Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Hoe train je voor het NKSS van 4-10? ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Nard

BerichtGeplaatst: Do Aug 27, 2009 10:46 pm    Onderwerp: Hoe train je voor het NKSS van 4-10? Reageer met quote

Singlespeed, das voor mensen die de terreur van techniek en prestatie achter zich gelaten hebben, voor mensen die zich laven in 'de idee' dat hun fiets een uiting van hun lifestyle is. Die singlespeed lifestyle gaat gepaard met veel praten over fietsen, sleutelen aan fietsen, kopen en verkopen van fietsen, kijken naar fietsen en denken aan en over fietsen. Erg veel over ‘de fietsen’ dus, maar wat minder over ‘het fietsen’.

Maar minstens eens per jaar racen we met onze Singlespeeds! En een race, daar doe je aan mee om zo goed mogelijk te presteren, om zo hard mogelijk te fietsen dus. Daar gaat het eindelijk over ‘het fietsen’. Door al dat praten over fietsen en door een ander element van de singlespeed lifestyle, namelijk biertjes drinken, zijn (sommige) singlespeeders, om het in technische bewoordingen te zeggen: traag als dikke stront. En das jammer, want je wil natuurlijk wel meedoen aan het NKSS én daar leuk meerijden. Ik ga je uitleggen wat je kan doen om sneller te worden op de singlespeed, of welke andere fiets dan ook.

Hoe word ik sneller op de fiets?
Sneller word je door jezelf te plagen op de fiets. Sommige mensen noemen plagen trainen, maar het blijft plagen. Om beter te worden moet je je lichaam plagen, vaak plagen, hard plagen, harder plagen, dan weer zacht plagen, rust nemen, weer hard plagen, weer rusten nemen en dan knallen op je wedstrijd. Plagen betekent jezelf uit je ‘comfort zone’ halen. Wat dat is? Dat is wat je altijd doet, je routine. Een voorbeeld; ik woon dichtbij de MTB route in Dorst. 8,5km singletrack met een paar kleine bobbeltjes. Comfortzone in Dorst: 3 rondjes op 1 tempo. Dat is wat je de meerderheid van de bikers ziet doen. Gewoon, elke keer dat ze gaan op hetzelfde tempo het overbekende rondje doen. Variant hierop: altijd ‘zo hard mogelijk’! Elke keer je tijd bijhouden, dat soort dingen. Het kan ook anders in Dorst. Ga bijvoorbeeld 1 rondje echt, écht hard, maar de andere 2 rustig. Weer iets anders: rem af voor elk bobbeltje en ga vanuit stilstand maximaal omhoog. Rij tussendoor rustig. Of probeer elke meter mee te trappen en druk op je pedaal te houden, óók heuvel af! Dat soort dingen. Wees creatief en maak het jezelf lastig. Het gaat erom dat je, in plaats van steeds een zelfde tempo/intensiteit, varieert in intensiteit. Echt rustig, afgewisseld met écht hard. Vooral dat laatste is belangrijk natuurlijk…

Waarom doe je dat eigenlijk, uit de comfortzone gaan?
Simpel: je lichaam wordt er sterker van. Je lichaam went namelijk redelijk snel aan belastingen. Steeds hetzelfde doen prikkelt je lichaam op een gegeven moment niet meer om nog sterker te worden. De variatie zorgt ervoor dat je steeds andere prikkels aanbiedt, waardoor je lichaam niet kan wennen en steeds een beetje sterker wordt.

O help, wat moet ik doen als ik niet in Dorst ben?
Het NKSS gaat bestaan uit een paar klimmen van, schat ik, 30-60 seconden oid (correct me if I’m wrong), afgewisseld met de afdalingen die daarbij horen en wat vlakke stukken. Niet erg technisch. Wat kan je dus oefenen? Korte klimmetjes! Ga daarvoor naar je local klimmetje (viaduct, Veluwezoom, duin, dam, zeer mul zandstuk, 53-11 op de racer, tegen de wind in, whatever) en ga die VOLLE KRACHT op. Niet nadenken over de tweede keer, gewoon vol gaan. Duur is afhankelijk van de omstandigheden, maar 30-90 sec lijkt me prima. Rust dan door wat rond te peddelen, bv een minuutje of 5 en ga dan weer, voluit! Herhaal een keer of 3-10, afhankelijk van de pijn…Bij dit soort korte intervallen is het belangrijk dat je probeert je kracht van begin tot eind constant te houden voor een maximaal effect. Je begint vaak te hard. Leer daarvan en pas je beginkracht aan. Andere optie: koop een SRM, kan je thuis zien of je’t goed doet.

Andere zeer goede training: 2x20 minuten hard fietsen. Het is zo simpel. Gewoon een tempo dat je 20 min net volhoudt, dan 20min rustig peddelen en weer 20 min hard. Let er ook hier op dat je niet te hard start.

Doe deze twee trainingen zo nu en dan, ipv je ‘normale’ tochten en voilá, je wordt sneller. Doe de korte intervallen alleen als je goed uitgerust bent, niet twee dagen achter elkaar dus.

See you in Montferland.

Laatst aangepast door Nard op Vr Aug 28, 2009 8:55 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
bartje325i

BerichtGeplaatst: Do Aug 27, 2009 11:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Betekend deze "hulp" in training, dat je meer tegenstand wil hebben op het NKSS Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
didadunlop

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 1:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat dit volgens mij een van de meest literaire stukken is die ik ooit op DP heb gelezen.

Ik val overduidelijk in de categorie "Biertjes drinken" laten we daar geen onduidelijkheid over bestaan. Maar de wijze waarop hier eventjes een trainingsschema uit den doeken wordt gedaan vindt ik erg leuk en ook nog eens erg praktisch. Misschien dat ik bij mij reguliere rondjes de gegevens adviezen ook nog eens kan toepassen en een van de weinige heuveltjes in oost brabant kan beklimmen als een ware Ned Overend..Very happy Which reminds me: Nard, wat doe jj 13 september?

Enige nadeel is dat ik op het desbetreffende weekend verstek moeten laten gaan. Ik ben dan namelijk bezig met mijn andere tijdrovende hobby, te weten biertjes drinken.
van den Mountainh

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 5:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zijn mooie tips Smile Ik ga er mee aan de gang Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 7:09 am    Onderwerp: Re: Hoe train je voor het NKSS van 4-10? Reageer met quote

Nard schreef:
O help, wat moet ik doen als ik niet in Dorst ben?

Je bedoelt natuurlijk:

O help, wat moet ik doen als ik niet geen Dorst heb?

Drinken, veel drinken, dat was het eerste advies van Nard op dit forum. Wat deden we met zijn allen? Zo veel drinken dat we colelctief aan de kant stonden te pissen tijdens de bergrace in Wageningen.

Ben benieuwd waar dit advies nu weer in resulteert...

JJ
ott

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 7:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

bartje325i schreef:
Betekend deze "hulp" in training, dat je meer tegenstand wil hebben op het NKSS Laughing

Denk dat de serieue rijder dit alemaal weet, maar de rijder die wat meer resultaat van zijn fieten wil zien is er enorm mee geholpen Cool , bedankt
dré

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 7:26 am    Onderwerp: Re: Hoe train je voor het NKSS van 4-10? Reageer met quote

JJ schreef:
[

Ben benieuwd waar dit advies nu weer in resulteert...

JJ

met een mannetje of 11 tegelijk vechtend voor de 2e plaats (na Nard)?
Naar boven
cyberhawk

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 8:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

als ik mijn shifter vast tape.. ,mag je dan ook meedoen aan de SS wedstrijd ?
want dat baantje in dorst is best leuk !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 8:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hahahaha Laughing

Nard heeft zijn roeping weer gevonden. Volgende keer in 'Volgens Nard...': duurtraining en net nut van de winter Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 8:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hahahaha Laughing

Nard heeft zijn roeping weer gevonden. Volgende keer in 'Volgens Nard...': duurtraining en net nut van de winter Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
willem12

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 9:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

cyberhawk schreef:
als ik mijn shifter vast tape.. ,mag je dan ook meedoen aan de SS wedstrijd ?
want dat baantje in dorst is best leuk !

Ja hoor, jij mag met tape op de shifter in Dorst rondjes rijden....de rest zit in Montferland Cool Nee dus. Er moet gesleuteld worden.

Nard, ik mag graag een potje generaliseren, maar alleen over anderen, nooit over mezelf, dus voel ik me diep gekwetst Crying or Very sad door je opmerking over de singlespeed lifestyle. Tijdens de marathon, even de naam vergeten, in Duitsland, die ik singlespeed deed en jij met versnellings (!!), had je meer klasse.

Maar goed interval training en fartlek dus om in 5 weken te redden wat er te redden valt. Mijn tip: wordt (proef)lid van een toerfietsvereniging. De avonden worden snel korter terwijl de rijders barstensvol energie zitten en de steeds kortere ritten gaan compenseren door even te "vlammen". Gisteravond 60km gedaan waarvan 20km uit "even wachten tot iedereen weer aansluit" en de rest verdeeld in 10 sprints. Precies volgens je plan dus......grrrr...ik heb nog pijn in de poten...maar niet gelost!!
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 9:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga maandag weer de baan op ...

JJ
mateis

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 9:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Allemaal vermoeide kopjes aan de start met slome benen straks in Montferland. Iedereen veel intensiever getraind, maar wel hetzelfde volume + daarbij nog werk en andere energierovende zaken. Laat maar komen dat NK! Very happy Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Pino

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 9:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Van hard rijden word je niet sterker.
Wel van rusten.

Dit laatste onderdeel ben ik erg sterk in.
Naar boven
willem12

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 10:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ben blijkbaar nog niet helemaal scherp zo na de vakantie. We trappen in de val van Nard, de competitiebiker!!

Als de Singlespeed lifestyle gekenmerkt wordt door het praten over fietsen dan is het NK daar het jaarlijkse hoogtepunt van. Even lekker je best doen, zonder training vooraf, gewoon uit stand, zodat je met een rooie kop aan chips/soep/bier kan na afloop en vervolgens eindeloos napraten en iedere fietser in spandex/lycra kan uitlachen.

Nard probeert dit NK te kapen en aan te passen aan zijn lifestyle. Mooi niet !!

@Mirre,
Wil jij Nard de avond van tevoren verassen op een bitterbal garnituur gevolgd door je fameuze kaasfondue ? Bij het ontbijt nog 15cl Wodka door de ochtend muesli om e.e.a. weer een beetje los te krijgen en Nard is klaar voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar.
@sph@ltdude

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 10:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vergeet vooral ook niet om je lever te trainen voor de tientallen schnapps-shortcuts die er in het parcours zitten! Getting drunk
Steelboy

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 10:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

willem12 schreef:

@Mirre,
Wil jij Nard de avond van tevoren verassen op een bitterbal garnituur gevolgd door je fameuze kaasfondue ? Bij het ontbijt nog 15cl Wodka door de ochtend muesli om e.e.a. weer een beetje los te krijgen en Nard is klaar voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar.

Ik heb er een hard hoofd in dat Mirre een bitterbal garnituur zal bereiden... los daarvan, volgens mij rijd die ouwe Nard zelfs met bitterballen en kaasfondue de avond tevoren de meesten nog zoek. Die ene avond maakt het verschil niet Laughing
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 11:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

En toch denk ik dat jullie wat meer moeten letten op de korte maar zeer to the point bijdrage van onze Aspahltdude...

Dat betekent natuurlijk wel dat er een kleine bijdrage gevraagd wordt als start geld Very happy

JJ
ott

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 11:34 am    Onderwerp: Re: Hoe train je voor het NKSS van 4-10? Reageer met quote

Wacht even mannen met om je heen schopen Argue
Het stukje van Nard is min of meer mijn schuld (en ook die van andere, noem geen namen....begint met een W), vroeg Nard om advies.

Het NK (en bergrace`s) is toch een meetpunt waar je conditioneel staat. Het is altijd supergezellig, lifestyle?, maar tenslotte toch een race. Je geeft 100% en wilt ook resultaat naar werken. Resultaat geeft motivatie.
Nou kan Nard gewoon zijn rondje rijden en de prijs ophalen en mensen demotiveren of zo wat terug geven aan de singlespeeder.......................
ott

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 11:49 am    Onderwerp: Re: Hoe train je voor het NKSS van 4-10? Reageer met quote

Fietsen is trouwens gezellig rondjes rijden met de vrouw, trainen is rijden om te verbeteren. Ik persoonlijk zit nu op het kantelpunt van hard fietsen naar echt trainen.

Vraag: wanneer ben je voldoende uitgerust om de volgende training aan te gaan?
cyberhawk

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 11:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

als je weer aant drinken ben gegaan Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 12:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Prima advies, en als je niet zo hard hoeft kun je ook 'fietsen' vervangen door 'bierdrinken' en de adviezen op die manier in de praktijk brengen. Moet je er tijdens de wedstrijd alleen wel aan denken dat je niet te veel slingert en vooral netjes opzij gaat als daar van achteren om verzocht wordt Very happy
dader

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 12:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk Nard dat jij gewoon wat langzamer moet gaan rijden, dan hoeven we ook niet te trainen en blijven we lekker met z'n allen in de comfortzone, heerlijk! Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
MarinTi

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 1:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dader schreef:
Ik denk Nard dat jij gewoon wat langzamer moet gaan rijden, dan hoeven we ook niet te trainen en blijven we lekker met z'n allen in de comfortzone, heerlijk! Wink
Laughing
Naar boven
Steelboy

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 4:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Onderschat ook vooral de underdogs niet:

JJ, die het toerdersklassement op Soesterhoogt ruim wint
Dader, die alleen maar zware marathons aan het rijden is
Mr. Singletrack, het hele XC seizoen een beetje met mandje en singlespeed tussen de echte wedstrijrijders rijden
W12, die volgens mij alle voorgaande wedstrijdjes dit seizoen herstellend in de comfortzone heeft uitgereden, maar ondertussen wel met oud wegrenners aan het koersen is
En zou Exar weer een keer zijn singlespeed uit het vet halen...?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

Ga naar: