Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[spotlight] ESI grips Racer's Edge ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Za Jun 05, 2010 8:57 am    Onderwerp: [spotlight] ESI grips Racer's Edge Reageer met quote

Mountainbike onderdelen hebben de laatste 10 jaar enorme ontwikkelingen doorgemaakt, het aantal versnellingen steeg van 21 naar 27, 100 mm veerweg werd de norm voor XC fietsen en zelfs verschillende wielgrootten deden hun intrede. Handvatten zijn echter nooit revolutionair gewijzigd, je had de keuze uit zwart of zwart, rubber of foam. Sinds een aantal jaren voert het Amerikaanse bedrijf Extreme Steering hun ESI siliconen handvaten, wij namen de proef op de som en reden er een heel voorjaar mee rond.

ESI voert 2 versies van hun siliconen grips, de Chunky en de Racer's Edge. Die laatste naam suggereert een voordeel als je van plan bent wedstrijden te rijden en is tevens de dunnere uitvoering. Twee aspecten waar ik wel gevoelig voor ben. De eerste kennismaking op de fiets deed me echter even schrikken, dat leek wel heel dun (30 mm diameter)!

ESI claimt 6 voordelen met hun grips (naast een patriotisch 'Made in de USA'):
Grip, Comfort, Wear, Bar Adhesion, Elements en Maintenance. Over 5 daarvan kunnen we kort zijn: ja, je hebt in alle omstandigheden grip, de grips slijten niet door UV licht, ze verdraaien niet, zijn bestand tegen 'de elementen der natuur' en je kunt ze op alle mogelijke manieren schoonmaken.
'Comfort' is echter een ander verhaal. Waar handvatten traditioneel niet veel meer zijn dan een zachte laag tussen hand en stuur, filteren de ESI's ook daadwerkelijk trillingen weg, die anders voor vermoeidheid in handen en armen zorgen.

Hoewel je je bijna niet kunt voorstellen dat een dun laagje siliconen rubber zoveel voor het comfort doet, ten opzichte van traditionele handvatten, moeten wij toch concluderen, dat deze grips waarmaken wat ze beloven en dat ESI daarmee toch een kleine revolutie in handvattenland bewerkstelligd heeft!

Met dank aan: www.mtbhandvatten.be

Tekst en foto's: Coen de Jongh

Laatst aangepast door Steelboy op Za Jun 05, 2010 5:12 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Za Jun 05, 2010 12:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vergeet de Ergon grips niet....dat was toch wel een revolutionaire wijziging die ook zeer goed werkt....in mijn geval dan.

dusssssssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Santa Cruz

BerichtGeplaatst: Za Jun 05, 2010 3:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dus doen ze uiteindelijk de dingen die geclaimd worden door de fabrikant en is comfort géén ander verhaal?

Laatst aangepast door Santa Cruz op Za Jun 05, 2010 5:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
[HEAD]MarxNL

BerichtGeplaatst: Za Jun 05, 2010 4:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De link werkt niet.
Het moet zijn: www.mtbhandvatten.be

edit:
ondertussen gefixd Thumbs up! zie ik.

Ik ga ze zeker bestellen/proberen. M'n huidige aerozine's hebben mooie lock-on ringen, maar voor XC zijn ze eigenlijk........... No!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
MarinTi

BerichtGeplaatst: Za Jun 05, 2010 6:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nu ook hier te koop:
http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?cPath=35_49&products_id=582

Ik heb mezelf een paar witte Chunky's kado gedaan Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ninko

BerichtGeplaatst: Za Jun 05, 2010 7:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Rij nu 2 jaar met die ESI's en die dingen Rocken echt! Erg comfortabel ondanks de geringe dikte. Verschuiven idd niet en het gewicht is acceptabel.
Lock-ons verschuiven idd ook niet, maar door de kunstof buis die in die handvaten zitten zijn ze wel zo knoerhard dat dat al helemaal niet bijdraagt aan plezierig fietsen. Dan nog liever een verdraaiend handvat met comfort dan een knoerharde lock-on...
Naar boven
alain

BerichtGeplaatst: Za Jun 05, 2010 7:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ninko schreef:
Dan nog liever een verdraaiend handvat met comfort dan een knoerharde lock-on...
Onvrijwillige "one handers" zijn niet fijn... echt niet..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JS

BerichtGeplaatst: Za Jun 05, 2010 9:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij nog nooit gehoord/gelezen dat iemand niet blij was met die dingen.
Ik heb de chuncky's al een tijdje, en ja, zeer tevreden! Smile

(Daarvoor jaren met ergon's + bijbehorende barends gereden; door het comfort van de chunky's mis ik zelfs de barends niet, daar ik die alleen gebruikte om mn polsen te ontlasten vanwege de andere handpositie.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Zo Jun 06, 2010 9:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja hoor, 2 sets Chunky's en erg tevreden. Niet revolutionair tevreden, maar wel erg tevreden.

Mijn wit is alleen niet meer helemaal wit en ik heb niet het idee dat ze ooit weer echt wit gaan worden. Dat komt door olievingertjes, daarmee moet je er dus gewoon vanaf blijven. Wink
Naar boven
EL PERRO

BerichtGeplaatst: Ma Jun 07, 2010 1:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ontvetter en ESI's =ok.

Superspul.
Naar boven
pieterp

BerichtGeplaatst: Di Jun 08, 2010 12:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zelf ook een fan van de ESIs, heb ze op al mijn fietsen.

De witte houd ik proper met CIF (JIF in NL) en een schuurspons.
Xircuit

BerichtGeplaatst: Di Jun 08, 2010 12:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tegenwoordig ook CIF in Nederland. Wink
Trapperd

BerichtGeplaatst: Di Jun 08, 2010 10:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik word nieuwsgierig na het lezen van deze review, ze staan nu op de lijst om mijn ritchey foam grips te vervangen tzt (ze vallen al een beetje uit elkaar)
Naar boven
[HEAD]MarxNL

BerichtGeplaatst: Wo Jun 09, 2010 6:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren heb ik de grip's binnen gehad en gelijk gemonteerd.

Na een klein rondje gefietst te hebben ben ik positief verrast Smile
De montage is even rommelen, maar goed te doen.
Nu nog tijdens lange tochten kijken hoe het gaat. Ik ben ook zeker benieuwd of je er warme kleffe handen van krijgt als het warm weer is.
Naar boven
EL PERRO

BerichtGeplaatst: Wo Jun 09, 2010 10:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik monteer ze steeds met spuug....klinkt goor (is het ook) maar werkt perfect, schuift er goed op, en kleeft de grips op het stuur.
Eraf met een luchtcompressor, je ruikt dan wel het oude spuug.... Evil
Naar boven
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Do Jun 10, 2010 6:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe is de grip zonder handschoenen terwijl het regent?
Naar boven
[HEAD]MarxNL

BerichtGeplaatst: Do Jun 10, 2010 7:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

net getest, uitstekend! Smile
Naar boven
JeroenK

BerichtGeplaatst: Do Jun 10, 2010 8:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

EL PERRO schreef:
Ik monteer ze steeds met spuug....klinkt goor (is het ook) maar werkt perfect, schuift er goed op, en kleeft de grips op het stuur.
Eraf met een luchtcompressor, je ruikt dan wel het oude spuug.... Evil

Probeer dat eens zonder een of meerdere Duvels in je bakkes en na tanden poetsen.

Ik wed dat het enorm scheelt Laughing.
Naar boven
EL PERRO

BerichtGeplaatst: Vr Jun 11, 2010 3:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dan is de adhesie weg.

In de regen zonder handschoenen is nog steed fijne grip, het voelt wat aan als een massagestaaf, beetje kleverig.
Een foamgrip zit als snel vol water als een spons, omdat dat het eigenlijk ook gewoon is, dat heb je niet met een siliconengrip.
Naar boven
Rigor-Mortis

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2010 12:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

EL PERRO schreef:
het voelt wat aan als een massagestaaf, beetje kleverig.

UUUUH Wat moet ik hiervan denken Rolling smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
timbo16

BerichtGeplaatst: Vr Nov 12, 2010 5:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Welke van de 2 zijn het fijnst?
Die races edge versie of de chunky?
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Vr Nov 12, 2010 6:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

timbo16 schreef:
Welke van de 2 zijn het fijnst?
Die races edge versie of de chunky?

Ik heb grote handen en rij daarom met de dikkere chunky's. Mocht je kleine handen hebben of gewoon een voorkeur voor dunne grips, neem dan de racy's
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: