spaken aanspannen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
redoutterider
spaken aanspannen

Bericht door redoutterider » ma nov 02, 2009 11:18 pm

weet iemand hoe ik het beste men spaken aanspan? kwil men voorwiel geen week kwijt wat ik eigenlijk best zelf kan doen, maar alleen hoe is de vraag? ik heb het al geprobeerd maar toch..het lukt nog niet zo goed dus wil ik het eens van de pro"s horen :evil:
Member of Dirty Flow
http://redoutebmx.webs.com/

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » di nov 03, 2009 8:04 am

met een spakenspanner, alles gelijk aanspannen en dat voel je met je handen wel...Je hebt ook spaakspanningmeters

Luc

Bericht door Luc » di nov 03, 2009 8:35 am

Niet dus. Ik heb het ook lang zonder gedaan. Uiteindelijk toch een spanningsmeter aangeschaft en eens een recent wielsetje nagemeten. Dat viel best wel tegen, de verschillen waren groter dan ik gedacht had. Het was dus een goede realitycheck ... Als je niet heel zeker bent van jezelf, laat het dan doen door iemand met verstand van zaken, het is niet zo eenvoudig als het op het eerste zicht lijkt.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

redoutterider

Bericht door redoutterider » di nov 03, 2009 9:22 am

ik heb het al eerder gedaan maar ik blijf kleine slagjes hebben op men wiel..
ik dacht dat er misschien betere technieken om het zelf te doen maar uiteindelijk niet dus?
Member of Dirty Flow

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di nov 03, 2009 11:42 am

oefening baart kunst..

beetje geleerd van maatjes van me (fietsenmakers)
je pakt per slag iets van 8 spaken..

maar idd op gevoel en op zicht..zoals ik het doe dan..

met zo'n meter heb ik noot gewerkt.. maar ik heb geen race fiets wielen..
lijkt me geen vereiste.. maar het is wel een mooie toevoeging voor het beste resultaat.. :arms:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di nov 03, 2009 12:17 pm

cyberhawk schreef:oefening baart kunst..
Je begon zo goed, en daarna kwam er alleen nog maar onzin ;)

Op zich is het spaken en richten van een wiel geen rocket science, je moet alleen een beetje nadenken (en dat is bij heel veel dingen het geval..)

je kunt een perfect rond wiel hebben wat in feite toch een slecht wiel is als je het gaat gebruiken. Of je een slag uit een wiel kunt halen hangt af van het soort slag, is de (erg) velg vervormd of zijn de spaken los gelopen en hoeft de boel alleen opgespannen te worden? En moet dit dan rondom of voor een aantal spaken?

Vraag is, waarom wil je je spaken (allemaal?) aanspannen? Slag in je wiel of zitten ze allemaal los (wat nog niet hoeft te betekenen dat er een slag in zit..). Kleine slagjes haal je er uit door het opspannen/ontspannen van de juiste spaken. Dit kan soms met 1 spaak op te lossen zijn, soms moet je meerdere spaken aanpakken. Let er altijd op dat je met kleine kleine slagjes begint wat betreft het aandraaien/losdraaien van een nippel, zeg een kwart slag. En mss beter om te beginnen met een oud wiel, of het wiel van je kleine broertje of zo :)

Moeilijk te bepalen voor je zo, maar er zijn websites volgeschreven over deze materie, dus laat google zijn werk doen :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di nov 03, 2009 1:06 pm

wat nou onzin :?

ik ben nergens pieterpeuterig op ingegaan ,
met een "slag" in je wiel.. een normale slag..gemiddeld ..hoe je het ook noemt..
8 spaken etc...
ik ga het ook niet helemaal uitleggen

maar jij haalt alles aan maar legt helemaal niets uit.. :|

zo'n spannings meter is leuk.. maar bij een goed gebruikt wiel ..zullen er sommige spaken harder moeten worden gespannen dan anderen alleen maar om het wiel recht te houden.. zeker als je nog gebruikt maakt van velg remmen..

alleen race fietsers halen de kleine slagjes er ook uit wegens de hogere snelheden die ze soms rijden waardoor er problemen ontstaan met trillingen enzo..maar daarom zijn racefietsen G@y

als je nou zo'n grote post maakt..leg het dan gewoon gelijk helemaal uit :arms:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di nov 03, 2009 1:32 pm

cyberhawk schreef:oefening baart kunst..
Zoals ik al zei, helemaal mee eens!
cyberhawk schreef:je pakt per slag iets van 8 spaken..
Onzin. Dat is in de meeste gevallen een kwart wiel, waarom 8 spaken/nippels verdraaien als het met minder kan? Hangt van veel af en kun je dus zo niet zeggen
cyberhawk schreef:maar idd op gevoel en op zicht..zoals ik het doe dan..
Dat is zoals jij het doet, wat goed is gebleken voor jou, dus geen onzin. Sorry.
cyberhawk schreef:met zo'n meter heb ik noot gewerkt.. maar ik heb geen race fiets wielen..lijkt me geen vereiste.. maar het is wel een mooie toevoeging voor het beste resultaat.. :arms:
Deels onzin ;) ik weet niet wat voor fiets jij berijdt,maar zeker ook bij MTB wielen waar hoge belastingen op komen is een gelijkmatige spaakspanning erg belangrijk. Meestal komt het ook wel goed op gevoel/gehoor/ervaring, maar je staat er van te kijken hoeveel verschil in spanning er zonder spanningsmeter nog in je spaken zit.

Je hebt gelijk als je zegt dat een kleine (hoogte)slag in een MTB wiel minder voelbaar is als in een race wiel, maar een niet recht wiel (hoe klein de uitwijing ook is) leidt eerder to falen dan een recht wiel. Dus stiekem toch belangrijk, ook bij een MTB.

Ik heb eigenlijk alles wel uitgelegd, alleen ben ik vergeten te zeggen er de tijd voor te nemen. of moet ik ook nog vertellen hoe google werkt ;)

Joh, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, wat volgens mij het belangrijkst is is nadenken, precisie (kleine slagen met die spaken spanner) en tijd. Als je dat beheerst zou ik er uiteindelijk een spaakspanningsmeter bij pakken, maar is in eerste instantie (zeker voor het verwijderen van kleine slagen) echt niet nodig.

Het is nog vroeg, maar anders gingen we in het cafe een biertje drinken!

:arms:

JJ

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di nov 03, 2009 1:43 pm

hhhhaaaaaaa..pufffffffffff (diepe adem)

klop idd ook wel ..
ik rij alleen maar met 36 sp.. met 8 spaken de eerste en de laatste amper te spannen en de mideelste wat meer..
ik doe voormnamenlijk mn trial wiel.. die leeft maar een jaar of 2.. dus recht is meer van toepassing ..
(en ik overspan m een beetje voor een solide stug wiel)

over een hoogte slag had ik nog niet eens gedacht..
ik heb dat van die race fietsers ook maar van horen en zeggen ..
(ik weet ook niet alles :angelnot: )

tis laat genoeg... ;) dat biertje is goed . :beer: .ik heb t nu al gehad op me werk vandaag (met alle mail etc)...
missch vandaar dat stugge snelle korte antwoord
i offer you my rarely seen apologies.. :worship:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di nov 03, 2009 2:01 pm

nee joh, dit verklaard maar weer dat we allemaal een andere insteek hebben.

En dat race geneuzel wat betreft hoogte slagen enzo gaat ook op voor XC rijders, dus pas maar op ;)

JJ

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di nov 03, 2009 3:14 pm

Testen of de spaakspanning ongeveer gelijk is kan je met geluid doen. Het wiel laten ronddraaien en een schroevendraaien oid lichtjes tegen de spaken aan laten tikken. Als alle spaken een gelijke toonhoogte hebben dan hebben ze ook een gelijke spaakspanning. Zijn er nu 1 of meerdere spaken die een sterk afwijkende toon hebben dan is hiervan de spaakspanning ook anders (hogere spanning geeft hogere toon) :idea:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Sinter

Bericht door Sinter » do dec 17, 2009 6:19 pm

sneeuwpop schreef:Testen of de spaakspanning ongeveer gelijk is kan je met geluid doen. Het wiel laten ronddraaien en een schroevendraaien oid lichtjes tegen de spaken aan laten tikken. Als alle spaken een gelijke toonhoogte hebben dan hebben ze ook een gelijke spaakspanning. Zijn er nu 1 of meerdere spaken die een sterk afwijkende toon hebben dan is hiervan de spaakspanning ook anders (hogere spanning geeft hogere toon) :idea:
Je lijkt wel een pianostemmer!!

grt

Sinter

two-one

Bericht door two-one » di dec 22, 2009 3:14 pm

Ik bouw/repareer mijn wielen in een houten stellage (dankzij www.wheelpro.co.uk), en "meet" de spaakspanning door aan de spaken te plukken met mijn nagel. Het hout werkt als een klankkast, en zodoende kan ik de spaken meestal vrij identiek laten klinken. Gelijke spaakspanning is immers het belangrijkste.

Sepp

Bericht door Sepp » di dec 22, 2009 3:42 pm

even heel kort: als je een wiel opnieuw spaakt:

- eerst alle spaken aandraaien tot de draad net in de nippel verdwenen is.

- dan nippel om nippel een halve, hele of zelfs twee omwentelingen aandraaien, zodat het wiel redelijk stabiel loopt (altijd eerst de complete eene, en dan de andere kant, niet links, rechts, links, rechts....niet teveel spanning opdraaien, de spanning loopt toch nog verder op met de volgende stappen).

- daarnaa haal ik de slag uit het wiel, zodat ie mooi recht loopt.

- daarnaa haal ik de hoogteslag er uit door de betreffende nippels aan te draaien (hier is een wielbouwstandaard echter van voordeel en mag je wel links, rechts, links, rechts werken).

- door de laatste stap is de kans groot, dat er weer een kleine zijslag in komt (vooral als de naaf assymetrisch is, en je met verschillende spanningen moet werken)

- daarom richt ik het wiel nog eens.

- nu is het tijd om te kijken of de velg perfect in het midden staat - dat zal bij een assymetrische naaf niet gauw het geval zijn, dus nu de nippels een om een aantrekken (aan de kant waar de velg naartoe moet).

- als ie mooi in het midden zit, wiel afdrukken, misschien ook de spaakkoppen een tik met deuvel & hamer geven, zodat ze goed in de gaten zitten (vooral met dikke naafflensen).

- daarnaa zal nog eens richten nodig zijn.

- eventueel de laatste stappen herhalen tot het resultat goed is.

Als je het met kleine stapjes juist doet, kom je tot een perfect resultaat door allen aan te spannen - het kan natuurlijk ook zijn, dat je nippels gedeeltelijk los haalt, om de velg de andere kant op te sturen, v.a. met behulp van een spanningsmeter zal dat nodig zijn.

Verders olie ik de nippes, zodat ze wat makkelijker glijden (vooral bij alu). Als het wiel goed gebouwd is schieten de nippels niet los, dus Prolock hoeft voor mij niet echt, mag natuurlijk wel - kan met heele dunne spaken a la Revo's volgends mijn ervaring wel eens problematisch zijn).

success

ps: voor een zijslagje moet je echt geen acht spaken aantrekken, het is geen getallenkwestie...gewoon kijken hoe het wiel reageert, in kleine stappen werken, dan kom je er wel.

Sepp

Bericht door Sepp » di dec 22, 2009 9:55 pm

edit*
Laatst gewijzigd door Sepp op wo dec 23, 2009 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

redoutterider

Bericht door redoutterider » di dec 22, 2009 10:54 pm

mijn fietsenmaker zegt dat je een hoogteslag er niet uit kunt halen..want dan is de velg verneukt..
Member of Dirty Flow

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » di dec 22, 2009 10:57 pm

redoutterider schreef:mijn fietsenmaker zegt dat je een hoogteslag er niet uit kunt halen..want dan is de velg verneukt..
Moet je toch eens teruggaan naar hem.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 22, 2009 10:59 pm

redoutterider schreef:mijn fietsenmaker zegt dat je een hoogteslag er niet uit kunt halen..want dan is de velg verneukt..
Zonder context is deze uitspraak onzin.

Hoe hoog is die hoogteslag? 1 cm of 1mm?
Hoe komt hij er in?
Wat voor materiaal is de velg?

etc..

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 22, 2009 10:59 pm

Mrtnrider schreef:
Of juist niet...

JJ

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » di dec 22, 2009 11:00 pm

JJ schreef:
Mrtnrider schreef:
Of juist niet...

JJ
Ach als we alle informatie voor ons zelf houden wordt niemand wat wijzer toch?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 22, 2009 11:07 pm

Ow zo bedoel je het. Je hebt gelijk!

JJ

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » wo dec 23, 2009 10:40 am

Dit topic is zo nutteloos ; we gaan hier wss toch 50 mensen krijgen die het allemaal beter weten + iedereen heeft zijn eige manier van spaken / centeren.
Hoogteslag er nietmeer kunnen uithalen is relatief zoals al eerder gezegt.

Aan de topicstarter :
Heb je er geen verstand van breng dan gewoon je wiel naar een fatsoenlijke LBS waar je je wiel niet een week kwijt bent voor een klein werkje.
En blijf er verder gewoon af als je niet over een richter en dergelijke beschikt want je gaat 9/10 alleen maar je wiel harder verkloten.

En van die 8 spaken aantrekken voor een slag eruit te halen ? ==>> :ban: :ban: :ban:
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

divere rules

Bericht door divere rules » zo dec 27, 2009 7:24 am

gewoon terug trappen met je voet en het wiel tegen de muur :bounce:

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo dec 27, 2009 11:23 am

thomasmb schreef:Dit topic is zo nutteloos ; we gaan hier wss toch 50 mensen krijgen die het allemaal beter weten + iedereen heeft zijn eige manier van spaken / centeren.
Hoogteslag er nietmeer kunnen uithalen is relatief zoals al eerder gezegt.

Aan de topicstarter :
Heb je er geen verstand van breng dan gewoon je wiel naar een fatsoenlijke LBS waar je je wiel niet een week kwijt bent voor een klein werkje.
En blijf er verder gewoon af als je niet over een richter en dergelijke beschikt want je gaat 9/10 alleen maar je wiel harder verkloten.

En van die 8 spaken aantrekken voor een slag eruit te halen ? ==>> :ban: :ban: :ban:
Ik kan me vergissen maar volgens mij ga je nu juist aan het feit voorbij dat we op dit forum elkaar proberen te helpen als er fiets problemen zijn, zo goed en kwaad als maar kan. En waarom zou je het aan een lbs overlaten als je het jezelf ook kan aanleren :D Dan moet je er wel voor open staan en ik heb het gevoel dat redoutterider dat graag wil.

wictor

Bericht door wictor » zo dec 27, 2009 1:06 pm

Misschien moeten we de topicstarters vraag eens pogen te beantwoorden. JJ heeft uiteraard gelijk en eigenlijk is hij de persoon die moet antwoorden, gezien hij de pro is (per definitie). Ik gelukkig niet meer...

Maar afijn: als je kleine slagjes in de wiel houdt na het spannen kan je je twee dingen afvragen:

1) Was de velg gebruikt is zou het best kunnen zijn dat je velg vol zit met kleine plastische vervormingen. Die krijg je er zonder bruut geweld nooit echt helemaal uit.

2) Je hebt het spannen gewoon niet zo netjes gedaan. In dat geval zou ik een stap terug gaan: ontspan de spaken allemaal een klein beetje, en tik ze per stuk aan met een muntje. De toonhoogte is afhankelijk van de spanning ---> als je naar je wiel luistert kan je makkelijk de hele boel op dezelfde spanning krijgen.

Vervolgens ga je de slagen er uit halen. Een korte slag verwijder je door maar één of twee spaken op te spannen (en aan de slag kant te ontspannen), een slag over een kwart wiel (bijv.) verwijder je door meer spaken te (ont)spannen, met het grootste verschil in het midden van de slag. Veel meer is er echt niet aan, behalve dit een beetje herhalen en geduld hebben.

Veel succes!
eric

(met z'n ghey roadie en XC wieltjes waar zo veel mee gereden wordt dat ze ook altijd wel een paar kleine slagen hebben)

Plaats reactie