Onderste lagerschaal stuurbuis voorvork verwijderen?
Moderator:Beheerders
Ik ben de voorvork op mijn fiets aan het vervangen, maar loop nu tegen een probleem aan. De onderste lagerschaal van het balhoofd die op de stuurbuis van de voorvork zit, moet met speciaal gereedschap verwijderd worden, nl een conus poelietrekker.
Enig idee hoe duur zo'n poelietrekker is en is er een andere manier?
Enig idee hoe duur zo'n poelietrekker is en is er een andere manier?
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Zo'n trekker is vrij kostbaar. Dus makkelijkste is naar een goede bike shop gaan of de conus er met een schroeven draaier af tikken, als je daar ruimte voor hebt rondom de vork kroon.
Als je in de buurt van Amersfoort woont kun je een keer langskomen
JJ
Als je in de buurt van Amersfoort woont kun je een keer langskomen

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Bij Kersten in Nijmegen doen ze 't ook met een schroevendraaier en hamer bij vorken die niet daar gekocht zijn.
Resultaat ; diepe groeven van de schroevendraaier en een deukje in de stuurbuis.
Als je graag een beschadigde kroon wilt is het een simpele oplossing.
Resultaat ; diepe groeven van de schroevendraaier en een deukje in de stuurbuis.
**BeOne Recon**
**On-One The Gimp**
**Da Bomb Castle Bravo**
**On-One The Gimp**
**Da Bomb Castle Bravo**
Daarom heb ik het ook laten doen. Er moest ook nog een stermoer in de stuurbuis geplaatst worden en daar heb je ook speciaal gereedschap voor nodig.BSSB187 schreef:Bij Kersten in Nijmegen doen ze 't ook met een schroevendraaier en hamer bij vorken die niet daar gekocht zijn.
- redoutterider
ik heb het met een hamer en een stuk hout gedaan werkt perfect! en mooi recht zonder beschadigingButch schreef:Daarom heb ik het ook laten doen. Er moest ook nog een stermoer in de stuurbuis geplaatst worden en daar heb je ook speciaal gereedschap voor nodig.BSSB187 schreef:Bij Kersten in Nijmegen doen ze 't ook met een schroevendraaier en hamer bij vorken die niet daar gekocht zijn.
Member of Dirty Flow
http://redoutebmx.webs.com/
http://redoutebmx.webs.com/
Dat je schade aan je kroon/ stuurbuis krijgt kan je eerder verhalen op de monteur vanwege onzorgvuldigheid. De methode zelf werkt perfect, je moet alleen een beetje souplesse hebben. En om een deuk in een stuurbuis te slaan heb je op z'n minst een voorhamer nodig dus waar die gozer mee bezig was
Zou een andere monteur vragen de volgende keer...
Vaak begin ik met een crownrace met een oud fruitmesje er tussen te tikken met een rubberen terugslagvrije hamer, dit creëert ruimte voor de schroevendraaier en maakt minder krassen. Ook blijft de crown race beter heel, het laatste wat je wilt is dat ding vervormen zodat de passing met je lager niet meer optimaal is en er dus na verloop van tijd speling op krijgt.
Ditzelfde geldt trouwens bij het monteren, rustig aan en rondom erop tikken met zo'n zelfde rubberen hamer. Laatste stukje eventueel met een brede platkopschroevendraaier op de bovenkant.

Vaak begin ik met een crownrace met een oud fruitmesje er tussen te tikken met een rubberen terugslagvrije hamer, dit creëert ruimte voor de schroevendraaier en maakt minder krassen. Ook blijft de crown race beter heel, het laatste wat je wilt is dat ding vervormen zodat de passing met je lager niet meer optimaal is en er dus na verloop van tijd speling op krijgt.
Ditzelfde geldt trouwens bij het monteren, rustig aan en rondom erop tikken met zo'n zelfde rubberen hamer. Laatste stukje eventueel met een brede platkopschroevendraaier op de bovenkant.