Cheap-ass 29" SSSSS

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Brum.
Cheap-ass 29" SSSSS

Bericht door Brum. » wo nov 14, 2007 12:11 am

Ben toch wel nieuwsgierig geraakt door Hubert en Jelle's grote-gewielde fietsen.
Het heeft altijd een beetje door m'n achterhoofd gespookt maar het is er nooit van gekomen om ze te testen (niet dat er in NL veel te testen valt, iig @LBS niet).
Vooral nu de winter weer is aangebroken en ik m'n full squish geary door de suffe modderrondjes aan het sleuren ben, beginnen ook dingen als onderhoudskosten mee te tellen. M'n Turner mag dan na 3 jaar nog steeds 0,0 speling op haar fijne glijlagertjes hebben, al die 'techniek' voelt overbodig.

Ben nu dus op zoek naar een stalen, starre (budget..) SS 29'r.

Mijn lijstje zover:

- GT Peace 9R
- Haro Mary
- On One Inbred 29

Wat vinden jullie van bovenstaande opties, weten jullie nog andere opties, plaatsen waar ik bovenstaande fietsen kan kopen (EU/US/UK/maaktnietuit)...

En dan nog een vraagje qua geometrie, ik zag oa bij Redline dat ze hun SS modellen van langere bovenbuizen voorzien tov hun geary equivalenten, wat is hier de clou achter?
Dit vooral aangezien de 17" GT Peace wat aan de lange kant is (612mm), maar ik totaal niet kan inschatten of deze extra lengte me gaat bevallen (Turner is 23,9" ETT).
Ideaal gezien zou ik op een versnellingsfiets voor een centimetertje korter willen gaan (600mm +/-).

ott

Bericht door ott » wo nov 14, 2007 7:44 am

Extra optie: Kona Unit-29 888pleuries rn makkelijk in Nederkand verkrijgbaar :)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

George2

Bericht door George2 » wo nov 14, 2007 8:09 am

Frame only een optie? Zion737 EBB Wielen ed. kun je meebestellen ;)

Wat betreft de lange(re) bovenbuizen, mijn On-One SS (26") is ook langer dan mijn normale 'mtb'. In mijn ervaring rijd dit goed, door het langere frame kan ik beter naar voren leunen bij het (staand) klimmen zonder dat ik tractie verlies. Ik heb de lengte gecompenseerd met een kortere stuurpen min of meer conform de standaard On-One set-up...

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo nov 14, 2007 8:15 am

als je ALU ook kan hebben is de Gary Fisher RIG misschien een optie? Kost bijna niks via 12gotrading.nl.

En misschien heb ik nog wel een framepje over..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo nov 14, 2007 8:24 am

De Redline Monocog heeft men zelf grotendeels getekend. De Flight 29" heb ik mijn input aan mogen geven, die is bewust totaal anders gebouwd, zij het wel met de Monocog in het achterhoofd, omdat die nu eenmaal bewezen goed werkte. Men lijkt nu nog vooral de Flight geometrie te gebruiken met nieuwe modellen. Redline is nu Batavus, de ontwerper waar ik mee werkte is er weg.

Flight is meer "speels" en "old skool" dan de eerste generatie 29"ers met de lange bovenbuizen. Je rijdt hem met een langere stuurpen.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » wo nov 14, 2007 8:49 am

Had je deze al gezien? Haro Mary aanschaf verhaaltje De prijs is volgens mij wel gestegen (tenminste de prijs in dollars in de USA
Laat maar even weten als je het adres van mijn fietsenmaker wilt hebben, maar misschien dat je een Haro gewoon kunt bestellen bij je plaatselijke fietsen boer (via Verwimp).

Ik heb een jaar terug een Mary stuurtje van je gekocht via mtb.nl
Doubt Kills Dreams

dré

Bericht door dré » wo nov 14, 2007 11:37 am

vergeet de gebruikte frames niet

prroomoooootieee

Brum.

Bericht door Brum. » wo nov 14, 2007 12:07 pm

dré schreef:vergeet de gebruikte frames niet

prroomoooootieee
Los frame opbouwen word wss te duur, zeker als je kijkt wat de Peace kost: €550.

Wel een goede tip van JensonUSA, ze hebben daar nog complete Voodoo Dambala's voor $780 shipped.
Ik zag dat er hier al vaker van Jenson werd gekocht, vermelden ze gewoon de volle waarde en wat zijn de invoerrechten voor complete fietsen?

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo nov 14, 2007 12:17 pm

Wel een goede tip van JensonUSA, ze hebben daar nog complete Voodoo Dambala's voor $780 shipped.
Ik zag dat er hier al vaker van Jenson werd gekocht, vermelden ze gewoon de volle waarde en wat zijn de invoerrechten voor complete fietsen?
Daarvoor moet je een paar pagina's terug gaan naar de post van Cubeman over zijn waltworks.

Mijn herinnering zegt:

kosten van jenson +4,5% (invoerrecht) daarna + 19% (BTW)

Daarbovenop komen de shipping costs en de kosten die de tnt maakt voor het inklaren van je spullen (ze schieten je inklaringskosten namelijk voor).

als je bij Jenson gaat bestellen zeg het even. Misschien dat ik wel meedoe met wat spullekes.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo nov 14, 2007 2:55 pm

En als je wil testen kan je mijn Rig wel even lenen.

GF Rig 2006
On-one 29-er SL vork (alhoewel dat SL een beetje te veel eer is)
Syntace 100MM voorbouw met Mary Bar
175mm XT cranks.

Perik

Bericht door Perik » wo nov 14, 2007 3:46 pm

Heeft iemand ervaring met het Be-One Cikara frame ? Misschien niet erg opvallend, maar wel lekker betaalbaar bij Chainreactioncycles.

Scaluner

Bericht door Scaluner » wo nov 14, 2007 9:42 pm

didadunlop schreef:En als je wil testen kan je mijn Rig wel even lenen.

GF Rig 2006
Heb jij inmiddels ook een zwarte Rig dan? Anders heb je 2005 editie (niet dat het veel uitmaakt, behalve dan die lelijke remnokken ;) )

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo nov 14, 2007 10:02 pm

2005 ook goed. Boeit mij het. :D

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do nov 15, 2007 9:37 am

Perik schreef:Heeft iemand ervaring met het Be-One Cikara frame ? Misschien niet erg opvallend, maar wel lekker betaalbaar bij Chainreactioncycles.
Die wil ik (jammer dat hij disc-only is...), maar bouw hem dan als een crosser. De bovenbuizen zijne extreem kort, balhoofdbuizen relatief lang. Trekking bike voor dikke banden! Zeer tof, als je weet welk stuur te monteren.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » do nov 15, 2007 10:36 am

Cloxxki schreef: Trekking bike voor dikke banden

Wat versta je onder een trekking bike? Ik ben namelijk ook aan het kijken naar een commuter, trekking bike voor dikke banden (29") maar wil dan ook een mogelijkheid tot het monteren van een bagagerekje. Het lijkt mij niet makkelijk een bagagerekje te monteren op deze BeOne t.b.v. trekking (afgezien van p-klemmetjes en een adapters op de qr)
Doubt Kills Dreams

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do nov 15, 2007 11:46 am

Gijsberg schreef:
Cloxxki schreef: Trekking bike voor dikke banden

Wat versta je onder een trekking bike? Ik ben namelijk ook aan het kijken naar een commuter, trekking bike voor dikke banden (29") maar wil dan ook een mogelijkheid tot het monteren van een bagagerekje. Het lijkt mij niet makkelijk een bagagerekje te monteren op deze BeOne t.b.v. trekking (afgezien van p-klemmetjes en een adapters op de qr)
In deze context versta ik onder een trekking bike dat het een kortere, minder sportieve zit geeft met minder off-road controle. Dat is, met een MTB stuurtje.

Een lage stuurpen en traditonele of verbrede race bocht kunnen dit nog tot een redelijk sportieve veldrijders-zit maken. Maar dan dus met de rij-eigenschappen van een rustige en vooral comfortabele 29" mountainbike.

Rekjes heb ik geen verstand van.

Brum.

Bericht door Brum. » wo nov 21, 2007 10:42 pm

Iemand nog suggesties?

Heb een '07 Peace gevonden in de UK bij Winstanleysbikes, maar als ik hun Google word ik niet vrolijk. Van de prijs (315GBP shipped) word ik dan weer wel erg vrolijk...

ott

Bericht door ott » do nov 22, 2007 9:28 am

Start anders een Poll, dan kunnen we allemaal onze voorkeur geven of de ander afbranden :D
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Brum.

Bericht door Brum. » do nov 22, 2007 12:51 pm

Poll? Hooikoorts!

Nieuwe optie: Kona Unit 29" (was al eerder gezegd)

Redline word 'm niet, straks nog Redline-kerel aan de lijn gehad: no-go, maar dat was eigenlijk al wel bekend. GT Peace '08 is ook verbrasd door Brasseur.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do nov 22, 2007 1:49 pm

Probeer anders een goedkope marin in Duitsland te scoren..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plaats reactie