wiel spaken, in het bijzonder spaaklengte bepalen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
L'ESPRIT
wiel spaken, in het bijzonder spaaklengte bepalen

Bericht door L'ESPRIT » wo jul 15, 2009 10:32 pm

Ik wil een schijfremnaaf aan een 28" velg spaken. Ik heb al een velg en naaf die compatible zijn, nu heb ik de spaken nog nodig. Ik hoop dat iemand me kan helpen met het verifiëren van de maten en resultaten :)

Ik gebruik de spoke calculator van wheelpro, en ik heb mijn naaf als volgt opgemeten:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook de effective rim diameter (binnendiameter + 2x de dikte van het materiaal) opgemeten, en dat komt bij mijn velg neer op 592mm.

Als ik deze data in de spoke calculator invoer komt hij met de volgende resultaten:

Afbeelding

Dit roept een paar vraagjes op:
- moet ik het wiel kruis2 of kruis3 spaken?
- moet ik de spaaklengtes die uit de spoke calculator komen omhoof of omlaag afronden?
- en ik weet dat de spaken aan de disc-kant in theorie korter moeten zijn, maar kan het echt zo veel verschillen? Zo'n 2mm lijkt mij veel!

Ik hoop dat iemand wat tips en truuks heeft, alle hulp wordt gewaardeerd! :arms:

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo jul 15, 2009 10:59 pm

- Ik doe mijn downhill wielen altijd over 3.
- Omhoog, kun je altijd nog beetje bijtappen, maar zal niet nodig zijn schat ik. Ik hoef het nooit te doen.
- X

L'ESPRIT

Bericht door L'ESPRIT » do jul 16, 2009 1:54 am

het risico van te korte spaken is natuurlijk duidelijk, dat wil je niet hebben haha maar gaan ze niet in je binnenband steken als ze te lang zijn? of moet je het dan wel heel bont maken?

marten

Re: wiel spaken, in het bijzonder spaaklengte bepalen

Bericht door marten » do jul 16, 2009 7:02 am

kan weg
Laatst gewijzigd door marten op do jul 16, 2009 7:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten

marten

Re: wiel spaken, in het bijzonder spaaklengte bepalen

Bericht door marten » do jul 16, 2009 7:04 am

L'ESPRIT schreef:Ik wil een schijfremnaaf aan een 28" velg spaken. Ik heb al een velg en naaf die compatible zijn, nu heb ik de spaken nog nodig. Ik hoop dat iemand me kan helpen met het verifiëren van de maten en resultaten :)
kijk nog eens hoe hub offset is gedefinieerd, meestal is dat de afstand vanuit de hartlijn van de naaf!

ik meet de spaaklengte tot de bovenkant van de nippel

1.x mm verschil is niet raar.

Met je huidige calculatie zou ik op 281-282 uitkomen, en 282 monteren als ik alleen even lengtes heb

3x moet nog lukken, bij een 26" wil je zeker weten dat de nippels de hoek in de velg kunnen maken, anders is 2x beter
/Marten

L'ESPRIT

Bericht door L'ESPRIT » do jul 16, 2009 12:32 pm

Super, bedankt voor het meedenken!

Ik heb de hub offset inderdaad verkeerd gemeten. De totale naaf is 100mm, dus de maat die ik nodig heb is 50mm minus de maten die in het plaatje staan. Dan kom ik uit op dit:
Afbeelding

Als ik die getallen (de rode) invul in de calculator komt dit eruit:
Afbeelding

282.5 en 281.1, dat moet dus afgerond worden naar even getallen zonder decimalen.
282.5 wordt 282
moet ik 281.1 afronden naar 280 of ook 282?

marten

Bericht door marten » do jul 16, 2009 3:08 pm

L'ESPRIT schreef:Super, bedankt voor het meedenken!

Ik heb de hub offset inderdaad verkeerd gemeten. De totale naaf is 100mm, dus de maat die ik nodig heb is 50mm minus de maten die in het plaatje staan. Dan kom ik uit op dit:
moet ik 281.1 afronden naar 280 of ook 282?
282-281 zou mooi zijn, maar overal 282 is ook verdedigbaar.

280 zou mijn 2e keus zijn, ik ben graag zeker dat de kop van de spaaknippel met spaak gevuld is

Uitzondering is als je 15-17 spaken gebruikt, die rekken nogal sterk
/Marten

L'ESPRIT

Bericht door L'ESPRIT » do jul 16, 2009 3:27 pm

Ik zou inderdaad het liefst 281 hebben ja, maar de spaken die ik zou willen gaan per 2mm.. Als ik overal 282 neem, loop ik dan niet het risico dat de spaak nog niet op spanning is als de nippel al maximaal aangedraaid is?

Plaats reactie