Slot dropout of EBB

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

profi
Slot dropout of EBB

Bericht door profi » zo nov 15, 2009 10:08 am

Ben van plan om me ook een 29 er aan te kopen maar kheb eerst wat vraagjes ( niet aan gedacht tijdens het NKSS ) over welk frame ik zou nemen. :? Namelijk het voordeel en nadeel van een frame met slot dropout en een frame met EBB . Ook had willen weten hoe je het achterwiel ( als je platvalt tijdens een rit ) eruit haalt. , vergeleken met een bike met derr of in mijn geval met kettingspanner lijkt me dit niet simpel , dus welk frame is het simpelst voor dit probleem. Kheb maar een klein budget ( +/- 400 euro frame ) vassago jabber wocky lijk me wel wat . :)
bezoek ons gastenkamer www.breadandbutter.be

wictor

Bericht door wictor » zo nov 15, 2009 10:23 am

'k Heb beide systemen gehad: m'n eigen Kona Unit met slotted dropouts, en een Santos Marathon met EBB.

Het wiel verwijderen bij 'ne platte is IMHO kinderspel t.o.v. een fiets met derailleurs*, ongeacht de spanmethode. De voorwaarde is wel dat je de ketting niet idioot strak hebt staan, maar dat is sowieso geen strak plan.

Mijn voorkeur zou toch sliding dropouts zijn, mits ze van stelboutjes voor de wielbasis zijn voorzien. Zonder zit je iedere keer met het gerommel dat je op het oog je wiel moet centreren als je de patten los haalt. Met een EBB heb je daar geen last van, maar zit je even veel te prutsen omdat je na 't afstellen je zadelhoogte eigenlijk moet checken. Dat luistert bij mij nogal nauw. Een ander puntje tegen EBBs (voor sommige mensen) is de potentie voor kraken. Ik heb mijne ook maar 50% van de tijd stil gekregen.

marten

Re: Slot dropout of EBB

Bericht door marten » zo nov 15, 2009 10:34 am

profi schreef:Ben van plan om me ook een 29 er aan te kopen maar kheb eerst wat vraagjes ( niet aan gedacht tijdens het NKSS ) over welk frame ik zou nemen. :? Namelijk het voordeel en nadeel van een frame met slot dropout en een frame met EBB . Ook had willen weten hoe je het achterwiel ( als je platvalt tijdens een rit ) eruit haalt. , vergeleken met een bike met derr of in mijn geval met kettingspanner lijkt me dit niet simpel , dus welk frame is het simpelst voor dit probleem. Kheb maar een klein budget ( +/- 400 euro frame ) vassago jabber wocky lijk me wel wat . :)
slot dropouts, licht? , goedkoop voor de fabrikant, verder vinnik het niks op een 29-er (hoop werk om het wiel er uit te halen, gezeur met de schijfrem afstellen ziet er niet uit enz

SlDO; SwDO werkt, maar de verf op het frame maakt schuiven niet altijd even simpel. Dan zijn swinging dropouts simpeler en iets compacter Frame wordt achter snel breed, niet handig bij grote voeten-korte fietsen. WIel steken is simpel, en de spanner is niet kritisch, remklauw kan ev meeschuiven, frame naar iedere configuratie om te bouwen

EBB: kleine verandering in de zit bij stellen, veel EBB's hebben net niet voldoende slag voor iedere combinatie ketting en tandwielen, vooral sjieke systemen kunnen kraken, bij tandemsystemen zitten de stelgaten achter de crank. Wielsteken simpel, schijfrem fit and forget
/Marten

van den Mountainh

Bericht door van den Mountainh » zo nov 15, 2009 1:27 pm

Ik heb nog een mooie Singular medium in de aanbieding, compleet met balhoofd, stuur, stem, zadelpen, en phill woods ebb. ;)

profi

Bericht door profi » zo nov 15, 2009 1:38 pm

Wictor , in mijn ogen is een wiel uit een slot dropout te halen toch niet gemakkelijk , want eenmaal de ketting op spanning zit krijg je het wiel niet meer achteruit , of haal je de ketting er eerst af om dan het wiel eruit te trekken ?? , en voor sliding dropouts moet je toch eerst alles losvijzen , toch allemaal tijdverlies tijdens een wedstijd of zie ik dat allemaal verkeerd :oops:

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo nov 15, 2009 2:10 pm

IMHO zijn sliding dropouts de beste oplossing; je kan gemakkelijk de ketting opspannen zonder daarbij iets te veranderen aan zadel en/of schijfrem. Bovendien heb je hierbij ook een normale verticale dropout zodat je makkelijk en snel een band kunt verwisselen. Er zijn verschillende sliders op de markt, waarvan de PARAGON toch wel de mooiste is.

OK, je verandert met sliders of slot-dropout wel de chainstaylengte, waardoor het gedrag van de fiets iets verandert (kan ook een voordeel zijn). Mocht je hier problemen mee hebben, dan moet je toch maar voor een EBB gaan.

Een optie die nog niet genoemd is, is een achterwiel met ENO-naaf. Dan kan je elk normaal frame met verticale dropouts gebruiken voor SS. Ik ben alleen bang dat dit met schijfremmen niet erg makkelijk zal werken ivm uitlijnen van de remcalliper.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo nov 15, 2009 2:18 pm

Bij een slot dropout: Wiel los en naar voren, ketting eraf, wiel naar achter (bij sommige frames zit dan de klauw van de disc brake nog in de weg, en die moet dan ook los)

Bij sliders valt het wiel er gewoon uit, net als bij een 'normale' dropout (en dus EBB).

Voor alle soorten frames is een voor en tegen te verzinnen. Wil je relatief goedkoop dan is een slot dropout frame de beste optie.

OnOne heeft super deals op de slot dropout frames.. Als ze er zijn tenminste :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo nov 15, 2009 2:21 pm

sneeuwpop schreef:Een optie die nog niet genoemd is, is een achterwiel met ENO-naaf. Dan kan je elk normaal frame met verticale dropouts gebruiken voor SS. Ik ben alleen bang dat dit met schijfremmen niet erg makkelijk zal werken ivm uitlijnen van de remcalliper.
De Eno Eccentric is voor mensen die perse een bepaald (geared) frame singlespeed willen rijden een goede optie. Als je weet dat je de fiets ss gaat rijden, en je bent in de markt voor een nieuw frame, zou ik altijd voor een singlespeed specifiek frame gaan. Maar ook dat is natuurlijk weer een persoonlijke keus.

Bij de Disc versie zit een eccentrische adapter voor de remklauw.

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Re: Slot dropout of EBB

Bericht door JJ » zo nov 15, 2009 2:24 pm

marten schreef:Dan zijn swinging dropouts simpeler en iets compacter
Yup mee eens. Dit heb ik nog nooit geprobeerd, maar sommige bouwers hebben dit tot kunst verheven :) Ik denk dat ik dit de allermooiste oplossing voor dit 'probleem' vind.

http://www.blackcatbicycles.com/

JJ

dré

Bericht door dré » zo nov 15, 2009 2:55 pm

Uit de reacties kun je dus opmaken dat singlespeed niet aan te raden is. Altijd gekloot :D

De meest doordachte fiets is uiteindelijk iets met een derailleur. 1 * het zadel stellen en 1* de achterrem.

Een fiets met derailleur als ketting spanner is ideaal. Anders achterkransje? Zo gebeurt. NIet dat ik ik het zo doet want mooi is het niet.

Wil je een mooie singlespeed? Dan moet je voor de minst slechte oplossing.
Voor mij werkte elke oplossing even "goed" met elk z,n nadeel.

ott

Bericht door ott » zo nov 15, 2009 3:14 pm

Ehhmm ja, had gedacht dat door de Tr!ckstuff Excentriker alle frame bechikbaar werden voor singlespeed 8)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo nov 15, 2009 3:51 pm

Die swinging dropouts zijn idd de bomb.

Nadeel van sliders vind ik dat de achterkant er zo lelijk van wordt. Praktisch is het de beste oplossing denk ik. Vandaar swinging dropouts...:D

Maar goed die heb je alleen nog in custom en daar heb ik het geld niet voor.

On-One is iig super deal op track ends.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo nov 15, 2009 7:20 pm

ott schreef:Ehhmm ja, had gedacht dat door de Tr!ckstuff Excentriker alle frame bechikbaar werden voor singlespeed 8)
Ook nog een optie, maar dan zit je weer aan die lelijke buitenboordlagers vast...

JJ

profi

Bericht door profi » zo nov 15, 2009 8:31 pm

Allen merci , toch al ietsje duidelijker voor mij , zo kan ik alles eens op een rijtje zetten om een goede keuze te maken , zeker bij ons in de Vlaanderen ben ik beter af met een SS 29 er maar eerst nog een beetje sparen want kheb pas een racebak Joven titanium gekocht. :)

marten

Bericht door marten » zo nov 15, 2009 8:38 pm

dré schreef: Een fiets met derailleur als ketting spanner is ideaal
Ik vind het wel rustgevend om zonder zo'n uitsteeksel over takken, sneeuw en ijs te hobbelen :argue:
/Marten

profi

Bericht door profi » zo nov 15, 2009 9:07 pm

JJ schreef:Bij een slot dropout: Wiel los en naar voren, ketting eraf, wiel naar achter (bij sommige frames zit dan de klauw van de disc brake nog in de weg, en die moet dan ook los)

JJ
Dus bij de on one inbred moet die klauw eraf omdat die vooraan vast zit ?

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo nov 15, 2009 10:11 pm

bij de inbred hoeft ie er niet af. Of je moet hem zo strak hebben staan dat je je wiel niet meer naar voren kunt doen. Of iig niet genoeg om je ketting te kunnen lossen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

walter

Bericht door walter » ma nov 16, 2009 12:05 pm

Bij de Inbred is 't uitnemen idd erg eenvoudig, de remklauw zit niet in de weg. Wel een goede chaintug gebruiken, dus bij voorkeur niet die van OO zelf, maar bijv. die van Surly.
De andere systemen werken ook allemaal, met de genoemde voor- en nadelen.
Behalve de Trickstuff, der halt nicht was er verspricht. Leider. Misschien is er iemand die goede ervaringen heeft, ik heb 't intussen 2x mis zien gaan.
Fietsmaat rijdt nu met mijn WI ecc. Die houdt zich wonderbaarlijk goed.
EBB's zijn er in erg veel smaken, niet fair om het met 1 zinnetje af te doen, maar meer iets voor een apart topic (daar hebben we toch al eens een topic over gehad ?)

Anyway, voor mij is het rijden belangrijker dan het systeem wat er onder zit.
Iedereen geniet op z'n eigen manier, de 1 van de parts, de ander van de ride.
Zolang het functioneert en het rijden niet heeft te lijden (ha, bijna 5 december) vind ik het prima.

Dat systeem van Black Cat ziet er gelikt uit, kende ik nog niet, JJ bedankt voor deze info.
Enige wat me zou weerhouden, is dat k meer met honden heb dan met katten ;)
Black Cat, Muddy Fox. Heben we ook iets met Dogs ?
Laatst gewijzigd door walter op ma nov 16, 2009 12:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma nov 16, 2009 12:10 pm

walter schreef:Behalve de Trickstuff, der halt nicht was er verspricht. Leider.
Bij mij dan weer wel, en volgens mij rijdt Nard er ook naar tevredenheid mee? Wat gaat niet goed bij jou?

JJ

walter

Bericht door walter » ma nov 16, 2009 12:38 pm

Sorry dat ik misschien onder je duiven schiet Jelle, maar bij ons op de club echt slechte ervaring met dat Trickstuff ding.
Ze kwamen telkens los, dan stond de as scheef en daardoor waren de lagers al snel toast.
Rij jij / rijden jullie er singlespeed mee in het bos of op de weg ? En hoe lang, hoe vaak?
vreemd dat 't hier bij 2 mensen faalt. Onkunde ?1 daarvan is monteur, dus ook niet geheel onhandig. ook Loctite bood geen uitkomst.

Dus geen tricky problemen met deze stuff bij mij zelf trouwens, ik was gelukkig van het type "de kat uit de boom kijken", maar wel bij een fietsmaat. Die heb ik nu uit de brand geholpen door mn ecc achterwiel uit te lenen.
Ik vond het zo sneu dat ie telkens moest sleutelen onderweg...
Maar om weer terug te komen op die Exzentriker, ik zou m niet durven aanraden.
Zonde, want het idee is top.

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma nov 16, 2009 12:47 pm

ja die uitlijning lijkt mij ook het grote probleem. Het is godsonmogelijk om op gevoel en op het oog die twee losse cups perfect op elkaar uit te lijnen.

En als je ziet hoeveel waarschuwingen balhoofdfabrikanten geven voor het goed uitlijnen vind ik het vreemd dat het bij de trickstuff etc niet zo nauw komt.

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma nov 16, 2009 1:25 pm

Iemand ervaring met een One-One slot dropout 29er en BB7 160mm?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma nov 16, 2009 2:05 pm

walter schreef:Sorry dat ik misschien onder je duiven schiet
Dat moet eerst uit de wereld :) Ik ben gewoon geinteresseerd omdat ik er zelf goede ervaring mee heb. Ik zal vast meer spullen verkopen die niet altijd door iedereen als fijn worden beschouwd, maar dat is geen reden dat hier niet te bespreken toch?

Ik heb er vorig seizoen vrij intensief mee gereden op mijn geared Superfly frame, alleen maar off road en niet alleen op toertocht tempo. Afstellen is niet leuk, maar na dat seizoen liepen de lagers nog als een zonnetje en heb ik nooit last gehad van spanningsverlies.

Nu ben ik wel benieuwd hoe hij het bij Nard nog doet :)

Ik wil hiermee niet zeggen dat die van jou maten verkeerd afgesteld waren, mss heb ik gewoon mazzel gehad..

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma nov 16, 2009 2:10 pm

walter schreef:Heben we ook iets met Dogs ?
Ja hoor, en niet de minste... Inspired by the real JJ ;)

http://www.wolfhoundcycles.com

JJ

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » ma nov 16, 2009 2:57 pm

MarinTi schreef:Iemand ervaring met een One-One slot dropout 29er en BB7 160mm?
Alleen in de achterste positie en als het bedieningsarmpje van de schijfrem helemaal naar achteren staat, alleen dan heb je kans dat het boutje waar je de kabel mee vast zet tegen de staande achtervork komt. Maar als je achterwiel zo ver naar achteren zit kan je al weer een schakeltje uit je ketting halen waardoor je wiel naar voren kan, dus in de praktijk geen probleem.

Plaats reactie