Onderste lagerschaal stuurbuis voorvork verwijderen?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Butch
Onderste lagerschaal stuurbuis voorvork verwijderen?

Bericht door Butch » zo jun 28, 2009 12:06 am

Ik ben de voorvork op mijn fiets aan het vervangen, maar loop nu tegen een probleem aan. De onderste lagerschaal van het balhoofd die op de stuurbuis van de voorvork zit, moet met speciaal gereedschap verwijderd worden, nl een conus poelietrekker.

Enig idee hoe duur zo'n poelietrekker is en is er een andere manier?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo jun 28, 2009 8:00 am

Zo'n trekker is vrij kostbaar. Dus makkelijkste is naar een goede bike shop gaan of de conus er met een schroeven draaier af tikken, als je daar ruimte voor hebt rondom de vork kroon.

Als je in de buurt van Amersfoort woont kun je een keer langskomen :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

=Pashley=

Bericht door =Pashley= » zo jun 28, 2009 8:02 am

Gewoon met een schroevendraaier. Voorzichtig de schroevendraaier tussen de cup en kroon slaan en lichtjes loswrikken tot hij van het conisch gedeelte af is.
Is snel gedaan als je dit rondomrond gelijkmatig doet.
Heeft ronde wielen

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma jun 29, 2009 7:10 pm

doe het zelf meestal met een hamer en een stompe drevel, gaat ook goed.

scalpel 1

Bericht door scalpel 1 » ma jun 29, 2009 9:44 pm

neem een oude breede schroevendraaier.
slijp hem scherp en je kunt
de ding er gewoon vanaf slaan.

Butch

Bericht door Butch » do jul 02, 2009 10:06 pm

Ik ben er uiteindelijk mee naar een fietsenzaak gegaan. Die hadden het juiste gereedschap ervoor.

BSSB187

Bericht door BSSB187 » zo aug 30, 2009 3:56 pm

Bij Kersten in Nijmegen doen ze 't ook met een schroevendraaier en hamer bij vorken die niet daar gekocht zijn.
Resultaat ; diepe groeven van de schroevendraaier en een deukje in de stuurbuis.
Als je graag een beschadigde kroon wilt is het een simpele oplossing.
**BeOne Recon**
**On-One The Gimp**
**Da Bomb Castle Bravo**

Butch

Bericht door Butch » zo aug 30, 2009 7:56 pm

BSSB187 schreef:Bij Kersten in Nijmegen doen ze 't ook met een schroevendraaier en hamer bij vorken die niet daar gekocht zijn.
Resultaat ; diepe groeven van de schroevendraaier en een deukje in de stuurbuis.
Daarom heb ik het ook laten doen. Er moest ook nog een stermoer in de stuurbuis geplaatst worden en daar heb je ook speciaal gereedschap voor nodig.

redoutterider

Bericht door redoutterider » zo aug 30, 2009 8:24 pm

Butch schreef:
BSSB187 schreef:Bij Kersten in Nijmegen doen ze 't ook met een schroevendraaier en hamer bij vorken die niet daar gekocht zijn.
Daarom heb ik het ook laten doen. Er moest ook nog een stermoer in de stuurbuis geplaatst worden en daar heb je ook speciaal gereedschap voor nodig.
ik heb het met een hamer en een stuk hout gedaan werkt perfect! en mooi recht zonder beschadiging
Member of Dirty Flow
http://redoutebmx.webs.com/

Sneeck

Bericht door Sneeck » zo aug 30, 2009 9:00 pm

Dat je schade aan je kroon/ stuurbuis krijgt kan je eerder verhalen op de monteur vanwege onzorgvuldigheid. De methode zelf werkt perfect, je moet alleen een beetje souplesse hebben. En om een deuk in een stuurbuis te slaan heb je op z'n minst een voorhamer nodig dus waar die gozer mee bezig was :cry: Zou een andere monteur vragen de volgende keer...

Vaak begin ik met een crownrace met een oud fruitmesje er tussen te tikken met een rubberen terugslagvrije hamer, dit creëert ruimte voor de schroevendraaier en maakt minder krassen. Ook blijft de crown race beter heel, het laatste wat je wilt is dat ding vervormen zodat de passing met je lager niet meer optimaal is en er dus na verloop van tijd speling op krijgt.

Ditzelfde geldt trouwens bij het monteren, rustig aan en rondom erop tikken met zo'n zelfde rubberen hamer. Laatste stukje eventueel met een brede platkopschroevendraaier op de bovenkant.

Plaats reactie