Winter-fixie-kuntselproject-vraag: crank verwijderen?

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
_Erik
Berichten:39
Lid geworden op:wo dec 24, 2008 10:52 pm
Locatie:Apeldoorn
Winter-fixie-kuntselproject-vraag: crank verwijderen?

Bericht door _Erik » ma okt 26, 2009 8:33 pm

Voor een winter-fixie-knutselproject heeft een vriend van me een oude Peugeot Cadre Allege op de kop getikt. Het demonteren van die fiets gaat goed, maar nu moet de crank nog verwijdert worden. De vraag is nu: HOE?

Foto's crank:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma okt 26, 2009 8:49 pm

Die pen die dwars door de crank zit, is een tapse spie. Deze moet je los tikken (vanaf de kant waar de draad er op zit). Deze pen rust tegen een plat vlak op de trapas en houdt op die manier de crank op de as.

Vaak zitten deze dingen erg vast, puur door de wigwerking, maar verder nog wat permanenter gemaakt door roest... :|

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » ma okt 26, 2009 8:50 pm

_ oh duh _

Jeroen was sneller met op OK drukken ;-) Beetje WD40 of cola op de spie kan wonderen doen.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma okt 26, 2009 8:54 pm


Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma okt 26, 2009 9:12 pm

Idd spei losmaken en loswrikken (misschien WD40 nachtje laten inweken)

Nog niet los?

Dan pak je deze:

Afbeelding
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Re: Winter-fixie-kuntselproject-vraag: crank verwijderen?

Bericht door marten » ma okt 26, 2009 9:13 pm

Voor je moeilijk gaat doen: vindt eerst uit welke schroefdraadnormen deze fiets gebruikt. Ziet er px8-ig uit en dan kon het wel eens een metrische fiets zijn en dan heb je

een 22mm stuurpen ipv 22.2 mm

25mm balhoofdstel ipv 25.4mm uitwendig

franse 35x 1 R+R draad in de bracket, en ik schat dat je geen zin in een Phil Wood setje hebt ;)

Dus of je houdt alles standaard, of je zoekt verder


Nu de crankspie. Gaat het beste met zijn tweeen. Moertje er af draaien, de andere kant van de crank steunen op een grote gesmede bankschroef of een stevige pijp die op de vloer steunt, hamer van minimaal 0.6 kg, concentreren, en de draadkant van de spie een goede knal recht op zijn kop geven. Meestal komt ie er dan uit , als je pech hebt sta je een uur te boren en te klooien met een drevel

Nieuwe spie (let op de diameter, en steek ze van de goede kant in de crank) weer met de zelfde manier terugslaan. Als de spie er niet ver genoeg ingaat beide spieen gelijk vlak vijlen
/Marten

Gebruikersavatar
Tjeu81
Berichten:319
Lid geworden op:ma sep 03, 2007 4:10 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Tjeu81 » di okt 27, 2009 10:19 am

Franse maten = de hel. Ik heb aan mijn eerste fixie, een Motobecane, bijna alles moeten vervangen. Viel veel duurder uit dan gepland.

Nou zijn die Peugeootjes vaak wel mooi gespoten...

Gebruikersavatar
_Erik
Berichten:39
Lid geworden op:wo dec 24, 2008 10:52 pm
Locatie:Apeldoorn

Bericht door _Erik » di okt 27, 2009 9:13 pm

Hmm.. Dat wordt een mooie uitdaging! De crank moet met de tips wel te demonteren zijn, nu nog hopen dat de rest te recyclen is. Wordt vervolgd!

Plaats reactie