Tool voor Marzocchi RC 66
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:465
- Lid geworden op:wo jul 16, 2003 11:33 am
Hello,
Ik heb betreffende naaf in het standaard wiel zitten van de Kona Stinky Deeluxe uit 2003 (vork was M Bomber Junior T).
Nu wil ik betreffend wiel ook gebruiken in een M RC 66 waarin een normale steekas zit.
Ik heb al veel gezocht/ gelezen op DP en denk dat ik 'een oud model' heb waarvan de as 'vast zit'. Toch begrijp ik dat ik de naaf moet kunnen loskrijgen.
Iemand hier tips / tricks voor / ervaring mee?
Zou super zijn!
Thks
mzzl
Ik heb betreffende naaf in het standaard wiel zitten van de Kona Stinky Deeluxe uit 2003 (vork was M Bomber Junior T).
Nu wil ik betreffend wiel ook gebruiken in een M RC 66 waarin een normale steekas zit.
Ik heb al veel gezocht/ gelezen op DP en denk dat ik 'een oud model' heb waarvan de as 'vast zit'. Toch begrijp ik dat ik de naaf moet kunnen loskrijgen.
Iemand hier tips / tricks voor / ervaring mee?
Zou super zijn!
Thks
mzzl
Laatst gewijzigd door V-spec Stinky op vr nov 02, 2007 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ik moet zeggen dat ik je vraag niet helemaal begrijp!?
je hebt dus een steekasnaaf (20mm) en had een vork met steekas en wil nu ook een vork met steekas? ik zie geen probleem
of had je een m junior t met QR en wil je nu een steekas vork gebruiken?
als je je vraag iets duidelijker maakt kan ik een duidelijker antwoord geven
greetz wout
je hebt dus een steekasnaaf (20mm) en had een vork met steekas en wil nu ook een vork met steekas? ik zie geen probleem

of had je een m junior t met QR en wil je nu een steekas vork gebruiken?
als je je vraag iets duidelijker maakt kan ik een duidelijker antwoord geven

greetz wout
hoezo?
-
- Berichten:465
- Lid geworden op:wo jul 16, 2003 11:33 am
Foto as 1
Foto as 2
Zoals je / jullie kunnen zien zijn er ogenschijnlijk geen imbus / boutjes waarmee ik de as kan / moet los maken zodat ik hem kan verwijderen.
Het probleem is dus dat dit wiel met deze naaf niet in een normale Steekas vork gemonteerd kan worden aangezien deze aan de onderkant geheel gesloten is.
Een vork met qr20 aansluiting heeft zoals de naam vermoed een quick release aansluiting en kan dit wiel / deze naaf wel handelen...
Via een pb van een mede DP-er krijg ik de tip dat de as er wel gewoon 'uitgeslagen' kan worden maar wellicht dat hier meer mensen ervaringen mee hebben / tips hebben?
thks
Foto as 2
Zoals je / jullie kunnen zien zijn er ogenschijnlijk geen imbus / boutjes waarmee ik de as kan / moet los maken zodat ik hem kan verwijderen.
Het probleem is dus dat dit wiel met deze naaf niet in een normale Steekas vork gemonteerd kan worden aangezien deze aan de onderkant geheel gesloten is.
Een vork met qr20 aansluiting heeft zoals de naam vermoed een quick release aansluiting en kan dit wiel / deze naaf wel handelen...
Via een pb van een mede DP-er krijg ik de tip dat de as er wel gewoon 'uitgeslagen' kan worden maar wellicht dat hier meer mensen ervaringen mee hebben / tips hebben?
thks
-
- Berichten:465
- Lid geworden op:wo jul 16, 2003 11:33 am
bedoel je die tool om die stang tegen te houden?V-spec Stinky schreef:Mooi, gelukt!
Inderdaad gewoon een kwestie van wat kruipolie en voorzichtig tikken.
Prima!
Nog wel een vervolg vraag. Voor de Marzocchi 66 zoek ik nu eigenlijk nog wel het tooltje / de tool waarmee ik de vork instellen van 150 naar 170mm. Iemand een idee waar ik dit ding kan verkrijgen?
Thks
zoiets is redelijk makkelijk zelf te maken, ( blokje hout, gaatje boren, doormiddenzagen, en je hebt een klem)
of wat is het die je zoekt, wan zonder al te veel tools lukt het ook normaalgezien.
-
- Berichten:465
- Lid geworden op:wo jul 16, 2003 11:33 am
TjaÂ…dat is dus de vraag aangezien ik op basis van deze manual ik eigenlijk begrijp dat de preload (dus 150 mm of 170 mm) wordt ingesteld. Maar ik zie nergens hoeveel druk erin moet / eruit moetÂ…
Wellicht dat iemand (Arno?) hier al wel ervaring mee heeft?
Thks again
Wellicht dat iemand (Arno?) hier al wel ervaring mee heeft?
Thks again
Hmm, dat haal ik er niet direct uit. Je kunt met lucht de Preload (voorspanning) instellen, hetgeen volgens mij niets meer is dan een methode om de veerconstante te beinvloeden zonder de veer (~ andere veerconstante) te hoeven wisselen... Althans zo werkt het bij een Z1 FR3, D.O.T., etc...V-spec Stinky schreef:TjaÂ…dat is dus de vraag aangezien ik op basis van deze manual ik eigenlijk begrijp dat de preload (dus 150 mm of 170 mm) wordt ingesteld. Maar ik zie nergens hoeveel druk erin moet / eruit moetÂ…
5.2 Spring Preload
The best spring preload is the one allowing you to obtain the desired SAG point due to the riderÂ’s weight (SAG) (see par. 5.4 SAG).
The preload spring may be adjusted, depending on the model, through mechanical adjusters or with pressurized air inside the forkÂ’s leg.
On the models provided with mechanical adjustment, each adjuster turn corresponds to a 1mm spring compression.
Enige 66 die ik ken waarbij je de veerweg daadwerkelijk op die manier kunt instellen met luchtdruk, is de '06 66 SL. Verstelling van de veerweg is meestal een kwestie van een andere / spacer onder 'negatief' veer en evt. andere veren. Net zoals je bij de 66 SL het bereikt met een andere instelling van je 'Negative Chamber'.
-
- Berichten:465
- Lid geworden op:wo jul 16, 2003 11:33 am
tja..ik weet het zelf ook niet (vandaar nog geen reactie op cyberhawk). Ik heb in ieder geval de 66 RC die variabele veerweg heeft: 150 en 170....Cheeta schreef:Hmm, dat haal ik er niet direct uit. Je kunt met lucht de Preload (voorspanning) instellen, hetgeen volgens mij niets meer is dan een methode om de veerconstante te beinvloeden zonder de veer (~ andere veerconstante) te hoeven wisselen... Althans zo werkt het bij een Z1 FR3, D.O.T., etc...V-spec Stinky schreef:TjaÂ…dat is dus de vraag aangezien ik op basis van deze manual ik eigenlijk begrijp dat de preload (dus 150 mm of 170 mm) wordt ingesteld. Maar ik zie nergens hoeveel druk erin moet / eruit moetÂ…
5.2 Spring Preload
The best spring preload is the one allowing you to obtain the desired SAG point due to the riderÂ’s weight (SAG) (see par. 5.4 SAG).
The preload spring may be adjusted, depending on the model, through mechanical adjusters or with pressurized air inside the forkÂ’s leg.
On the models provided with mechanical adjustment, each adjuster turn corresponds to a 1mm spring compression.
Enige 66 die ik ken waarbij je de veerweg daadwerkelijk op die manier kunt instellen met luchtdruk, is de '06 66 SL. Verstelling van de veerweg is meestal een kwestie van een andere / spacer onder 'negatief' veer en evt. andere veren. Net zoals je bij de 66 SL het bereikt met een andere instelling van je 'Negative Chamber'.
Nog even verder zoeken dus hoe het moet!
THks alvast mocht iemand nog iets weten.
gr
Vork uit elkaar halen, ombouwen, vork weer in elkaar zetten...
<66 travel adjustment>
<Federwegsumbau einer 66RC 150mm auf 170mm>
<66 travel adjustment>
<Federwegsumbau einer 66RC 150mm auf 170mm>
Laatst gewijzigd door Cheeta op zo nov 25, 2007 4:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten:465
- Lid geworden op:wo jul 16, 2003 11:33 am
THKS alvast. Hmm.. wel diverse tools nodig zie ik. Iemand toevallig idee van de benaming van die kit?Cheeta schreef:Vork uit elkaar halen, ombouwen, vork weer in elkaar zetten...
<66 travel adjustment>
thks again
- KillerPiet
- Berichten:253
- Lid geworden op:di jul 01, 2003 4:43 pm
- Locatie:Ehv