerd waar je de lokatie van een GPS coordinaat kunt bekijken, Dit vergt een investering van een paar tientjes.
Ook lijkt het me dat ze wel een GPS bestand hebben van de route. Met de software die ik zelf gebruik, Garmin Mapsource, kun je vrij eenvoudig bepalen waar iemand is als je weet hoeveel hij/zij heeft gefietst op basis van een dergelijk bestand. Misschien is dat een tip waar de organisatie iets mee kan. Hiermee is het zelfs mogelijk om te bepalen waar iemand is zonder dat deze persoon een GPS ontvanger heeft.
-
- Contacteer:
Ik lees dit nu pas
Zeg wat een klote verhaal zeg, bah.
Deed me direct denken aan het ongeval met Jarno toen terug in 1996 waarbij hij met zijn pedaal tegen een boomstronkje tikte (25kmh?) toen de route van Schoorl net 2 weken open was, over de kop vloog, en tijdens dat over de kop vliegen vol met zijn bakkes een corsicaanse den van de bast ontdeed. Nek op meerdere (levensgevaarlijke plaatsen) gebroken. Met Jarno is het uiteindelijk -na lange periode van revalidatie- allemaal zeer goed gekomen, biked nog steeds en hard ook, en werkt in de bike industrie.
Mensen die erbij waren, spreek erover met elkaar ! Verwerk het.
Welles nietus over oorzaak en gevolg of hoe dit voorkomen had kunnen worden is nu niet op zijn plaats. Dit soort dingen gebeuren. Het gaat 999.999x goed en 1x fout maar dan is het ook echt fout.
Waarvan akte.
Sterkte voor de nabestaanden. Een schrale troost kan zijn dat hij gegaan is tijdens uitoefenen van zijn hobby. Voor wat het waard is.
Erik
Zeg wat een klote verhaal zeg, bah.
Deed me direct denken aan het ongeval met Jarno toen terug in 1996 waarbij hij met zijn pedaal tegen een boomstronkje tikte (25kmh?) toen de route van Schoorl net 2 weken open was, over de kop vloog, en tijdens dat over de kop vliegen vol met zijn bakkes een corsicaanse den van de bast ontdeed. Nek op meerdere (levensgevaarlijke plaatsen) gebroken. Met Jarno is het uiteindelijk -na lange periode van revalidatie- allemaal zeer goed gekomen, biked nog steeds en hard ook, en werkt in de bike industrie.
Mensen die erbij waren, spreek erover met elkaar ! Verwerk het.
Welles nietus over oorzaak en gevolg of hoe dit voorkomen had kunnen worden is nu niet op zijn plaats. Dit soort dingen gebeuren. Het gaat 999.999x goed en 1x fout maar dan is het ook echt fout.
Waarvan akte.
Sterkte voor de nabestaanden. Een schrale troost kan zijn dat hij gegaan is tijdens uitoefenen van zijn hobby. Voor wat het waard is.
Erik
Ach iedereen doet dagelijks mee in het verkeer en dit eist dagelijks dodelijke slachtoffers. Dus in verhouding is het parkfietsen (mountainbiken) extreem veilig, zeker als je om je heen kijkt in de gemiddelde tourtocht. Niet dat het bericht niet erg sneu is maar laten we niet denken dat we extreme sporters zijn die op de rand van de afgrond leven elke keer als we ons helmpje opzetten en op de pedalen stappen.
98% van het nederlandse MTB'en is gay.
98% van het nederlandse MTB'en is gay.