Waltworks is eindelijk 100% af

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Cubeman
Waltworks is eindelijk 100% af

Bericht door Cubeman » ma sep 01, 2008 7:51 pm

Het is zo ver, m'n Waltworks is eindelijk helemaal 100% af en naar wens 8)
Afgelopen week een nieuw Brooks Swift Ti zadel met Thomson layback pen en Hope floating rotors gemonteerd en afgelopen weekend 160km proef gereden tijdens een off the road trektocht tussen Utrecht CS en Apeldoorn CS.
Vrijdag om 16:00uur vertrokken en ik 37km waarvan 8km verhard naar een scouting terrein in Austerlitz gereden om te kamperen.
Zaterdag 80km waarvan 9km verhard van Austerlitz naar camping Harskamperdennen en zondag 43km waarvan 10km verhard van Harskamperdennen naar Apeldoorn.
Ik was de enige SS-er in de groep van 11 deelnemers van Vereniging De Wereldfietser.
Lekker kunnen rijden en kunnen genieten van m'n fiets en z'n rijgedrag.

De bagage(slaapzak, matje, tarp, alcohol brandertje, keteltje, schone fietsbroek, jasje, handdoekje, Adventurefood maaltijden en energy bars) in een Wingnut Adventure rugzakje en verder geen tassen of andere rotzooi aan de fiets.

Een plaatje van de final setup:

Afbeelding

Of groter:

http://farm4.static.flickr.com/3257/281 ... ab9e_b.jpg

Wat een super weekend!

Uiteindelijke speclist:

Frame: Waltworks custom steel Phil Wood SLR EBB
Vork: Waltworks custom steel
Balhoofd: Chris King Threadless
Stuurpen: Thomson X4 110mm/0º zilver
Zadelpen: Thomson Elite Layback 27.2mm x 330 polished
Zadelpenklem: Salsa Liplock
Stuur: Jones H-bar
Zadel: Brooks Swift Titanium
Pedalen: Eggbeaters Twin Ti
Remmen: Shimano XT 4-pot 180/160mm Hope floating rotors + ti bolts
Grips: Jones wrap
Wielen: Chris King ISO disc SS/Hope Pro II/DT Comp/Salsa Delgado Race
Snelsluiter: Salsa
Banden bi: Michelin Latex
Banden bu v: Schwalbe Racing Ralph 2.4
Banden bu a : Schwalbe Racing Ralph 2.25
Velglint: Schwalbe
Kransje: Boone Ti 20t
Cranks: White Industries ENO 180mm
Trapas: Phil Wood Titanium
Kettingblad: Boone Ti ENO 36t
Ketting: Shimano HG-90 8 speed
Laatst gewijzigd door Cubeman op wo nov 12, 2008 7:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Put the fun between your legs!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma sep 01, 2008 8:33 pm

Sweet
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma sep 01, 2008 8:49 pm

Pff klinkt als een leuke tocht. Jammer dat ik die heb moeten missen. Idd wel ideaal werk om te tarpen. Ik heb zaterdag op zondag op het dak van een kampeerboerderij in Durbuy geslapen...

Fiets ziet er puik uit. Lekkah bling..

wat voor alcohol brander heb je? Homebuilt pepsican stove of iets officielers??
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Pottser

Bericht door Pottser » ma sep 01, 2008 8:49 pm

Ziet er goed uit. Fiets is inderdaad af.... Wat betreft bagage; knap dat je alles in een Wingnut krijgt. Heb je geen behoefte aan een zadel- of stuurtas. Heb zelf sinds kort een stuur- en zadeltas van Caroussel Designs (o.a. veel gebruikt bij Great Divide Race) en ben erg tevreden over tassen.

Ben ook benieuwd hoe andere wereldfietsers reageren op een singlespeeder met alles op de rug in plaats van een zwaar fiets met gears.

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 01, 2008 9:01 pm

Mooie fiets.
Mijn moeder had je al eens gezien op deze fiets, tijdens de Duitslandtocht geloof ik.
Je hebt idd een afwijkende setup voor een wereldfietser !!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

ott

Bericht door ott » di sep 02, 2008 7:17 am

Goed, goed. Mooi ritje zal vast wel een GPS van komen :)

Ben best wel benieuwd hoe je alles mee nebt gekregen in de wingnut
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Cubeman

Bericht door Cubeman » di sep 02, 2008 6:33 pm

didadunlop schreef:Pff klinkt als een leuke tocht. Jammer dat ik die heb moeten missen. Idd wel ideaal werk om te tarpen. Ik heb zaterdag op zondag op het dak van een kampeerboerderij in Durbuy geslapen...

Fiets ziet er puik uit. Lekkah bling..

wat voor alcohol brander heb je? Homebuilt pepsican stove of iets officielers??
Ik heb een Minibulldesign Pressurized Ion Stove, een alcohol brandertje van 14gram gemaakt van Redbull formaat blikjes.
Lekker simpel en licht en toch bijna 10 minuten branden op een vulling van 4oz. alcohol.
Pottser schreef:Ziet er goed uit. Fiets is inderdaad af.... Wat betreft bagage; knap dat je alles in een Wingnut krijgt. Heb je geen behoefte aan een zadel- of stuurtas. Heb zelf sinds kort een stuur- en zadeltas van Caroussel Designs (o.a. veel gebruikt bij Great Divide Race) en ben erg tevreden over tassen.

Ben ook benieuwd hoe andere wereldfietsers reageren op een singlespeeder met alles op de rug in plaats van een zwaar fiets met gears.
De rest van de groep moest even twee keer kijken en toen nog een keer vragen om te checken of ik echt wel zou blijven slapen.
Sommige konden het niet geloven dat het mogelijk was en andere spraken hun respect uit dat ik het zo aan durfde te pakken.
Zelf vond ik het een enorme kick het eens zo aan te pakken maar respect ging me te ver want zo moeilijk oid was het nu ook weer niet met dat heerlijke weer.
Op de camping in Harskamp had ik redelijk wat wereldfietsers die even kwamen kijken naar de spullen die ik gebruikte en eens te praten over hoe, wat en waarop ik het zo aanpakte.
willem12 schreef:Mooie fiets.
Mijn moeder had je al eens gezien op deze fiets, tijdens de Duitslandtocht geloof ik.
Je hebt idd een afwijkende setup voor een wereldfietser !!
Dat zou best kunnen, moet dan de paastrektocht geweest zijn waarbij we de Vecht afgefietst hebben van Zwolle naar Darfeld in Duitsland.
ott schreef:Goed, goed. Mooi ritje zal vast wel een GPS van komen :)

Ben best wel benieuwd hoe je alles mee nebt gekregen in de wingnut
Packlist voor wie het wil weten:
Rugzak: Wingnut Adventure pack 26.3Ltr
Slaapzak: PHD Minim Ultra
Matje: Pacific Outdoor Equipment Uber Lite
Tarp: Golite Lair 1, Vargo Sheperd's Hook Ultralite titanium haringen en Spectra lines
Grondzeil: 220x60cm Tyvek housewrap
Brandertje: Minibulldesign Pressurized Ion Stove
Keteltje: MSR Titanium kettle
Lepel: Nordisk extra long Titanium spoon
Eten: 2x Adventurefood 1 persoons stazak
Beenwarmers: Profeet
Jasje: Sprayway PACS anorak
Handdoekje: Microvezel vaatdoekje Hans Textiel

En verder nog de standaard zaken als een pomp (Topeak Mtn Morph), binnenband, Tool (Topeak Allien II), powerlinks, Parktools zelf klevende patches en een schone fiets onderbroek natuurlijk.

Meer had ik eigenlijk niet mee.

GPS track is niet helemaal gelukt....
Vrijdag per ongeluk gekoppeld aan een reeds gereden toertocht in Helvoirt en dus veel te weinig punten, zaterdag 's morgens vergeten aan te zetten en pas bij de lunch in Amerongen aangezet, zondag wel helemaal OK gelukt.

Overview dag 1:
http://p1.pinkbike.com/photo/2427/pbpic2427334.jpg

Overview dag 2:
http://p1.pinkbike.com/photo/2427/pbpic2427335.jpg

Overview dag 3:
http://p1.pinkbike.com/photo/2427/pbpic2427336.jpg

Profiel dag 2:
http://p1.pinkbike.com/photo/2427/pbpic2427337.jpg

Profiel dag 3:
http://p1.pinkbike.com/photo/2427/pbpic2427333.jpg

didadunlop

Bericht door didadunlop » di sep 02, 2008 6:44 pm

Mooie paclist.

Had je nog stokken bij je voor de golite of heb je hem aan je fiets gehangen?..:D Ik zit er nog aan te denken of ik die go lite tipi ga halen als volgende tent/tarp.

Die minibull is idd ook leuk. Ikzelf heb een paar van die pepsicanstoves gemaakt maar ben toch te gewend aan mijn MSR XKG. Net iets sneller en makkelijker vind ik. Wel zwaarder/groter. Maar goed, genoeg ruimte op de Big Dummy.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Cubeman

Bericht door Cubeman » di sep 02, 2008 6:55 pm

didadunlop schreef:Mooie paclist.

Had je nog stokken bij je voor de golite of heb je hem aan je fiets gehangen?..:D Ik zit er nog aan te denken of ik die go lite tipi ga halen als volgende tent/tarp.

Die minibull is idd ook leuk. Ikzelf heb een paar van die pepsicanstoves gemaakt maar ben toch te gewend aan mijn MSR XKG. Net iets sneller en makkelijker vind ik. Wel zwaarder/groter. Maar goed, genoeg ruimte op de Big Dummy.
Gebruik zelf meestal m'n Lair 1 voor hikes en zo (werkt ook prima in de winter of met regen), soms m'n Hilleberg Nallo 2 buitentent als ik de bergen in ga en als er voldoende bomen staan m'n Hennesy Hammock hangmat omdat dit ook zo geniaal slaapt.

Dat was ik idd nog vergeten, ik heb Tatonka alu tarpstokjes helemaal op maat voor de Golite.
241gram een setje en lekker stabiel.

Ik heb zelf ongeveer 5 verschillende alcohol stoves, een Primus Gravity MF, een Primus Himalaya Multifuel, een MSR Superfly maar gebruik meestal m'n MSR Pocket Rocket.
Lekker simpel en werkt eigenlijk altijd.

Maar als je de tijd hebt en het licht moet in een alcohol stove wel OK, heeft ook wel iets als je er even op moet wachten:)

Pottser

Bericht door Pottser » di sep 02, 2008 9:01 pm

Over deze "paklijst" is langer dan even nagedacht. Er lijkt niks aan het toeval overgelaten. Ben erg onder de indruk van deze ultieme lightweight setup. Ben wel benieuwd naar ervaringen met Golite tarptent. Mis jij het grondzeil niet in de nederlandse omstandigheden. Afgelopen weekend wellicht geen probleem, maar meestal is het toch wat vochtiger. Zeker voor meerdere dagen waarschijnlijk wat lastig.
Hoe zwaar was sowieso je uiteindelijke gear excl fiets.
Sowieso lijken we hier nog niet zo gepakt door het superlightweightvirus. Traditie om alles voor de zekerheid maar mee te nemen bepaalt gemiddelde paklijst. Jouw setup is duidelijk vanuit andere invalshoek ingegeven.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di sep 02, 2008 9:29 pm

Pottser,

hij heeft wel een grondzeil bij zich. Alleen niet vastgenaaid aan de tent.

Mijn ervaring is dat het goed werkt. al je de tarp maar een stuk breder opzet dat het zeil. Dan stroomt eventueel condens langs de tent in de grond en kan het niet inregenen. Nadeel vind ik wel dat je wat meer moet oppassen met hoe je je tent neerzet.

willem12

Bericht door willem12 » di sep 02, 2008 9:56 pm

Ik voel me oud....ik heb alle spullen die hierboven staan, maar dan de jaren 70 versies. No way dat je dat in een rugzakje kon persen. Goed nagedacht, mooie selectie Cubeman :thumbsup:

Om een voorbeeld te geven, dit was de lichtste brander uit de jaren 70: De Svea 123
Afbeelding
Afbeelding
+/- 500 gram, geluid als een straaljager en een liter water binnen 3min kokend.
De Svea was in staat me overal een snelle kop thee/soep te geven, zelfs op 4600m hoogte, toen we de Brenva flank afkwamen (zelf goegelen). Hij zal het mijn hele leven blijven doen, ik kan dus nooit meer een nieuwe kopen :)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo sep 03, 2008 10:13 am

Mooie brandert Willem! Classic. Net zoals de eerste primussen echt apparaten die nooit kapot gaan.

Martijn: Hoeveel woog alles bijelkaar? Ikzelf heb er altijd een hekel aan om veel gewicht op rug te hebben tijdens het fietsen. Wat vond jij ervan?

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo sep 03, 2008 10:47 am

didadunlop schreef:Mooie brandert Willem! Classic. Net zoals de eerste primussen echt apparaten die nooit kapot gaan.

Martijn: Hoeveel woog alles bijelkaar? Ikzelf heb er altijd een hekel aan om veel gewicht op rug te hebben tijdens het fietsen. Wat vond jij ervan?
Ik zat geloof ik net onder de 4.4Kg excl. water.
Met dank aan de extreem lichte spullen:)
Tijdens het rijden 2.1liter mee dus totaal rond de 6.2Kg op de rug.
Beviel mij prima, door de Wingnut rugzak lag het zwaartepunt wat lager als bij een normale rugzak.
Ik heb het gewicht niet als belemmering of beperking ervaren.

Die oude Primussen schoppen kont, op Ebay komen ze nog wel eens voorbij.
Lijkt me leuk maar gebruiken zou ik hem waarschijnlijk nooit.
Andere prehistorische designs als de 8R Hunter worden zelfs nog steeds nieuw verkocht zelfs!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo sep 03, 2008 10:55 am

Ik zag op die vargo site trouwens ook een leuke tita alcolhol brander. En dat voor maar 30 dollar. Hmmzz....:D Nadeel is alleen dat je dan altijd oplosvoeier moet eten. En dat heb je niet zoveel in vegan/vegetarische uitvoeringen. Nu wel vaak falafel poeder bij me. Maar dat moet je echt braden en dat lukt vaak niet op een alcohol brander.

Gewicht valt idd mee. Ik had deze vakantie in NL 15 Kg bij me. Wel met grote tent/voedsel/brander. Ik wil eigenlijk mijn rugzak wandel kit terug brengen tot 10KG voor solo kamperen.

Zou je alles niet kwijt kunnen in zon epic designs framebag/handlebar bag zoals Pottser al voorstelde. Dat lijkt mij handiger.

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo sep 03, 2008 11:24 am

didadunlop schreef:Ik zag op die vargo site trouwens ook een leuke tita alcolhol brander. En dat voor maar 30 dollar. Hmmzz....:D Nadeel is alleen dat je dan altijd oplosvoeier moet eten. En dat heb je niet zoveel in vegan/vegetarische uitvoeringen. Nu wel vaak falafel poeder bij me. Maar dat moet je echt braden en dat lukt vaak niet op een alcohol brander.

Gewicht valt idd mee. Ik had deze vakantie in NL 15 Kg bij me. Wel met grote tent/voedsel/brander. Ik wil eigenlijk mijn rugzak wandel kit terug brengen tot 10KG voor solo kamperen.

Zou je alles niet kwijt kunnen in zon epic designs framebag/handlebar bag zoals Pottser al voorstelde. Dat lijkt mij handiger.
Ik heb op de site van Backpackinglight.com een test gelezen van verschillende alcoholbranders en de Vargo Triad kwam daar niet zo best uit de bus.
Rendement was niet zo goed als de gemiddelde pepsican stove.
Volgens mij hebben ze van Adventurefood redelijk wat maaltijden in vegetarische uitvoering, veelal het vlees vervangen voor noten en/of vruchten.

Ik heb ook wel eens zitten kijken naar een set van Carrousel Design framebags maar nu ik weet dat ik de boel ook in m'n Wingnut kwijt kan.
Ik heb nog een Tubus Cargo bagagedrager liggen en een set Vaude waterdichte tassen.
Ik heb daarmee ook wel eens de voortassen aan de achterkant gebruikt, je hebt dat ook redelijk wat ruimte voor spullen.
Vorig jaar heb ik eenzelfde trip met de Storck en BOB Yak gedaan, ging ook prima en oogste ook redelijk wat bebaaste gezichten van mede-offroaders:)
Voor backpacking zit ik voor de gemiddelde trip ook op tussen de 4.5 en 7 kilo afhankelijk van slaapzak en matje.
Laatst gewijzigd door Cubeman op wo sep 03, 2008 12:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo sep 03, 2008 11:45 am

Cubeman schreef: Rendement zwas niet zo goed als de gemiddelde pepsican stove.
http://www.hikingforums.net/forums//714 ... stove.html
http://ygingras.net/b/2007/6/a-better-soda-can-stove
Hoe tof! :o

Afbeelding
Met 2 soepblikken, een paar stoeptegels en spiritus kan je ook koken trouwens :)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo sep 07, 2008 6:43 pm

Ik had wat blikjes over en wat tijd (voorhoofdsholteontsteking). Dus die Hannah stove gemaakt.

http://ygingras.net/b/2007/6/a-better-soda-can-stove

Twee klaar in nog geen 45 minuten. Echt te easy. Veel simpeler dan mijn oude designs.

Tijden:

30Ml Brandspiritus en 500ML water

Koken: 13 minuten
Uit: 25 minuten

Ik had de pan echt op de brander staan (met een On-one 20tand als panhouder) ik denk dat als de pan iets hoger staat ie sneller warm is. Nu nog een echt goede panhouder zien te fixen. Ik zat te denken aan een opvouwbare zoals de esbitbrandertjes,

Veel simpelere en beter als mijn oude dingen. Die gaan dus ook allemaal de vuilinsbak in. Ik heb trouwens een dr pepper als buiten en een grolsch 1/2 liter als binnen huls gebruikt. Die kan je zonder uitrekken over elkaar schuiven.

Plaats reactie